حدیث
کلمات کلیدی مطالب
نویسنده: سرباز آقا - شنبه ۳٠ خرداد ۱۳٩٤

 

 

1- حضرت محمد (صلی الله علیه و آله و سلّم) می فرمایند: رمضان، رمضان نامیده شد، چون گناهان را می سوزاند.

منبع : کنز العمال.

2- حضرت محمد (صلی الله علیه و آله و سلّم) می فرمایند: به تحقیق که ماه رمضان فراروی شماست، و آن ماهی مبارک است که خداوند روزه ی آن را بر شما واجب نموده است. در این ماه درهای بهشت گشوده می شود و شیطان را به غل [و زنجیر] می کشند و در آنT شب قدر است که برتر از هزار ماه است٬ و محروم آنکه [از فیوضات آن شب] محروم ماند.

منبع : تهذیب الاحکام ۴/١۵٢

 

www.ez12.persianblog.ir

با تشکر از انتخاب شما

نویسنده: سرباز آقا - پنجشنبه ٢۸ خرداد ۱۳٩٤

 

رعایت اخلاق

1- حضرت امام علی (علیه السّلام) فرموده اند: اگر به فرض، ما به بهشت و دوزخ امیدی نمی داشتیم باز هم شایسته ی ما بود که در طلب مکارم اخلاق باشیم ، چه آنکه سجایای اخلاقی از وسائل دلالت ما به راههای کامیابی و پیروزی است.

منبع: آداب النفس،ج1،ص29

2- حضرت امام صادق (علیه السّلام) فرموده اند: آنکس که در نهان از خدا نمی ترسد، در پیری مراعات اخلاق و اعمال خود را نمی نماید، و از عیب خویش احساس شرمساری نمی کند، به خیر و خوبی او نمی توان امیدوار بود.

منبع: وسائل، کتاب جهاد، باب و جوب زیادة التحفظ،ص63

3- حضرت امام علی (علیه السّلام) به مردی پنج اندرز داد، از آن جمله فرموده اند: به هیچ کس امیدوار نباشد مگر بخدا، و نترسید مگر از گناهان خود.

منبع: بحار،ج17،ص105

4- حضرت امام حسین بن علی (علیه السّلام) فرموده اند: کسی که از راه گناه از پی کاری برخیزد امیدش بیشتر فوت می شود و از آنچه می ترسد سریع تر به آن مبتلا می گردد.

منبع:بحار17،ص149

5- حضرت امام صادق (علیه السّلام) فرموده اند: کشتی در دریا می شکند. مسافر کشتی اسیر دست امواج خروشان دریا می شود، در آن نزدیکی نه کشتی دیگری است که او را برهاند و نه شناگر توانایی است که نجاتش دهد. تمام درها را بسته می بیند، به هیچ چیز و هیچ کس امیدی ندارد. در آن وقتی که در آب غوطه ور است، در آن موقع حساس، در آن لحظه ی خطرناک، در آن حال سراپا یأس و ناامیدی، تنها یک امید فطری، یک تکیه گاه وجدانی در خود حس می کند، از اعماق قلبش، از زوایای وجدان و باطنش یک نور امید زبانه می کشد، دلش به یک قدرت نامحدود و توانا توجه می کند، از او کمک می خواهد، تنها او است که می تواند نجاتش دهد و او را از این ورطه ی هولناک برهاند. آن حقیقت، آن قدرت، آن تکیه گاه امید، آن چیزی که دل با التماس به او می نگرد ((خدا)) است.

منبع: معانی الاخبار ص 4

6- حضرت امام صادق (علیه السّلام) فرموده اند که لقمان به پسر خود چنین گفت: فرزند عزیز همواره نفس خود را به ادا وظایف شخصی و انجام کارهای خویش الزام کن. و جان خود را در مقابل شدائدی که از ناحیه ی مردم می رسد به صبر و بردباری وادار نما. اگر مایلی در دنیا به بزرگترین عزت و بزرگواری نائل شوی از مردم قطع طمع کن و به آنان امیدوار مباش. پیامبران و مردان الهی با قطع امید از مردم به مدارج عالیه ی خود نائل شدند.

منبع: بحار ،ج5،ص323-324

7- حضرت امام صادق (علیه السّلام) فرموده اند: پدرم بارها می فرمودند: راست مطلب این است که هیچ بنده ی مومنی نیست جز اینکه در دلش دو نور است : نور ترس و نور امید، اگر این را بشکند بر آن افزون نیست و اگر آن را بشکند بر این افزون نیست.

منبع : اصول کافی جلد 4، ص 219

 

www.ez12.persianblog.ir

با تشکر از انتخاب شما

نویسنده: سرباز آقا - چهارشنبه ٢٧ خرداد ۱۳٩٤

 

 

1- رسول اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) فرموده اند: ترس و بخل و حرص شاخه های یک غریزه هستند و قدر جامعشان بدگمانی به آینده ناشناخته یا سوءظن به الطاف کریمانه ی الهی است.

منبع: سفینه1،((حرص))،ص244

2- حضرت امام علی (علیه السّلام) فرموده اند: مردم از ترس خواری به سوی ذلت و خواری می شتابند و با این کار، پستی و حقارت خویش را افزایش می دهند.

منبع: غررالحکم،ص104-34

3- حضرت امام علی (علیه السّلام) فرموده اند: آنکس که گرفتار ترس و وحشت است، در زندگی آسایش خاطر ندارد.

منبع: غررالحکم،ص104-34

4- حضرت امام علی (علیه السّلام) فرموده اند: کسی که می ترسد به مقصد نمی رسد و زیان می بیند.

منبع: غررالحکم،ص613

5- حضرت امام صادق (علیه السّلام) از رسول اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) حدیث کرده اند که فرموده اند: هرکس مسلمانی را به منظور ترساندن با نگاه تند بنگرد، خداوند در روزی که جز سایه ی لطف او سایه ای نیست وی را می ترساند و بدین وسیله مجازاتش می کند.

