حدیث
کلمات کلیدی مطالب
نویسنده: سرباز آقا - جمعه ۳٠ آبان ۱۳٩۳

 

شکوه از عمر و ماجرای خلافت:

  • حضرت امام علی (علیه السّلام) فرموده اند: سرانجام اولی حکومت را به راهی در آورد، و به دست کسی (عمر) سپرد که مجموعه ای از خشونت، سخت گیری، اشتباه و پوزش طلبی بود زمامدار مانند کسی که بر شتری سرکش سوار است، اگر عنان محکم کشد، پرده های بینی حیوان پاره می شود، و اگر آزادش گذارد، در پرتگاه سقوط می کند. سوگند به خدا! مردم در حکومت دومی ، در ناراحتی و رنج مهمی گرفتار آمده بودند، و دچار دورویی ها و اعتراض شدند، و من در این مدت طولانی محنت زا، و عذاب آور، چاره ای جز شکیبایی نداشتم، تا آن روزگار عُمر هم سپری شد.(1)

(1) : ابابکر در سال 11 هجری به خلافت رسید و در جمادی الاخر سال 13 هجری در گذشت و عُمر در سال 13 هجری به خلافت رسید و در ذی الحجة سال 23 هجری از دنیا رفت.

منبع: نهج البلاغه، خطبه 3

شکوه از شورای عمر

  • حضرت امام علی (علیه السّلام) فرموده اند: سپس عمر خلافت را در گروهی قرار داد که پنداشت من همسنگ آنان می باشم!! پناه بر خدا از این شورا! در کدام زمان در برابر شخص اولشان در خلافت مورد تردید بودم، تا امروز با اعضای شورا برابر شوم؟ که هم اکنون مرا همانند آنها پندارند؟ و در صف آنها قرارم دهند؟ ناچار باز هم کوتاه آمدم، و با آنان هماهنگ گردیدم. یکی از آنها با کینه ای که از من داشت روی برتافت،(1) و دیگری دامادش(2) را بر حقیقت برتری داد و آن دو نفر دیگر که زشت است آوردن نامشان(3).

(1)        : سعد بن ابی وقاص که یکی از شورای شش نفره بود.

(2)        : عبدالرحمن بن عوف، شوهر خواهر عثمان، که حق ((وتو)) در شورا داشت. زیرا عمر دستور داد اگر اختلافی در شورا پدید آمد، ملاک، رأی داماد عثمان است، با اینکه طبق اعتراف دانشمندان اهل سنّت، عمر در دوران حکومت خود بارها اعتراف کرد که: (( لو لا علی لهلک عمر)) (اگر علی نبود عمر هلاک می شد.) ((الغدیر،ج3،ص97))

(3)        : طلحه و زبیر، که از رذالت و پستی، بر امام شوریدند و جنگ جمل را به وجود آوردند.

منبع: نهج البلاغه، خطبه 3

www.ez12.persianblog.ir

با تشکر از انتخاب شما

 

نویسنده: سرباز آقا - چهارشنبه ٢۸ آبان ۱۳٩۳

 

                                                                                                                 

فهرست:

 

خطبه 101

خطبه 201

نامه 1

 

خطبه 102

خطبه 202

نامه 2

 

خطبه 103

خطبه 203

نامه 3

 

خطبه 104

خطبه 204

نامه 4

 

خطبه 105

خطبه 205

نامه 5

 

خطبه 106

خطبه 206

نامه 6

 

خطبه 107

خطبه 207

نامه 7

 

خطبه 108

خطبه 208

نامه 8

 

خطبه 109

خطبه 209

نامه 9

 

خطبه 110

خطبه 210

نامه 10

 

خطبه 111

خطبه 211

نامه 11

 

خطبه 112

خطبه 212

نامه 12

 

خطبه 113

خطبه 213

نامه 13

 

خطبه 114

خطبه 214

نامه 14

 

خطبه 115

خطبه 215

نامه 15

 

خطبه 116

خطبه 216

نامه 16

 

خطبه 117

خطبه 217

نامه 17

 

خطبه 118

خطبه 218

نامه 18

 

خطبه 119

خطبه 219

نامه 19

 

خطبه 120

خطبه 220

نامه 20

 

خطبه 121

خطبه 221

نامه 21

 

خطبه 122

خطبه 222

نامه 22

 

خطبه 123

خطبه 223

نامه 23

 

خطبه 124

خطبه 224

نامه 24

خطبه 25

خطبه 125

خطبه 225

نامه 25

 

