حدیث
کلمات کلیدی مطالب
نویسنده: سرباز آقا - جمعه ۱ خرداد ۱۳٩٤

 

 

1- رسول اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) فرموده اند: بر پسران وقتی محتلم شدند و بر دختران وقتی عادت ماهیانه دیدند روزه واجب می شود.

منبع : وسائل، جلد1، باب اشتراط التکلیف، ص6

2- ابن سنان از حضرت صادق (علیه السّلام) سوال کرد چه موقع اموال نوجوان در اختیارش قرار گذارده می شود، فرمودند موقعی که بالغ شود و بعلاوه رشد عقلی وی نیز معلوم گردد و سفیه یا ضعیف العقل نباشد

منبع : مستدرک2،ص496

 

www.ez12.persianblog.ir

با تشکر از انتخاب شما

نویسنده: سرباز آقا - چهارشنبه ۳٠ اردیبهشت ۱۳٩٤

 

 

1- حضرت امام علی (علیه السّلام) فرموده اند: قلب های خود را از کینه های نهانی پاک کنید، چه آن که یک بیماری مهلکی همانند وبا است.

منبع : فهرست غرر، ص 73

2- حضرت امام علی (علیه السّلام) فرموده اند: حسد جسم را فرتوت و فانی می کند و کینه توزی آدمی را افسرده می کند و سرانجام همه چیز را برباد می دهد.

منبع : غررالحکم ص 6-34

3- حضرت امام علی (علیه السّلام) فرموده اند: کینه توزی ناخوشی مهلک و مانند مرض وبا است.

منبع: غرر،ص56-23

 

www.ez12.persianblog.ir

با تشکر از انتخاب شما

نویسنده: سرباز آقا - سه‌شنبه ٢٩ اردیبهشت ۱۳٩٤

 

تن انسان

1- حضرت امام موسی بن جعفر (علیه السّلام) از رسول اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) حدیث کرده اند که فرموده اند: اعتدال در کار و مدارا کردن با بدن در رأس تمام پرهیزها است.

منبع: بحار،ج14،ص520

2- حضرت امام علی (علیه السّلام) فرموده اند: هر یک از اعضای بدن به استراحت احتیاج دارد.

منبع: غررالحکم،ص245

3- رسول اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) فرموده اند: خوشبخت کسی است که آیین اسلام را پذیرفته و به قدر معاش خود درآمد دارد و قوای بدنش نیرومند است.

منبع: بحار15،قسمت2،ص236

4- حضرت امام علی (علیه السّلام) فرموده اند: جسم آدمی شش  حالت دارد: سلامت و مرض، مرگ و حیات، خواب و بیداری. جان آدمی نیز دارای این شش حالت است: حیات جان علم است و مرگش جهل، مرض جان شک و تردید است سلامتش یقین، خواب جان غفلت و بی خبریست و بیداریش حفظ و مراقبت است.

منبع: بحار،ج14،ص398

5- حضرت امام علی (علیه السّلام) فرموده اند: کمتر خوردن مانع بسیاری از بیماری های جسم می شود.

منبع: فهرست غرر،ص13و14

6- حضرت امام علی (علیه السّلام) فرموده اند: پرخوری و پرخوابی باعث فساد و تباهی مزاج و مایه ی جلب عوارض زیان بار است.

منبع: فهرست غرر،ص13و14

7- حضرت امام علی (علیه السّلام) فرموده اند: کسی که ناخوشی خود را از پزشکان پنهان کند به بدن خود خیانت کرده است.

منبع: غررالحکم،ص663

8- حضرت امام باقر (علیه السّلام) فرموده اند: خداوند آدمی را میان تهی آفریده و ناچار باید به شکم خود غذا برساند.

منبع: کافی6،ص286

9- حضرت امام صادق (علیه السّلام) فرموده اند: بدن آدمی بر غذا پایه گذاری شده است.

منبع: کافی6،ص286

 

www.ez12.persianblog.ir

با تشکر از انتخاب شما

نویسنده: سرباز آقا - دوشنبه ٢۸ اردیبهشت ۱۳٩٤

 

 

1- حضرت امام صادق (علیه السّلام) می فرمایند که رسول خدا (صلّی الله علیه و آله و سلّم) فرموده اند: نیت مومن بهتر است از کردارش و نیت کافر بدتر است از کردارش، و هر عاملی عمل کند بر نیتی که دارد.

منبع : اصول کافی جلد 4، ص 257

2- رسول اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) فرموده اند: مرد با ایمان در برابر طوفان حوادث مانند خوشه ی رسیده است که وقتی باد می وزد روی زمین خم می شود و چون باد ایستاد دوباره به پا می ایستد و با این روش خویشتن را با وقایع تطبیق می دهد و از شر حوادث مصون می ماند ولی کافر تیره عقل مانند درخت صنوبر، ندانسته و نابجا در مقابل طوفان مقاومت می کند و سرانجام بر اثر فشار ریشه کن می شود.

منبع: تفسیر روح البیان4،ص356

3- راوی حدیث م گوید: از حضرت امام صادق (علیه السّلام) کمترین مرتبه ی الحاد و کفر را پرسیدم امام در جواب فرمودند: کبر نازل ترین درجات کفر است.

منبع: کافی،ج2،ص309

 

www.ez12.persianblog.ir

با تشکر از انتخاب شما

نویسنده: سرباز آقا - یکشنبه ٢٧ اردیبهشت ۱۳٩٤

 

 

1- حضرت امام صادق (علیه السّلام) فرموده اند: مردم معادنی هستند مانند معدنهای طلا ونقره.

منبع: روضه ی کافی، ص 177

2- حضرت امام علی (علیه السّلام) فرموده اند: مردم در روش های اخلاقی و صفات اجتماعی، به حکومتهای خود بیشتر شباهت دارند تا به پدران خویش.

منبع: بحار17،ص129

3- حضرت امام علی (علیه السّلام) فرموده اند: مردم همواره در خیر و خوبی به سر می برند تا موقعیکه با یکدیگر متفاوتند و اگر یکسان گشتند هلاک خواهند شد.

منبع: مجموعه ی ورام1،ص132

 

www.ez12.persianblog.ir

با تشکر از انتخاب شما

نویسنده: سرباز آقا - شنبه ٢٦ اردیبهشت ۱۳٩٤

 


 

برد و باخت

1- حضرت امام صادق (علیه السّلام) فرموده اند: قریش مال خود و زن خود را در معرض برد و باخت قرار می داد و قمار می زد. خداوند این عمل ناروا را تحریم نمود و آنان را از این کار بر حذر داشت.

منبع: کافی ، ج5، ص 122

2- حضرت امام رضا (علیه السّلام) فرموده اند: خداوند تمام اقسام قمار را تحریم کرده و به مردم فرمان داده است از آن اجتناب نمایند. خداوند قمار را پلیدی خوانده و آن را عمل شیطانی دانسته و مردم را از آن بر حذر داشته است، مانند بازی شطرنج و نرد و دیگر بازیها ی قمار، و بازی نرد بدتر از قمار شطرنج است.

منبع: مستدرک2، ص 426

3- حضرت امام باقر (علیه السّلام) فرموده اند: قمار ممنوع در اسلام شامل بازی شطرنج و نرد و سایر اقسام قمار است.

منبع: تفسیر مجمع البیان3،ص 239

4- در قرآن شریف آمده است که اموال یکدیگر را به باطل و به طور غیر مشروع تصرف نکنید. حضرت امام صادق (علیه السّلام) در تفسیر این آیه فرموده اند: مقصود مالی است که از مجرای قمار بدست می آید.

