حدیث
کلمات کلیدی مطالب
نویسنده: سرباز آقا - یکشنبه ٢٩ خرداد ۱۳٩٠
نویسنده: سرباز آقا - چهارشنبه ٢٥ خرداد ۱۳٩٠
نویسنده: سرباز آقا - چهارشنبه ٢٥ خرداد ۱۳٩٠

به نام خدا

 

 


ادامه مطلب ...
نویسنده: سرباز آقا - سه‌شنبه ٢٤ خرداد ۱۳٩٠

 

به نام خدا

 

1) 

download

نویسنده: سرباز آقا - سه‌شنبه ٢٤ خرداد ۱۳٩٠

 

به نام خدا

 

 

 دَحِوالاَرضِ

 


شب بیست وپنجم: شب دحو الارض (یعنی شب پهن شدن زمین از زیر خانه کعبه بر روی آب)

واز لیالی شریفه است که رحمت خدا در آن نازل میشود و قیام به عبادت در آن اجر بسیار دارد.

واز حسن بن وشّار روایت شده است که گفت : من کودک بودم که با پدرم در خدمت امام رضا شام خوردیم  در شب بیست وپنجم ماه ذی القعده ، پس فرمود که امشب حضرت ابراهیم و حضرت  عیسی متولد شده اند و زمین از زیر خانه کعبه پهن شده است پس هر که روزش را روزه بدارد ،چنان است که شصت ماه را روزه داشته باشد،

و بر روایت دیگر است که فرمود: در این روز حضرت قایم (ع) قیام خواهد نمود

روز بیست وپنجم روز دحو الارض است ویکی از آن چهار روز است که که در تمام سال به فضیلت روزه ممتاز است ودر روایتی دیگر روزه اش مثل روزه هفتاد سال است ودر روایت دیگر کفاره هفتاد سال است وهر که این روز را روزه بدارد و شبش را به عبادت به سر آورد از برای او عبادت صد سال نوشته شود  واز برای روزه دار این روز هرچه در میان آسمان وزمین  است استغفار کند واین روزی است که رحمت خدا در آن منتشر گردیده واز برای عبادت و اجتماع به ذکر خدا در این روز اجر بسیاری است واز برای این روز به غیر از روزه وعبادت و ذکر خداو غسل دو عمل وارد است اول نمازی که در کتب شیعه قمیِِیّن روایت شده وآن دو رکعت است ودر وقت چاشت(اول روز ،هنگام صبح)و در هر رکعت بعد از حمد پنج مرتبه سوره والشّمس بخواند وبعد از سلام نماز بخواند:

( بقیه در ادامه مطلب)


ادامه مطلب ...
نویسنده: سرباز آقا - سه‌شنبه ٢٤ خرداد ۱۳٩٠

 

به نام خدا

 

1) با صدای آقای فرحمند

download

نویسنده: سرباز آقا - سه‌شنبه ٢٤ خرداد ۱۳٩٠

 

به نام خدا

 

 


ادامه مطلب ...
نویسنده: سرباز آقا - دوشنبه ٢۳ خرداد ۱۳٩٠

 

به نام خدا

 

 1) با صدای آقای فرحمند

download

2) 

 download

 

 

نویسنده: سرباز آقا - دوشنبه ٢۳ خرداد ۱۳٩٠

به نام خدا


ادامه مطلب ...
نویسنده: سرباز آقا - دوشنبه ٢۳ خرداد ۱۳٩٠

 

به نام خدا

آثار دعای فرج

روایات مختلفی به بیان آثار، فوائد و ویژگی هایی که بر دعا کردن برای تعجیل فرج مترتب است، پرداخته است که به پاره ای از آنها اشاره می کنیم.

1- فرمایش حضرت ولی عصر (علیه السّلام) : بسیار دعا کنید برای تعجیل فرج که فرج شما در آن است.

2- این دعا سبب زیاد شدن نعمت می شود.

3- اظهار محبت قلبی است.

4- نشانه ی انتظار است.

5- زنده کردن امر ائمه اطهار (علیه السّلام) است.

6- مایه ی ناراحتی شیطان لعین است.

7- نجات یافتن از فتنه های آخر الزمان است.

8- اداء قسمتی از حقوق آن حضرت است، که اداء حق هر صاحب حقی،واجب ترین امور است.

9- تعظیم خداوند و دین خداوند است.

10- حضرت صاحب الزمان (علیه السّلام) در حق او دعا می کند.

11- شفاعت آن حضرت در قیامت شامل حال او می شود.

12- شفاعت پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) ان شاءالله شامل حالش می شود.

13- این دعا امتثال امر الهی و طلب فضل و عنایت او است.

14- مایه ی استجابت دعا می شود.

15- اداء اجر رسالت است.

16- مایه ی دفع بلا است.

17- سبب وسعت روزی است ان شاءالله.

18- باعث آمرزش گناهان می شود.

19- سبب تشرف به دیدار آن حضرت در بیداری یا خواب می شود ؛ ان شاءالله.

20- سبب رجعت به دنیا در زمان ظهور آن حضرت می شود ؛ ان شاءالله.

21- از برادران پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) خواهد بود.

22- فرج مولای ما حضرت صاحب الزمان (علیه السّلام) زودتر واقع می شود.

23- پیروی از پیغمبر و امامان (علیه السّلام) خواهد بود.

24- وفای به عهد و پیمان خداوندی است.

25- آثار نیکی به والدین برای دعا کننده حاصل می شود.

26- فضیلت رعایت و اداء امانت برایش حاصل می شود.

27- زیاد شدن اشراف نور امام (علیه السّلام) در دل او است.

28- سبب طولانی شدن عمر است، ان شاءالله.

29- تعاون و همکاری در کارهای نیک و تقوی است.

30- رسیدن به نصرت و یاری خداوند و پیروزی بر دشمنان به کمک خداوند است.

31- سبب هدایت به نور قرآن مجید است.

32- نزد اصحاب اعراف معروف می گردد.

33- به ثواب طلب علم نائل می شود؛ ان شاءالله.

34- از عقوبت های اخروی ان شاءالله در امان می ماند.

35- هنگام مرگ به او مژده می رسد و با او به نرمی رفتار می شود.

36- این دعا اجابت دعوت خدا و رسول (صلّی الله علیه و آله و سلّم) است.

37- با امیرالمومنین (علیه السّلام) و در درجه آن حضرت خواهد بود.

38- محبوب ترین افراد نزد خداوند خواهد بود.

39- عزیزترین و گرامی ترین افراد نزد خداوند خواهد بود.

40- ان شاءالله از اهل بهشت خواهد شد.

41- دعای پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) شامل حالش می شود.

42- کردارهای بد او به کردارهای نیک مبدل می شود.

43-خداوند متعال در عبادت ، او را تأیید می فرماید.

44- ان شاءالله با این دعا عقوبت از اهل زمین دور می شود.

45- ثواب کمک به مظلوم را دارد.

46- ثواب احترام به بزرگ تر و تواضع نسبت به او را دارد.

47- پاداش خونخواهی حضرت ابی عبدالله الحسین (علیه السّلام) را دارد.

48- شایستگی دریافت احادیث ائمه اطهار (علیه السّلام) را می یابد.

49- نور او برای دیگران نیز- روز قیامت – درخشان می گردد.

50- هفتاد هزار نفر از گنهکاران را شفاعت می کند.

51- دعای امیرالمومنین (علیه السّلام) در روز قیامت ، شاملش می گردد.

52- بی حساب داخل بهشت شود.

53- از تشنگی روز قیامت در امان می ماند.

54- در بهشت جاودان است.

55- مایه ی خراش روی ابلیس و مجروح شدن دل او است.

56- روز قیامت هدیه های ویژه ای دریافت می دارد.

57- خداوند عزوجل از خدمتگزاران بهشت نصیبش می فرماید.

58- در سایه ی گسترده ی خداوند قرار گرفته و رحمت بر او نازل می شود – مادامی که مشغول آن دعا باشد.

59- پاداش نصیحت مومن را دارد.

60- مجلسی که در آن برای حضرت قائم – عجل الله فرجه – دعا شود، محل حضور فرشتگان می گردد.

61- دعا کننده مورد مباهات خداوند می شود.

62- فرشتگان برای او طلب آمرزش می کنند.

63- از نیکان مردم – پس از ائمه اطهار (علیه السّلام) – می شود.

64- این دعا اطاعت از اولی الامر است که خداوند اطاعتشان را واجب ساخته است.

65- مایه ی خرسندی خداوند عزوجل می شود.

66- مایه ی خشنودی پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) می گردد.

67- این دعا خوشایندترین اعمال نزد خداوند است.

68- از کسانی خواهد بود که خداوند در بهشت به او حکومت می دهد، ان شاءالله.

69- حساب او آسان می شود.

70- این دعا در عالم برزخ و قیامت مونس مهربانی خواهد بود.

71-این عمل بهترین اعمال است.

72- باعث دوری غصه ها می شود.

73- دعای هنگام غیبت بهترازدعای هنگام ظهور امام  (علیه السّلام) است.

74- فرشتگان درباره اش دعا می کنند.

75- دعای حضرت سید الساجدین (علیه السّلام) – که نکات و فوائد متعددی دارد- شامل حالش می شود.

76- این دعا تمسک به ثقلین (کتاب و عترت) است.

77- چنگ زدن به ریسمان الهی است.

78- سبب کامل شدن ایمان است.

79- مانند ثواب همه ی بندگان به او می رسد.

80- تعظیم شعائر خداوند است.

81- این دعا ثواب کسی که با پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) شهید شده را دارد.

82- ثواب کسی که زیر پرچم حضرت قائم (علیه السّلام) شهید شده را دارد.

