حدیث
کلمات کلیدی مطالب
نویسنده: سرباز آقا - پنجشنبه ۳٠ بهمن ۱۳٩۳

 

 

1- از حضرت سجاد (علیه السّلام) حدیث شده  که رسول اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) در آخر خطبه ی خود فرمودند: خیر و سعادت برای کسی است که اخلاقش پسندیده و خویش پاک باشد، باطنش نیکو و ظاهرش خوب باشد، مازاد اموال خود را انفاق کند و از ادا سخنان زائد امساک نماید و با همه ی مردم به عدل و انصاف رفتار کند.

منبع: کافی2،ص144

2- حضرت امام صادق (علیه السّلام) فرمودند: سه چیز است که هر که یکی از آنها را برای خدا آرد، خدا بهشت را بر او واجب کند، از خود کم گزارد و خرج راه خیر کند، با همه ی مردم جهان خوش رویی کند، و نسبت به خود انصاف دهد و به حق قضاوت کند.

منبع : اصول کافی جلد 4، ص 315

 

www.ez12.persianblog.ir

با تشکر از انتخاب شما

نویسنده: سرباز آقا - یکشنبه ٢٦ بهمن ۱۳٩۳

 

1- حضرت امام صادق (علیه السّلام) می فرمایند: مو برای این بالای سر قرار گرفته است؛ تا روغن را به مغز برساند و از اطراف آن بخار مغز، گرما و سرما را خارج کند.

منبع: علل الشرایع،ج1،ص100 و101

2- حضرت امام صادق (علیه السّلام) می فرمایند: اما اینکه چرا مو و ناخن حیات ندارند؛ برای آنست که بلند بودنشان باعث آلودگی و بدقیافگی بوده و کوتاه نگه داشتن آنها موجب زیبایی. حال اگر روح داشتند، با کوتاه کردنشان انسان دچار درد می شد.

منبع: علل الشرایع،ج1،ص100 و101

3- حضرت امام صادق (علیه السّلام) می فرمایند: قلب به شکل دانه صنوبر آفریده شده است؛ برای اینکه وارونه است و سر آن باریک بوده و داخل ریه می شود و با سردی آن سرد شده و مغز از گرمای قلب نمی سوزد.

منبع: علل الشرایع،ج1،ص100 و101

 

www.ez12.persianblog.ir

با تشکر از انتخاب شما

نویسنده: سرباز آقا - شنبه ٢٥ بهمن ۱۳٩۳

 

نفرین به امّت خیانتکار

1- حضرت امام علی (علیه السّلام) فرموده اند: خدایا، من این مردم را با پند وتذکّرهای مداوم خسته کردم وآنها نیز مرا خسته نمودند، آنها از من به ستوه آمده، ومن از آنان به ستوه آمده، دل شکسته ام، به جای آنان افرادی بهتر به من مرحمت فرما، وبه جای من بدتر از من بر آنها مسلّط کن. خدایا، دل های آنان را، آنچنان که نمک در آب حل می شود،آب کن!. به خداسوگند، دوست داشتم، به جای شما کوفیان، هزار سوار از بنی فَراس بن غَنَم(1) می داشتم که (( اگر آنان را می خواندی، سوارانی از ایشان نزد تو می آمدند مبارز وتازنده چون ابر تابستانی)) آنگاه امام از منبر فرود آمد.

(1):قبیله بنی فراس به دلاوری وجرأت مشهور بوده اند.

منبع:نهج البلاغه، خطبه 25

علل شکست کوفیان

2- حضرت امام علی (علیه السّلام) فرموده اند: ای مردم کوفه! بدن های شما در کنار هم، امّا افکار و خواسته های شما پراکنده است؛ سخنان ادّعایی شما، سنگ های سخت را می شکند، ولی رفتار سُست شما دشمنان را امیدوار می سازد؛ در خانه هایتان که نشسته اید، ادّعاها و شعارهای تند سر می دهید، امّا در روز نبرد، می گویید ای جنگ، از ما دور شو، و فرار می کنید. آن کس که از شما یاری خواهد، ذلیل وخوار است، و قلب رها کننده ی شما آسایش ندارد. بهانه های نابخردانه می آورید، چون بدهکاران خواهان مهلت، از من مهلت می طلبید و برای مبارزه سسُتی می کنید. بدانید که افراد ضعیف وناتوان هرگز نمی توانند ظلم وستم را دور کنند، و حقّ جز با تلاش و کوشش به دست نمی آید، شما که از خانه ی خود دفاع نمی کنید چگونه از خانه ی دیگران دفاع می نمایید؟ و با کدام امام پس از من به مبارزه خواهید رفت؟. به خدا سوگند! فریب خورده، آن کس که به گفتار شما مغرور شود، کسی که به امید شما به سوی پیروزی رود، با کند ترین پیکان به میدان آمده است، و کسی که بخواهد دشمن را به وسیله ی شما هدف قرار دهد، با تیری شکسته، تیر اندازی کرده است!. به خدا سوگند! صبح کردم در حالی که گفتار شما را باور ندارم، و به یاری شما امیدوار نیستم، و دشمنان را به وسیله شما تهدید نمی کنم. راستی شما را چه می شود؟ دارویتان چیست؟ و روش درمانتان کدام است؟ مردم شام نیز همانند شمایند؟ آیا سزاوارست  شعار دهید و عمل نکنید؟ و فراموشکاری بدون پرهیزکاری داشته، به غیر خدا امیدوار باشید؟.