منبع: وسائل 4، ص 117

شرم و حیاء

5- حضرت امام سجاد (علیه السّلام) فرموده اند: شرابخواری و قمار بازی از گناهانی است که پرده ها را پاره می کند و شرم و حیا را از میان بر می دارد.

منبع: بحار16، ص 164

 

www.ez12.persianblog.ir

با تشکر از انتخاب شما

نویسنده: سرباز آقا - جمعه ٢٥ اردیبهشت ۱۳٩٤

 

 


1- حضرت امام علی (علیه السّلام) فرموده اند: هرگاه در کاری که برایت پیش آمده است احتیاج به مشورت پیدا کردی ابتدا آن را با جوانان در میان بگذار؛ زیرا جوانان تیز هوش تر و از سرعت حدس بیشتری بر خوردارند، سپس درباره ی آن با میان سالان و پیران رایزنی کن تا عیبش را بیابند و نیکش را برگزینند؛ چرا که آنان از تجربه بیشتری برخوردارند.

منبع : شرح نهج البلاغه لابن ابی الحدید ٢٠/٣٣٧

2- حضرت امام علی (علیه السّلام) فرموده اند: با خردمندان مشورت کن، تا از لغزش و پشیمانی در امان باشی.

منبع : شرح غرر الحکم ۴/١٧٩

3- حضرت امام حسن (علیه السّلام) فرموده اند: هر قومی که مشورت کند همیشه هدایت شود به رشد واصلاح خود.

منبع: تحت العقول

4- حضرت امام علی (علیه السّلام) فرموده اند: قبل از تصمیم مشورت نما و پیش از اقدام در کار فکر کن.

منبع: فهرست غرر،ص183

 

www.ez12.persianblog.ir

با تشکر از انتخاب شما

نویسنده: سرباز آقا - چهارشنبه ٢۳ اردیبهشت ۱۳٩٤

 

مراء و جدال

1- حضرت امام حسین (علیه السّلام) فرموده اند: بحث و گفتگوهایی که به مراء و خصومت منتهی می شود از چهار صورت خارج نیست:

یا تو و طرف گفتگویت به حقیقت مورد بحث،عالم و آگاهید با این حال با یکدیگر جدل می کنید، در این صورت شماها با بحث و مجادله، دوستی خود را ترک گفته اید، خواستار رسوایی شده اید و به علم خود اعتنا نکرده و آن را خوار شمرده اید.

یا آنکه تو و طرف مقابلت از موضوع مورد بحث چیزی نمی دانید و هر دو از آن ناآگاه و بی اطلاعید، در این صورت شماها با بحث و جدل، نادانی خود را آشکار می سازید و روی جهل، با یکدیگر مخاصمه می کنید.

یا آنکه تو مطلب مورد بحث را می دانی و طرف مقابلت نمی داند در این صورت با ادامه ی بحث، به رفیق خود ستم روا می داری، زیرا می خواهی لغزش او را آشکار سازی و با سخنان خود، وی را خجلت زده و شرمسار نمایی.

یا آنکه طرف بحثت مطلب را می داند و صحیح می گوید و تو نمی پذیری، در این صورت حرمت او را رعایت نکرده ای و به قدر و منزلتش در سخن حقی که می گوید ارج ننهاده ای، و در هر چهار صورت جدال و بحث خصومت انگیز، فاسد و باطل است و افراد با فضیلت هرگز مرتکب ان نمی شوند.

توضیح بیشتر در مورد حدیث: کسی که در بحث و گفتگو انصاف می دهد، حق را قبول می کند، و مراء و جدال را ترک می گوید با این عمل ایمان خویش را محکم کرده، مصاحبت دینی خود را نیکو ساخته، و عقل خویشتن را از تیرگی و نادانی محفوظ داشته است.

منبع: مستدرک،ج2،ص98

2- حضرت امام علی (علیه السّلام) فرموده اند: کسی که به عِرض و شرف خود علاقه دارد و نمی خواهد ابرو و احترام خویش را از دست بدهد باید مراء و خصومت را ترک گوید.

منبع: نهج البلاغه،کلمه ی354

3- حضرت امام علی (علیه السّلام) فرموده اند: موقعیکه جوان نورسی را به سبب گناهانی که مرتکب شده است نکوهش می کنی مراقب باش که قسمتی از لغزشهایش را نادیده انگاری و از تمام جهات، مورد اعتراض و توبیخش قرار ندهی تا جوان به عکس العمل وادار نشود و نخواهد از راه عناد و لجاج بر شما پیروز گردد.

منبع: شرح ابن ابی الحدید،ج20،ص 333،کلمه ی 719

4- حضرت امام صادق(علیه السّلام) به عبدالله بن جندب فرموده اند: با کسانیکه از تو بالاترند ستیزه مکن و کسانی را که از تو پایین ترند مورد استهزاء و تمسخر قرار مده.

منبع:تحف العقول،ص304


ادامه مطلب ...
نویسنده: سرباز آقا - سه‌شنبه ٢٢ اردیبهشت ۱۳٩٤

 

 

1- حضرت امام محمّد باقر (علیه السّلام) و حضرت امام صادق (علیه السّلام) فرموده اند: که حق تعالی برای زنان غیرت جایز نداشته است و برای مردان غیرت قرار داده است زیرا که برای مردان چهار زن و از متعه و کنیز آنچه خواهد حلال گردانیده است و برای زن به غیر از یک شوهر حلال نکرده است، اگر شوهر دیگر طلب کند یا اراده نماید نزد خدا زناکار است و غیرت و رشک نمی برند مگر زنان بد و زنان مومنه صاحب رشک نمی باشند.

منبع : حیلة المتّقین، ص 62

2- حضرت امیرالمومنین (علیه السّلام) وصیت فرمودند به حضرت امام حسن (علیه السّلام) که زینهار با زنان مشورت مکن رای ایشان ضعیف و عزم ایشان سست است و ایشان را پیوسته در پرده بدار و بیرون مفرست و تا توانی چنان کن که به غیر از تو مردی را نشناسند و به ایشان خدمتی به غیر از آنچه متعلق به خودشان دارد مگذار که این از برای حال ایشان و خوشنودی ایشان و حسن و جمال ایشان بهتر است زیرا که زن گلی است و خدمتکار نیست و همچنین خودش را گرامی دار و سخنش را در حق دیگران قبول مکن و خود را بسیار به دست او مده.

منبع: حیلة المتّقین، ص 63

3- حضرت رسول اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) نهی فرموده اند از آنکه زنان را بر زین سوار کنند و فرمودند که در نیکی اطاعت زنان مکنید تا آنکه به طمع نیفتد در امر کردن به شما به بدی ها، به خدا پناه برید از بدان ایشان و از نیکانشان در حذر باشید.

منبع: حیلة المتّقین، ص 63

4- کلیب صیداوی از حضرت ابوالحسن (علیه السّلام) حدیث می کنند که فرمودند: چون با طفال وعده ای دادید وفا کنید و تخلف ننمایید زیرا کودکان گمان می کنند شما رازق آنها هستید. خداوند برای هیچ چیز، بقدر تجاوز به حقوق زنان و کودکان غضب نمی کند.

منبع: کافی جلد 6 ص 50

5- روزی رسول اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) به پا خاست و به مردم فرمودند: بپرهیزید از گیاهان سبز و خرّمی که در سرگین پرورش یافته است. عرض شد یا رسول الله مقصود از این سخن چیست؟ فرمودند : مراد، زن زیبا و خوبرویی است که در خانواده ی بد و محیط فاسد پرورش یافته است.