83- ثواب احسان به مولای ما حضرت صاحب الزمان – عجل الله فرجه – را دارد.

84- در این دعا ، ثواب گرامی داشتن عالم هست.

85- پاداش گرامی داشتن شخص کریم را دارد.

86- در میان گروه ائمه اطهار (علیه السّلام) محشور می شود.

87- درجات او در بهشت بالا می رود.

88- از بدی حساب در روز قیامت در امان می ماند.

89- به بالاترین درجات شهدای روز قیامت نائل می شود.

90- و رستگاری به سبب شفاعت فاطمه زهرا (علیه السّلام) را در پی دارد.

منبع : مکیال المکارم، ج 1 ، ص 351 ( ترجمه سیّد مهدی حائری قزوینی )

 

توجه : کلیه ی این مطالب از کتاب موعودنامه برداشته شده است.

 

نویسنده: سرباز آقا - دوشنبه ٢۳ خرداد ۱۳٩٠

 

به نام خدا

 

1) با صدای آقای فرحمند

download

 

نویسنده: سرباز آقا - دوشنبه ٢۳ خرداد ۱۳٩٠

 

به نام خدا

 

1) با صدای آقای کریمی

 download

نویسنده: سرباز آقا - دوشنبه ٢۳ خرداد ۱۳٩٠

 

به نام خدا

 

 1)با صدای آقای مهدی صدیقی

download

 2) با صدای آقای میرداماد

 download

 

نویسنده: سرباز آقا - دوشنبه ٢۳ خرداد ۱۳٩٠

 

به نام خدا

 

برای دانلود بر روی آدرس های زیر کلیک کنید.

 

1)

http://wdl.persiangig.com/pages/download/?dl=http://eza12.persiangig.com/audio/karimi/01-karimi.mp3

2) 

 http://wdl.persiangig.com/pages/download/?dl=http://eza12.persiangig.com/audio/karimi/02-karimi.mp3

3) 

 http://wdl.persiangig.com/pages/download/?dl=http://eza12.persiangig.com/audio/karimi/03-karimi.mp3

4)

http://wdl.persiangig.com/pages/download/?dl=http://eza12.persiangig.com/audio/karimi/04-karimi.MP3

5) 

http://wdl.persiangig.com/pages/download/?dl=http://eza12.persiangig.com/audio/karimi/05-karimi.mp3

 6)

 http://wdl.persiangig.com/pages/download/?dl=http://eza12.persiangig.com/audio/karimi/06-karimi.mp3

7)

 http://wdl.persiangig.com/pages/download/?dl=http://eza12.persiangig.com/audio/karimi/07-karimi.mp3

8)

 http://wdl.persiangig.com/pages/download/?dl=http://eza12.persiangig.com/audio/karimi/08-karimi.MP3

9)

 http://wdl.persiangig.com/pages/download/?dl=http://eza12.persiangig.com/audio/karimi/09-karimi.mp3

10)

 http://wdl.persiangig.com/pages/download/?dl=http://eza12.persiangig.com/audio/karimi/10-karimi.mp3

11)

 http://wdl.persiangig.com/pages/download/?dl=http://eza12.persiangig.com/audio/karimi/11-karimi.MP3

12)

 http://wdl.persiangig.com/pages/download/?dl=http://eza12.persiangig.com/audio/karimi/12-karimi.mp3

13)

 http://wdl.persiangig.com/pages/download/?dl=http://eza12.persiangig.com/audio/karimi/13-karimi.mp3

14)

http://wdl.persiangig.com/pages/download/?dl=http://eza12.persiangig.com/audio/karimi/14-karimi.mp3 

15)

 http://wdl.persiangig.com/pages/download/?dl=http://eza12.persiangig.com/audio/karimi/15-karimi.mp3

16)

 http://wdl.persiangig.com/pages/download/?dl=http://eza12.persiangig.com/audio/karimi/16-karimi.mp3

17)

 http://wdl.persiangig.com/pages/download/?dl=http://eza12.persiangig.com/audio/karimi/17-karimi.MP3

18)

 http://wdl.persiangig.com/pages/download/?dl=http://eza12.persiangig.com/audio/karimi/18-karimi90.mp3

 19)

 http://wdl.persiangig.com/pages/download/?dl=http://eza12.persiangig.com/audio/karimi/19-karimi.mp3

 20)

http://wdl.persiangig.com/pages/download/?dl=http://eza12.persiangig.com/audio/karimi/20-karimi.mp3

21)

http://wdl.persiangig.com/pages/download/?dl=http://eza12.persiangig.com/audio/karimi/21-ya_housein.mp3

 

 

 

نویسنده: سرباز آقا - دوشنبه ٢۳ خرداد ۱۳٩٠

 

به نام خدا

 

برای دانلود بر روی آدرس های زیر کلیک کنید.

 

1)

http://wdl.persiangig.com/pages/download/?dl=http://eza12.persiangig.com/audio/salahshor/salahshor-www.ez12.persianblog.ir.mp3

 

نویسنده: سرباز آقا - دوشنبه ٢۳ خرداد ۱۳٩٠

 

به نام خدا

 

1) با صدای آقای فرحمند

download

نویسنده: سرباز آقا - دوشنبه ٢۳ خرداد ۱۳٩٠

 

به نام خدا

 

روز عرفه، روز بخشش

 

بدانکه این ماه ( ذی الحجه)از ماه های شریفه است و چون این ماه داخل میشد صلحای صحابه و تابعین ، اهتمام عظیم در عبادت می کردند و دهه ی اول آن ایّامش ایّام معلومات است که در قرآن مجید ذکر شده است و در نهایت فضیلت و برکت است و از رسول خدا (صلی الله علیه و آله ) مرویست که عمل خیر و عبادت در هیچ ایامی نزد حقتعالی محبوب تر نیست از این دهه، و از برای این دهه اعمالی است .....

شب نهم (شب عرفه) از لیالی متبرّکه و شب مناجات با قاضی الحاجات است و توبه در آن شب مقبول و دعا مستجاب است و کسی که آن شب را به عبادت بسر آورد اجر صد و هفتاد سال عبادت داشته باشدو از برای آن شب چند عمل است...

روز نهم ، روز عرفه و از اعیاد عظیمه است اگرچه به اسم عید نامیده نشده است و روزیست که حق تعالی بندگان خویش را به عبادت و طاعت خود خوانده و موائد جود و احسان خود را برای ایشان گسترانیده و شیطان در این روز خوار و حقیر تر و رانده تر و خشمناک ترین اوقات خواهد بود و روایت شده که حضرت امام زین العابدین (علیه السّلام) شنید در روز عرفه صدای سائلی را که از مردم سوال می نمود فرمود به او وای بر تو آیا از غیر خدا سوال می کنی در این روز و حال آنکه امید می رود در این روز برای بچه های در شکم آنکه فضل خدا شامل آنها شود و سعید شوند و از برای این روز اعمال چند است...

 

برای آگاه شده از اعمال این ماه می توانید به مفاتیح الجنان رجوع کنید.

با تشکر

نویسنده: سرباز آقا - دوشنبه ٢۳ خرداد ۱۳٩٠

 

به نام خدا

 

 1) با صدا آقای سماواتی

download

 2) با صدای آقای فرهمند

download

 

نویسنده: سرباز آقا - دوشنبه ٢۳ خرداد ۱۳٩٠

 

 

به نام خدا

 

 1) با صدای آقای سماواتی

download

2) با صدایی دیگر

 download

 

نویسنده: سرباز آقا - دوشنبه ٢۳ خرداد ۱۳٩٠

 

به نام خدا

 

 1) با صدای آقای فرحمند

download

 

نویسنده: سرباز آقا - دوشنبه ٢۳ خرداد ۱۳٩٠

 

به نام خدا

 

1) با صدای آقای فرحمند

download

نویسنده: سرباز آقا - دوشنبه ٢۳ خرداد ۱۳٩٠

 

به نام خدا

 

1) با صدای آقای فرحمند

download

 

 

نویسنده: سرباز آقا - دوشنبه ٢۳ خرداد ۱۳٩٠

 

به نام خدا

 

برای دانلود بر روی آدرس زیر کلیک کنید.

 

1)

http://wdl.persiangig.com/pages/download/?dl=http://eza12.persiangig.com/audio/Akbari/01-Akbari.mp3

 

 

نویسنده: سرباز آقا - دوشنبه ٢۳ خرداد ۱۳٩٠
نویسنده: سرباز آقا - دوشنبه ٢۳ خرداد ۱۳٩٠

 

به نام خدا

 


ادامه مطلب ...
نویسنده: سرباز آقا - یکشنبه ٢٢ خرداد ۱۳٩٠

 

 

به نام خدا

 


 


ادامه مطلب ...
نویسنده: سرباز آقا - جمعه ٢٠ خرداد ۱۳٩٠

 

به نام خدا

 

 


ادامه مطلب ...
نویسنده: سرباز آقا - جمعه ٢٠ خرداد ۱۳٩٠

 

به نام خدا

 


ادامه مطلب ...
نویسنده: سرباز آقا - جمعه ٢٠ خرداد ۱۳٩٠

 

به نام خدا

 

برای دانلود بر روی آدرس های زیر کلیک کنید.

 

1) کودک منتظر

download

2) فقط ، فقط ، فقط به خدا امید داشتن

 download

 

 

 

 

نویسنده: سرباز آقا - جمعه ٢٠ خرداد ۱۳٩٠

 

به نام خدا

 


ادامه مطلب ...
نویسنده: سرباز آقا - جمعه ٢٠ خرداد ۱۳٩٠

 

به نام خدا

 


ادامه مطلب ...
نویسنده: سرباز آقا - جمعه ٢٠ خرداد ۱۳٩٠

 

به نام خدا

 


ادامه مطلب ...
نویسنده: سرباز آقا - جمعه ٢٠ خرداد ۱۳٩٠

 

به نام خدا

 


ادامه مطلب ...
نویسنده: سرباز آقا - جمعه ٢٠ خرداد ۱۳٩٠

 

به نام خدا

 


ادامه مطلب ...
نویسنده: سرباز آقا - جمعه ٢٠ خرداد ۱۳٩٠

 

به نام خدا

 

توجه :کلیه ی احادیث پایین از کتاب اصول کافی جلد 1 برداشته شده است.