منبع: مشکوة الانوار،ص100

6- حضرت رسول اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) فرموده اند: که بیاموزید از کلاغ سه خصلت را، جماع کردن پنهان، و بامداد به طلب روزی رفتن، و بسیار حذر کردن.

منبع: حیلة المتّقین، ص 60

7- حارث بن مغیره یا پدرش، از حضرت امام صادق (علیه السّلام) گوید: به او گفتم: در وصیت لقمان چه بود؟ فرمودند: در آن، مطالب شگفت انگیز بسیار بود و عجب تر از همه این بود که به پسرش گفت: از خدا عزوجل چنان بترس که اگر همه ی کردار نیک جن و انس را بیاوری، عذابت می کند و چنان به او امیدوار باش که اگر همه ی گناه جن و انس را هم بیاوری، به تو رحم می کند، سپس حضرت امام صادق (علیه السّلام) فرمودند: پدرم بارها می فرمودند: به راستی هیچ بنده ی مومن نیست جز آنکه در دلش دو نور است، نور ترس از خدا و نور امید که اگر این را وزن کنند از آن بیش نیست و اگر آن را وزن کنند از این بیش نیست.

منبع : اصول کافی جلد 4، ص 209

8- اسحاق بن عمار گوید: حضرت امام صادق (علیه السّلام) به او فرمودند: ای اسحاق، از خدا بترس تا گویا او را به چشم می بینی و اگر تو او را نبینی او تو را می بیند و اگر معتقدی تو را نمی بیند محققا کافری و اگر معتقدی تو را می بیند و در برابر او گناه می کنی او را پست ترین ناظران بر خود ساخته ای .

منبع : اصول کافی جلد 4، ص 209


ادامه مطلب ...
نویسنده: سرباز آقا - سه‌شنبه ٢٦ خرداد ۱۳٩٤

 

 

آغاز خلقت دنیا

1- حضرت رسول اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) فرمودند: حضرت موسی در پیشگاه الهی از آغاز دنیا سوال کرد و گفت چه مدت است که آن را آفریده ای. خداوند فرمود: از مشکلات علم من می پرسی ؟ گفت پروردگارا دوست دارم این حقیقت را بدانم. فرمود: از آفرینش دنیا صد هزار هزار سال که ده برابر تکرار شود گذشته است. این عدد همان است که امروز آن را میلیارد می خوانند.

منبع : بحار 14،ص81

2- حضرت امام علی (علیه السّلام) فرمودند:  دنیا سرای راستی است برای کسی که آن را به راستی و درستی تلقی نماید، خانه ی ایمنی و سلامت است برای کسی که آن را به درستی درک کند، جایگاه توانگری است برای کسیکه از آن توشه بردارد ، سرای موعظه است برای کسیکه از آن پند گیرد، سجده گاه دوستان خدا و نماز خانه ی فرشتگان الهی است، محل نزول وحی پروردگار و تجارتخانه ی دوستداران حضرت حق است، در آن به کسب رحمت الهی پرداختند و سودی که نصیبشان گردید بهشت جاودان است.

منبع : نهج البلاغه ، کلمه ی 126

3- حضرت امام علی (علیه السّلام) فرمودند:  مجموع عمر آدمی در دنیا ساعتی بیش نیست آنچه از این ساعت گذشته است معدوم شده و لذّت و اَلَمی از آن احساس نمی کنید و آنچه هنوز از آن نیامده است نمی دانید چیست، سرمایه ی موجود و پر ارزش عمر ، تنها همان لحظات نقدی است که اینک در اختیار شما است و در آن به سر می برید. مالک نفس خود باشید و در حال حاضر برای اصلاح و رستگاری خود بکوشید، در مشکلات وظیفه شناسی و اطاعت از اوامر الهی و از آلودگی به گناه و نافرمانی خداوند، خودداری کنید.

منبع : کافی 2 ،ص454

4- حضرت امام علی (علیه السّلام) فرمودند: دنیا برای تو دو روز است. یک روز به نفع تو و طبق تمایلات تو است و یک روز به ضرر تو و بر خلاف خواهش های تو است. روزی که به نفع تو است و نعم الهی را در اختیار داری طغیان و سرکشی منما، و روزی که به ضرر تو است و گرفتار ناملائماتی ،صابر و بردبار باش.

منبع : نهج البلاغه ،کلمه ی 390

5- حضرت امام علی (علیه السّلام) فرمودند: چه نزدیک است دنیا را گذران و رفتن و چه نزدیک است جوانی را ، پیری و درهم شکستن.

منبع : غررالحکم ،ص754

6- حضرت امام علی (علیه السّلام) در ضمن نامه ای که به عبدالله بن عبّاس نوشته فرموده اند: نسبت به چیزی که از دنیایت فوت شده و از دست داده ای غمگین و بی تاب مباش.

منبع : نهج البلاغه فیض ،ص864 و 1265


ادامه مطلب ...
نویسنده: سرباز آقا - دوشنبه ٢٥ خرداد ۱۳٩٤

 

خدا و خلقت او

1- حضرت امام صادق (علیه السّلام) پس از آنکه شرحی درباره ی خلقت زرافه و ساختمانش با مفضل صحبت کرده و آن را از آفریده های عجیب خداوند به حساب آورده است می فرمایند: بلندی گردن زرافه و منفعتی که از آن عایدش می شود این است که محیط پیدایش و چراگاه این حیوان، جنگل های انبوه و سرزمینهایی است که از درختان سر به آسمان کشیده پوشیده شده است، زرافه به گردن دراز احتیاج داشت تا بتواند به آسانی برگ درختان را بخورد و از میوه های جنگلی تغذیه نماید.

منبع:بحار2،ص31

2- حضرت امام صادق (علیه السّلام) در توحید مفضّل ضمن شرح دقائق خلقت طیور، به اصل انطباق اشاره کرده و فرموده اند: خداوند بزرگ هر یک از موجودات زنده را مشابه و مشاکل محیط و برنامه ای که برای زندگیش مقدر شده آفریده است.