منبع : ص کافی، جلد5 ص 332

 

www.ez12.persianblog.ir

با تشکر از انتخاب شما

نویسنده: سرباز آقا - دوشنبه ٢۱ اردیبهشت ۱۳٩٤

 

قضاوت در تعیین ارث

1- زنی از شوهر قانونی خود فرزندی آورد که دو سر و دو بدن روی یک کمر داشت. خانواده ی مولود دچار اشکار شدند و نمی دانستند آیا این نوزاد یک فرد است یا دو فرد. به محضر مبارک حضرت علی بن ابی طالب (علیه السّلام) شرفیاب شدند تا از حکم الهی در این باره آگاه گردند. حضرت فرمودند: بچه را در موقع خواب آزمایش کنید. به این ترتیب که وقتی هر دو در خوابند یکی از دو سر یا دو بدن را حرکت دهید و بیدار کنید. اگر هر دو با هم در یک لحظه بیدار شدند این دو یکم انسانند. ولی اگر یکی بیدار شد و دیگری در خواب بود آن دو، انسانند و ارث دو نفر می برند.

منبع: ارشاد مفید،ص102

بهترین ارث

2- حضرت علی بن ابی طالب (علیه السّلام) فرمودند: بهترین ارثی که پدران می توانند به فرزندان خویش بدهند ادب و تربیت صحیح است.

منبع: غررالحکم،ص393

3- حضرت امام صادق (علیه السّلام) فرمودند: بهترین ارثی که پدران می توانند برای فرزندان خود باقی می گذارند ادب و تربیت صحیح است نه ثروت و مال.

منبع: روضه ی کافی،ص150

4- حضرت علی بن ابی طالب (علیه السّلام) فرمودند: هیچ ارثی مانند ادب و اخلاق پرارج و گرانمایه نیست.

منبع: نهج البلاغه فیض،ص1129

 

www.ez12.persianblog.ir

با تشکر از انتخاب شما

نویسنده: سرباز آقا - یکشنبه ٢٠ اردیبهشت ۱۳٩٤

 

تغییر نام

1- حضرت امام صادق (علیه السّلام) فرمودند: که رسول اکرم اسماء قبیح مردم و بلاد را تغییر می داد.

منبع: قرب الاسناد،ص45

2- عمر دختری داشت که نامش((عاصیه)) بود یعنی گناهکار و رسول اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) آن اسم را تغییر داد و او را ((جمیله)) یعنی زیبا نامگذاری کرد.

منبع: صحیح، مسلم،ج6،ص174

3- زینب دختر ام سلمه اسمش (برّه) بود یعنی نیکوکار. از این کلمه استشمام خودستایی و خودپسندی می شد و کسانی درباره ی آن زن می گفتند با این اسم می خواهد ادعای پاکی نماید. برای اینکه مورد تحقیر و بی احترامی مردم واقع نشود رسول اکرم(صلّی الله علیه و آله و سلّم) اسم او را به ((زینب)) تغییر داد.

منبع: صحیح، مسلم،ج6،ص174

4- زراره از حضرت امام باقر (علیه السّلام) نقل کرده است که فرمودند: مردی به ملاقات حضرت سجاد (علیه السّلام) می آمد و کنیه اش ابو مره بود. موقع استجازه می گفت به حضرت سجاد عرض کنید: ابومرّه بر در خانه است و درخواست شرفیابی دارد. روزی حضرت سجاد (علیه السّلام) به او فرمودند: تو را به خدا بر در خانه ی من که می آیی خود را ابومرّه معرفی نکن.

توضیحی بیشتر در مورد حدیث: ابومرّه کنیه ی شیطان است، کسی که این کنیه را برای خود انتخاب می کند خویشتن را شیطان صفت و آلوده نیت معرفی می نماید، و با این سوء انتخاب، خود را در معرض تحقیر و اهانت دیگران قرار می دهد.

منبع: کافی،ج6،ص21

نامگذاری

5- رسول اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) فرموده اند: کسی که چهار فرزند بیاورد و هیچ یک را به اسم من نامگذاری نکند به من جفا کرده است.

منبع: کافی،ج6،ص19

6- حضور حضرت امام صادق (علیه السّلام) عرض شد که ما فرزندان خود را به اسماء شما و پدرانتان نامگذاری می کنیم، آیا این عمل برای ما در پیشگاه الهی اجر و فایده ای دارد؟ حضرت فرمودند: بلی به خدا قسم این عمل نفع معنوی دارد.

منبع: بحار،ج23،ص122

7- در محضر علی بن موسی الرضا (علیه السّلام) اسم شاعری به میان آمد. یکی از حضار او را به کنیه اش نام برد. حضرت فرمودند اسم شاعر را بگو و از ذکر کنیه اش خودداری کن، خداوند فرموده است مردم را به لقب بد نام نبرید ، شاید مرد شاعر از این کنیه ناراضی باشد.

منبع: وسائل، ج5، ص115

8- احمد بن هیثم از علی بن موسی الرضا (علیه السّلام) سوال کرد: چرا اعراب، فرزندان خود را به نام های سگ، پوز، پلنگ، و نظائر آنها نامگذاری می کردند؟ حضرت در جواب فرمودند: عربها مردان جنگ و نبرد بودند، این اسمها را روی فرزندان خود می گذاردند تا وقت صدا زدن در دل دشمن ایجاد هول و هراس نمایند.

منبع: وسائل،ج5،ص116

 

www.ez12.persianblog.ir

با تشکر از انتخاب شما

نویسنده: سرباز آقا - شنبه ۱٩ اردیبهشت ۱۳٩٤

 

بیکاری و کم کاری

1- رسم پیغمبر اکرم این بود که وقتی با مردی برخورد می کرد که نیرو و قوتش مایه شگفتی آن حضرت می شد سوال می کرد آیا حرفه ای دارد و به کاری مشغول است؟ اگر جواب منفی بود می فرمودند: از چشم من افتاد

منبع: بحار23،ص6

2- رسول اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) فرموده اند: رانده و مطرود درگاه الهی است کسی که بار زندگی خود را بر دوش دیگران بیفکند و از دسترنج مردم امرار معاش نماید.

منبع: تحف العقول،ص37

3- حضرت امام علی (علیه السّلام) فرموده اند: اگر تن دادن به شغل مایه ی زحمت و تعب است بیکاری دائم نیز باعث نادرستی و فساد است.

منبع: ارشاد مفید،ص141

4- حضرت امام باقر (علیه السّلام) فرموده اند: حضرت موسی بن عمران در پیشگاه الهی عرض کرد: پروردگارا کدام یک از بندگانت نزد تو بیشتر مورد بغض و بدبینی است، فرمود: آنکه شبها چون مرداری در بستر خفته و روزها را به بطالت و تنبلی می گذارند.

منبع: سفینه 2،((نوم))،ص624

5- حضرت امام علی (علیه السّلام) فرموده اند: مسامحه و سستی کلید شدائد و مصائب است.

منبع: المستطرف2،ص56

7- حضرت امام صادق (علیه السّلام) از حضرت رسول اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) حدیث کرده اند که دو بار فرمودند: لعن خداوند بر کسی باد که بار زندگی خویش را بر دوش دیگران افکنده است.