خطبه 126

خطبه 226

نامه 26

خطبه 27

خطبه 127

خطبه 227

نامه 27

خطبه 28 

خطبه 128

خطبه 228

نامه 28

خطبه 29 

خطبه 129

خطبه 229

نامه 29

خطبه 30

خطبه 130

خطبه 230

نامه 30

خطبه 31

خطبه 131

خطبه 231

نامه 31

خطبه 32

خطبه 132

خطبه232

نامه 32

خطبه 33

خطبه 133

خطبه 233

نامه 33

خطبه 34

خطبه 134

خطبه 234

نامه 34

خطبه 35

خطبه 135

خطبه 235

نامه 35

خطبه 36

خطبه 136

خطبه 236

نامه 36

خطبه 37

خطبه 137

خطبه 237

نامه 37

خطبه 38

خطبه 138

خطبه 238

نامه 38

خطبه 39

خطبه 139

خطبه 239

نامه 39

خطبه 40

خطبه 140

خطبه 240

نامه 40

خطبه 41

خطبه 141

خطبه241

نامه 41

خطبه 42

خطبه 142

 

نامه 42

خطبه 43

خطبه 143

 

نامه 43

خطبه 44

خطبه 144

 

نامه 44

خطبه 45

خطبه 145

 

نامه 45

خطبه 46

خطبه 146

 

نامه 46

خطبه 47

خطبه 147

 

نامه 47

خطبه 48

خطبه 148

 

نامه 48

خطبه 49

خطبه 149

 

نامه 49

خطبه 50

خطبه 150

 

نامه 50

خطبه 51

خطبه 151

 

نامه 51

خطبه 52

خطبه 152

 

نامه 52

خطبه 53

خطبه 153

 

نامه 53

خطبه 54

خطبه 154

 

نامه 54

خطبه 55

خطبه 155

 

نامه 55

خطبه 56

خطبه 156

 

نامه 56

خطبه 57

خطبه 157

 

نامه 57

خطبه 58

خطبه 158

 

نامه 58

خطبه 59

خطبه 159

 

نامه 59

خطبه 60

خطبه 160

 

نامه 60

خطبه 61

خطبه 161

 

نامه 61

خطبه 62

خطبه 162

 

نامه 62

خطبه 63

خطبه 163

 

نامه 63

خطبه 64

خطبه 164

 

نامه 64

خطبه 65

خطبه 165

 

نامه 65

خطبه 66

خطبه 166

 

نامه 66

خطبه 67

خطبه 167

 

نامه 67

خطبه 68

خطبه 168

 

نامه 68

خطبه 69

خطبه 169

 

نامه 69

خطبه 70

خطبه 170

 

نامه 70

خطبه 71

خطبه 171

 

نامه 71

خطبه 72

خطبه 172

 

نامه 72

خطبه 73

خطبه 173

 

نامه 73

خطبه 74

خطبه 174

 

نامه 74

خطبه 75

خطبه 175

 

نامه 75

خطبه 76

خطبه 176

 

نامه 76

خطبه 77

خطبه 177

 

نامه 77

خطبه 78

خطبه 178

 

نامه 78

خطبه 79

خطبه 179

 

نامه 79

خطبه 80

خطبه 180

 

 

خطبه 81

خطبه 181

 

 

خطبه 82

خطبه 182

 

 

خطبه 83

خطبه 183

 

 

خطبه 84

خطبه 184

 

 

خطبه 85

خطبه 185

 

 

خطبه 86

خطبه 186

 

 

خطبه 87

خطبه 187

 

 

خطبه 88

خطبه 188

 

 

خطبه 89

خطبه 189

 

 

خطبه 90

خطبه 190

 

 

خطبه 91

خطبه 191

 

 

خطبه 92

خطبه 192

 

 

خطبه 93

خطبه 193

 

 

خطبه 94

خطبه 194

 

 

خطبه 95

خطبه 195

 

 

خطبه 96

خطبه 196

 

 

خطبه 97

خطبه 197

 

 

خطبه 98

خطبه 198

 

 

خطبه 99

خطبه 199

 

 

خطبه 100

خطبه 200

 

 

 

نهج البلاغه

خطبه ی 4

اعتقادی، سیاسی

(گفته شد که پس از فتح بصره در سال 31 هجری و کشته شدن طلحه و زبیر ایراد فرمود)

1 – ویژگی های اهل بیت(علیهما السّلام)