منبع:نهج البلاغه، خطبه 29

نکوهش از سُستی و نافرمانی کوفیان

3- حضرت امام علی (علیه السّلام) فرموده اند: نفرین بر شما کوفیان! که از فراوانی سرزنش شما خسته شدم. آیا به جای زندگی جاویدان قیامت به زندگی زود گذر دنیا رضایت دادید؟ و بجای عزّت و سربلندی، بدبختی و ذلّت را انتخاب کردید؟ هرگاه شما را به جهاد با دشمنانتان دعوت می کنم، چشمانتان از ترس در کاسه می گردد، گویا ترس از مرگ عقل شما را ربوده و چون انسان های مَست از خود بیگانه شده، حیران و سرگردانید. گویا عقل های خود را از دست داده و درک نمی کنید. من دیگر هیچ گاه به شما اطمینان ندارم، و شما را پشتوانه خود نمی پندارم، شما یاران شرافتمندی نیستید که کسی به سوی شما دست دراز کند. به شتران بی ساربان می مانید که هرگاه از یک طرف جمع آوری گردید، از سوی دیگر پراکنده می شوید.

منبع:نهج البلاغه، خطبه 34


ادامه مطلب ...
نویسنده: سرباز آقا - جمعه ٢٤ بهمن ۱۳٩۳

 

 

 

(در جنگ جَمَل سال 36 هجری روز پنجشنبه15 جمادی الآخر هنگام دادن پرچم به دست فرزندش محمد حنفیّه فرمود)(1)

آموزش نظامی

1- حضرت امام علی (علیه السّلام) می فرمایند: اگر کوه ها از جای کنده شوند تو ثابت و استوار باش، دندان ها را بر هم بفشار، کاسه ی سرت را به خدا عاریت ده، پای بر زمین میخکوب کن، به صفوف پایانی لشکر دشمن بنگر، از فراوانی دشمن چشم بپوش، و بِدان که پیروزی از سوی خدای سبحان است.

(1)   : محمّد حنفیه مادرش خوله، دختر جعفر بن قیس بود، و جنگ جَمَل در ماه جمادی الآخر سال 36 هجری اتّفاق افتاد.

منبع: نهج البلاغه، خطبه 11

(پس از پیروزی در جنگ بصره در سال 36 هجری یکی از یاران امام(علیه السّلام) گفت: دوست داشتم برادرم با ما بود و می دید که چگونه خدا تو را بر دشمنانت پیروز کرد!)

شرکت آیندگان در پاداش گذشتگان(نقش نیّت در پاداش اعمال)

2- حضرت امام علی(علیه السّلام) پرسید: آیا فکر و دل برادرت با ما بود؟. گفت: آری. امام(علیه السّلام) فرمودند: پس او هم در این جنگ با ما بود، بلکه با ما در این نبرد شریکند آنهایی که حضور ندارند، در صُلب پدران و رَحِم مادران می باشند، ولی با ما هم عقیده و آرمانند، به زودی متوّلد می شوند، و دین و ایمان به وسیله ی آنان تقویت می گردد.

منبع: نهج البلاغه، خطبه 12

آموزش تاکتیک های نظامی

3- حضرت امام علی(علیه السّلام) فرموده اند:ای گروه مسلمان، لباس زیرین را ترس خدا، و لباس رویین را آرامش و خونسردی قرار دهید.

دندان ها را برهم بفشارید تا مقاومت شما برابر ضربات شمشیر دشمن بیشتر گردد، زرِه نبرد را کامل کنید، پیش از آن که شمشیررا از غلاف بیرون کشید چندبار تکان دهید، با گوشه چشم به دشمن بنگرید و ضربت را از چپ و راست فرود آورید، و با تیزی شمشیر بزنید، و با گام برداشتن به پیش، شمشیر را به دشمن برسانید، و بدانید که در پیش روی خدا و پسر عموی پیغمبر(صلی الله علیه و آله و سلّم) قرار دارید.

پی در پی حمله کنید و از فرارشرم دارید، زیرا فرار در جنگ، لکّه ننگی برای نسل های آینده و مایه ی آتش روز قیامت است، از شهادت خرسند باشید و به آسانی از آن استقبال کنید.