منبع: وسائل جلد5،ص123

8- علی بن العزیز می گوید امام صادق (علیه السّلام) به من فرمودند: عمر بن مسلم چه کرد؟ عرض کردم او عبادت خدا روی آورده و تجارت را ترک گفته است. حضرت از عمل او اظهار تأسف کرد و فرمودند: مگر نمی دانید که هر کس کار خود را در طلب معاش ترک نماید دعای مستجابی در پیشگاه الهی نخواهد داشت؟

منبع: لئالی الاخبار،ص133

 

www.ez12.persianblog.ir

با تشکر از انتخاب شما

نویسنده: سرباز آقا - شنبه ۱٩ اردیبهشت ۱۳٩٤

 


1- حضرت امام صادق (علیه السّلام) فرموده اند: بهترین و محبوبترین برادران من کسی است که عیوب مرا به من اهداء کند و نقائصم را تذکر دهد.

منبع: تحف العقول ص366

2- حضرت امام موسی بن جعفر در ضمن حدیثی که ساعات شبانه روز مردم را تقسیم کرده، (علیه السّلام) فرموده اند: و ساعتی برای آمیزش(دیدار برادران) با برادران دینی و مورد اعتماد است آنانکه عیبهای شما را به شما بشناسانند و این کار را با صفای باطن و بی غرضی و در کمال خلوص انجام دهند.

منبع: تحف العقول، ص 409

 

www.ez12.persianblog.ir

با تشکر از انتخاب شما

نویسنده: سرباز آقا - شنبه ۱٩ اردیبهشت ۱۳٩٤

 



دفع عیب

1- حضرت امام علی (علیه السّلام) فرموده اند: کسی که ملائمت و حسن سلوک او را اصلاح نکند، مجازات به جا و خوب، اصلاحش خواهد کرد.

منبع: غررالحکم،ص640و710

2- حضرت امام علی (علیه السّلام) فرموده اند: آنکس که روش های کریمانه و اندرزهای خیرخواهانه اصلاحش ننماید، هتک حرمت و توهین های اجتماعی اصلاحش خواهد کرد.

منبع: ارشاد مفید،ص142

3- حضرت امام علی (علیه السّلام) فرموده اند: جهل، بی خبری انسان از عیوب اخلاقیش در ردیف بزرگترین گناهان او است.

منبع: ارشاد مفید،ص142

4- حضرت امام علی (علیه السّلام) فرموده اند: کسی که جان خود را از سیئات اخلاقی منزّه نسازد عادات ناپسندش او را رسوا خواهد ساخت.

منبع: غررالحکم،ص719

5- حضرت امام صادق (علیه السّلام) فرموده اند: از آنچه برای جانت زیان بخش است اجتناب نما پیش از آنکه مرگت فرا رسد، و در راه آزاد کردن نفس خویش از قیود سیئات اخلاقی کوشش نما همانطور که برای معاش خود تلاش می کنی، چه آنکه خودت و جانت در گرو اعمالی است که انجام می دهی.

منبع: وسائل ، ج4،ص40

 

www.ez12.persianblog.ir

با تشکر از انتخاب شما

نویسنده: سرباز آقا - پنجشنبه ۱٧ اردیبهشت ۱۳٩٤

 

 

1- حضرت امام باقر (علیه السّلام) فرموده اند: بهترین کارها زراعت است که نفعش عاید عموم می شود و از حصول آن نیکوکاران و بدکاران ارتزاق می کنند.

منبع: بحار23،ص 20

2- حضرت امام صادق (علیه السّلام) فرموده اند: گنج های الهی در زمین نهفته است و هیچ کاری نزد خداوند محبوبتر از زراعت نیست. تمام پیامبران خدا کشاورز بودند جز ادریس که کارش دوزندگی بود.

منبع: وسائل4،ص103

3- حضرت امام صادق (علیه السّلام) فرموده اند: زراعت کنید و درخت بکارید به خدا قسم هیچ عملی مباح تر و پاکیزه تر از آن نیست ((از این نظر که کشاورزی و درختکاری یک امر ضروری در تغذیه و حیات بشر است و گذشت زمان آن را از میان نخواهد برد)). در آخر حدیث امام صادق (علیه السّلام) قسم یاد کرد که در آخر زمان نیز مردم زراعت می کنند و درخت می نشانند.

منبع: بحار23،ص20

4- رسول اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) فرموده اند: نان را که فرآورده ی کشاورزی است عزیز دارید چه آنکه عوامل سماوی و ارضی و بسیاری از آفریده های الهی در ایجاد آن موثر بوده اند.

منبع: بحار،ج3،ص161

 

www.ez12.persianblog.ir

با تشکر از انتخاب شما

نویسنده: سرباز آقا - پنجشنبه ۱٧ اردیبهشت ۱۳٩٤

 


تعدیل در مصرف

1- حضرت امام صادق (علیه السّلام) به ابان بن تغلب فرموده اند: به نظرت می آید خداوند به کسیکه عطای بسیار فرموده از این جهت است که او نزد پروردگا ر، عزیز و ارزنده است. و کسی را که از عطایای خود محروم نموده از این جهت است که وی نزد خداوند ذلیل و خوار است، هرگز چنین نیست. حقیقت این است که مال، مال خداوند است و آن را به امانت نزد شخص متمکن سپرده است و به امانت داران اجازه داده است که از مال خداوند در راه تأمین غذا و لباس و انتخاب همسر  و تهیه ی مرکب خود به قدر معتدل و درخور شأن خویش استفاده کنند و مازاد امانت خدا را به مسلمانان مستمند و از کار افتاده برگرداند و بدینوسیله پراکندگی آنان را جمع کنند. اگر کسی در مال خداوند اینچنین مشروع و معتدل تصرف نماید آنچه را که بهره برداری کرده بر وی حلال است. و اگر جز این عمل کند و بیش از اندازه در آن تصرف نماید ناروا و حرام است سپس فرمودند: اسراف نکنید که خداوند دوستدار مسرفین نیست.

منبع: سفینه،((صرف))،ص615

2- حضرت امام علی (علیه السّلام) از مقابل دکان قصابی عبور می کرد، مرد قصاب که گوشت فربهی داشت به حضرت عرض کرد: از این گوشت پروار بخرید فرمودند: فعلا پول ندارم. قصاب گفت: نسیه می دهم و برای دریافت قیمت آن صبر می کنم. امام (علیه السّلام) فرمودند: به جای صبر تو، من از خوردن گوشت صبر می نمایم.

منبع: لئالی الاخبار،ص127

3- حضرت امام رضا (علیه السّلام) فرموده اند: نسبت به مصارف مالی درباره ی خود و عائله ی خودت، معتدل و میانه رو باش.

منبع: مستدرک، ج2 ص 423

4- حضرت امام علی (علیه السّلام) ضمن وصایای خود به حضرت مجتبی (علیه السّلام) فرموده اند: فرزند عزیز در شئون زندگی و امور عبادی میانه رو باش و از افراط بپرهیز. روشی را انتخاب کن که در حدود توان و طاقت تو باشد و بتوانی همیشه آن را انجام دهی.

منبع: سفینه البحار2، ((قصد))،ص431

افزایش در تولید

5- رسول اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) فرموده اند: مسلمانی که درختی غرس یا زراعتی سبز نماید مردم و طیور و پرندگان از آن بخورند اجر صدقه دارد.

منبع: مستدرک،ج2،ص501

6- حضرت امام باقر (علیه السّلام) فرموده اند: بهترین کارها زراعت است که نفعش عاید عموم می شود و از حصول آن نیکوکاران و بدکاران ارتزاق می کنند.

منبع: بحار23،ص 20


ادامه مطلب ...
نویسنده: سرباز آقا - چهارشنبه ۱٦ اردیبهشت ۱۳٩٤

 


افراط و تفریط

1- حضرت امام علی (علیه السّلام) در یکی از کلمات قصار خود قسمتی از صفات متضاد آدمی را بیان نموده و در پایان سخن لزوم اندازه گیری تمایلات و خطر افراط و تفریط آنها را خاطرنشان  فرموده اند: هر کم بودی در اعمال تمایلات برای آدمی زیان آور و هر زیاده روی نسبت به آنها باعث فساد و تباهی است.