 شما مردم به وسیله ی ما، از تاریکی های جهالت نجات یافته و هدایت شدید، و به کمک ما، به اوج ترّقی رسیدید. صبح سعادت شما با نور ما درخشید، کَر است گوشی که بانگ بلندِ پندها را نشنود، و آن کس را که فریاد بلند، کَر کند، آوای نرم حقیقت چگونه در او أثر خواهد کرد؟ قلبی که از ترس خدا لرزان است، همواره پایدار و با اطمینان باد!. من همواره منتظر سرانجام حیله گری شما مردم بصره بودم، و نشانه های فریب خوردگی را در شما می نگریستم. تظاهر به دینداری شما، پرده ای میان ما کشید ولی من با صفای باطن درون شما را می خواندم.

2 – ویژگی های امام علی(علیه السّلام)

من برای واداشتن شما به راه های حق، که در میان جادّه های گمراه کننده بود، به پا خاستم در حالی که سرگردان بودید و راهنمایی نداشتید تشنه کام هرچه زمین را می کندید قطره ی آبی نمی یافتید،(1)امروز زبانِ بسته را به سخن می آورم. دُور باد رأی کسی که با من مخالفت کند! از روزی که حق به من نشان داده شد، هرگز در آن شک و تردید نکردم! کناره گیری من چونان حضرت موسی (علیه السّلام) برابر ساحران که بر خویش بیمناک نبود، ترس او برای این بود که مبادا جاهلان پیروز شده و دولت گمراهان حاکم گردد. امروز ما و شما بر سر دو راهی حق و باطل قرار داریم، آن کس که به وجود آب اطمینان دارد تشنه نمی ماند.

(1) : ضرب المثل کنایه از تلاش بیهوده است.


ادامه مطلب ...
نویسنده: سرباز آقا - سه‌شنبه ٢٧ آبان ۱۳٩۳

 


 

فرزند

 

روابط فرزندی

  • رسول اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) در حدیثی حقوق، پسران و دختران را به پدر خود، شرح داده و در ضمن فرموده اند: از حقوقی که پسر، به پدر خود دارد این است که مادر وی را احترام کند، برای کودک نام خوب انتخاب نماید، به کودک قرآن بیاموزد و او را به پاکی و پاک دلی پرورش دهد.

منبع:کافی جلد6 ص 49

  • حضرت امام علی (علیه السّلام) فرموده اند: فرزندت در هفت سال اول، برگ خوشبویی بر ساقه درخت وجود شما است. و در هفت سال دوم، خدمتگزار مطیع و فرمانبردار شما است. و در هفت سال سوم، ممکن است دشمن و بدخواه شما یا دوست خیرخواه شما باشد.

منبع:شرح ابن ابی الحدید، جلد 20، کلمه ی 937، ص 343

  • حضرت امام صادق (علیه السّلام) فرموده اند: طفل هفت سال بازی کند، هفت سال خواندن و نوشتن بیاموزد، هفت سال مقررات زندگی و حلال و حرام قانونی را یاد گیرد.

منبع:کافی جلد 6 ص 47-46

  • اسحق بن عمار از امام صادق (علیه السّلام) شنیده است که فرموده اند: با فلاح و رستگاری مردان با ایمان، خدواند فرزندان و فرزند زادگان آنها را خوشبخت و رستگار می کند.

منبع: بحار جلد 10 ص 178

تادیب فرزند

  • مردی حضور حضرت ابالحسن (علیه السّلام) از فرزند خود شکایت کرد، حضرت فرمودند: فرزندت را نزن، و برای ادب کردنش، از او قهر کن، ولی مواظب باش، قهرت طول نکشد و هرچه زودتر اشتی کن.

منبع:بحار جلد 23 ص 114

مسئول تربیت فرزند

  • رسول اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) فرموده اند: آگاه باشید که همه ی شما تا حدودی فرمانروا و نگهبان هستید و در مورد فرمانبرداران خویش مؤاخذ و مسئولید، زمامداران کشور فرمانروایان جامعه هستند و در برابر آن مسئول، مرد که رئیس خانواده است فرمانروای زن و فرزندان خویش است و در برابر آنان مسئول است، زن بر کودکان خود فرمانروا و حاکم است و در برابر آنان مسئولیت دارد. آگاه باشید همه ی شما فرمانروا و نگهبان هستید و همه ی شما در مورد فرمانبرداران خویشتن مؤاخذ و مسئولید.