به آن گروه فراوان اطراف خیمه پر رزق وبرق و طناب در هم افکنده(فرماندهی معاویه) به سختی حمله کنید، و به قلب آنها هجوم برید که شیطان در کنار آن پنهان شده، دستی برای حمله در پیش، و پایی برای فرار آماده دارد، مقاومت کنید تا ستون حق بر شما آشکار گردد.

(( شما برترید، خدا باشماست، و از پاداش اعمالتان نمی کاهد.))

منبع: نهج البلاغه،خطبه 66


www.ez12.persianblog.ir

با تشکر از انتخاب شما

نویسنده: سرباز آقا - پنجشنبه ٢۳ بهمن ۱۳٩۳


1- حضرت امام علی (علیه السّلام) فرموده اند: داناترین مردم به مقتضیات زمان کسی است که از تحولات آن دچار شگفتی نشود و خویشتن را نبازد.

منبع : غررالحکم ، ص342

2- حضرت امام علی (علیه السّلام) فرموده اند: کسی که عارف به مقتضیات زمان است و از دگرگونی های پی گیرش آگاهی دارد شایسته است هرگز خویشتن را از تحولات و تغییرات اجتناب ناپذیرش در امان نداند.

منبع : فهرست غرر، ص148

3- حضرت امام صادق (علیه السّلام) از مطالب حکیمانه داود نقل کرده اند که: انسان عاقل موظّف است زمان خود را بشناسد و به وظائف خویش متوجّه باشد.

منبع : بحار 5 ، ص342

4- حضرت امام صادق (علیه السّلام) فرموده اند: کسی که عالم به مقتضیات زمان خود باشد مورد هجوم اشتباهات قرار نمی گیرد.

منبع : کافی 1، ص27

5- حضرت امام علی (علیه السّلام) فرموده اند: شباهت اخلاق مردم اجتماعی و مقتضیات زمان خودشان، بیشتر به صفات خانوادگی و خلقیات پدران آنها است.

منبع : ناسخ ، حالات علی (ع) ، ص869

رسوم تحمیلی

6- حضرت امام علی (علیه السّلام) فرموده اند: آداب و رسوم زمان خودتان را با زور و فشار به فرزندان خویش تحمیل نکنید زیرا آنان برای زمانی غیر از زمان شما آفریده شده اند.

منبع : شرح ابن ابی الحدید ، جلد 20 کلمه ی 1020، ص267

ستیزه با زمان

7- حضرت امام علی (علیه السّلام) فرموده اند: کسی که با روزگار دشمنی کند هلاک می شود.

منبع : تحف العقول ص85   

8- حضرت امام علی (علیه السّلام) فرموده اند: روزگار افکار نهان را آشکار می کند .

منبع : غررالحکم جلد147،ص47

9- حضرت امام جواد (علیه السّلام) فرموده اند: گذشت زمان پرده ها را می درد و اسرار نهان را بر تو آشکار می کند.

منبع : بحار جلد 17ص214     

10- حضرت امام علی (علیه السّلام) فرموده اند: مکتب روزگار به آدمی درس سودمند تجربه را می آموزد.

منبع : غررالحکم ،ص17

 

www.ez12.persianblog.ir

با تشکر از انتخاب شما

نویسنده: سرباز آقا - چهارشنبه ٢٢ بهمن ۱۳٩۳

 

1- حضرت امام صادق (علیه السّلام) فرموده اند: خداوند عزّوجل بینی را مرطوب و روان قرار داد تا از مغز محافظت کند تا اگر دردی در سر بود با آن خارج شود؛ چه آنکه اگر اینچنین نبود، مغز سنگین می شد و کرم می گذاشت و همچنین مرطوب بودن بینی باعث می شود تا نفس بالا و پایین برود و بوی خوش را از بوی بد تشخیص دهد.

منبع: علل الشرایع،ج1،ص86

2- حضرت امام صادق (علیه السّلام) فرموده اند: علت اینکه بینی در وسط چشمها قرار گرفته است، برای آنست که نور را تقسیم کند و به هر دو چشم یکسان برسد.

منبع: علل الشرایع،ج1،ص100 و101

3- حضرت امام صادق (علیه السّلام) فرموده اند: سوراخ بینی در پایین آن قرار داده شده است؛ تا بیماری های مغز از این طریق بیرون بیاید و بوها به مشام برسد. چرا که اگر در بالای بینی قرار داشت، بیماری خارج نمی شد و بویی را احساسس نمی کرد.

منبع: علل الشرایع،ج1،ص100 و101

 

www.ez12.persianblog.ir

با تشکر از انتخاب شما

نویسنده: سرباز آقا - سه‌شنبه ٢۱ بهمن ۱۳٩۳

 

1- حضرت امام صادق (ع) فرموده اند : اهالی هیچ بلدی از سه طبقه ، در راه تأمین امور دنیا و دین خود بی نیاز نیستند ، هرجا که مردم، فاقد این سه طبقه باشند زندگی آنان زندگی حشرات و حیوانات است نه زندگی انسان: اول فقیهی که دارای علم و تقوی باشد، دوم زمامداری که خیرخواه و فرمانروا باشد، سوم طبیبی که در کار خود بصیر و مورد اعتماد مردم باشد.