منبع: نهج البلاغه ، کلمه ی 105

2- حضرت امام علی (علیه السّلام) ضمن وصایای خود به محضر حضرت امام مجتبی(علیه السّلام) فرموده اند: فرزند عزیز در تلاش معاش و انجام عبادات میانه رو و معتدل باش و از زیاده روی پرهیز کن و در حدود طاقت و توانت فعالیت نما تا بتوانی آن را برای همیشه انجام دهی.

منبع: سفینه البحار،ج2،((قصد))ص431

3- حضرت امام صادق (علیه السّلام) فرموده اند: از افراط  در کار و تلاش بیش از حد بپرهیز و همچنین از سستی و مسامحه کاری اجتناب نما که این هر دو، کلید تمام بدیها و بدبختی ها است، زیرا افراد مسامحه کار انجام وظیفه نمی کنند و حق کار را آن طور که باید ادا نمی نمایند، و افراد زیاده رو، در مرز حق، توقف نمی نمایند و از حدود مصلحت تجاوز می کنند.

منبع: وسائل،کتاب تجارت،ج4،ص105

4- حضرت امام علی (علیه السّلام) فرموده اند: زیاده روی در توبیخ، آتش لجاج را مشتعل می سازد.

توضیح بیشتر در مورد حدیث: یعنی افراد بر اثر توبیخ و ملامتهای مکرر نه تنها از کار ناروای خویش دست نمی کشند بلکه به رغم توبیخ کنندگان در روش خود پافشاری می کنند و با اصرار بیشتری به رفتار نادرست خویش ادامه می دهند.

منبع: تحف العقول، ص84

5- حضرت امام باقر (علیه السّلام) فرموده اند: بدترین پدران کسانی هستند که در نیکی به فرزندان خود افراط می کنند و آنان را بیش از حد مصلحت مورد مهر و محبت خود قرار می دهند.

منبع: تاریخ یعقوبی،3،ص53

6- حضرت امام حسن عسکری (علیه السّلام) فرموده اند: جود و سخا اندازه ای دارد که اگر از آن تجاوز کند اسراف می شود، احتیاط و محکم کاری اندازه ای دارد که اگر از حدش فزونتر شد ترس خواهد بود، صرفه جویی و اعتدال در صرف مال اندازه ای دارد که اگر از آن بیشتر شود بخل است و شجاعت و دلیری اندازه ای دارد که اگر از حدش بگذرد تهوّر و بی باکی خواهد بود.

منبع: بحار 17، ص 218

7- حضرت امام علی (علیه السّلام) درباره ی قلب آدمی که خلقتی بس عجیب و شگفت آور دارد فرموده اند: در این کانون تمایلات عاطفی، مجموعه ای از خواهش های حکیمانه و تمایلاتی ضدّ آنها گرد آمده است، اگر امیدوار شود تمنّای طمع خوارش می سازد، اگر میل به آز و طمع در ضمیرش جنبش کند خواهش حرص تباهش می نماید، اگر ناامید گردد اندوه و غم او را می کشد، اگر حالت غضب بر وی دست دهد به شدت خشمگین می گردد، اگر خشنود شود خودداری های لازم را فراموش می کند، اگر دچار خوف و هراس شود در جستجوی راه نجات، حیرت زده و مبهوت می گردد، اگر در امنیت و گشایش قرار گیرد غفلت و نادانی آن را از کفش می رباید، اگر به مصیبتی دچار شود بی تابی رسوایش می کند، اگر مالی بدست آورد توانگری به طغیانش  وامیدارد، اگر فقر و تهیدستی آزارش دهد گرفتار بلا می شود، اگر گرسنگی بر او فشار آورد ناتوانی، زمین گیرش می کند، اگر در خوردن زیاده روی کند فشار شکمش ناراحتش می سازد، پس هر کوتاهی و کندروی در تمایلات، برای بشر زیان آوراست، و هر افراط و تندروی نیز مایه ی فساد و تباهی است.

منبع: نهج البلاغه فیض ، ص 1126

 

www.ez12.persianblog.ir

با تشکر از انتخاب شما

نویسنده: سرباز آقا - چهارشنبه ۱٦ اردیبهشت ۱۳٩٤

 


 

1- رسول اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) فرموده اند : کسی که روزی خود را با کار و تلاش تهیه کند،  در قیامت در شمار انبیا قرار می گیرد و ثواب آنان را کسب می کند.

منبع : مستدرک الوسائل، ج2، باب 8، حدیث8

2- رسول اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) فرموده اند : کسی که شب را در حال خستگی ناشی از کار بگذراند، کاری که برای در آمد حلال بوده است، شب را آمرزیده به سر آورده است.

3- حضرت امام علی (علیه السّلام) فرموده اند: هنگامی که چیزهای مختلف با هم همراه می شدند، تنبلی و ناتوانی با هم عقد زوجیت بستند و فرزندی به نام فقر از آنان متولد شد.

منبع : وسائل الشیعه، ج12، ص 36

4- رسول اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) فرموده اند: بر امت خویش بیش از هر چیز از شکم پرستی، پرخوابی، بیکارگی و ضعف در ایمان بیمناکم.

منبع : نهج الفصاحة، ص 109

5- حضرت علی (علیه السّلام) فرموده اند : اگر نفس خود را به کاری مشغول نکنی ، او تو را مشغول می کند.

منبع : تعلیم و تربیت در اسلام، استاد شهید مطهری، ص 415

6- حضرت امام صادق (علیه السّلام) فرموده اند: کسی که در طلب روزی خانواده ی خود کار می کند و به سعی و کوشش تن می دهد مانند مجاهدی است که در میدان کارزار برای خدا جهاد می نماید.

منبع: کافی5،ص88

7- حضرت امام صادق (علیه السّلام) فرموده اند: آنکس که برای تأمین معاش عائله خود فعالیت می کند و از پی روزی می رود اجرش از مجاهد راه خدا بزرگتر است.

منبع: تحف العقول،ص445

8- ابی عمرو شیبانی می گوید: امام صادق (علیه السّلام) را دیدم که بیلی در دست و جامه ی خشنی در بر داشت، در محوطه ی شخصی خود کار می کرد و عرق از پشتش می ریخت. عرض کردم بیل را به من بدهید تا کار شما را انجام دهم. حضرت فرمودند: دوست دارم که مرد در راه بدست آوردن معاش آزار حرارت آفتاب را ببیند و رنج آن را تحمل نماید.

منبع: کافی 5،ص76

9- علی بن حمزه می گوید: حضرت اباالحسن (علیه السّلام) را دیدم که در زمین خود کار می کند و قدمهای مبارکش غرق عرق شده است عرض کردم مردان کار کجا هستند؟ که شما شخصا زحمت می کشید. در جواب فرمودند: کسانیکه از من و پدرم بهتر بودند کار می کردند. پرسیدم آنها کیستند. فرمودند: رسول خدا و امیرالمومنین و تمام پدرانم با دست خود کار می کردند. کار کردن، عمل انبیاء و مرسلین و مردان صالح و شایسته است.

منبع: محجة البیضاء3،ص147


ادامه مطلب ...
نویسنده: سرباز آقا - چهارشنبه ۱٦ اردیبهشت ۱۳٩٤

 

 

1- رسول اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) فرمودند: ستمگر را سه نشانه است زیر دست خود را از طریق زور مقهور می کند. فرا دست خود از طریق  نافرمانی به ستوه می آورد و پشتیبان ستمگران است.