منبع:مجموعه ی ورام جلد1 ص6

  • حضرت امام سجّاد (علیه السّلام) در ضمن حقوق فرزند فرموده اند: پدر، در حکومتی که به فرزند دارد مسئول است که طفل را مودّب و با اخلاق پسندیده پرورش دهد و او را به خدواند بزرگ راهنمایی کند.

منبع:تحف العقول ص 263

  • حضرت امام علی (علیه السّلام) فرموده اند:فرزند بد، آبرو و شرف خانواده را از بین می برند و مایه ی ننگ و رسوایی پیشینیان خود می شوند.

منبع: غررالحکم ص 780

نیکی به فرزندان

  • رسول اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) فرموده اند:رحمت الهی بر پدر و مادری باد که فرزند خویش را در انجام نیکی و خیر یاری نمایند.

منبع: بحار، جلد 1، ص 67

  • حضرت علی بن الحسین (علیه السّلام) در ضمن توضیح حقوق فرزند، به پدر دستور می دهد: با فرزندت آن چنان رفتار کن که اثر نیکویی تربیت تو مایه ی زیبایی و جمال اجتماعی او شود، او را چنان بار بیاور که بتواند در شئون مختلف دنیای خود با عزّت و آبرومندی زندگی کند و مایه ی زیبایی و جمال تو باشد.

منبع: تحف العقول ص 263

  • حضرت امام علی (علیه السّلام) فرموده اند: بهترین ارثی که پدران می توانند به فرزندان خویش بدهند ادب و تربیت صحیح است.

منبع: غررالحکم ص 393

  • رسول اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) فرموده اند: خدای رحمت کند کسی را که در نیکی و نیکوکاری به فرزند خویش کمک کند. روای حدیث پرسید: چگونه فرزند خود را در نیکی یاری نماید؟ حضرت در جواب چهار دستور دادند: 1- آنچه را که کودک در قوه و قدرت داشته و انجام داده است از او قبول کند. 2- آنچه انجام آن برای کودک سنگین و طاقت فرسا است از او نخواهد. 3- او را به گناه و طغیان وادار نکند. 4- به او دروغ نگوید، و در برابر او مرتکب اعمال احمقانه نشود.

منبع: بحار 23، ص 114

  • رسول اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) فرموده اند: فرزندان خود را احترام کنید و با آنان مودّب برخورد نمایید.

منبع: کافی جلد6 ص 50

حقوق فرزند

  • حضرت امام سجّاد (علیه السّلام) فرموده اند: حق فرزندت به تو این است که بدانی او از تو به وجود آمده و در نیک و بد زندگی وابسته به تو است، بدانی که در سرپرستی وی، مسئول ادب و تربیت صحیح او هستی، مسئولی که او را به خداوند بزرگ راهنمایی کنی و در اطاعت از اوامر حق یاریش نمایی، باید رفتار تو در تربیت فرزندت توأم با احساس مسئولیت باشد، رفتار کسی که بداند در حسن تربیت فرزند، مأجور و مثابست و در سوء رفتارش استحقاق عقاب و کیفر دارد.

منبع: مکارم الاخلاق،ص232

  • حضرت امام علی (علیه السّلام) فرموده اند: حق فرزند به پدرش این است که او را به اسم خوب نامگذاری کند و به خوبی ادب و تربیتش نماید و به وی قرآن مجید تعلیم دهد.

منبع: نهج البلاغه فیض ص 1264

  • حضرت علی بن الحسین (علیه السّلام) می فرمودند: اول نیکی پدر به فرزند خود این است که او را به اسم خوبی نامگذاری کند، البته مراقب باشید اسم خوبی روی فرزند خود بگذارید.

منبع: کافی جلد6 ص 18

  • رسول اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) در وصایای خود به حضرت علی (علیه السّلام) فرمودند: انتخاب اسن خوب و ادب و تربیت، حقی است که هر فرزندی به پدر خود دارد.

منبع: وسائل جلد 5 ص 115

  • رسول اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) فرموده اند: اولین عطا و بخشش هر یک از شما به فرزند خود، اسم خوبی است که برای او انتخاب می کنید.

منبع:بحار جلد 23 ص 122

  • رسول اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) فرموده اند: سه حق از جمله حقوق اسلامی است که فرزند در عهده ی پدر دارد، اول آنکه نام خوبی برگزیند، دوم به وی نوشتن بیاموزد، سوم آنکه وقتی به حد بلوغ رسید وسائیل ازدواجش را فراهم آورد.