منبع: بحار2،ص32و33

3- حضرت امام صادق (علیه السّلام) به مفضّل فرمودند: آیا این پرنده ی پا بلند را دیده ای؟ آیا می دانی پای بلند برای او چه فایده ای دارد؟ زندگی این حیوان بیشتر در آبهای کم عمق است. او با پای بلندش مانند دیده بانی است که روی برج مراقبت قرار گرفته، با دقت آب را تحت نظر دارد، به محض آنکه کرم یا هر جنبنده ای را که برای تغذیه اش مناسب باشد مشاهده کرد آهسته به سویش پیش می رود تا آن را طعمه خود سازد. اگر پای این پرنده کوتاه می بود موقعیکه از پی صیدش می رفت شکمش با آب برخود می نمود، تلاطم آب، کرمها را به هیجان می آورد و از ترس می گریختند و پرنده گرسنه می ماند، خداوند این دو پای بلند را به حیوان داده است تا به غذای خود دست یابد و نقشه ی شکارش نقش بر آب نشود. مفضّل، به دیگر تدابیر خداوند در آفرینش این پرنده ، نیز دقت کن، می بینی هر طائر پا بلندی گردنش نیز دراز است. این هم آهنگی که بین بلندی پا و گردن برقرار شده از این جهت است که حیوان بتواند طعمه ی خود را به آسانی از زمین بردارد، چه اگر با وجود پای بلند، گردن کوتاهی می داشت به گرفتن غذای خود از زمین قادر نمی بود و چه بسا که خداوند با اعطاء گردن بلند به وی منقار دراز نیز داده است تا شرایط زندگی بر وی آسانتر و امکان انطباقش با محیط حیات سهلتر باشد.

منبع: بحار2،ص32و33

4- حضرت امام علی (علیه السّلام) ضمن سخنان خود درباره ی خلقت عجیب خفاش به این نکته اشاره کرده و فرموده اند: این حیوان در روز پلک بر حدقه می گذارد و دیده فرو می بندد و شب از پی روزی خود می رود. بزرگ و منزّه است خداوندی که شب را برای آن حیوان روز کوشش و تأمین زندگی قرار داده و روز را برایش شب قرار گرفتن و آرامش مقرر کرده است.

منبع: نهج الابلاغه،خطبه ی 154

 

www.ez12.persianblog.ir

با تشکر از انتخاب شما

نویسنده: سرباز آقا - یکشنبه ٢٤ خرداد ۱۳٩٤

 

پیامبر، عقل

1- حضرت امام صادق (علیه السّلام) فرموده اند: حجت خداوند بر مردم، پیامبر است و حجت بین مردم و خداوند عقل است.

منبع: کافی1،ص35

2- حضرت امام موسی بن جعفر (علیه السّلام) به هشام بن حکم فرمودند: خداوند را در بین مردم دو حجت است، یکی ظاهری و آن دیگر باطنی، حجت ظاهری خداوند، رسولان و انبیاء و ائمه هستند و حجت باطنی عقلهای مردم است.

منبع: تحف العقول،ص386

3- ابن سکیت از حضرت امام هادی (علیه السّلام) درباره ی معجزات موسی و عیسی و رسول اکرم سوالاتی کرد و حضرت جوابهایی داد. در پایان ابن سکیت از امام سوال کرد: امروز حجت قاطع و دلیل قوی بر نبوت پیغمبر اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) چیست؟ حضرت فرمودند: عقل.

منبع: اثبات الهداة،ج1،ص80

 

www.ez12.persianblog.ir

با تشکر از انتخاب شما

نویسنده: سرباز آقا - شنبه ٢۳ خرداد ۱۳٩٤

 

جهل

نادانی و جهل

1- حضرت امام علی (علیه السّلام) فرموده اند: وقتی که افراد عاقل، پیر می شوند نیروی عقل در نهادشان جوان می گردد و موقعیکه اشخاص جاهل به پیری می رسند جهل و نادنی در وجودشان جوان می شود.

منبع: فهرست غرر،ص189

2- حضرت امام علی (علیه السّلام) فرموده اند: در نادانی مرد همین بس که حد خود را نشناسد و از آن آگاه نباشد.

منبع:نهج البلاغه،خطبه 102

3- حضرت امام علی (علیه السّلام) فرموده اند: اشخاص عاقل به سعی و کوشش خود تکیه می کنند مردان نادان به آمال و آرزوهای خویشتن متکی هستند.

منبع: غررالحکم،ص43

4- حضرت امام علی (علیه السّلام) درباره ی اوضاع فاسد دوره ی جاهلیت فرموده اند: خداوند رسول گرامی را به پیامبری مبعوث فرمود، هنگامی که مردم گمراه و سرگردان بودند و در بیراهه های فتنه و فساد سیر می کردند. هوای نفس اسیرشان ساخته و تکبر و خودپرستی به اشتباهشان سوق داده بود و بر اثر جهل و نادانی، کوته فکر و سبکسر گشته و در کارها حیرت زده و نگران بودند. دل های مردم نیکوکار به وی متوجه گشت و نگاه چشم ها به سوی او معطوف گردید. خداوند بدست آن رهبر توانا کینه های دیرینه را از صفحات خاطرها محو نمود و شعله های خانمان سوز را خاموش کرد. افراد بیگانه را با تعالیم او، با هم برادر ساخت و کسانی را که به ناحق با یکدیگر همکاری داشتند از هم جدا نمود، حق و فضیلت را در پرتو کوشش او، از خواری به عزت رساند و ظلم و فساد را به ذلت و پستی انداخت.

منبع:نهج البلاغه،خطبه های 94و95

5- رسول اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) فرموده اند: اطاعت از فرمان الهی و پرستش ذات اقدس او بر اثر علم است، خیر دنیا و آخرت در پرتو علم بدست می آید و شرّ دنیا و آخرت از جهل و نادانی دامنگیر انسان می شود.