منبع : البحار ٧٧/۶۴

2- حضرت امام صادق (علیه السّلام) فرموده اند: خداوند، پیر نادان، ثروتمند ستمکار، و فقیر متکبّر را دشمن دارد.

منبع : بحار، جلد 1 ،ص31

3- یکی از جملات وصایای حضرت امام علی (علیه السّلام) اقامه ی عدل و حمایت از مظلوم بود،به فرزندان خود فرمودند: فرزندان عزیز همواره دشمن متجاوزین وستمگران و یار مظلومان و ستمدیدگان باشید.

منبع: نهج البلاغهفیض،ص968

4- حضرت امام صادق (علیه السّلام) فرموده اند: از رفاقت و همبستگی سه گروه بر حذر باش. خائن، ستمکار و سخن چین. کسی که روزی به نفع تو خیانت می کند روز دیگر به ضرر تو خیانت خواهد کرد، کسی که برای تو به دیگری ستم می نماید طولی نمی کشد که به شخص تو ستم می کند و کسی که از دیگران نزد تو نمامی کند عنقریب از تو نزد دیگران نمامی خواهد کرد.

منبع: تحف العقول، ص 316

5- حضرت امام صادق (علیه السّلام) فرموده اند: زمانی که عدل و داد در جامعه ، بیش از ظلم و ستم باشد در آن موقع حرام است که آدمی به کسی گمان بد ببرد مگر وقتی که آن بدی از وی معلوم و مشهود گردد، و زمانی که ظلم و بیدادگری بر عدل و داد غلبه داشته باشد سزاوار نیست احدی گمان خوب به کسی ببرد مگر وقتی که آن خوبی از او معلوم شود.

منبع: بحار،ج17،ص216


www.ez12.persianblog.ir

با تشکر از انتخاب شما

نویسنده: سرباز آقا - دوشنبه ۱٤ اردیبهشت ۱۳٩٤

 

 

1- حضرت محمد (صلی الله علیه و آله و سلّم) می فرمایند:ای اباذر! هیچ کس از پرهیزکاران محسوب نمی شود مگر آنکه نفس خود را محاسبه کند، سخت تر از حسابرسی شریک از شریک خود، تا در نتیجه ی این محاسبه بداند که خوردنی ها و نوشیدنی ها و پوشیدنی هایش از کجاست. آیا از حلال[ بدست آورده] است یا از حرام؟ [سپس فرمود:] ای اباذر! کسی که [به قوانین ومقررات الهی اعتنا نکند و] پروا نداشته باشد که از چه راهی مال کسب می کند، خدا هم باک ندارد از چه راهی او را وارد جهنّم می کند.

منبع : وسائل الشیعه،ج  ١١ /ص٣٧٩، حدیث٣.

2- حضرت امام رضا (علیه السّلام) می فرمایند: کسی که به حساب و کتاب نفسش برسد سود کرده و آن کس که از آن غافل شود زیان کرده است.

منبع: مسند،ج1،ص302

3- حضرت امام علی (علیه السّلام) فرموده اند: کسی که نفس خود را در مقابل انگیزه های لذائذ نگاه می دارد مالک تمایلات خویشتن است و آنکس که نفس سرکش را در راه نیل به لذائذ آزاد می گذارد و در معرض نابودی و هلاکت است.

منبع: فهرست غرر،ص357

4- رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلّم) گذر کرد بر جمعیتی که بین آن ها مرد پر قدرت و نیرومندی بود که سنگ بزرگی را از زمین  برمی داشت و مردم آن را سنگ زورمندان یعنی وزنه ی قهرمانان می نامیدند و همه از عمل آن ورزشکار قوی در شگفتی بودند. رسول اکرم پرسید این اجتماع برای چیست؟ مردم عمل وزنه برداری آن قهرمان را به عرض رساندند. فرمودند آیا به شما نگویم قویتر از این مرد کیست؟ قویتر از او کسی است که به وی دشنام گویند و تحمل نماید و بر نفس سرکش و انتقام جوی خود غلبه کند و بر شیطان خویش و شیطان دشنام پیروز گردد.

منبع : مجموعه ی  ورام 2،ص10

5- رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلّم) فرموده اند: نیرومند ترین مردم کسانی هستند که بر تمایلات نفسانی خود پیروز شوند و آن ها را مطیع و مسخر منطق عقل خویشتن سازند.

منبع : مستدرک2، ص345

پرهیز از آرزوهای طولانی و هواپرستی

6- حضرت امام علی (علیه السّلام) فرمودند : ای مردم! همانا برای شما از دو چیز می ترسم: هواپرستی و آرزوهای طولانی. امّا پیروی از خواهش نفس، انسان را از حق باز می دارد، و آرزوهای طولانی، آخرت را از یاد می برد. آگاه باشید! دنیا به سرعت پشت کرده و از آن جز باقیمانده ی اندکی از ظرف آبی که آن را خالی کرده باشند، نمانده است. بهوش باشید که آخرت به سوی ما می آید، دنیا و آخرت، هریک فرزندانی دارند. بکوشید از فرزندان آخرت باشید، نه دنیا، زیرا در روز قیامت، هر فرزندی به پدر ومادر خویش باز می گردد. امروز هنگام عمل است،  نه حسابرسی، و فردا روز حسابرسی است نه عمل.

منبع: نهج البلاغه، خطبه 42


ادامه مطلب ...
نویسنده: سرباز آقا - یکشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳٩٤

 

اخلاق ناپسند

اهانت و تحقیر

1- حضرت امام صادق (علیه السّلام) فرموده اند: که جبرئیل به محضر رسول اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) شرفیاب شد عرض کرد: خدایت می گوید هرکس بنده ی مومن مرا اهانت نماید با ستیز و جنگ به استقبال من آمده است.

منبع: مستدرک2،ص 103

2- حضرت امام علی (علیه السّلام) فرموده اند: آنکس که روش های کریمانه و اندرزهای خیرخواهانه اصلاحش ننماید، هتک حرمت و توهین های اجتماعی اصلاحش خواهد کرد.

منبع: غررالحکم، ص 640و 710

3- حضرت امام صادق (علیه السّلام) به عبدالله بن جندب فرموده اند: با کسانیکه از تو بالاترند ستیزه مکن و کسانی را که از تو پایین ترند مورد استهزا و تمسخر قرار مده.

منبع: تحف العقول، ص 304

4- حضرت امام صادق (علیه السّلام) فرموده اند: خداوند تمام کارهای مومنین را به خودشان واگذارده است، ولی این اختیار را به آنان نداده که خود را ذلیل و خوار نماید.

منبع: وسائل، کتاب امر به معروف، ص 70

5- حضرت امام باقر (علیه السّلام) فرمودند: همانا خداوند عزوجل کسی را که در میان جمع به شوخی و بذله گویی بپردازد و در کلام او فحش و ناسزا نباشد، دوست می دارد.

منبع : اصول کافی،ج٢/ص۶۶٣ ،حدیث۴.

 

www.ez12.persianblog.ir

با تشکر از انتخاب شما

نویسنده: سرباز آقا - شنبه ۱٢ اردیبهشت ۱۳٩٤

 

1- حضرت امام صادق (علیه السّلام) فرموده اند:کسی که بدون حق و صلاحیت خواستار ریاست باشد باید به حق و درستی از اطاعت مردم محروم بماند.