منبع: مکارم الاخلاق، ص 114

  • رسول اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) فرموده اند: پدری که با چشم مهر و محبّت به فرزند خود می نگرد و با نگاه گرم و پر عطوفت خویش او را شاد و مسرور می نماید، خداوند به آن پدر در مقابل این عمل ، اجر یک بنده آزاد کردن خواهد داد.

منبع: مستدرک، جلد2، ص 626

فرزند صالح و نیکو

  • رسول اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) فرموده اند: چهار چیز از سعادت مرد است: رفقای خوب و فرزند نیکو و زن مطیع و اینکه کسبش در بلدش باشد یعنی رفاه اقتصادی.

منبع: بحار جلد 23 ص 55

  • رسول اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) فرموده اند: از سعادت مرد مسلمان شباهت فرزندش به او و زن خوشکل با ایمان و مرکب خوب و خانه ی وسیع است.

منبع: بحار جلد 23 ص 51

  • رسول اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) فرموده اند: از سعادت مرد زن خوب و خانه ی وسیع و مرکب خوب و فرزند صالح است.

منبع:مکارم الاخلاق ص65

  • رسول اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) فرموده اند:حضرت مسیح بر قبری گذر کرد که صاحب آن معذّب بود. سال بعد از کنار همان قبر گذشت و صاحب قبر را معذّب نیافت، از پیشگاه الهی درخواست نمود که او را از علت تغییر وضع آگاه سازد. خداوند به حضرت مسیح وحی فرستاد که صاحب قبر، فرزند صالحی از خود به جای گذارده بود او در این فاصله بالغ شد و به دو کار خیر دست زد یکی آنکه راهی را برای عبور مردم اصلاح نموده و آن دیگر یتیمی را مسکن و مأوی داد و من گناه این پدر را به احترام عمل فرزند نیکو کارش بخشیدم.

منبع:بحار جلد3، ص153

احترام و تکریم

  • از وصایای علی (علیه السّلام) نزدیک وفات، این بود که در خانواده ی خود به کودکان عطوف و مهربان باش و بزرگترها را احترام کن.

منبع: بحار جلد16 ص 154

  • رسول اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) فرموده اند: فرزندان خود را احترام کنید و با آنان مودّب برخورد نمایید.

منبع: بحار 23، ص 114

ادب

  • حضرت امام علی (علیه السّلام) فرموده اند: بخشش و تفضل هیچ پدری به فرزندش بهتر از عطیه ی ادب و تربیت پسندیده نیست.

منبع: مستدرک الوسائل جلد 2 ص 625

  • حضرت امام علی (علیه السّلام) فرموده اند: هیچ ارثی برای فرزندان بهتر از ادب و تربیت نیست.

منبع: غررالحکم ص 831

  • حضرت امام سجاد زین العابدین (علیه السّلام) فرموده اند: حق فرزندت به تو این است که بدانی وجود او از تو است و نیک و بدهای او در این دنیا وابسته به تو است، بدانی که در حکومت پدری و سرپرستی او مؤاخذ و مسئولی، موظفی فرزندت را با آداب و اخلاق پسندیده پرورش دهی، او را به خداوند بزرگ راهنمایی کنی، و در اطاعت و بندگی پروردگار یاریش نمایی، به رفتار خود در تربیت فرزندت توجه کنی. پدری باشی که به مسئولیت خویش آگاه است، می داند اگر نسبت به فرزند خود نیکی نماید در پیشگاه خداوند اجر و پاداش دارد، و اگر درباره ی او بدی کند مستحق مجازات و کیفر خواهد بود.

منبع: مکارم الاخلاق ص 232

  • حضرت امام علی (علیه السّلام) در ضمن نامه ی خود به فرزندش حضرت امام حسن (علیه السّلام) فرموده اند: فرزند عزیز در راه ادب آموزی تو از فرصت استفاده کردم و قبل از آنکه دل کودکانه ات سخت شود و عقلت به اندیشه های دیگری مشغول گردد به تربیت مبادرت نمودم و وظیفه ی پدری خود را انجام دادم.

منبع: نهج البلاغه فیض، ص 903

  • حضرت امام علی (علیه السّلام) به فرزندش حضرت امام حسن (علیه السّلام) فرموده اند: برای امور واقع نشده به آنچه واقع شده است استدلال نما و با مطالعه قضایای تحقق یافته، حوادث یافت نشده را پیش بینی کن، زیرا امور جهان، همانند یکدیگرند، از آن اشخاص نباش که موعظه سودش ندهد، مگر توأم با آزار و رنج باشد زیرا انسان عاقل باید از راه آموزش و فکر، پند پذیرد، این بهائم هستند که جز با کتک، فرمان نمی برند.