باب فرض علم و وجوب طلب و تشویق بدان

  • رسول اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) فرموده اند : طلب دانش بر هر مسلمانی فرض است . هلا به راستی خدا دانش جویان را دوست دارد.

منبع : ص 83

  • امام صادق (علیه السّلام) فرموده اند : طلب دانش فریضه است.

منبع : ص 83

  • از امام موسی کاظم (علیه السّلام) سوال شد که : رواست برای مردم ترک پرسش از آنچه بدان نیاز دارند؟ فرمودند : نه.

منبع : ص 83

باب توصیف و شرح علم، فضیلت علم و عالم

  • امام صادق (علیه السّلام) فرموده اند : وقتی خدا خیر بنده ای را خواهد او را خوب دین فهم کند.

منبع : ص 89

  • امام محمّد باقر (علیه السّلام) فرموده اند : نهایت کمال ، خوب فهمیدن دین است و شکیبایی بر ناگواریها و اندازه گیری در معاش و زندگی.

منبع : ص 91

  • امام صادق (علیه السّلام) فرموده اند : علما امانت دارانند و مردم متقی دژهای مذهبند و اوصیا ساداتند و سروران مذهب.

منبع : ص 91

  • رسول اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) فرموده اند : در زندگانی خیری نیست مگر برای دو مرد : دانشمندی که فرمانش برند و گوش به فرمانی که وظیفه خود را حفظ کند.

منبع : ص 91

  • امام محمّد باقر (علیه السّلام) فرموده اند : عالمی که از علمش بهره مند شود بهتر از هفتاد هزار عابد است.

منبع : ص 91

  • معاویة  بن عمار گوید : به امام صادق (علیه السّلام) گفتم : مردی است بسیار روایت از شما نقل کند و در میان مردم منتشر سازد و در دل آنها پابرجا کند و هم در دل شیعیان شما، و بسا یک شیعه عابد باشد که این قدر روایت ندارد ، کدام فاضل ترند؟ فرمودند : مرد پر روایتی که وسیله ی تثبیت عقیده ی شیعیان ما باشد بهتر از هزار عابد است.

منبع : ص 93

باب ثواب عالم و متعلم

  • رسول اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) فرموده اند : هر که راهی رود که در آن دانشی جوید ، خدا او را به راه بهشت برد و به راستی فرشته ها برای طالب علم پرهای خو را فرو نهند به نشانه ی رضایت از او و این محقق است که برای طالب علم هر که در آسمان و زمین است آمرزش خواهد تا برسد به ماهیان دریا، فضیلت عالم بر عابد چون فضیلت ماه است بر ستارگان در شب چهارده و به راستی علما وارث پیغمبرانند زیرا پیامبران دینار و درهمی به ارث نگذاشتند ولی ارث آنها علم بود و هر که از آن بر گرفت بهره ی فراوانی برده.

منبع : ص 97

  • امام محمّد باقر (علیه السّلام) فرموده اند : آنکه از شما علم می آموزد ثواب متعلم دارد و بیشتر از او ، علم را از حاملان آن یاد بگیرید و به برادران خود بیاموزید چنانچه علما به شما آموختند.

منبع : ص 97

  • ابو بصیر گوید: شنیدم امام صادق (علیه السّلام) می فرمودند : هر که کار خیری یاد بدهد مانند ثواب کسی که بدان عمل کند می برد، گفتم : اگر او هم به دیگری یاد دهد به معلم اول ثواب عمل آن رسد؟ فرمودند : این ثواب برای او جاری است اگر به همه ی مردم یاد بدهد، گفتم : اگر معلم بمیرد؟ فرمودند : اگرچه بمیرد.

منبع : 97

  • امام محمّد باقر (علیه السّلام) فرموده اند : هر کس بابی از هدایت تعلیم دهد مانند ثواب کسانی که بدان عمل کنند اجر دارد و از ثواب آنها هم چیزی کاسته نشود و هرکه یک باب از گمراهی تعلیم دهد مانند گناه کسانی که بدان عمل کنند ببرد و از گناه آنها هم کاسته نشود.

منبع : ص 99

  • امام صادق (علیه السّلام) فرموده اند : هر که دانش آموزد و به کار بندد و آن را برای خدای تعالی تعلیم دهد در ملکوت آسمانها بزرگش خوانند و گویند برای خدا یاد گرفت ، برای خدا عمل کرد، برای خدا تعلیم داد.

منبع : ص 99

باب صفت علما

  • امام رضا (علیه السّلام) فرموده اند : از نشانه های فقه و فهم ، بردباری و خموشی است.

منبع : ص 103

  • حضرت علی (علیه السّلام) فرموده اند : سفاهت و فریب در دل عالم نیست.

منبع : 103

  • حضرت علی (علیه السّلام) فرموده اند : ای طالب علم ، به راستی عالم سه نشانه دارد : علم و حلم(صبر) و خموشی . عالم نما هم سه علامت دارد : نسبت به بالا دست نافرمان است و به زیردست ستم کند به وسیله غلبه بر او و پشتیبانی از ستمکاران نماید.

منبع :ص 105

باب فقد علما

  • امام صادق (علیه السّلام) فرموده اند : مرگ هیچ کس نزد ابلیس از مرگ عالم محبوب تر نیست.

منبع : ص 107

  • امام صادق (علیه السّلام) فرموده اند : چون مومن فقیه بمیرد ، در اسلام رخنه ای افتد که چیزی آن را نتواند بست.

منبع : ص 107

  • امام صادق (علیه السّلام) فرموده اند : کسی از مومنان نمیرد که شیطان را خوشتر آید از مرگ فقیه.

منبع : ص 107

باب همنشینی با علما و گفتگو با آنها

  • لقمان به پسرش گفت : پسر جانم به چشم خود مجالس خوب را بگزین، اگر دیدی مردمی در ذکر خدای عزوجل هستند با آنها بنشین، اگر خود دانایی از دانشت سودت دهند و اگر نادانی به تو می آموزند و بسا که خدا آنها را در سایه رحمت خود در آورد و تو را هم فراگیرد و اگر دیدی مردمی در یاد خدا نیستند با آنها منشین که اگر دانایی از دانشت میان آنها سودی نبری و اگر نادانی بر نادانی تو بیفزایند و شاید خدا آنها را زیر شکنجه گیرد و به تو هم برسد.

منبع : ص 109

  • رسول اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) فرموده اند : حواریون به عیسی (علیه السّلام) گفتند : یا روح الله با که مجالست کنیم؟ فرمودند : با کسی که دیدنش شما را به یاد خدا آرد و گفتارش به علم شما بیفزاید و کردارش شما را به آخرت تشویق کند.

منبع : ص 111

  • امام محمّد باقر (علیه السّلام) فرموده اند : یک مجلس با شخص مورد وثوقم بنشینم پیش من از کردار یک سال بهتر است.

منبع : ص 111

باب پرسش از عالم و مذاکره با او

  • امام صادق (علیه السّلام) به حمران بن اعین درباره ی چیزی که از او پرسیده بود ، فرمودند : همانا مردم هلاک می شوند برای آنکه نمی پرسند.

منبع : ص 113

  • امام صادق (علیه السّلام) فرموده اند : بر دراین علم قفلی است که کلیدش پرسش است.

منبع : 113

  • رسول اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) فرموده اند : به راستی خدای عزوجل می فرماید: مذاکره ی علم میان بندگانم وسیله ی زنده شدن دلهای مرده است در صورتی که در مذاکرات خود مرا منظور دارند.

منبع : ص 115

  • ابی الجارد گوید : شنیدم امام محمّد باقر (علیه السّلام) می فرمودند : خدا رحمت کند بنده ای را که علم را زنده می کند ، گفتم : زنده کردنش چیست؟ فرمودند : به اینکه آن را با دین داران و اهل ورع (پرهیزکاری) مذاکره کند.

منبع : ص 115

  • رسول اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) فرموده اند : علم را مورد مذاکره سازید، با هم ملاقات کنید و بازگو کنید، زیرا حدیث وسیله زلال کردن دلها است که زنگ زده ، به راستی دلها زنگ گیرد چنانچه شمشیر زنگ گیرد و زلال کردن و جلای دلها به حدیث گفتن است.

منبع : ص 115

                                            باب بذل علم

  • امام محمّد باقر (علیه السّلام) فرموده اند : زکات علم این است که آن را به بندگان یاد بدهی.

منبع : ص 117

باب نهی از ندانسته گفتن

  • مفضل بن یزید گوید : امام صادق (علیه السّلام) به من فرمودند : تو را از دو خصلت نهی کنم که مایه هلاکت مردمند ، بر تو غدقن کنم که به ناحق و روش باطل و بی اساس برای خدا دینداری کنی و از اینکه به آنچه ندانی و نفهمیده ای برای مردم فتوی بدهی.

منبع : ص 119

  • عبدالرحمن بن حجاج گوید : امام صادق (علیه السّلام) به من فرمود: مبادا گرد دو کار بگردی ، هر کس هلاک شده به سبب آنها بوده است ، مبادا برای خودت به مردم فتوی بدهی یا اینکه به چیزی که ندانی دینداری کنی.