منبع : تحف العقول ص 321

2- بفرموده ی حضرت امام صادق (علیه السّلام) بر فرمانروایان فرض است که همواره سه وظیفه را درباره ی فرد و جامعه انجام دهند. یکی آنکه نیکوکاران را با پاداش نیک تشویق کنند و از این راه میل درستکاری را در آنان افزایش دهند. دیگر آنکه پرده ی بدکار را پاره نکنند و گناهش را مستور نگاهدارند تا از کرده ی خود پشیمان شود و از راه نادرست بازگردد. سوم آنکه با روش های تفضل آمیز و منصفانه موجبات همبستگی و الفت جامعه را فراهم سازند.

منبع: تحف العقول، ص 319

 

www.ez12.persianblog.ir

با تشکر از انتخاب شما

نویسنده: سرباز آقا - جمعه ۱۱ اردیبهشت ۱۳٩٤

 

اندوه

1- حضرت امام علی (علیه السّلام) فرموده اند: افسوس های گذشته را در دل خود بیدار مکن که تو را از آمادگی پیروزی هایی که در پیش داری باز می دارد.

منبع:غررالحکم،ص289و820

2- حضرت امام علی (علیه السّلام) فرموده اند: غصه ی فردای نیامده را بر امروز موجودت تحمیل مکن و بار روز حاضرت را بی جهت سنگین منما.

منبع: غررالحکم،ص289و820

3- حضرت امام صادق (علیه السّلام) فرموده اند: کسی که به دنیا دل بسته و در بند علاقه اش اسیر است همواره گرفتار سه حالت روحی است: غصه و اندوهی که هرگز از صفحه ی دلش زدوده نمی شود، آرزویی که هرگز برآورده نمی گردد، و امیدی که هرگز به آن دست نمی یابد.

منبع: کافی،ج2،ص320

4- حضرت امام علی (علیه السّلام) فرموده اند: چه بسا لذت کوتاه و شهوت زود گذری غصه های درازی به دنبال می آورد و اندوه فراوانی در بر دارد.

منبع: .سائل4،ص29

5- حضرت امام علی (علیه السّلام) فرموده اند: آتش اندوه و غم، بدن آدمی را می گدازد و مانند فلزّ مذابی آب می کند.

منبع: غررالحکم،ص35

6- حضرت امام علی (علیه السّلام) فرموده اند: اثر غصه و غم، انسان نیرومند را ناتوان می کند و در جوانی او را فرسوده و نیمه پیر می سازد.

منبع: نهج البلاغه، فیض،ص1143

7- حضرت امام موسی بن جعفر (علیه السّلام) فرموده اند: غصه و اندوه بسیار، پیری ببار می آورد.

منبع: تحف العقول،ص403

8- حضرت امام صادق (علیه السّلام) فرموده اند: آدمی از ذلت و حقارت کوچکی اظهار ناراحتی و اندوه می کند و همین جزع و بی قراری، او را به ذلت بزرگتری گرفتار می نماید.

منبع : تحف العقول ص 366

9- حضرت امام علی (علیه السّلام) فرموده اند: غم و اندوه تعادل جسم را بر هم می زند و بدن آدمی را ویران می کند.

منبع : غررالحکم جلد 1 ص 23-29


ادامه مطلب ...
نویسنده: سرباز آقا - پنجشنبه ۱٠ اردیبهشت ۱۳٩٤

 

 

1- حضرت امام علی (علیه السّلام) فرموده اند: آنکس که از تنبلی و سستی پیروی نماید حقوق خویش را در جمیع شئون مختلف زندگی ضایع کرده است.

منبع : مجوعه ی ورام 1 ، ص 59

2- حضرت امام علی (علیه السّلام) فرموده اند: آرمیدن در آغوش تنبلی و بطالت ، دوری جستن از خوشبختی و سعادت است.

منبع : غررالحکم،ص 729

3- حضرت امام باقر (علیه السّلام) فرموده اند: حضرت موسی بن عمران پیشگاه الهی عرض کرد پروردگارا کدام یک از بندگانت نزد تو بیشتر مورد بغض و بدبینی است، فرمود آنکه شبها چون مرداری در بستر خفته و روزها را به بطالت و تنبلی می گذراند.

منبع :  سفینه 2 ((نوم)) ص 624

4- حضرت امام علی (علیه السّلام) فرموده اند: کسیکه از تنبلی و مسامحه کاری اطاعت نماید سرانجام در محاصره ی ندامت و پشیمانی قرار خواهد گرفت.

منبع : غررالحکم، ص 713

5- حضرت امام علی (علیه السّلام) فرموده اند: مسامحه(آسان گرفتن،سهل انگاشتن) و سستی کلید شدائد و مطائب است.

منبع : المستطرف2، ص 56


www.ez12.persianblog.ir

با تشکر از انتخاب شما

نویسنده: سرباز آقا - سه‌شنبه ۸ اردیبهشت ۱۳٩٤

 


 

اخلاق پسندیده

مدارا و ملایمت

1- حضرت امام باقر (علیه السّلام) از رسول اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) حدیث کرده که فرموده اند: اسلام دین محکم و قوی خداوند است، راه مستقیم آن را با مدارا بپیمایید و تندروی ننمایید.

منبع: کافی2، ص 86

2- حضرت امام صادق (علیه السّلام) فرموده اند: اگر می خواهی در جامعه مورد تکریم و احترام باشی با مردم به مدارا و نرمی برخورد کن، و اگر می خواهی با تحقیر و اهانت مردم مواجه شوی روش تندی و خشونت در پیش گیر.

منبع: تحف العقول، ص 356

3- حضرت امام صادق (علیه السّلام) فرموده اند: کسی که کار خود را با لطف و مدارا انجام دهد به آنچه از مردم متوقع است نائل خواهد شد.

منبع: کافی2، ص 120

4- حضرت امام موسی بن جعفر (علیه السّلام) از رسول اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) حدیث کرده که فرموده اند: اعتدال در کار و مدارا کردن با بدن در رأس تمام پرهیزها است.

منبع: بحار، جلد14، ص 520

5- حضرت امام علی (علیه السّلام) فرموده اند: کسی که ملائمت و حسن سلوک او را اصلاح نکند، مجازات به جا و خوب، اصلاحش خواهد کرد.

منبع: عغررالحکم، ص 640

6- حضرت امام صادق (علیه السّلام) فرمودند: جبرئیل نزد پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) آمد و گفت: یا محمد، پروردگارت سلامت می رساند و می فرماید: با خَلق من سازگاری و مدارا کن.

منبع : اصول کافی جلد 4 ،ص 355

7- رسول خدا (صلّی الله علیه و آله و سلّم) فرمودند: پروردگارم به من فرمان سازگاری با مردم داده چنانچه فرمان به انجام فریضه هایم داده.

منبع : اصول کافی جلد 4 ،ص 355

8- حضرت امام صادق (علیه السّلام) فرمودند که رسول خدا (صلّی الله علیه و آله و سلّم) می فرمایند: سازگاری با مردم نیمی از ایمان است و نرمش با آنان نیمی از زندگی، سپس حضرت امام صادق (علیه السّلام) فرمودند: با نیکان نهانی آمیزش کنید و با بدکاران آشکارا و بدانها یورش نکنید تا به شما ستم کنند زیرا دورانی بر شما رسد که دین داری در آن نجات نیابد جز کسی که گمان برند ابله است و خود را آماده کند که به او بگویند ابله است و خردی ندارد.