منبع: نهج البلاغه فیض، ص 926

  • حضرت امام صادق (علیه السّلام) فرموده اند: بهترین ارثی که پدران برای فرزندان خود باقی می گذارند ادب و تربیت صحیح است نه ثروت و مال.

منبع: روضه ی کافی،ص 150

  • حضرت امام سجاد (علیه السّلام) در انجام وظیفه ی سنگین تربیت فرزند، از خداوند بزرگ استمداد می نمود و در ضمن دعاهای خود در پیشگاه الهی عرض می کرد: بار خدایا مرا در تربیت و ادب و نیکوکاری فرزندانم یاری و مدد بفرما.

منبع: صحیفه ی سجادیه،(دعاؤه لولده)

وفای به عهد

  • کلیب صیداوی از حضرت ابوالحسن (علیه السّلام) حدیث می کنند که فرمودند: چون با طفال وعده ای دادید وفا کنید و تخلف ننمایید زیرا کودکان گمان می کنند شما رازق آنها هستید. خداوند برای هیچ چیز، بقدر تجاوز به حقوق زنان و کودکان غضب نمی کند.

منبع: کافی جلد 6 ص 50

اهانت و تحقیر

  • رسول اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) فرموده اند: هیچ یک از مسلمانان را کوچک و ناچیز نشمارید که خردسالان مسلمین هم در پیشگاه الهی بزرگند.

منبع: مجموعه ی ورام، ج1، ص 31

گناه و گناهکار

  • رسول اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) به ابن مسعود توصیه فرمودند: مبادا مهر و محبت نسبت به زن و فرزند، تو را وادارد که در محیط گناه قدم بگذاری و دامن خویش را به حرام بیالایی.

منبع: بحار،ج17،ص32

اسلام

  • حضرت امام علی (علیه السّلام) فرمودند: ضمن نامه ی مفصلی، روش عالمانه و نظر صائب خود را در طرز تربیت حضرت مجتبی (علیه السّلام)، جوان نوخاسته ی خویش، توضیح داده و برنامه ی خود را با احیاء عواطف مذهبی آغاز فرموده اند: .... و اینکه تربیت تو را با تعلیم کتاب الهی و تأویل آن شروع نمایم، مقررات اسلامی را به تو یاد دهم و حلال و حرام آن را به تو بیاموزم.

منبع: نهج البلاغهفیض،ص905

نامگذاری

  • رسول اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) فرموده اند: کسی که چهار فرزند بیاورد و هیچ یک را به اسم من نامگذاری نکند به من جفا کرده است.

منبع: کافی،ج6،ص19

  • حضور حضرت امام صادق (علیه السّلام) عرض شد که ما فرزندان خود را به اسماء شما و پدرانتان نامگذاری می کنیم، آیا این عمل برای ما در پیشگاه الهی اجر و فایده ای دارد؟ حضرت فرمودند: بلی به خدا قسم این عمل نفع معنوی دارد.

منبع: بحار،ج23،ص122

افراط و تفریط

  • حضرت امام باقر (علیه السّلام) فرموده اند: بدترین پدران کسانی هستند که در نیکی به فرزندان خود افراط می کنند و آنان را بیش از حد مصلحت مورد مهر و محبت خود قرار می دهند.

منبع: تاریخ یعقوبی،3،ص53

  • رسول اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) فرموده اند: حق فرزند به پدرش این است که برای وی نام خوب انتخاب کند ، در ادب و تربیتش بکوشد و او را به کار شایسته ای بگمارد.

منبع: بحار17،ص18

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

  • حضرت امام علی (علیه السّلام) فرموده اند: معلومات دوران کودکی همانند نقشی است که بر سنگی حجاری شده باشد.

منبع: بحار ،ج17،ص217

  • رسول اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) به بعضی از کودکان نظر افکند و فرمودند وای به فرزندان آخر زمان از روش ناپسند پدرانشان. عرض شد یا رسول الله از پدران مشرک؟ فرمودند: نه، از پدران مسلمان که به فرزندان خود، هیچیک از فرائض دینی را نمی آموزند و به ناچیزی از امور مادی درباره ی آنان قانع هستند. من از این مردم بری و بیزارم و آنان نیز از من بیزار.