منبع : ص 119

  • امام محمّد باقر (علیه السّلام) فرموده اند : هر که ندانسته و نفهمیده فتوی دهد فرشته های رحمت و فرشته های عذاب او را لعنت کنند و گناه هر کس به فتوای او عمل کرده به عهده او است.

منبع : ص 121

  • امام صادق (علیه السّلام) فرموده اند : برای عالم شایسته است که هرگاه چیزی از او بپرسند و نداند بگوید : الله اعلم، ولی غیرعالم شایسته نیست این کلمه را بگوید ( یعنی برای او سزاوار است که صریحا بگوید نمی دانم.)

منبع : ص 121

  • زراره بن اعین گوید : از امام محمّد باقر (علیه السّلام) پرسیدم : خدا بر بندگان چه حقی دارد ؟ فرمودند : این حق که هر چه بدانند بگویند و درباره ی هر چه ندانند توقف کنند و دم فرو بندند.

منبع : ص 123

باب درباره ی کسی که ندانسته عمل کند

  • حسین ( در بعضی نسخ حسن) صیقل گوید : از امام صادق (علیه السّلام) شنیدم می فرمودند : خدا کرداری را نپذیرد جز با معرفت ، و معرفتی وجود ندارد جز به وسیله کردار ، هر که معرفت دارد ، معرفت او را به کردارهبری کند و هر که کرداری ندارد معرفتی هم ندارد ، هلا به راستی اجزا ایمان از یکدیگر به وجود آیند.

منبع : ص 125

  • رسول اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) فرموده اند : هر که ندانسته عمل کند ، آنچه تباهی بار آورد بیشتر است از آنچه اصلاح کند.

منبع : ص 125

  • سلیم بن قیس هلالی گوید : شنیدم امیر المومنین از پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) بازگو می کردند که در سخنش فرمودند : دانشمندان دو کس باشند : یکی علم خود را به کار بسته و ناجی(رستگار،نجات یابنده) است و عالمی که علم خود را وانهاده و همین عالم هلاک است ، اهل دوزخ از بوی گند عالم بی عمل در آزارند ، سخت ترین اهل دوزخ از نظر ندامت و افسوس کسی است که یک بنده خدا را به دین دعوت کرده است و او هم پذیرفته و اطاعت خدا کرده و خدایش به بهشت برده و خود آن دعوت کننده را برای ترک عمل و پیروی هوس و درازی آرزو به دوزخ برده اما پیروی هوس جلوی حق را بندد و درازی آرزو آخرت را فراموش دهد.

منبع : ص 127

  • امام صادق (علیه السّلام) فرموده اند : علم جفت با عمل است، هر که خوب بداند عمل کند و هر که به درستی عمل کند بداند، علم فریاد به عمل کند و اگر پذیرا شود بپاید و گرنه بکوچد.

منبع : ص 127

  • امام صادق (علیه السّلام) فرموده اند : محققا چون عالم به علم خود عمل نکند پند او از لوحه دلها بلغزد و فرو ریزد چنانچه قطره باران از روی سنگ صاف.

منبع : ص 127

باب کسی که  از علم خود معیشت خورد و بدان بنازد.

  • امام صادق (علیه السّلام) فرموده اند : هر که علم حدیث را برای منفعت دنیا بخواهد در آخرت بهره ندارد و هر کس خیر آخرت از آن جوید خدا خیر دنیا و آخرت به وی دهد.

منبع : ص 133

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

  • حضرت علی (علیه السّلام) فرموده اند : جان خود را با توجه به نکات حکیمانه ی تازه و خوشمزه آسایش دهید زیرا جان هم چون تن خسته می شود.

منبع : ص 139

  • حضرت علی (علیه السّلام) فرموده اند : ای طالب علم ، به راستی علم را فضائل بسیار است (اگر مجسم شود )، تواضع سر او است ، و برکناری از حسد چشم او، گوشش فهم است و زبانش راستی ، حافظه اش بررسی است و دلش حسن نیت ، و عقلش معرفت اشیا و امور ، دست او مهر ورزی است و پایش دیدار دانشمندان، همتش سلامت و حکمتش ورع ، قرارگاهش نجات است و جلو کشش عافیت و مرکبش وفا و سلاحش نرمش سخن ، تیغش رضا و کمانش مدارا و لشکرش گفتگوی با علما و سرانجامش ادب و پس اندازش دوری از گناهان ، توشه اش احسان است و شرابش سازگاری و رهنمایش هدایت و رفیقش دوستی با نیکان.

منبع : ص 139

  • مردی نزد رسول اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) آمد و گفت : یا رسول الله علم چیست ؟ فرمودند :دم بستن و دل به سخن استادلن دادن ، گفت : پس از آن چیست ؟ فرمودند : گوش گرفتن ، گفت : پس از آن چیست ؟ فرمود : حفظ کردن ، گفت : پس از آن چه ؟ فرمودند : به کار بستن ، گفت : دیگر چه ؟ فرمودند : منتشر نمودن آن.

منبع : ص 141

  • امام صادق (علیه السّلام) فرموده اند : هر که چهل حدیث از احادیث ما را حفظ کند خدایش روز قیامت عالم و فقیه مبعوث کند.

منبع : ص 143

  • سفیان بن عیینه گوید : از امام صادق (علیه السّلام) شنیدم  که می فرمودند : علم مردم را همه در چهار موضوع دانستم: 1- پروردگارت را بشناسی. 2- بدانی با تو چه کرده. 3- بدانی از تو چه خواسته. 4- بدانی چه چیز تو را از دینت بیرون برد.

منبع : ص 147

  • هشم بن سالم گوید : به امام صادق (علیه السّلام) گفتم : حق خدا برمردم چیست ؟ فرمودند : این است که آنچه بدانند بگویند و آنچه ندانند دم فرو بندند : اگر چنین کنند محققا حق خدا را به او پرداخته اند.

منبع : ص 147

  • امام صادق (علیه السّلام) فرموده اند : قدر مردها را به اندازه روایتی که از ما نقل می کنند بشناسید.

منبع : ص 147

  • محمد بن مسلم گوید : به امام صادق (علیه السّلام) گفتم : من از شما حدیثی بشنوم و زیاد و کم تعبیر کنم ؟ فرمودند : اگر مقصود بیان معانی آن باشد عیب ندارد .

منبع : ص 149

  • داود بن فرقد گوید : به امام صادق (علیه السّلام) گفتم : من حدیثی از شما می شنوم و می خواهم به همان لفظ که شنیدم روایت کنم و به خاطر نمی آید ، فرمودند : عمدا فراموش می کنی ؟ گفتم : نه ، فرمودند : معانی را درست ادا میکنی ؟گفتم : آری ، فرمودند : عیب ندارد.

منبع : ص 151

  • ابو بصیر گوید : به امام صادق (علیه السّلام) گفتم : حدیثی از زبان شما شنوم و از پدرت روایت کنم یا از پدرت شنیدم از شما روایت کنم ؟ فرمودند : فرق ندارد جز اینکه از قول پدرم روایت کنی دوست تر دارم ، آن حضرت به جمیل فرمودند : غهر چه از خود من بشنوی از پدر من روایت کن.

منبع : ص 151

  • امام صادق (علیه السّلام) می فرمود : دل به نوشته اعتماد دارد . می فرمودند : بنویسید ، تا ننویسید نمی توانید حفظ کنید. و همچنین می فرمودند : کتب خود را محافظت کنید که در آینده بدان نیازمندید.

منبع : ص 153

  • امام صادق (علیه السّلام)به مفضل بن عمر فمودند : بنویس و علم خود را که در میان هم مذهبانت پخش کن و اگر مردی کتابهایت را به پسرانت ارث بده ، زمان بی نظمی برسد که جز با کتاب های خود اسوده خاطر نشوند.

منبع : ص 153

  • امام صادق (علیه السّلام) فرموده اند : احادیث ما را با اعراب تمام ادا کنید، زیرا بما مردمی فصیح زبانیم.

منبع :ص 155

  • هشام بن سالم و حماد بن عثمان و دیگران گفته اند . شنیدیم امام صادق (علیه السّلام) می فرمودند : حدیث من حدیث پدرم می باشد و حدیث پدرم حدیث جدم (علی بن الحسین) و حدیث او حدیث حسین (علیه السّلام) است و حدیث حسین (علیه السّلام) حدیث حسن (علیه السّلام) و حدیث حسن (علیه السّلام) حدیث امیرالمومنین (علیه السّلام) و حدیث امیرالمومنین حدیث رسول خدا (صلّی الله علیه و آله و سلّم) و حدیث رسول خدا (صلّی الله علیه و آله و سلّم) قول خدای عزو جل است.

منبع : ص 155

  • ابو خالد شینوله گوید : به امام محمد تقی (علیه السّلام) گفتم : قربانت ، استادان ما از امام باقر و امام صادق روایت دارند و چون تقیه سخت بوده کتابهای خود را پنهان کردند و از آنها دست به دست روایت نشده و چون مرده اند کتابهای آنها به دست ما رسیده . فرمودند : آنها را نقل کنید که درست است.

منبع : ص 155

باب بدعت ها و حکم به رای و قیاس

  • رسول اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) فرموده اند : چون بدعت ها آشکار شوند در امت من ، باید عالم علم خود را آشکار کند، و هر که نکند بر او باد لعنت خدا.

منبع : ص 161

  • امام باقر و امام صادق (علیه السّلام) فرمودند : هر بدعتی گمراهی است و هر گمراهی راه به دوزخ برد.

منبع : ص 165

  • یونس بن عبدالرحمن گوید : به امام موسی کاظم (علیه السّلام) گفتم : به چه روش خدا را یگانه دانم ؟ فرمودند : ای یونس ، بدعت گزار نباش ، هر که به رای خود متوجه باشد هلاک است و هر که خاندان معصوم پیغمبر خود را ترک کند گمراه است، و هر که کتاب خدا و قول پیغمبرش را وانهد کافر است.