منبع : اصول کافی جلد 4 ،ص 355

 

www.ez12.persianblog.ir

با تشکر از انتخاب شما

نویسنده: سرباز آقا - دوشنبه ٧ اردیبهشت ۱۳٩٤

 


 

دست دادن به هم و مصافحه

1- ابی عبیده گوید: من با حضرت امام باقر(علیه السّلام) هم کجاوه بودم و نخست من سوار می شدم و سپس ایشان سوار می شد و چون در کجاوه جا به جا می شدیم سلام می کرد و احوال پرسی مفصلی می نمود همانند مردی که مدتها است رفیق خود را ندیده است و دست می داد و مصافحه می کرد. گوید: و چون پیاده می شدیم، آن حضرت پیش از من پیاده می شد و چون من با آن حضرت روی زمین استوار می شدیم، سلام می کرد و احوال پرسی کسی را می کرد که از رفیق خود خبری نداشته، من گفتم: یاابن رسول الله، شما کاری می کنید که نمی کنند آن را کسانی که نزد ما هستند و اگر یک بار هم بکنند باز بسیار است. امام می فرمودند: مگر تو نمی دانی در مصافحه چه فضیلتی است؟ به راستی دو مومن به هم بر می خورند و یکی با دیگری دست می دهد و مصافحه می کند و پیوسته گناه آنها فرو می ریزد از آنها، چنانچه برگ درخت فرو می ریزند و خدا به هر دو نظر دارد تا از هم جدا شوند. 

منبع: اصول کافی جلد 4، ص 531

2- حضرت امام باقر(علیه السّلام) فرمودند: به راستی که هرگاه دو مومن به هم برخورند و مصافحه کنند، خداوند دست خود را میان دو دست آنها درآورد و با هرکدام که بیشتر رفیق دیگر خود را دوست دارد مصافحه کند.

منبع : ص 533

3- ابی عبیده حذّاء گوید: با حضرت امام باقر(علیه السّلام) هم کجاوه شدم و در یکتای محمل با آن حضرت از مدینه به مکه رفتم و در میان راه پیاده شد و چون قضای حاجت کرد و برگشت گفت: دست خود را به من بده ای ابی عبیده، من دستم را به آن حضرت دادم و آن را فشرد تا درد آن را در انگشتان دریافتم، سپس فرمودند: ای ابا عبیده، مسلمانی نباشد که به برادر خود رسد و با او دست دهد و انگشتان خود را با انگشتان او درهم کند جز آنکه گناهان آنها بریزد از آنها چنانچه در روز زمستانی برگ از درخت فرو می ریزد.

منبع : ص 535

4- حضرت امام باقر(علیه السّلام) فرمودند: برای مومن شایسته است که چون یکی از آنها از رفیقش نهان شد به واسطه ی درختی، سپس به هم برخورند، به هم دست دهند و مصافحه کنند.

منبع : ص 537

5- رسول خدا (صلّی الله علیه و آله و سلّم) فرموده اند: هرگاه یکی از شما به برادرش برخورد باید به او سلام کند و به او دست بدهد، زیرا خدا عزوجل بدین روش فرشته ها را گرامی داشته، شما هم کار فرشته ها را بکنید.

منبع : ص 537

6- رسول خدا (صلّی الله علیه و آله و سلّم) فرموده اند: هرگاه برخورد کردید با درود و دست به هم دادن باهم برخورد کنید و چون از هم جدا شوید، به آمرزش جستن، از هم جدا شوید.

منبع: ص 539


ادامه مطلب ...
نویسنده: سرباز آقا - یکشنبه ٦ اردیبهشت ۱۳٩٤

 

 

1- حضرت محمد (صلی الله علیه و آله و سلّم) می فرمایند: از ما نیست هر که با مسلمانی نیرنگ کند.

منبع : اصول کافی(ج٢ص٢٣٧)

پرهیز از حیله ونیرنگ

2- حضرت امام علی (علیه السّلام) فرمودند : ای مردم! وفا همراه راستی است، که سپری محکم تر و نگهدارنده تر از آن سراغ ندارم. آن کس که از بازگشت خود به قیامت آگاه باشد خیانت و نیرنگ ندارد.

امّا امروز در محیط و زمانه ای زندگی می کنیم که بیشتر مردم حیله و نیرنگ را، زیرکی می پندارند، و افراد جاهل آنان را اهل تدبیر می خوانند.

چگونه فکر می کنند؟ خدا بکشد آنها را!

چه بسا شخصی تمام پیش آمدهای آینده را می داند، و راه های مکر و حیله را می شناسد ولی امر و نهی پروردگار مانع اوست، و با اینکه قدرت انجام آن را دارد آن را به روشنی رها می سازد، امّا آن کس که از گناه و مخالفت با دین پروا ندارد از فرصت ها برای نیرنگ بازی، استفاده می کند.

منبع: نهج البلاغه، خطبه 41

3- از رسول اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) سوال شد که فردای قیامت نجات در چیست؟ حضرت در جواب فرمودند: نجات تنها در این است که با خداوند از در خدعه و فریب وارد نشوید که خداوند با شما خدعه نماید. زیرا هر کس با خدا خدعه کند خدا با او خدعه خواهد کرد و ایمانش را از وی سلب  می کند. کسی که با خدا خدعه می کند اگر درست بفهمد در واقع خود را فریب داده است. گفته شد یا رسول الله چگونه با خدا خدعه می کند؟ فرمودند: فریضه ای را که خداوند بدان امر فرموده انجام می دهد ولی در نیت غیر خدا را اراده می نماید. سپس فرمودند: راه تقوی در پیش گیرید و از ریا بپرهیزید که ریا شرک به خداوند است و ریاکار در قیامت به چهار اسم خوانده می شود: ای کافر، ای فاجر، ای مکار، ای زیانکار، اعمالت بر باد رفت و اجرت باطل شد.

منبع:سفینه 1، ((رأی))، ص 499

 

www.ez12.persianblog.ir

با تشکر از انتخاب شما

نویسنده: سرباز آقا - سه‌شنبه ۱ اردیبهشت ۱۳٩٤

 

 

استواری بر عمل و پی گیری آن

1- حضرت امام صادق (علیه السّلام) فرمودند: هر گاه مردی کاری پیش گرفت تا یک سال ادامه دهد و سپس اگر خواست عمل دیگری پیش گیرد زیرا در یک سال شب قدر هست، این است که خدا خواسته است باشد.

منبع : اصول کافی جلد 4، ص 251

2- حضرت امام باقر (علیه السّلام) فرمودند: محبوبترین عمل نزد خدا عزوجل آن عمل است که بنده ای آن را ادامه دهد گرچه کم باشد.

منبع : اصول کافی جلد 4، ص 251

3- حضرت علی بن الحسین (علیه السّلام) بارها می فرمودند: به راستی من دوست دارم پی گیری عملی را و اگر چه کم باشد.

منبع : اصول کافی جلد 4، ص 251

4- حضرت امام باقر (علیه السّلام) می فرمایند که علی بن الحسین (علیه السّلام) بارها می فرمودند: من دوست دارم که بر پروردگارم درآیم و کردارم استوار باشد.

منبع : اصول کافی جلد 4، ص 253

5- حضرت محمد (صلی الله علیه و آله و سلّم) می فرمایند: بدانید که همه ی شما سرپرست و رعیت دار هستید و همگان درباره ی رعیت و زیر دستان خود بازخواست می شوید. فرمانروا، زیر دست مردم است و نسبت به رعیت خود باز خواست می شود؛ مرد، سرپرست خانواده ی خویش است و درباره ی آنها باید پاسخگو باشد؛ و زن، سرپرست خانه و فرزندان شوهر خود است و درباره ی آنها باید پاسخ دهد.

منبع : صحیح مسلم ٣/١۴٢٩

 

www.ez12.persianblog.ir

با تشکر از انتخاب شما

کدهای اضافی کاربر :


Google

در اين وبلاگ
در كل اينترنت