منبع: مستدرک،ج2،ص625

  • پدری با دو فرزند خود شرفیاب محضر رسول اکرم بود. یکی از فرزندان را بوسید و به فرزند دیگر اعتنا نکرد. پیغمبر که این رفتار نادرست را مشاهده کرد به او فرمود چرا با فرزندان خود به طور متساوی رفتار نمی کنی؟

منبع: مکارم الاخلاق،ص113

  • حضرت علی بن الحسین (علیه السّلام) در ضمن توضیح حقوق فرزند،به پدر دستور می دهد: با فرزندت آن چنان رفتار کن که اثر نیکوی تربیت تو مایه ی زیبایی و جمال اجتماعی او شود، او را چنان بار بیاور که بتواند در شئون مختلف دنیای خود با عزّت و آبرومندی زندگی کند و مایه ی زیبایی و جمال تو باشد.

منبع: تحف العقول،ص263

  • اسحق بن عمار از امام صادق (علیه السّلام) شنیده است که فرموده اند: با فلاح و رستگاری مردان با ایمان، خداوند فرزندان و فرزند زادگان آنها را خوشبخت و رستگار می کند.

منبع: بحار،ج15،ص178

  • مردی به رسول اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) عرض کرد: حق فرزند من چیست؟ فرمودند: او را به اسم خوبی نامگذاری کن، به درستی ادبش نما، و به کار خوب و مناسبی بگمارش.

منبع: وسائل،ج5،ص115

  • رسول اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) فرموده اند: از حقوقی که فرزند به پدر خود دارد سه چیز است: اسم نیکو برای او انتخاب کند، نوشتن به وی بیاموزد، وقتی بالغ شد وسائل تزویجش را فراهم نماید.

منبع: مکارم الاخلاق،ص114

  • حضرت امام صادق (علیه السّلام) فرموده اند: بهترین ارثی که پدران برای فرزندان خود باقی می گذارند ادب و تربیت صحیح است نه ثروت ومال.

منبع: روضه ی کافی،ص150

  • رسول اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) فرموده اند: لعنت خدای بر پدر و مادری که فرزند خویش را بد تربیت کنند و موجبات عاق خود را فراهم نمایند.

منبع: وسائل،ج5،ص115

  • رسول اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) در وصایای خود به حضرت علی (علیه السّلام) فرموده اند: انتخاب اسم خوب و ادب و تربیت، حقی است که هر فرزندی به پدر خود دارد.

منبع: وسائل،ج5،ص115

هدیه

  • ابن عباس از رسول اکرم(صلی الله علیه و آله و سلّم) نقل کرده است که فرمودند : کسی که تحفه ای بخرد و برای خانواده ی خود بیاورد ،اجر او در پیشگاه الهی مانند کسی است که به مستمندان کمک کرده باشد . سپس در طرز تقسیم تحفه فرمودند : اول دختر بچه ها بدهید سپس پسرها، آنکس که دختر بچه ی خود را مسرور نماید اجر آزاد کردن بنده ای از فرزندان اسماعیل دارد و آنکس که دیده ی پسر بچه ی خود را روشن کند مانند کسی است که از خوف خداوند گریسته باشد و اجر گریه از خوف خداوند، جنات نعیم است.

منبع : مکارم الاخلاق ص114

  • اهل بیت (علیه السّلام) نیز به آرامش طبیعی و اطمینان خاطر پدر و مادر در ایجاد فرزند توجه داشته و حضرت امام حسن مجتبی (علیه السّلام) درباره ی شباهت و عدم شباهت طفل به پدر و مادر فرموده اند : اگر موقع آمیزش و لحظه ی انعقاد نطفه ، دل آرام ، دوران خون به وضع طبیعی و بدن خالی از اضطراب باشد علی القاعده بچه به پدر و مادر شبیه خواهد شد. طبیعی ترین شکل برای فرزند شباهت به پدر و مادر است و طبیعی ترین حالت پدرو مادرمی تواند منشأ پیدایش آن شکل طبیعی باشد.

منبع : بحار جلد 14 ص379

www.ez12.persianblog.ir

با تشکر از انتخاب شما

 

نویسنده: سرباز آقا - پنجشنبه ٢٢ آبان ۱۳٩۳


 

بدی و پلیدی

1- حضرت رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلّم) فرموده اند: آگاه باشید که بدترین امت من کسانی هستند از ترس شرّشان مورد تکریم و احترام قرار می گیرند.