منبع: مشکوة الانوار،ص135

6- حضرت امام علی (علیه السّلام) فرموده اند: مردم اجتماع، دو گروهند، گروه اول کسانی هستند که در تحصیل دانش مدارجی را پیموده و عالمند. گروه دوم آنانند که به تحصیل علم اشتغال دارند. جز این دو گروه سایر افراد جامعه وحشیان حیوان صفتند.

منبع: فهرست غرر،ص267


ادامه مطلب ...
نویسنده: سرباز آقا - جمعه ٢٢ خرداد ۱۳٩٤

 

 

1- حضرت امام علی (علیه السّلام) می فرمایند: امتیاز مرد به عقل او و جمال و زیباییش به مردانگی و فضائل اخلاقی او است.

منبع : غررالحکم ،ص759 و 54

2- رسول اکرم  (صلی الله علیه و آله و سلّم) فرمودند : از سعادت مرد مسلمان شباهت فرزندش به او و زن زیبا با ایمان و مرکب خوب و خانه ی وسیع است.

منبع : بحار جلد 23 ص51

3- رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلّم)می فرمودند : چهار چیز از سعادت مرد است : رفقای خوب و فرزند نیکو و زن مطیع و اینکه کسبش در بلدش باشد یعنی رفاه اقتصادی.

منبع : بحار جلد23 ص55

4- رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلّم)می فرمودند : از سعادت مرد، زن خوب و خانه وسیع و مرکب خوب و فرزند صالح است.

منبع : مکارم الاخلاق ص65

5- حضرت امام محمدباقر (علیه السّلام) فرموده اند: انس مطبوع و لذّت بخش مردان با ایمان در سه چیز است: بهره مندی از زنان و شرکت در بزم دوستان و برادران و خلوت کردن با خداوند در نماز شب.

منبع : سفینه 2 ، لها،ص519

6- رسول اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) فرموده اند: بر مرد با ایمان لازم است که از نیروی خود به نفع خویشتن استفاده نماید، از دنیای خود برای آخرت خویش، و در جوانی خود پیش از فرا رسیدن ایّام پیری، و در زندگی پیش از مرگ.

منبع:وسائل4،ص30

7- حضرت امام محمّد باقر (علیه السّلام) و حضرت امام صادق (علیه السّلام) فرموده اند: که حق تعالی برای زنان غیرت جایز نداشته است و برای مردان غیرت قرار داده است زیرا که برای مردان چهار زن و از متعه و کنیز آنچه خواهد حلال گردانیده است و برای زن به غیر از یک شوهر حلال نکرده است، اگر شوهر دیگر طلب کند یا اراده نماید نزد خدا زناکار است و غیرت و رشک نمی برند مگر زنان بد و زنان مومنه صاحب رشک نمی باشند.

منبع : حیلة المتّقین، ص 62

8- حضرت امام علی (علیه السّلام) فرموده اند: در نادانی مرد همین بس که حد خود را نشناسد و از آن آگاه نباشد.

منبع:نهج البلاغه،خطبه 102

 

www.ez12.persianblog.ir

با تشکر از انتخاب شما

نویسنده: سرباز آقا - چهارشنبه ٢٠ خرداد ۱۳٩٤

 

 

1- حضرت امام صادق (علیه السّلام) می فرمودند: به شما سفارش می کنم پرهیزگار باشید و با ارتکاب گناه، مردم را بر خود مسلّط نکنید و خویشتن را دچار ذلّت و خواری ننمایید.

منبع : وسائل جلد 3 ص202

2- حضرت علی بن ابی طالب(علیه السّلام) به حضرت حسین (علیه السّلام)در ضمن وصایای خود فرموده اند: کسیکه نسبت به مردم تکبّر نماید ذلیل و خوار خواهد شد.

منبع : تحف العقول ، ص88

3- و نیز فرموده اند :چه بسا عزیزانی که اخلاق ناپسند ، آنها را به ذلّت و خواری انداخته و چه بسا مردم پست و کوچکی که صفات پسندیده ، آنان را عزیز و محبوب ساخته است.

منبع : سفینه ، خلق ص411

4- حضرت امام علی (علیه السّلام) فرموده اند: بنده شهوت، اسیری است که هرگز آزادی نخواهد داشت.

منبع : غرر الحکم ،ص499و765

5- حضرت امام علی (علیه السّلام) فرموده اند: کسیکه مغلوب شهوت خویشتن است ذلّت و خواریش بیش از برده ی زر خرید است.

منبع : غرر الحکم ،ص499و765

ذلت طمع و حرص

6- حضرت امام علی (علیه السّلام) فرموده اند: ذلت و پستی و بدبختی ، در خوی ناپسند حرص و آز نهفته است .

منبع : غررالحکم ، ص96

7- حضرت امام علی (علیه السّلام) فرموده اند: در نظر افراد آگاه و درّاک، خوی ناپسند حرص، مایه ی پستی و ذلّت است.

منبع : فهرست غرر ،ص61

8- حضرت امام علی (علیه السّلام) فرموده اند: آنکس که بیماری حرص بر جانش مستولی گردد، به خواری و ذلّت بزرگ دچار خواهد شد.

منبع : غررالحکم ،ص 629

9- حضرت امام علی (علیه السّلام) فرموده اند: حرص فراوان و طمع شدید یک انسان را می توان، دلیل بدی او گرفت و به آن استشهاد کرد.

منبع : فهرست غرر، ص63

10- حضرت امام علی (علیه السّلام) فرموده اند: کسیکه صفحه ی خاطر را از پستی طمع پاک نکند خویشتن را ذلیل و پست کرده و در قیامت به خواری و اهانت بیشتری گرفتار است.