منبع : ص 167

  • امام صادق (علیه السّلام) فرمودند که : رسول خدا (صلّی الله علیه و آله و سلّم) فرمودند : هر بدعتی گمراهی است و هر گمراهی در آتش است.

منبع : ص 171

  • امام صادق (علیه السّلام) فرموده اند : واقعا ابلیس خود را به آدم (علیه السّلام) قیاس کرد و گفت : مرا زا آتش آفریدی و او را از گل و اگر گوهری که خدا آدم را آز آن آفریده بود سنجیده بود آن گوهر درخشش و تابش بیشتری از آتش داشت.

منبع : ص 173

  • زراره گوید : از امام صادق (علیه السّلام) پرسیدم از حلال و حرام ، فرمودند : حلال محمد همیشه تا روز قیامت حلال است و حرام او همیشه تا روز قیامت حرام است، جز او پیغمبر دیگری نباشد و جز او نیاید ، فرمودند : علی (علیه السّلام) فرمودند : کسی نیست که بدعتی نهد جز اینکه سنتی را با ان از میان می برد.

منبع : ص 173

  • عیسی بن عبدالله قریشی گوید : ابو حنیفه شرفیاب حضور امام صادق (علیه السّلام) شد ، آن حضرت به او گفت : ای ابو حنیفه ، به من خبر رسیده که تو قیاس می کنی . عرض کرد: آری ، فرمودند : قیاس مکن که اول کسی که قیاس به کار بست شیطان بود گاهی که گفت : مرا از آتش آفریدی و او را از گل ، و میان آتش و گل قیاس کرد و اگر نوریت آتش سنجیده بود برتری میان دو نور و صفای یکی را بر دیگری می فهمید.

منبع : ص 173

  • قتبیه گوید : مردی مسئله ای از امام صادق (علیه السّلام) پرسید و آن حضرت جوابش را گفت ، آن مرد گفت : بفر مایید ، اگر چنین و چنان باشد جواب آن چیست ؟ به او فرمود : خاموش ، هر چه من به تو جواب دهم از گفته ی رسول خدا (صلّی الله علیه و آله و سلّم) است ، ما به هیچ وجه از خود رایی نداریم.

منبع : ص 173

  • امام باقر (علیه السّلام) فرمودند : جز خدا پشتیبان و کمکی مگیرید تا غیر مومن شمرده شوید ، زیرا هر وسیله و نژاد و خویشی و دسته بندی و بدعت و شبهه از میان رود جز آنچه قرآن ثبت کرده است.

منبع : ص 175

وجود هر حکم حلال و حرام و هرچه مورد نیاز مردم است در قرآن

  • امام صادق (علیه السّلام) فرموده اند : به راستی خدای تبارک و تعالی قرآن را برای هر چیز فرو فرستاده  تا آنجا که بخدا چیزی را وانگذارده که بندگان بدان نیازمند باشند و تا آنجا که هیچ بنده ای نتواند بگوید کاش این هم در قرآن بود مگر این که آن را هم خدا در قرآن فرو فرستاده است.

منبع : ص 175

  • عمر بن قیس گوید : از امام باقر (علیه السّلام) شنیدم می فرمودند : به راستی خدای تبارک و تعالی چیزی که امت بر آن نیازمند باشند وانگذاشته جز آنکه در کتابش نازل کرده و برای رسولش بیان نموده و برای هر چیزی حدی مقرر ساخته و دلیلی که بر آن رهنمایی کند مقرر کرده و هر کس هم از آن حد و قانون تجاوز کند برایش حد و کیفری مقرر ساخته.

منبع : ص 177

  • عبدالاعلی بن اعین گوید : شنیدم امام صادق (علیه السّلام) می فرمودند : من زاده ی رسول خدایم ، من قران را می دانم ، در همین قران است بیان آغاز آفرینش و هر آنچه تا روز قیامت خواهد بود ، در آن است خبر آسمان و خبر زمین و خبر بهشت و خبر دوزخ و خبر آنچه بوده و آنچه خواهد بود ، به اینها چنان می نگرم که به کف  دست خود می نگرم برای آنکه خدا می فرماید : در آن است بیان روشن هر چیزی.

منبع : ص 181

اختلاف حدیث

  • یکی از اصحاب گوید : امام صادق (علیه السّلام) به من فرمودند : بگو بدانم اگر امسال حدیثی به تو گفتم و سال آینده آمدی و به خلاف آن به تو حدیثی گفتم ، به کدام عمل کنی ؟ گوید: گفتم : به اخیر عمل کنم ، فرمودند : خدایت رحمت کند.

منبع : ص 195

  • معلی بن خنیس گوید : به امام صادق (علیه السّلام) عرض کردم : هر گاه حدیثی از امام سابق شما رسد و حدیثی بر خلافش از امام بعد از او ، به کدام عمل کنیم ؟ فرمودند : شما به حدیث سابق عمل کنید تا از امام حی به شما ابلاغی رسد و چون ابلاغ امام حی رسید به قول او عمل کنید ، گوید : سپس امام صادق (علیه السّلام) فرمودند : به خدا شما را به راهی کشانیم که در وسعت باشید . و در حدیث دیگر فرمودند : به حدیث تازه عمل کنید.

منبع : ص 195

باب اخذ به سنت و گواه قرآنی

  • رسول اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) فرموده اند : برای هر حقی نمودار درستی است و بر فراز هر صوابی پرتو درخشانی ، آنچه با کتاب خدا موافق است عمل کنید و آنچه مخالف کتاب خدا است وانهید.

منبع : ص 201

  • امام صادق (علیه السّلام) فرموده اند : هر حدیثی موافق قرآن نیست باطل است و تقلب است.

منبع : ص 203

  • امام صادق (علیه السّلام) فرموده اند : هر که با قرآن و سنت پیغمبر مخالف باشد کافر است.

منبع : ص 203

  • علی بن الحسین (علیه السّلام) فرمودند : بهترین کارها نزد خدا آن است که طبق سنت باشد گرچه کم باشد.

منبع : ص205

با تشکر از انتخاب شما

نویسنده: سرباز آقا - یکشنبه ۱٥ خرداد ۱۳٩٠

 

به نام خدا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

نویسنده: سرباز آقا - جمعه ۱۳ خرداد ۱۳٩٠

 

به نام خدا

 

برای دانلود بر روی آدرس زیر کلیک کنید.

 

1)

http://wdl.persiangig.com/pages/download/?dl=http://eza12.persiangig.com/audio/Mirdamad/babalmorade-alam.mp3

 

 

نویسنده: سرباز آقا - سه‌شنبه ۱٠ خرداد ۱۳٩٠

 


 

توجه : کلیه ی این مطالب از کتاب اصول کافی جلد 4 برداشته شده است.

 

استواری بر عمل و پی گیری آن

  • امام صادق (علیه السّلام) فرمودند :هر گاه مردی کاری پیش گرفت تا یک سال ادامه دهد و سپس اگر خواست عمل دیگری پیش گیرد زیرا در یک سال شب قدر هست، این است که خدا خواسته است باشد.

منبع : ص 251

  • امام باقر (علیه السّلام) فرمودند : محبوبترین عمل نزد خدا عزوجل آن عمل است که بنده ای آن را ادامه دهد گرچه کم باشد.

منبع : ص 251

  • امام باقر (علیه السّلام) فرمودند : چیزی نزد خدا عزوجل محبوب تر نیست از عملی که ادامه داده شود و گرچه اندک باشد.

منبع : ص 251

  • حضرت علی بن الحسین (علیه السّلام) بار ها می فرمود : به راستی من دوست دارم پی گیری عملی را و اگر چه کم باشد.

منبع : ص 251

  • امام باقر (علیه السّلام) می فرمایند که علی بن الحسین (علیه السّلام) بار ها می فرمودند : من دوست دارم که بر پروردگارم درآیم و کردارم استوار باشد.

منبع : ص 253

نویسنده: سرباز آقا - دوشنبه ٩ خرداد ۱۳٩٠

 

به نام خدا

 

محرّم آخرین سال غیبت

در محرّم آخرین سال غیبت اتفاقاتی رخ می دهد.نهم محرم (طبق روایتی) در مکه مکرمه ، سیصد و سیزده یار حضرت جمع می شوند و دهم محرم (طبق روایتی ) روز ظهور حضرت است در مکه ، که حضرت بین رکن و مقام خطبه می خواند ، آن گاه یاران حضرت با ایشان بیعت می کنند. ندای جبرئیل نیز در این روز شنیده می شود. دوازدهم تا پانزدهم محرم در مدینه منوره ، حمله سپاهیان سفیانی صورت می گیرد که شهر را تاراج می کنند و مقبره مطهر حضرت رسول  (صلّی الله علیه و آله و سلّم) را تخریب می نمایند. پانزدهم محرم نیز در بین مکه و مدینه ، سپاه سفیانی در بیابان بیداء فرو می روند.

منبع : شش ماه پایانی ، مجتبی الساده ( ترجمه محمود مطهری نیا) ، ص 204

 

توجه: کلیّه ی این مطالب از کتاب موعودنامه برداشته شده است.