منبع : سفینه،جلد1،ص695

2- حضرت امام علی (علیه السّلام) فرموده اند: بدترین مردم کسانی هستند که دیگران از ترس شرّشان از آنان پرهیز می کنند.

منبع : مستدرک،جلد2،ص339

3- حضرت امام هادی (علیه السّلام) فرموده اند: کسی که خود را خفیف و خوار می داند و در باطن، احساس پستی و حقارت می کند از شر او ایمنی نداشته باش.

منبع : تحف العقول ،ص483

4- حضرت امام علی (علیه السّلام) فرموده اند: شر و بدی به طور طبیعی در سرشت هر انسانی وجود دارد، اگر آدمی بر آن غلبه کند و طبع سرکش خود را مهار نماید تمایلات بد و مخرّب در پس پرده پنهان خواهد ماند، و اگر بر طبیعت خود غلبه نکند و به مهار کردن تمایلات ناروای خویش نائل نگردد، شرور و خطرات، آشکار خواهد شد.

منبع : غررالحکم ،ص105

5- حضرت امام علی (علیه السّلام) فرموده اند: این نفوس سرکش را مقهور کنید و از خواهش های نادرستشان بازدارید که خودسر و بی قیدند. اگر خواسته های آن ها را پیروی نمایید و به تمنیات نامشروعشان جامه ی عمل بپوشید سرانجام شما را در بدترین پرتگاه می افکنند.

منبع : غررالحکم، ص138

6- حضرت امام صادق (علیه السّلام) فرموده اند: خشم، کلید تمام بدیها و سرور است.

منبع : کافی، ص303

7- حضرت رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلّم) فرموده اند: خداوند به وسیله ی علم اطاعت می شود خیر دنیا و آخرت با علم است ، و شرّ دنیا وآخرت بر اثر جهل است.

منبع : بحار،جلد1،ص64

8- حضرت امام علی (علیه السّلام) فرموده اند: عاقل آن کسی نیست که تنها نیکی را از بدی تشخیص دهد، بلکه عاقل کسی است که وقتی در مقابل دو بدی قرار می گیرد، آن را که خطرش کمتر و شرّش خفیف تر است بشناسد، و با تن داند به شرّ کوچکتر خود را از شرّ بزرگتر مصون نگاه دارد.

منبع : بحار17، ص 116

9- حضرت امام سجاد (علیه السّلام) در ضمن حدیث حقوق فرموده اند: حق مردم این است که از ایذیتشان خودداری کنی و چیزی را برای آنان دوست بداری که برای خود دوست داری و نخواهی درباره ی آن ها چیزی را که برای خود نمی خواهی.

منبع : مکارم الاخلاق ،ص234

10- حضرت امام محمدباقر (علیه السّلام) فرموده اند: خداوند برای شرور و بدیها، قفلهایی قرار داده  که مردم از خطرات آن ها بر کنار باشند. شراب کلید قفل های بسته ی شرور و ناپاکی است، ولی خطر دروغ از شراب بیشتر است.

منبع : وسائل،جلد3 ص232

 

www.ez12.persianblog.ir

با تشکر از انتخاب شما

نویسنده: سرباز آقا - یکشنبه ٤ آبان ۱۳٩۳

 

1- از انس بن مالک سوال شد آیا شما در زمان پیغمبر برای مسابقه شرط بندی می کردید ؟ جواب داد بلی ، پیغمبر اکرم خود روی اسبی که داشت شرط بندی کرد و مسابقه را برد و این پیروزی باعث مسرّت و اعجاب آن حضرت شد.

منبع : مستدرک 2 ، ص208

 

www.ez12.persianblog.ir

با تشکر از انتخاب شما

نویسنده: سرباز آقا - شنبه ۳ آبان ۱۳٩۳

 

 

  • حضرت امام رضا (علیه السّلام) می فرمایند: دوست را با فروتنی٬ دشمن را با احتیط و عموم مردم را با خوشرویی همراهی و معاشرت کن.

منبع : البحار ٧8/356

  • رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلّم) فرموده اند: بر شما باد که با خوب رویان نمکین صورت و مشگین چشم معاشرت نمایید.

منبع  : سفینه  ((ملح )) ص 546

www.ez12.persianblog.ir

با تشکر از انتخاب شما

 

 

کدهای اضافی کاربر :


Google

در اين وبلاگ
در كل اينترنت