منبع : غررالحکم ، ص690


ادامه مطلب ...
نویسنده: سرباز آقا - سه‌شنبه ۱٩ خرداد ۱۳٩٤

 

 

1- حضرت محمد (صلی الله علیه و آله و سلّم) می فرمایند: کسی که در هر صبحگاه به امور مسلمین همّت نگمارد و در اندیشه ی کارهای آنان نباشد از آنها نیست وکسی که بشنود مردی فریاد می زند:«ای مسلمان ها بدادم برسید» و جواب او را ندهد مسلمان نیست. 

منبع : اصول کافی٬ ج٢/ص١۶۴٬ حدیث۵.

2- حضرت محمد (صلی الله علیه و آله و سلّم) می فرمایند: کسی که صبح کند و بفکر گره گشایی دیگر مسلمین نباشد، مسلمان حقیقی نیست.

منبع : اصول کافی

3- حضرت امام رضا (علیه السّلام) می فرمایند: مسلمان واقعی کسی است که مسلمانان از زبان و دست او در امان باشند.

منبع: مسند،ج1،ص260

4- حضرت موسی بن جعفر روایت کرده اند که رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلّم) فرمودند: مسلمان نیست آنکس که به عهد و پیمان وفادار نباشد.

منبع : بحار جلد 16ص144

5- رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلّم)فرموده اند: بر هیچ مسلمانی جایز نیست که خود را ذلیل و خوار نماید.

منبع : تاریخ یعقوبی ،ص67

6- رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلّم) فرموده اند: خواستن رزق مباح و گذران کردن از درآمد حلال وظیفه ی واجب هر مرد و زن مسلمان است.

منبع : بحار 23،ص6

7- رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلّم)می فرمودند : مسلمانی که از یک گناه اعراض کند اجر هفتاد حج مقبول در پیشگاه خداوند دارد.

منبع : مستدرک الوسائل جلد2 ص302


ادامه مطلب ...
نویسنده: سرباز آقا - دوشنبه ۱۸ خرداد ۱۳٩٤

 

 

همکاری

1- رسول اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) فرموده اند: اگر همه ی شما در راه نیکی و نیکوکاری به هم بپیوندید و هم آهنگ شوید، دوستدار و علاقمند به یکدیگر خواهید شد.

منبع: مجموعه ی ورام،ج1،ص134

2- در این حدیث، والدین و فرزند، رفیق و همسایه، مردم و حکومت و خلاصه تمام اعضاء خانواده و اجتماع در ردیف هم آمده اند، و رسول اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) درباره ی یاری کردن تمام طبقات در راه نیکی و پاکی سخن گفته و برای همه ی آنها از پیشگاه الهی طلب رحمت و عنایت نموده اند.

منبع: وسائل،ج4،کتاب امر به معروف،ص97

3- حضرت امام صادق (علیه السّلام) فرموده اند: تو را سفارش می کنم که خردسالان مسلمین را به فرزندی و میانسالان را به برادری و بزرگسالان را به پدری بگیر، و همانند رفتاری که در خانه داری، به فرزندان مسلمین عطوفت کن، به برادران دینیت بپیوند وبه پدران دینیت نیکی نما.

منبع: مجله الهادی،سال دوم،شماره ی 1،ص23

 

www.ez12.persianblog.ir

با تشکر از انتخاب شما

نویسنده: سرباز آقا - یکشنبه ۱٧ خرداد ۱۳٩٤

 

نیکی و سعادت

1- حضرت امام سجاد (علیه السّلام) به امام باقر(علیه السّلام) فرمودند: فرزندم هرکس که از تو درخواست خیر و خوبی نماید به وی نیکی کن چه اگر درخواست کننده شایسته ی آن نیکی باشد تو به واقع رسیده ای و کار خوبی را در موردش انجام داده ای و اگر شایسته ی آن نیکی نبوده است تو با انجام درخواست او مراتب شایستگی خود را در کار خیر ابراز کرده ای.

منبع: روضه ی کافی،ص153

2- رسول اکرم (صلی الله علیه و آله وسلّم)فرموده اند: خداوند به وسیله ی علم اطاعت می شود، خیر دنیا و آخرت با علم است، و شر دنیا و آخرت بر اثر جهل است.

منبع: مشکوة الانوار،ص 135و 136

3- حضرت امام علی (علیه السّلام) فرموده اند: کسی که خیر را از شر نشناسد و نیک را از بد تمیز ندهد او همانند حیوان است.

منبع: تحف العقول،ص99

4- رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلّم) فرموده اند : خیر و خوبی را نزد خوب رویان جستجو کنید.

منبع : بحار 15، قسمت 2 ، ص26

5- حضرت امام صادق (علیه السّلام) فرمودند: مبلّغ مردم باشید به کار خیر نه تنها با زبان خود تا از شما کوشش و راستی و ورع بنگرند.

منبع : اصول کافی جلد 4، ص 321

6- رسول اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) فرموده اند: اگر همه ی شما در راه نیکی و نیکوکاری به هم بپیوندید و هم آهنگ شوید، دوستدار و علاقمند به یکدیگر خواهید شد.

منبع: مجموعه ی ورام،ج1،ص134

 

www.ez12.persianblog.ir

با تشکر از انتخاب شما

نویسنده: سرباز آقا - شنبه ۱٦ خرداد ۱۳٩٤

 

 


بشر دوستی

1- رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلّم) فرمودند: پس از ایمان به خداوند سرآمد تمام اعمال عاقلانه، بشر دوستی و نیکی به همه ی مردم است خواه خوب و درستکار باشند یا فاسق و گناهکار.

منبع : مستدرک 2 ،ص67

2- پیشوای گرامی اسلام حضرت ابوالحسن (علیه السّلام) فرموده اند: تمام مردم روی کره ی زمین مشمول رحمت و فیض الهی هستند مادامی که به این سه اصل اساسی عمل کنند: بشر دوست باشند، در امانتها خیانت نکنند ،عملا پیرو حق و عدالت باشند.