نویسنده: سرباز آقا - شنبه ٧ خرداد ۱۳٩٠

 

به نام خدا

 

نشانه های نزدیک ظهور

برابر روایات ، تعدادی از نشانه های ظهور متصل به ظهور خواهند بود ؛ به گونه ای که میان آن ها و ظهور فاصله زیادی نیست . از پدیدار شدن نخستین نشانه متصل ، تا ظهور مهدی (علیه السّلام) نشانه ها همچون حلقه های زنجیر ، بدون فاصله پی در پی می آیند ، چنان که در روایتی ، محمد بن صامت از امام صادق (علیه السّلام) پس از آن که برخی نشانه ها را امام بیان کرده بودند ، پرسید : فدایت شوم، می ترسم این امر ( تحقق نشانه های ظهور مهدی (علیه السّلام) ) به طول انجامد. امام (علیه السّلام) فرمودند : نه ، محققاً هم چون مهره های تسبیح ، یکی پس از دیگری می آید.(1)

حتی در باره ی برخی از نشانه های متصل به ظهور ، نقدار فاصله آن با ظهور نیز بیان شده است. امام باقر (علیه السّلام) درباره ی قتل نفس زکیه ، فرمودند : (( فاصله میان کشته شدن نفس زکیه و قیام قائم ، بیش از پانزده شب نیست.(2) )) خروج سفیانی و یمانی نیز ، برابر آن چه از روایات استفاده می شود ، در یک محدوده زمانی در آستانه ی ظهور صورت می گیرد و فاصله آن تا قیام قائم (علیه السّلام) از پانزده ماه، بیشتر نخواهد بود.(3) )) بر این اساس ، تردیدی نیست که شماری از نشانه های ظهور ، که بیشتر نشانه های حتمی نیز هستند ، نزدیک ظهور و متصل به آن واقع می شوند.

در مقابل ، نشانه های فراوانی وجود دارند که پیدایش آن ها در عصر غیبت خبر داده شده ، ولی پیوستگی به ظهور معلوم نیست و چه بسا ، با فاصله زیاد از ظهور مهدی (علیه السّلام) واقع شوند ، چنان که شماری از نشانه ها ( بر فرض نشانه بودن آن ها) سال ها ، بلکه قرن ها از وقوع آن می گذرد. مانند : از هم گسستن بنی امیه و بنی عباس ، خروج ابو مسلم خراسانی ، اشغال منطقه جزیره توسط ترک ها و بسته شدن پل بر روی دجله و ...(4)

مرحوم شیخ مفید می فرماید : روایات رسیده از پیامبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) و خاندان وحی و رسالت (علیه السّلام) ، بیانگر نشانه ها و رخداد هایی است که پیش از قیام حضرت مهدی (علیه السّلام) پدیدار می گردند که اهمّ آن ها عبارتند از :

جنبش ارتجاعی سفیانی ، قتل سید حسنی ، جنگ قدرت بنی عباس ، گرفتن خورشید در نیمروز ماه رمضان ، گرفتن ماه در آخر ماه رمضان ، بر خلاف عادت ، شکافته شدن زمین و فرو بردن تجاوزکاران ، فرو رفتن زمین در مشرق ، فرو رفتن زمین در مغرب ، توقف خورشید به هنگام نیم روز در وسط آسمان ، طلوع خورشید از مغرب ، قتل (( نفس زکیه)) پشت دروازه ی کوفه در زمره ی هفتاد نفر از شایستگان ، بریده شدن سر مردی از بنی هاشم میان رکن و مقام ، ویران شدن دیوار مسجد کوفه ، آمدن پرچم های سیاه از طرف خراسان ، قیام و جنبش یمنی ، آشکار شدن مرد مغربی و تصرّف شام به وسیله ی سپاه او ، فرود آمدن ترک ها در جزیره ،فرود آمدن رومیان در ((رمله)) ، طلوع ستاره ای درخشان و نورانی به سان ماه و آن گاه انعطاف خاص آن ...، پدیدار شدن سرخی در آسمان و گسترش آن در آفاق آسمان ، پیدایش ستون آتشی در مشرق به مدت سه تا هفت روز ، قیام امت عرب و بر کنار شدن زمامداران عرب به وسیله ی ملت های خویش و به دست گرفتن زمام امور کشورها به وسیله ی مردم ، خروج جهان عرب از سیطره عجم، کشته شدن رهبر مصر به دست مردم ، انهدام شام و اختلاف سه جریان سیاسی در آن ، ورود پرچم های ((قیس)) و ((عرب)) به مصر ،و پرچم های ((کنده)) به خراسان ، ورود سپاهی از سوی مغرب و رسیدن آن ها به دروازه ی شهر ((حیره)) ، آمدن پرچم های سیاه از سوی مشرق ، شکستن دیوار فرات و جریان یافتن آب در کوچه های کوفه ، خروج 60 پیامبر دروغین ، خروج دوازده امام دروغین ، و به آتش کشیده شدن مرد گرانقدری از بنی عباس بین ((جلولاء)) و (( خانقین)) ، ایجاد پل ارتباط میان ((کرخ)) و بغداد ، وزش بادی سیاه در آغاز روز ، زلزله ای که انبوهی را به زمین فرو می برد ، ترس و ناامنی فراگیری که همه عراق و بغداد را فرا می گیرد ، مرگ سریع و دردناک و نقص و زیان در اموال و جان و ثمرات ، آفت ملخ نابهنگام و به هنگام کشاورزی ، برداشت کمِ محصولات زراعی، جنگ قدرت میان عجم و خونریزی بسیار در میالن آنان ، شورش بردگان بر ضدّ برده داران و کشتن آنان ، مسخ شدن گروهی از بدعت گذاران و به صورت میمون و خوک در آمدن آنان، تسلّط کشورهای عقب مانده به کشورهای زورمند و ثروتمند ، طنین افکن شدن ندایی از آسمان و رسیدن آن به گوش جهانیان به زبان های گوناگون ، پدیدار شدن چهره و سینه ای در کره ی خورشید، زنده شدن گروهی از مردگان و بازگشت آنان به دنیا ، به گونه ای که مردم آنان را شناخته با آنان دیدار می کنند.(5)

(1)     : بحارالانوار ، ج 52 ، ص 235

(2)     : غیبة طوسی ، ص 445

(3)     : بحار الانوار ، ج 52 ، ص 248

(4)     : برترین های فرهنگ مهدویّت در مطبوعات ، ص 214

(5)     : ارشاد مفید ، ص 356؛ بحارالانوار ، ج 52 ، ص 220

 

توجه: کلیّه ی این مطالب از کتاب موعودنامه برداشته شده است.

نویسنده: سرباز آقا - سه‌شنبه ۳ خرداد ۱۳٩٠

 

به نام خدا

 

مردان آخر الزمان

در روایات برای مردانی که در آخر الزمان دچار آسیب شده اند، نشانه هایی ذکر شده است. معمولاً اسلام توقعش از مرد این است که حس غیرت دینی و مهابت الهی داشته باشد. روایات حاکی است در سیمای مبارک خود امام زمان (علیه السّلام) هم مهابت الهی وجود دارد . یعنی در چهره مبارک امام زمان (علیه السّلام) در عین ملاحت و شیرینی ، نوعی مهابت و ترس الهی هم وجود دارد . و ترکیبی از ملاحت و مهابت در آن دیده می شود. اما در آخر الزمان بنابر آن چه از روایات به دست می آید، اگر شما در بین بیست مرد کمتر یا بیشتر ، چهره هایی را مورد ارزیابی و شناسایی قرار دهید ، نمی توانید کسی را پیدا کنید که در چهره اش هیبت و مهابت الهی و آثار ترس از خداوند وجود داشته باشد. اهل معصیت خیلی راحت در برابرشان مرتکب معصیت می شوند و آن ها هم هیچ عکس العملی از خود نشان نمی دهند.

روایت دوم درباره نشانه ها و خصلت های منفی مردان آخر الزمان می فرماید (( یطیع الرجل زوجته و یعصی والدیه )) مردان دوره آخر الزمان از اطاعت و احترام والدین دوری می کنند ، در عین حال یک گرایش و اطاعت و پیروی صد در صد از همسران خود در رفتارشان دیده می شود.

باز روایت دیگر می فرماید: (( یکون الرّجل همّه بطنه و قبلته زوجته و دینه دراهمه )) : مردانی وجود دارند که تمام همت و عزمشان برای پر کردن شکم های شان است و اصلاً به فکر معیشت دیگران نیستند. همسران آنها قبله آنها می باشند. (( قبلته زوجته)) گویا این زن ها خدای مردان خود شده اند و برای آن ها اطاعت از همسر ، اطاعت از خدا به حساب می آید ؛ و دین آنها هم پولشان می گردد. یعنی برای آنها مقدس ترین و مهم ترین مسئله پول و ثروت است.

روایت دیگری از این حکایت می کند که مردان از مرد بودن خودشان خسته می شوند : (( لعن الله المخنّثین من الرجال )). تعبیر روایت این است که این ها از صفات مردانه ی خود خسته شده و سعی می کنند که گرایش ها ، تمایلات و حالت های زنانه را در خودشان نمایان کنند. این گرایش ها ممکن است در حرف زدن ، آرایش و آراستگی ، طرز پوشش و یا تفکر باشد. در نقطه مقابل هم حتی روایتی داریم که (( والمترجّلات من النساء )) زنانی هم پیدا می شوند که این ها می خواهند خصوصیات مردان را در خودشان ایجاد کنند و مثل مردان شوند.

روایت دیگری می فرماید : (( یتسمن الرجال للرجال و النساء للنساء)) و یا (( یا یتمشط الرجل کما یتمشط المرأة لزوجها )). اما یکی از آفت هایی که در دوره آخر الزمان برای مردان به وجود می اید این است که به جای آراستگی دست یه آرایش می زنند . آراستگی با آرایش امر بسیار متفاوتی است. یا در روایت دیگر می فرماید که : بعضی از مردها در دوره آخرالزمان خود را برای دیگران آرایش می کنند ، همانند نو عروسی که برای داماد آرایش می کند.