منبع : تحف العقول ص 321

 

www.ez12.persianblog.ir

با تشکر از انتخاب شما

نویسنده: سرباز آقا - یکشنبه ۱٩ بهمن ۱۳٩۳

 


1- رسول اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) فرموده اند: نان را که فرآورده ی کشاورزی است عزیز دارید چه آنکه عوامل سماوی و ارضی و بسیاری از آفریده های الهی در ایجاد آن موثر بوده اند.

منبع: بحار،ج3،ص161

2- حضرت امام باقر (علیه السّلام) فرموده اند: خداوند آدمی را میان تهی آفریده و ناچار باید به شکم خود غذا برساند.

منبع: کافی6،ص286

3- حضرت امام صادق (علیه السّلام) فرموده اند: بدن آدمی بر غذا پایه گذاری شده است.

منبع: کافی6،ص286

4- حضرت امام علی (علیه السّلام) فرموده اند: کسیکه در خوردن غذا پاکیزگی را مراعات می کند، غذا را به خوبی می جود، با داشتن اشتها از طعام دست می کشد ، و تخلیه ی روده را موقعیکه آماده می شود به تعویق نمی اندازد ، شایسته است همیشه سالم باشد و جز به مرض موت دچار بیماری دیگری نشود.

منبع: مکارم الاخلاق ، ص76

5- احمد بن ابی هرون می گوید حضور علی بن موسی الرضا(علیه السّلام) شرفیاب شدم. حضرت دستور غذا داد. سفره گستردند غذا آوردند ولی در سفره سبزی تازه نبود . حضرت غذا نخورد، به خادم خود فرمودند مگر نمی دانی من از سفره ای که در آن سبزی نباشد غذا نمی خورم، برو سبزی بیاور. خادم رفت و سبزی آورد، حضرت غذا میل فرمودند و من نیز خوردم.

منبع : مکارم الاخلاق ص90

6- حضرت امام علی (علیه السّلام) فرموده اند: آنکس که محبت انواع مختلف غذاها را در دل می نشاند، میوه های گوناگون بیماری ها را از آن می چیند.

منبع : فهرست غرر، ص14

7- حضرت امام علی (علیه السّلام) فرموده اند: کمتر خوردن مانع بسیاری از بیماریهای جسم می شود.

منبع : فهرست غرر، ص13و14

 

www.ez12.persianblog.ir

با تشکر از انتخاب شما

نویسنده: سرباز آقا - شنبه ۱۸ بهمن ۱۳٩۳

 


ارتباط نفس و بدن

1- حضرت امام علی (علیه السّلام) پیوستگی و ارتباط نفس و بدن را با عالیترین تشبیه بیان نموده و فرموده اند: روح در جسد آدمی همانند معنی در لفظ است.

    منبع : سفینه ،((روح))،ص537

2- حضرت امام علی (علیه السّلام) به پیروان خود توصیه می فرمودند که: جان خود را با مطالب حکیمانه ی نو و دلنشین خرّم و شاداب سازید چه، روح نیز مانند بدن وامانده و خسته می شود.

منبع : کافی 1،ص48

برتری روح انسان

3- حضرت امام صادق (علیه السّلام) ضمن حدیث مفصلی فرموده اند: وقتی خداوند اراده فرمود در پیکر آدم روح بدمد، روح آدم را آفرید. این روح همانند سایر ارواح نیست. این روحی است که خداوند آن را بر جمیع ارواح مخلوقات از فرشتگان و دیگر موجودات زنده و ذی روح برتری داده است و موقعی که خداوند روح آدم را آفرید فرمان داد آن را در جمیع انوار فرو برند و از همه ی روشنیها و آگاهی ها برخوردارش سازند. سپس فرمان داد تا وارد جسد آدم گردد.

منبع : تفسیر برهان ، ذیل آیه ی <<فاذا سویته و نفخت فیه من روحی>> ،ص 549

4- محمد بن مسلم می گوید از حضرت امام صادق (علیه السّلام) سوال کردم از آیه ای که خداوند فرموده: ((و نفختُ فیه من روحی ))(از روح خود در آدم دمیدم) این نفخ چگونه بوده است ؟ در پاسخ فرمودند: روح همانند امواج باد، متحرک است و اسم آن روح گذارده شده از این جهت که مشتق از ریح است و به کار بردن این لفظ از آن جهت است که با امواج باد سنخیّت دارد و این که خداوند آن را به خود نسبت داده برای این است که باریتعالی آن را بر سایر ارواح برگزیده است همانطور که خانه ی کعبه را بیت خویش خوانده و حضرت ابراهیم را به عنوان خلیل خود نام برده و همچنین سایر اموری که مشابه این ها هستند و همه ی آن چه را که خداوند به خود منتسب نموده آفریده، ساخته شده ، پدید آمده ، مملوک و تدبیر یافته ی ذات اقدس او است.