منبع : مجموعه ورّام جلد 1 ص12

3- حضرت امام علی (علیه السّلام) در ضمن وصایای خود به حضرت امام حسین (علیه السّلام) فرموده اند: خوشبخت و رستگار کسی است که علم و عملش، دوستی و دشمنیش، گرفتن و رها کردنش، سخن گفتن و سکوتش، رفتار و گفتارش تنها بر اساس رضای الهی استوار باشد و برخلاف امر پروردگار قدمی بر ندارد.

منبع : تحف العقول ،ص91

انتخاب دوست

4- حضرت امام صادق (علیه السّلام) فرموده اند: کسیکه سه بار نسبت به تو خشمگین شود و درباره ات به بدی سخن نگوید شایسته ی رفاقت است، او را برای دوستی انتخاب کن.

منبع : تاریخ یعقوبی ، ص97

5- حضرت امام علی (علیه السّلام) فرموده اند: کسیکه پس از آزمایش صحیح، کسی را به دوستی برگزیند، رفاقتش پایدار و مودّدتش استوار خواهد ماند.

منبع : غررالحکم،ص695

6- حضرت امام علی (علیه السّلام) فرموده اند: کسیکه ناسنجیده با دیگران پیمان دوستی می بندد ناچار باید به رفاقت اشرار و افراد فاسد تن دهد.

منبع : غررالحکم،ص695

مشخصات دوست

7- حضرت امام صادق (علیه السّلام) فرموده اند: دوستی و رفاقت حدودی دارد، کسی که واجد تمام آن حدود نیست اساساً دوست نیست. اوّل آن که ظاهر و باطن رفیقت نسبت به تو یکسان باشد ، دوّم آن که زیبائی و آبروی تو را جمال خود بیند و نازیبایی تو را نازیبایی خود بداند، سوم دست یافتن به مال یا رسیدن به مقام، روش دوستانه ی او را نسبت به تو تغییر ندهد، چهارم در زمینه ی رفاقت از آنچه و هر چه در اختیار دارد نسبت به تو مضایقه ننماید، پنجم تو را در مواقع آلام و مصائب ترک نگوید.

منبع : امالی صدوق ،ص397


ادامه مطلب ...
نویسنده: سرباز آقا - شنبه ۱٦ خرداد ۱۳٩٤

 

1- رسول اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) فرموده اند: نیرومند و توانا آن کس نیست که بر مردم پیروز شود بلکه قوی و مقتدر کسی است که بر نفس خویشتن غلبه نماید.

منبع: مجموعه ی ورام، ج2،ص10

2- رسول اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) فرموده اند: نیرومند و قهرمان کسی نیست که در کشتی، رقیب خود را بر زمین زند بلکه نیرومند کسی است که در موقع خشم، مالک نفس خود باشد.

منبع: مجموعه ی ورام، ج1،ص122

3- حضرت امام علی (علیه السّلام) فرموده اند: غضب آتشی است مشتعل، کسی که خشم خود را فرونشاند، آن آتش را خاموش کرده است و آنکس که غضب خود را به حال خودش آزاد گذارد خود اولین کسی است که در شعله های آن خواهد سوخت.

منبع:فهرست غررفص292

4- حضرت امام صادق (علیه السّلام) فرموده اند: کسی که سه بار نسبت به تو خشمگین شود و درباره ات به بدی سخن نگوید شایسته ی رفاقت است، او را برای دوستی دانتخاب کن.

منبع:تاریخ یعقوبی، ص 97

5- حضرت امام علی (علیه السّلام) فرموده اند: خشم و غضب آلودگی باعث فساد و تباهی عقل است و آدمی را از صلاح و صواب دور می سازد.

منبع: غررالحکم،ص49

6- حضرت امام علی (علیه السّلام) فرموده اند: خشم شدید، چگونگی گفتار را تغییر می دهد، اساس استدلال را به هم می ریزد، تمرکز فکر را از میان می برد، و فهم آدمی را پراکنده می سازد.

منبع: سفینه،ج2،((غضب))،ص 320

7- حضرت امام علی (علیه السّلام) فرموده اند: خشم، کلید تمام بدیها و شرور است.

منبع: غررالحکم،ص49

8- حضرت امام علی (علیه السّلام) فرموده اند: در کشاکش انگیزه های شهوت و غضب، عقل بشر تیره و تار می شود و فروغ خود را از دست می دهد.

منبع: غررالحکم،ص49

9- حضرت امام علی (علیه السّلام) فرموده اند: غضب، عقل های مردم را فاسد می کند و آدمی را از درستکاری و صلاح دور می سازد.

منبع: مستدرک2، ص 287

10- حضرت امام علی (علیه السّلام) فرموده اند: خشونت و تندخویی خود نوعی از دیوانگی است، زیرا تندخو پس از تسکین خاطر و به خود آمدن پشیمان می شود. اگر کسی پس از تندی و برانگیختگی پشیمان نشد جنونش ثابت و پابرجا است.

منبع: نهج البلاغه،کلمه  247


ادامه مطلب ...
نویسنده: سرباز آقا - جمعه ۱٥ خرداد ۱۳٩٤

 

رشد قامت انسان

1- حضرت امام علی (علیه السّلام) در ضمن حدیثی مدارج تکامل و رشد انسان را در سنین مختلف تا رسیدن به دوران بلوغ و آخرین مرحله ی نموّ شرح داده و درباره ی رشد استخوان های طولی بدن که ملاک طول قامت انسان است فرموده اند: در سن 24 سالگی استخوان های دراز و قامت آدمی به رشد نهایی خود می رسند و سپس متوقّف می گردند.

منبع : مستدرک 2 ص625

تفریحات سالم و شادمانی

2- حضرت امام علی (علیه السّلام) فرموده اند: هر یک از اعضای بدن به استراحت احتیاج دارد.