آفت خطرناک تر ، این که در آخر الزمان (( یتنافس فی الرجّل یغارّ علیه من الرّجال )) یعنی در آخر الزمان باندهایی به وجود می آیند که طرفدار همجنس بازی هستند و در این راستا مردان ، هوسرانی های خودشان را به یکدیگر اختصاص می دهند . روایت می فرماید که (( یتنافس فی الرجل )) ؛ یعنی ممکن است با هم رقابت داشته باشند و بعد می فرماید (( یغار علیه من الرّجال )) ؛ یعنی ممکن است دو مرد بر سر مرد دیگری یا فرد دیگری ، با هم غیرت و حسادت داشته باشند و هر یک رقیب دیگری برای رسیدن آن فرد باشد.

منبع : نشریه موعود، شماره 32، ص 13.

 

توجه: کلیّه ی این مطالب از کتاب موعودنامه برداشته شده است.

نویسنده: سرباز آقا - سه‌شنبه ۳ خرداد ۱۳٩٠

 

به نام خدا

 

 

مفاسد آخر الزمان

 

مفاسدی که در آستانه انقلاب حضرت مهدی (علیه السّلام) فراگیر می شود ، بسیار است. امام صادق (علیه السّلام) در روایتی ، نوع مفاسدی که در آخر الزمان رایج می شود و بعضی از آن ها جنبه ی اجتماعی و سیاسی ، و بعضی جنبه اخلاقی دارد را پیش بینی کرده است . حضرت می فرمایند :

 

1- آن گاه که دیدی حق مرده و اهل حق از میان رفتند.

 

2- ستم همه جا را فراگرفته است.

 

3- قرآن فرسوده شده ، و بدعت هایی از روی هوا و هوس در مفاهیم آن آمده است.

 

4- دین بی محتوا شده ، همانند ظرفی که آن را واژگون می سازند.

 

5- اهل باطل بر اهل حق بزرگی می جویند.

 

6- و دیدی که شر آشکار است و از آن نهی نمی شود ، و هر که کار زشت انجام دهد، معذورش می دارند.

 

7- فسق آشکار گردیده و مردان به مردان و زنان به زنان اکتفاء می کنند.

 

8- شخص مومن ، سکوت اختیار کرده و سخنش را نمی پذیرند.

 

9- شخص فاسق دروغ می گوید ، و کسی دروغ و افترایش را بر او باز نمی گرداند.

 

10- بچه کوچک ، مرد بزرگ را خوار می شمارد.

 

11- پیوند خویشاوندی بریده می شود.

 

12- هر که را به کار بد بستایند ، خوشحال می گردد.

 

13- پسر بچه همان می کند که زن می کند.

 

14- زنان با زنان تزویج می نمایند.

 

15- مداحی و چاپلوسی فراوان شده است.

 

16- مرد، مال خود را در غیر راه طاعت خدا خرج می کند و کسی از او جلوگیری نکند.

 

17- چون شخص مومنی را ببیند از کوشش و تلاش او به خدا پناه برد.

 

18- همسایه ، همسایه خود را اذیت می کند و مانعی برای او در این کار نباشد.

 

19- کافر خوشحال است، از آنچه در مومن می بیند و شاد است از این که در روی زمین فساد و تباهی بیند.

 

20- آشکارا شراب بنوشند ، و برای نوشیدنش گرد هم آیند ، کسانی که از خدای عزوجل نمی ترسند.

 

21- امر به معروف کننده خوار است.

 

22- فاسق در آن چه خدا دوست ندارد ، نیرومند و ستوده است.

 

23- اهل قرآن و هر که آنان را دوست دارد، خوار است.

 

24- راه خیر بسته شده و راه شر مورد توجه قرار گرفته است.

 

25- خانه کعبه تعطیل شده و دستور به ترک آن داده می شود.

 

26- مرد به زبان می گوید ، آنچه را که عمل به آن نمی کند.

 

27- مردان خود را برای استفاده مردان فربه می کنند و زنان برای زنان.

 

28- زندگی مرد از پس او اداره می گردد و زندگی زن از فرج او.

 

29- زنان مانند مردان برای خود انجمن ها ترتیب می دهند.

 

30- در میان فرزندان عباس کارهای زنانگی آشکار گشته (و خود را مانند زنان زینت می کنند، همان طور که زن برای جلب نظر شوهرش خود را آرایش می کند.)

 

31- به مرد ها پول می دهند که با آن ها یا زنانشان عمل نامشروع انجام دهند.

 

32- شخص متمول از شخص با ایمان عزیزتر است.

 

33- رباخواری آشکار است و رباخوار مورد ملامت قرار نمی گیرد.

 

34- زنها به عمل زنا افتخار می کنند.

 

35- زن برای نکاح مردان با شوهر خود همکاری می کند.

 

36- بیشتر مردم و بهترین خانه ها آن باشد که به زنان در هرزگی شان کمک می کنند.

 

37- مومن به خاطر ایمانش غمناک و پست و خوار می گردد.

 

38- بدعت و زنا آشکار می گردد.

 

39- مردم به شهادت ناحق اعتماد می کنند.

 

40- دستورات دینی تمایلات اشخاص تفسیر می گردد.

 

41- حلال تحریم شود و حرام مجاز.

 

42- مردم چنان در ارتکاب گناه جری شده اند که منتظر رسیدن شب نیستند.

 

43- مومن نمی تواند کار بد را نکوهش کند جز با قلب.

 

44- مال کلان در راه غضب الهی خرج می شود.

 

45- زمامداران به کافران نزدیک می شوند و از نیکان دوری می گزینند.

 

46- والیان در داوری رشوه می گیرند.

 

47- پست های حساس دولتی به مزایده گذارده شود.

 

48- مردم با محارم خود نزدیکی می کنند.

 

49- به تهمت و سوءظن مرد به قتل می رسد.

 

50- مرد به مرد پیشنهاد عمل زشت می کند و خود و اموالش را در اختیار او می گذارد.

 

51- مرد به خاطر آمیزش با زنان مورد سرزنش قرار می گیرد ( که چرا با مردان آمیزش نمی کند.)

 

52- مرد از کسب زنش از هرزگی نان می خورد و آن را می داند و به آن تن می دهد.

 

53- زن بر مرد خود مسلط می شود ، و کاری را که مرد نمی خواهد انجام دهد ، و به شوهر خود خرجی می دهد.

 

54- مرد ، زن و کنیزش را (برای زنا) کرایه می دهد و به خوراک و نوشیدنی پستی تن در می دهد.

 

55- سوگند های به ناحق به نام خدا بسیار می گردد.

 

56- قمار آشکار می گردد.

 

57- شراب را بدون مانع علناً می فروشند.

 

58- زنان مسلمان خود را در اختیار کافران می گذارند.

 

59- لهو و لعب آشکار می گردد و کسی که از کنار آن عبور می کند از آن جلوگیری نمی کند(و کسی جرأت جلوگیری را ندارد.)

 

60- مردم شریف را خوار می کند ، کسی که مردم از تسلط و قدرتش ترس دارند.

 

61- نزدیکترین مردم به فرمانروایان کسی است که به دشنام گویی ما خانواده ستایش شود.

 

62- هر کس ما را دوست دارد ، دروغ گویش می دانند و شهادت او رانمی پذیرند.

 

63- بر گفتن حرف زور و ناحق مردم با همدیگر رقابت می کنند.

 

64- شنیدن قرآن بر مردم سنگین و گران می آید و در عوض ، شنیدن سخنان باطل بر مردم آسان است.

 

65- همسایه ، همسایه را گرامی می دارد از ترس زبانش.

 

66- حدود خدا تعطیل شده و در آن طبق دلخواه خود عمل می کنند.

 

67- مساجد طلاکاری می شود.

 

68- راستگوترین مردم پیش آنها، مفتریان دروغگو می باشند.

 

69- شر و سخن چینی آشکار می گردد.

 

70- ستمکاری شیوع یافته.

 

71- غیبت را سخن نمکین می شمارند و مردم همدیگر را بدان مژده می دهند.

 

72- برای غیر خدا به حج و جهاد می روند.

 

73- سلطان به خاطر کافر، مومن را خوار می کند.

 

74- خرابی و ویرانی بیش از عمرانی و آبادی است.

 

75- زندگی مرد از کم فروشی اداره می شود.

 

76- خونریزی را آسان می شمارند.

 

77- مرد برای غرض دنیایی ریاست می طلبد و خود را به بد زبانی مشهور می سازد تا از او بترسند و کارها را به او واگذار کنند.

 

78- نماز را سبک می شمارند.

 

79- مرد مال بسیار دارد ، ولی از وقتی که آن را پیدا کرده زکات آن را نپرداخته است.

 

80- قبر مرده ها را می شکافند و آن ها را می آزارند و کفن هایشان را می فروشند.

 

81- آشوب بسیار می شود.

 

82- مرد روز خود را به نشئه (شراب) به شب می برد و شب را به مستی صبح می کند.

 

83- با حیوانات عمل زشت انجام می دهند.

 

84- حیوانات همدیگر را می درند.

 

85- مرد به مصلی می رود ولی چون بر می گردد جامه در تن ندارد.

 

86- دل مردم سخت و چشمانشان خشک شده و یاد خدا بر آنان سنگین می آید.

 

87- کسب های حرام شیوع یافته و بر سر آن رقابت می کنند.

 

88- نماز خوان برای ریا و خود نمایی نماز می خواند.

 

89- فقیه برای غیر دین فقه می آموزد و دنیا و ریاست طلب می کند.

 

90- مردم دور کسی را گرفته اند که قدرت دارد.

 

91- هر کس روزی حلال می جوید ، مورد سرزنش قرار می گیرد و جوینده ی حرام ، مورد ستایش و تعظیم است.