منبع : کافی ، جلد 1، ص133

5- حضرت امام صادق (علیه السّلام) درباره ی روح مومن ضمن یک حدیث به یونس بن ظبیان فرموده ند: روح مومن پس از آن که به امر الهی قبض شد در قالبی که شبیه جسد اصلی دنیای او است استقرار می یابد. افراد با ایمان در عالم بعد از مرگ متنعّم اند، می خورند و می نوشند و موقعی که شخصی بر آنان وارد می شود او را به همان صورتی که در دنیا بود می شناسند.

منبع : کافی ، جلد 3 ، ص245

6- ابی بصر می گوید از حضرت امام صادق (علیه السّلام) درباره ی ارواح مشرکین سوال کردم فرمودند: در آتش معذّب اند و می گویند: پروردگارا قیامت را برپا منما، وعده ای از عذابت به ما داده ای قطعی و منجز مساز و بازپسین ما را به پیشینیان مان ملحق مفرما.

منبع : کافی ، جلد 3 ، ص245

7- ابی بصر می گوید از حضرت امام صادق (علیه السّلام) درباره ی ارواح مومنین پرسش نمودم در پاسخ فرمودند: در حجره های بهشت مستقراند، از غذای بهشتی می خورند، از مایع بهشتی می نوشند و از خدا می خواهند هر چه زودتر قیامت را بر پا کند تا به پاداش های نهایی خود نائل گردند.

منبع : تفسیر برهان ، ص 664

8- امام صادق (ع) فرموده اند: روح را نتوان به سنگینی و سبکی توصیف نمود. روح جسمی است رقیق که قالب غلیظی را چون جامه در بر نموده است. عرض شد آیا روح پس از آنکه از بدن خارج شد متلاشی می گردد، یا آنکه باقی می ماند؟ در پاسخ فرمودند: تا روزی که در صور دمیده شود همچنان باقی و پایدار خواهد بود.

منبع : تفسیر صافی ،ص293

 

www.ez12.persianblog.ir

با تشکر از انتخاب شما

نویسنده: سرباز آقا - جمعه ۱٧ بهمن ۱۳٩۳

1- حضرت امام علی (علیه السّلام) فرموده اند: چهار چیز است که مقدار کم آنها هم بسیار است. آتش، خواب، بیماری و دشمنی. یعنی مقدار کم هر یک از این چهار را ناچیز تلقی نکنید بلکه مقدار کم آنها نیز بسیار است و میتواند منشاءِ آثار زیاد باشد.

منبع : بحار جلد 14،ص264

2- حضرت امام صادق (علیه السّلام) می فرمایند: « مریضی ای نیست مگر این که به سرعت به سوی بدن رو می آورد، منتظر می ماند که هرگاه به آن دستور داده شد، بدن را تصرف کند.»

منبع: روضة الکافی،ص74

3- حضرت رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلّم) فرمودند: به مردم بلازده و جذامی، چشم خود را ندوزید و نگاه طولانی نکنید که باعث ملال و آزردگی آنان می شود.

منبع : بحار جلد16 ص 122-

4- حضرت امام صادق (علیه السّلام) می فرمایند: معده خانه ی هر مرضی است و پرهیز دوا است.

منبع: علل الشرایع،ج1،ص100 و101

5- حضرت امام علی (علیه السّلام) فرموده اند: آنکس که محبت انواع مختلف غذاها را در دل می نشاند ، میوه های گوناگون بیماری ها را از آن می چیند.

منبع : فهرست غرر، ص14

6- حضرت امام علی (علیه السّلام) فرموده اند: کمتر خوردن مانع بسیاری از بیماریهای جسم می شود.

منبع : فهرست غرر، ص13و14

 

www.ez12.persianblog.ir

با تشکر از انتخاب شما

نویسنده: سرباز آقا - پنجشنبه ۱٦ بهمن ۱۳٩۳

 

 


صدقه ی گوارا

1- حضرت امام صادق (علیه السّلام) فرمودند: شنواندن سخن، بدون ملال و دلتنگی به کسی که گوشش سنگین است صدقه ی گوارایی است.

منبع : بحار جلد 16 ص111

صدقات جاریه

2- ابن عباس می گوید از رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلّم) فرمودند : هفت عامل است که اگر شخصی یکی از آنها را به جای گذارده باشد، پس از مرگ، ثوابش در پرونده ی عمل وی ثبت می گردد. کسی که درخت مثمری غرس نماید، چاهی حفر کند، قنایی را جاری سازد، مسجدی را بنیان نهد، قرآنی بنویسد، علمی از خود به جای بگذارد و فرزند صالحی تربیت کند که برای او استغفار نماید.