منبع : غررالحکم ، ص245

3- حضرت امام صادق (علیه السّلام) می فرمایند: « حضرت موسی (علیه السّلام) عرض کرد: پروردگارا! بیماری از کجاست؟ خداوند فرمود: از من. حضرت موسی (علیه السّلام) عرض کرد: شفا چطور؟ فرمود: از جانب من است. او گفت: پس بندگانت را با معالج چه کار؟! خداوند فرمود: خودشان را دل خوش می کنند. (یطیب بأنفسهم) (یعنی قلوب بندگان را شاد می کنند تا این که عافیت من یا بلای من فرود آید.) در این هنگام بود که معالج، طبیب نامیده شد.»

منبع: اعتقادات الامامیه (للصدوق)،ص116

پزشک آگاه و امین

4- درباره ی مراجعه به طبیب حضرت امام علی (علیه السّلام) فرموده اند : کسی که ناخوشی خود را از پزشکان پنهان کند به بدن خود خیانت کرده است.

منبع : غررالحکم ص663

5- حضرت امام صادق (ع) فرموده اند : اهالی هیچ بلدی از سه طبقه ، در راه تأمین امور دنیا و دین خود بی نیاز نیستند ، هرجا که مردم، فاقد این سه طبقه باشند زندگی آنان زندگی حشرات و حیوانات است نه زندگی انسان: اول فقیهی که دارای علم و تقوی باشد، دوم زمامداری که خیرخواه و فرمانروا باشد، سوم طبیبی که در کار خود بصیر و مورد اعتماد مردم باشد.

منبع : تحف العقول ص321

6- رسول اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) فرمودند: به فرزندان خود تیر اندازی و شنا  بیاموزید. شنا عضلات را به حرکت در می آورد، بدن را به فعّالیّت وامیدارد، جسم را تقویت می کند و به آدمی نیرو می بخشد. شنا در ساعات فراغت یکی از وسائل سرگرمی و تفریح و مایه ی شادمانی و مسرّت است. به علاوه کسی که شنا می داند قادر است در موقع پیش آمد خود را از آب برهاند یا غریبی را نجات دهد.

منبع : جعفریات، ص 98

7- حضرت امیرالمومنین (علیه السّلام) فرموده اند: هرگاه کسی را دردی در بدن بهم رسد یا حرارت بر مزاجش غالب شود پس با زن خود جماع کند تا ساکن شود.

منبع: حیلة المتّقین، ص 60


ادامه مطلب ...
نویسنده: سرباز آقا - پنجشنبه ۱٤ خرداد ۱۳٩٤

 


 

 

1- حضرت امام علی (علیه السّلام) فرموده اند:کسانی که مست غفلت و غرور هستند خیلی دیرتر از مست شدگان از شراب، بهوش می آیند.

منبع:غررالحکم، ص 440

2- حضرت امام علی (علیه السّلام) فرموده اند: بر نقصان معنوی یک انسان همین بس که خویشتن را بزرگ پندارد.

منبع:غررالحکم،ص558-665

3- حضرت امام علی (علیه السّلام) فرموده اند: آنکس که بیش از حد خود، از مردم تمنا کند سزاوار محرومیت و ناکامی است.

منبع:غررالحکم،ص558-665

4- حضرت علی بن ابی طالب(علیه السّلام) به حضرت حسین (علیه السّلام)در ضمن وصایای خود فرموده اند: کسیکه نسبت به مردم تکبّر نماید ذلیل و خوار خواهد شد.

منبع : تحف العقول ، ص88

5- حضرت امام علی (علیه السّلام) فرموده اند: کسیکه از خود راضی و خویشتن پسند باشد ، غضب کننده به وی بسیار خواهد بود.

منبع : نهج البلاغه ،کلمه ی 6

6- حضرت امام علی (علیه السّلام) فرموده اند: خودپسندی و از خود رضایی بدترین بیماری روانی است.

منبع : غررالحکم ص 446

7- حضرت امام علی (علیه السّلام) فرموده اند: صفت ناپسند از خود رضایی ، وسیله ی آشکار شدن زشتیها و عیوب آدمی است.

منبع : غررالحکم ص 338

8- حضرت امام علی (علیه السّلام) فرموده اند: مستبد به رأی نباش، چه آنکس که در رأی خود استبداد ورزد سرانجام هلاک خواهد شد.

منبع : غررالحکم ، ص 811


ادامه مطلب ...
نویسنده: سرباز آقا - چهارشنبه ۱۳ خرداد ۱۳٩٤

 

 

1- حضرت محمد (صلی الله علیه و آله و سلّم) می فرمایند: مهرورزی مومن با مومن برای رضای خدا از بزرگترین شاخه های ایمان است،هر کس دوستی و دشمنی و بخشش و دریغش همه در راه کسب رضای خدا باشد از برگزیدگان است.

منبع : تحف العقول ۴٨

2- راوی گوید: از حضرت امام رضا (علیه السّلام) شنیدم که می فرماید: مؤمن، مؤمن نیست مگر آنکه سه خصلت در او باشد: رازپوشی،مدارا با مردم، و شکیبایی در سختی و گرفتاری.

منبع : وسائل الشیعه 15/193

3- حضرت امام رضا (علیه السّلام) می فرمایند: هر مومنی که به بلایی مبتلا شود و بر آن صبر کند، برایش پاداش هزار شهید است.

منبع: مسند،ج1،ص273

4- حضرت امام رضا (علیه السّلام) می فرمایند: زناکار، در لحظه ی زنا کردن، مومن نیست(در آن لحظه، روح ایمان از او جدا می شود.)

منبع:عیون،ج2،ص125

5- حضرت امام باقر (علیه السّلام) فرمودند: نصیحت و خیر خواهی مومن، بر مومن واجب است.

منبع : اصول کافی(ج٢ص٢٢٠)

6- حضرت امام باقر (علیه السّلام) فرمودند: بر هر مومنی واجب است، هفتاد گناه کبیره را در برادر مومن خود بپوشاند.

منبع : اصول کافی٬ج٢/ص٢٠٧ ٬حدیث٨.