 

92- در مکه و مدینه کارهایی می کنند که خداوند دوست ندارد و کسی هم نیست که مانع شود و هیچ کس آن ها را از این اعمال زشت باز نمی دارد.

 

93- آلات لهو و لعب (حتی) در مکه و مدینه آشکار می گردد.

 

94- مرد سخن می گوید و امر به معروف و نهی از منکر می کند ؛ دیگران او را نصیحت می کنند و می گویند : این کار بر تو لازم نیست.

 

95- مردم به همدیگر نگاه می کنند و به مردم بدکار اقتداء می نمایند.

 

96- راه خیر به کلی خالی است و کسی از آن راه نمی رود.

 

97- مرده را به مسخره می گیرند و کسی برای مرگ او غمگین نمی شود.

 

98- هر سال بدعت و شرارت بیشتر می شود.

 

99- مردم و انجمن ها پیروی نمی کنند مگر از توانگران.

 

100- به فقیر چیزی می دهند، در حالی که به او می خندند و برای غیر خدا به او ترحم می نمایند.

 

101- نشانه های آسمانی پدید می آید ، ولی کسی از آن هراس ندارد.

 

102- مردم در حضور جمع ، همانند بهائم مرتکب اعمال جنسی می شوند و هیچ کس از ترس ، کار زشت را انکار نمی کند.

 

103- مرد در غیر اطاعت خدا زیاد خرج می کند ، ولی مورد اطاعت خدا از کم هم دریغ می ورزد.

 

104- آزار به پدر و مادر آشکار می گردد و مقام آنها را سبک می شمارند و حال آن ها در پیش فرزند از همه بدتر باشد ، و از این که به آن ها افترا زده شود ، خوشحال می شوند.

 

105- زنها بر حکومت غالب گشته و پست های حساس را قبضه می کنند ، و کاری پیش نمی رود ، جز آن چه طبق دلخواه آنان باشد.

 

106- پسر به پدر خود افتراء می زند و به پدر و مادر خود نفرین می کند و از مرگشان خوشحال می شود.

 

107- اگر روزی بر مردی بگذرد که در آن روز گناهی بزرگ مرتکب نشده باشد، مانند هرزگی یا کم فروشی یا انجام کار حرام یا میخوارگی ، آن روز غمگین است و خیال می کند که روزش به هدر رفته و عمرش در آن روز بی خود تلف شده است.

 

108- سلطان مواد غذایی را احتکار می کند.

 

109- حق خویشاوندان پیامبر (خمس) به ناحق تقسیم می شود و بدان قمار بازی می کنند و میخوارگی می نمایند.

 

110- با شراب مداوا می کنند و بدان بهبودی می جویند.

 

111- مردم در مورد ترک امر به معروف و نهی از منکر و بی عقیدگی یکسان می شوند.

 

112- منافقان و اهل نفاق سر و صدایی دارند و اهل حق بی سرو صدا خاموشند.

 

113- برای اذان گفتن و نماز خواند مزد می گیرند.

 

114- مسجدها پراست از کسانی که ترس از خداوند ندارند و برای غیبت و خوردن گوشت اهل حق به مسجد می آیند و در مساجد، از شراب مست کننده توصیف می کنند.

 

115- شخص مست که از خرد تهی گشته بر مردم پیشنمازی می کند و به مستی او ایراد نمی گیرند و چون مست گردد ، گرامیش می دارند.

 

116- هر که مال یتیمان را بخورد ، شایستگی او را می ستایند.

 

117- قضات به خلاف دستور خدا داوری می کنند.

 

118- زمامداران از روی طمع خیانتکاران را امین خود می سازند.

 

119- میراث (یتیمان) را فرمانروایان به دست افراد بدکار و بی باک نسبت به خدا داده اند ، از آن ها حق و حساب می گیرند و جلوی آن ها را رها می سازند تا هر چه می خواهند انجام دهند.

 

120- بر فراز منبرها مردم را به پرهیزکاری دستور می دهند ، ولی خود گوینده به آن دستور عمل نمی کند.

 

121- وقت نماز ها را سبک می شمارند.

 

122- صدقه به وساطت دیگران به اهل آن می دهند و به خاطر رضای خدا نمی دهند ، بلکه از روی درخواست مردم و اصرار آنها می پردازند.

 

123- تمام هَمّ و غمّ مردم شکم و عورتشان است. باکی ندارند که چه بخورند و با چه آمیزش کنند.

 

124- دنیا به آنها روی آورده است.

 

125- نشانه های حق مندرس گشته است.

 

منبع : روضه کافی ، حدیث 7، ص 36و 42 ؛ بحارالانوار ، ج 52 ، ص 254 - 260

 

 

توجه: کلیّه ی این مطالب از کتاب موعودنامه برداشته شده است.

 

 

نویسنده: سرباز آقا - سه‌شنبه ۳ خرداد ۱۳٩٠

 

به نام خدا

 

زنان آخر الزمان

در روایات ، ویژگی های مختلفی برای زنان آخر الزمان ذکر شده است، از جمله این که : زنانی هستند که در نوع پوشش ، گرایش به پوشش های مردانه پیدا می کنند و این مسلماً ناشی از یک حالت روانی است که اگر زنی بخواهد اطوار و حالت های مردانه داشته باشد ، یکی از تجلیاتش در نوع پوشش و لباسی است که استفاده می کند. به عبارت بهتر در آخرالزمان مرزهایی که جدا کننده زن و مرد است عمدتا برداشته شده و نوعی اختلاط فرهنگی و دیگر ابعاد از جمله درپوشش بین زن و مرد مشاهده می گردد.

خصوصیت دومی که برای این زنان ترسیم شده این است که این ها علاوه بر پوشش ظاهری، در همه مسایل و در همه حالت ها زنانی هستند که می خواهند ژست مردانه بگیرند ؛ لذا در روایت داریم که پیامبر اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) فرمودند : (( لعن الله المترجّلات من النّساء)) ؛ خدا لعنت کند آن گروه زنانی را که سعی می کنند، حالت های مردانه به خود بگیرند.

مشخصه ای دیگری که برای زنان آخر الزمان ذکر شده این است که همانند مردان در بین آن ها نوعی خود مشغولی پیش می آید و عمدتاً یکی از آسیب های جدّی زنان آخرالزمان این است که تلاش می کنند که نظر زنان دیگر را به خودشان جلب کنند. در روایات داریم که (( یتسمن النساء للنساء)) ؛ یعنی زنان به جای این که برای شوهر مشروع خود آرایش کنند و آراستگی خاص برای او داشته باشند ، همت شان این است که هم جنسان خود را به سمت خویش جذب و جلب کنند. مطلب بعدی این است که نوع فریبایی خاصی در این طایفه و حالت های آن ها دیده خواهد شد به قدری که قبله مردان می شوند. این که قبله شدن زنان به چه معنا است ، شاید معانی گوناگونی داشته باشد. یکی از احتمالات این است که قبله شدن زن برای مرد به این معنا است که مرد در برابر زن کرنش و محل فروتنی و تواضع مرد قرار گیرد. یا این که شاید به ای معنا باشد که تمام همت مردان ، زنان می شود. به عبارت دیگر در اسلام داریم که سعی کنید اعمال تان را رو به قبله انجام دهید، ممکن است در آخرالزمان برای مردان چنین اتفاق افتاده و تمام همت شان، زنان و رسیدن به تمنیات و خواسته های زنانشان باشد.

در روایت دیگری آمده است که گاهی زنان به مسایل سوء ، گرفتار می شوند و شرایط طوری می شود که اگر مردی بخواهد حفاظت و غیرتمندی برای حفظ ناموس خودش بروز بدهد، مورد سرزنش قرار می گیرد. معمولا مردها دعوت به گسیختگی ، بی غیرتی و بی حفاظتی در مورد ناموس خودشان می شوند و از آن ها می خواهند در این جهت حساسیت های خودشان را تماماً از دست بدهند.

منبع : نشریه موعود ، شماره 32 ، ص 15.

 

توجه : کلیه ی این مطالب از کتاب موعودنامه برداشته شده است.

نویسنده: سرباز آقا - سه‌شنبه ۳ خرداد ۱۳٩٠

 

به نام خدا

 

فایده غیبت

از فواید غیبت امام زمان (علیه السّلام) می توان به این موارد اشاره کرد :

1- غیبت او، انتظار می آفریند ، و انتظار مایه ی امیدواری به آینده است.

2- غیبت او، سبب آمادگی پیروانش می شود تا حضرت ظهور کند .

3- غیبت او ، سبب گفت و گو درباره ی حضرت می شود و طرح این مباحث در طول زمان، موجب پرورش نفوس و آمادگی برای حکومت جهانی حضرت و زمینه سازی برای ظهور حضرتش می گردد.

4- طولانی شدن غیبت امام ، موجب فساد در جامعه می شود و این فساد، سبب خستگی و نارضایتی مردم شده و در متن این نارضایتی ، جرقّه های انقلاب بروز می کند و مردم تشنه ی عدالت می شوند و ظهور حضرت را طلب می کنند.

5- غیبت امتحانی است برای شیعیان حقیقی تا معلوم شود ، چه کسی ثابت قدم در اعتقاد به امامت امام دوازدهم(علیه السّلام) است(1).

 6- غیبت ، دلائلی دارد که به امامان اجازه ی افشای آن داده نشده است.(2)

(1)    : بحارالانوار ، ج 51 ، ص 222 ؛ منتخب الاثر، ص 261

(2)    : بحارالانوار ، ج 52، ص 91؛ الزام الناصب ، ص 126

 

توجه : کلیه ی این مطالب از کتاب موعودنامه برداشته شده است.

 

 

کدهای اضافی کاربر :


Google

در اين وبلاگ
در كل اينترنت