منبع : مجموعه ی ورام، جلد2، ص110

3- حضرت محمد (صلی الله علیه و آله و سلّم) می فرمایند: برترین صدقه،اصلاح میان مردم است.

منبع : کنزالعُمّال٬ ج٣/ ص۵٨ ٬ حدیث ۵۴٨٣.

4- حضرت امام باقر (علیه السّلام) فرمودند: صدقه دادن روز جمعه [ثوابش] دو چندان می شود؛ زیرا روز جمعه بر دیگر روزها فضیلت داد.

منبع : علل الشرائع

دوچیز ارزشمند

5- رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلّم) فرمودند: در دو چیز دوست ندارم کسی  به من کمک نماید: یکی وضو؛ زیرا که از اجزای نماز من است و دیگری دادن صدقه که دوست دارم آن را با دست خود به نیازمند بدهم؛ چرا که صدقه به دست خداوند بخشنده می رسد.

منبع: مکارم الاخلاق،ص51

 

www.ez12.persianblog.ir

با تشکر از انتخاب شما

نویسنده: سرباز آقا - دوشنبه ۱۳ بهمن ۱۳٩۳

 

1- مردی حضور حضرت امام صادق(علیه السّلام) شرفیاب شد.عرض کرد یا بن رسول الله در خواب دیدم مثل اینکه در خارج شهرکوفه هستم ، نقطه ای که می دانم کجا است، مردی را دیدم که از چوب تراشیده شده و بر اسب چوبی سوار است و شمشیر برّاق خود را جولان می دهد و من در شدّت وحشت و ترس او را تماشا می کنم. حضرت فرمودند: تو قصد داری مردی را در امر زندگی اش گول بزنی . از خدایی که تو را آفرید و تو را می میراند بترس. مرد به حضرت عرض کرد: شهادت می دهم که دانش را از معدن علم فرا گرفته ای. اینک شما را از تفسیری که برای رویای من نمودی آگاه می کنم ، یکی از همسایگان من متاع خود را نزد من برای فروش آورده بود. چون غیر از من کسی طالب آن متاع نیست تصمیم داشتم به قیمت خیلی نازلی از او خریداری کنم.

منبع : روضه کافی ص293

روایات اسلامی تمام خواب ها را به یک چشم نگاه نمی کند بلکه رویا را سه قسم می داند. قسمتی از خواب ها عبارت است از افکار عادی یا اسرار نهانی انسان است که در خواب گاهی به صورت خودش ظاهر می شود و گاهی به عللی تغییر شکل داده با صورت دیگری خود نمائی می کند. این قسم خواب ها است که در روانکاری و به نظر روانشناسان ارزش علمی بسیار دارد و به وسیله ی آنها می توان به ضمیر مخفی اشخاص پی برد و ریشه ی ناخوشی روانی مرض های روحی را تشخیص داد. قسمت دیگر خواب ها، عبارت از افکار ولگرد و آشفته ای است که گاهی در بیداری و به خصوص در مواقع ناخوشی گریبانگیر اشخاص می شود و دارای ارزش علمی و روانی نیست و در بعضی از روایات به «اضغاث احلام» یا افکار شیطانی تعبیر شده است. قسمت سوم خواب هایی است که جنبه ی الهامی دارد و گاهی به وسیله ی آنها حقایق از هر جهت مجهولی، واضح و آشکار می گردد.

3- رسول اکرم (ص) می فرمودند : خوابها کُنیها و اسمهایی دارند، برای تفسیر و تعبیر رویا باید از آنها به طور صحیح استفاده کرد.

منبع :بحار جلد 14 ص441

4- مردی به حضرت امام سجّاد (علیه السّلام) عرض کرد: خواب دیدم مثل اینکه در دست خود ادرار می کنم . حضرت فرمودند: زنی که در خانه داری و با او هم بستر می شوی با تو محرم است. تحقیق کردند معلوم شد زن، خواهر رضاعی شوهر است. در این خواب دست که عضو بدن است کنایه از خواهر که عضو خانواده است آمده و ادرار به جای منی. امام (علیه السّلام) در مقام تفسیرخواب ، ادرار در دست را با آمیزش با محرم تفسیرکرده است. اگر مرد می دانست که زنش خواهر او است و خائنانه با او ازدواج کرده است تعبیر خواب روانکاری و آشکار کردن ضمیر پنهان است و اگر نمی دانست این رویا الهام است.

منبع : المستطرف جلد 2 ص89

5- موسی عطار حضور امام صادق (علیه السّلام) آمد عرض کرد: خوابی دیده ام که موجب نگرانی ام شده است. دامادی داشتم که از دنیا رفته، در خواب دیدم دست در گردنم انداخته با من معانقه می کند. خائفم که اجلم نزدیک شده باشد. حضرت در پاسخ فرمودند: ای موسی صبح و شب در انتظار مرگ باش که خواه و ناخواه سر وقت ما می آید. ولی معانقه ی اموات با کسانی که در قید حیات اند از عمر طولانی حکایت می کند. آنگاه پرسید اسم دامادت چه بود؟ عرض کرد: حسین. فرمود: این رویا دلالت دارد که باقی می مانی و به زیارت حسین (علیه السّلام) مشرّف می شوی.

منبع : السماء و العالم ،ص433

6- عبادة بن صامت از رسول گرامی حدیث نموده اند: مقصود از آن بشارت که در قرآن شریف برای افراد با ایمان و متّقی آمده رویای صالحه و خوبی است که مؤمن برای خود می بیند یا دیگران برای او. و رویایی این چنین در واقع کلامی است از خداوند که در حال خواب با بنده ی خود می گوید.

منبع : السماء و العالم،ص 442

7- رسول گرامی (صلّی الله علیه و آله و سلّم) فرموده اند: پس از امر وحی و نبوّت پایان یافته و از آن جز بشارتهای الهی یعنی رویاهای صالحه چیزی باقی نمانده است.

منبع : فصل ابن حزم ،بخش 5 ،ص14

 

www.ez12.persianblog.ir

با تشکر از انتخاب شما

نویسنده: سرباز آقا - یکشنبه ۱٢ بهمن ۱۳٩۳

 


 

آتش

 

هدف های آتشین

  • رسول اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) فرموده اند: علم را نخواهید برای فخر فروشی به دانشمندان و نه برای مجادله با بیسوادان و نه برای خودنمایی در مجالس و نه برای جلب توجه مرد، به منظور ریاست طلبی و برتری جویی. چه آنکس که هدفش از کسب دانش این چنین باشد قرارگاه او آتش است.

منبع: لئالی الاخبار،ص193

آتش غضب و حسد

  • حضرت امیرالمومنین (علیه السّلام) فرموده اند: غضب آتشی است مشتعل، کسی که خشم خود را فرو نشاند، آن آتش را خاموش کرده است و آنکس که غضب خود را به حال آزاد گذارد خود اولین کسی است که در شعله های آن خواهد سوخت.

منبع: فهرست غرر، ص 292

  • حضرت امام باقر (علیه السّلام) فرموده اند: حسد ایمان می خورد و نابود می کند همانطور که آتش هیزم را.

منبع: کافی2،ص306

  • حضرت امام علی (علیه السّلام) فرموده اند: چهار چیز است که مقدار کم آنها هم بسیار است. آتش، خواب، بیماری و دشمنی. یعنی مقدار کم هر یک از این چهار را ناچیز تلقی نکنید بلکه مقدار کم آنها نیز بسیار است و میتواند منشاءِ آثار زیاد باشد.

منبع : بحار جلد 14،ص264

www.ez12.persianblog.ir

با تشکر از انتخاب شما

 

نویسنده: سرباز آقا - جمعه ۱٠ بهمن ۱۳٩۳

 

دشمن ترین دشمنان

  • حضرت امام علی (علیه السّلام) فرموده اند: عادت بد، دشمنی است که با قدرت بر صاحبش حکومت می کند.

منبع : غررالحکم ،ص 33

 

www.ez12.persianblog.ir

با تشکر از انتخاب شما

نویسنده: سرباز آقا - سه‌شنبه ٧ بهمن ۱۳٩۳

 

 

حرز فاطمه زهرا(علیه السّلام) 

1- سید بن طاووس در «مهج الدعوات» برای رسول خدا(صلی الله علیه و آله و سلّم) و ائمه هدی(علیهما السّلام) به جهت هر یک حرزی روایت کرده از آن جمله حرز فاطمه زهرا(علیه السّلام) است و آن به این الفاظ است:

« بِسمِ اللهِ الرَّحمنِ الرَّحیم، یا حَیُّ یا قَیُّومُ بِرَحمَتِکَ اَستَغیثُ فَأَغِثنی وَ لا تَکِلنی اِلی نَفسی طَرفَةَ عَینٍ اَبَداً وَ اصلِح لی شَأنی کُلَّهُ.»

منبع: ریاحین الشریعة، ج2،ص101

دعای نور

2- حضرت فاطمه(علیه السّلام) چند دانه خرما به سلمان داده و فرمود: این رطب ها از نخلی است که خداوند در بهشت برای من نشانده. آن هم بر اثر دعایی که پدرم به من آموخت و هر صبح و شام بر آن مواظبت دارم. سلمان می گوید: از او درخواست کردم که این دعا را به من هم بیاموزد. فرمود: اگر می خواهی خدا را ملاقات کنی در حالی که از تو راضی باشد و اگر می خواهی تا زنده هستی درد تب تو را فرا نگیرد، بر این دعا مداومت کن: « بِسمِ اللهِ الرَّحمنِ الرَّحیمِ بِسمِ اللهِ النُّورِ، بِسمِ اللهِ نُورِ النُّورِ، بِسمِ اللهِ نورٌ عَلی نُورٍ، بِسمِ اللهِ الَّذی هُوَ مُدَبِّرُ الُمُورِ، بِسمِ اللهِ الَّذی خَلَقَ النُّورَ مِنَ النُّورِ، اَلحَمدُ لِلهِ الَّذی خَلَقَ النُّورِ مِنَ النُّورِ، وَ اَنزَلَ النُّورَ عَلَی الطُّورِ فی کِتابٍ مَسطُورٍ، فی رِقٍّ مَنشُورٍ، بِقَدَرٍ مَقدُور، عَلی نَبِیٍّ مَحبُورٍ، اَلحَمدُ لِلهِ الَّذی هُوَ بِالعِزِّ مَذکُورٌ، وَ بِالفَخرِ مَشهُورٌ، وَ عَلَی السَّراءِ وَ الضَّرّاءِ مَشکُورٌ، وَ صَلَّی اللهُ عَلی سَیِّدِنا مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطّاهِرینَ». سلمان می گوید: از روزی که این دعا را تعلیم گرفتم، بیشتر از هزار کس از اهل مدینه و مکه را تعلیم دادم و هر کس که تب او را فرا می گرفت چون این دعا را می خواند، به امر خدای سبحان تب از او دور می گشت.

منبع: بحارالانوار،ج43،ص66

نماز استغاثه به حضرت فاطمه (علیه السّلام)

3- روایت شده که هرگاه حاجتی داری، دو رکعت نماز به جای آور و پس از سلام نماز سه بار تکبیر بگو و پس از تسبیح حضرت فاطمه(علیه السّلام) به سجده برو، صد مرتبه بگو: « یا مَولاتی یا فاطِمَةُ اَغیثینی» سپس، جانب راست صورت را بر زمین بگذار و همان ذکر را صد مرتبه بگو، سپس جانب چپ صورت را بر زمین بگذار و صد مرتبه بگو، باز هم به سجده رفته و صد مرتبه بگو و حاجت خود را یاد کن، به خواست خداوند حاجتت برآورده می شود.

منبع: مفاتیح الجنان، ص 462


ادامه مطلب ...
نویسنده: سرباز آقا - سه‌شنبه ٧ بهمن ۱۳٩۳

 

 

 

(پس از وفات پیامبر(صلی الله علیه و آله وسلّم) و ماجرای سقیفه، عباس و ابوسفیان، پیشنهاد خلافت داده که با امام (علیه السّلام) بیعت کنند.)

راه های پرهیز از فتنه ها

1- حضرت امام علی (علیه السّلام) می فرمایند: ای مردم، امواج فتنه ها را با کشتی های نجات(1) درهم بشکنید، و از راه اختلاف و پراکندگی بپرهیزید، و تاج های فخر و برتری جویی را بر زمین نهید، رستگار شد آن کس که با یاران به پاخاست، یا کناره گیری نمود و مردم را آسوده گذاشت. این گونه زمامداری(2)، چون آبی بد مزه، و لقمه ای گلوگیر است، و آن کس که میوه را کال و نارس بچیند، مانند کشاورزی است که در زمین دیگری بکارد.

(1)   : اشاره است به حدیث معروف پیامبر(صلی الله علیه و آله وسلّم) که فرمود: (( مَثَل اهل بیت من همانند کشتی نجات است.))

(2)   : زمامداری پیشنهادی ابوسفیان!!

منبع: نهج البلاغه، خطبه 5

علل پیدایش فتنه ها

2- حضرت امام علی (علیه السّلام) می فرمایند: همانا آغاز پدید آمدن فتنه ها،هواپرستی، و بدعت گذاری در احکام آسمانی است، نوآوری هایی که قرآن با آن مخالف است، و گروهی ((با دو انحراف یاد شده)) برگروه دیگر سلطه و ولایت یابند، که برخلاف دین خداست. پس اگر باطل با حق مخلوط نمی شد، بر طالبان حق پوشیده نمی ماند، و اگر حق از باطل جدا و خالص می گشت زبان دشمنان قطع می گردید. امّا قسمتی از حقّ و قسمتی از باطل را می گیرند و به هم می آمیزند(1)، آنجاست که شیطان بر دوستان خود چیره می گردد و تنها آنان که مشمول لطف و رحمت پروردگارند نجات خواهند یافت.

منبع: نهج البلاغه، خطبه 50

 

www.ez12.persianblog.ir

با تشکر از انتخاب شما

کدهای اضافی کاربر :


Google

در اين وبلاگ
در كل اينترنت