7- حضرت امام باقر (علیه السّلام) فرمودند: از حقّ مومن بر برادر مومنش این است که گرسنگی او را سیر کند، و برهنگی او را بپوشاند، و اندوه و ناراحتی او را بر طرف سازد، و قرضش را بپردازد و چون از دنیا رفت به جای او خانواده و فرزندانش را سرپرست باشد.

منبع : الکافی 2/169

8- حضرت امام رضا (علیه السّلام) فرمودند: مومن اگر خشمگین شود، خشمش او را از حق خارج نمی کند.

منبع: مسند،ج1،ص302

9- حضرت امام رضا (علیه السّلام) فرمودند: هر کس از مومنی گره گشایی کند، خداوند در روز قیامت غصه دل او را بر طرف می کند.

منبع: مسند،ج1،ص259

10- حضرت امام رضا (علیه السّلام) فرموده اند: مومن کسی است که وقتی کار خوبی انجام می دهد خوشحال می شود و اگر بدی کرد، استغفار می کند.

منبع: مسند،ج1،ص260

11- حضرت امام رضا (علیه السّلام) فرموده اند: هم چنان که یک مرد، خانواده خودش را می شناسد مومن در میان اهل آسمان، شناخته شده است.

منبع: مسند،ج1،ص260 


ادامه مطلب ...
نویسنده: سرباز آقا - دوشنبه ۱۱ خرداد ۱۳٩٤

 

 

 

1- حضرت امام علی (علیه السّلام) فرموده اند: کسانیکه همه چیز و همه کس را به چشم تردید و بدگمانی نگاه می کنند همواره علیل و بیمارند.

منبع : غررالحکم جلد 1 ص 23-29

2- حضرت امام هادی (علیه السّلام) فرموده اند: زمانی که عدل و داد در جامعه، بیش از ظلم و ستم باشد در آن موقع حرام است که آدمی به کسی گمان بد ببرد مگر وقتی که آن بدی از وی معلوم و مشهود گردد، زمانی که ظلم و بیداد گری بر عدل و داد غلبه داشته باشد سزاوار نیست احدی گمان خوب به کسی ببرد مگر وقتی که آن خوبی از او معلوم شود.

منبع: شرح ابن ابی الحدید،ج20،کلمه ی 410،ص298

 

www.ez12.persianblog.ir

با تشکر از انتخاب شما

نویسنده: سرباز آقا - یکشنبه ۱٠ خرداد ۱۳٩٤

 

 

فلسفه ی بعثت پیامبران (نبوت عامه)

1- خدا پیمان وحی را از پیامبران گرفت تا امانت رسالت را به مردم برسانند، آنگاه که در عصر جاهلیت ها بیشتر مردم، پیمان خدا را نادیده انگاشتند و حق پروردگار را نشناختند و برابر او به خدایان دروغین روی آوردند، و شیطان مردم را از معرفت خدا باز داشت و از پرستش او جدا کرد، خداوند پیامبران خود را مبعوث فرمود، و هر چند گاه، متناسب با خواسته های انسان ها، رسولان خود را پی در پی اعزام کرد تا وفاداری به پیمان فطرت(1) را از آنان باز جویند و نعمت های فراموش شده را به یاد آورند و با ابلاغ احکام الهی، حجت را بر آنها تمام نمایند و توانمندی های پنهان شده ی عقل ها را آشکار سازند و نشانه های قدرت خدا را معرفی کنند؛ مانند: سقفِ بلند پایه ی آسمان ها بر فراز انسان ها، گاهواره ی گسترده ی زمین در زیر پای آنها، و وسائل و عوامل حیات و زندگی، و راهها ی مرگ و مردن، و مشکلات و رنج های پیرکننده، و حوادث پی در پی، که همواره بر سر راه آدمیان است. خداوند هرگز انسان ها را بدون پیامبر، یا کتابی آسمانی، با برهانی قاطع، یا راهی استوار، رها نساخته است، پیامبرانی که با اندک بودن یاران، و فراوانی انکارکنندگان، هرگز در انجام وظیفه ی خود کوتاهی نکردند. بعضی از پیامبران، بشارت ظهور پیامبر آینده را دادند و برخی دیگر را پیامبران گذشته معرفی کردند. بدین گونه قرن ها پدید آمد، و روزگاران سپری شد؛ پدران رفتند و فرزندان جای آنها را گرفتند.

(1)   : چون انسان از نظر روان و فطرت خداجوست، و در روانشناسی امروز نیز بُعد مذهبی را یکی از ابعاد وجودی روح آدمی پذیرفته اند، اگر موانعی نباشد، انسان از نظر روان و فطرت به خدا گرایش دارد و خدا را در همه جا می جوید.

منبع: نهج البلاغه، خطبه 1

2- رسول اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) فرموده اند: پیر سالخورده در بین قوم و کسان خود، مانند پیغمبر الهی بین امت خود می باشد.

منبع: محجة البیداء1،ص170

 

www.ez12.persianblog.ir

با تشکر از انتخاب شما

 

نویسنده: سرباز آقا - شنبه ٩ خرداد ۱۳٩٤

 

 

فلسفه ی بعثت پیامبر خاتم (صلی الله علیه و آله و سلّم)

1- حضرت امام علی (علیه السّلام) فرمودند : تا این که خدای سبحان، برای وفای به وعده ی خود، و کامل گردانیدن دوران مبوت، حضرت محمد(که درود خدا بر او باد) را مبعوث کرد؛ پیامبری که از همه ی پیامبران پیمان پذیرش نبوات او را گرفته بود، نشانه های او شهرت داشت؛ و تولدش بر همه مبارک بود. در روزگاری که مردم روی زمین دارای مذاهب پراکنده، خواسته های گوناگون و روش های متفاوت بودند: عده ای خدا را به پدیده ها تشبیه کرده و گروهی نام های ارزشمند خدا را انکار و به بت ها نسبت می دادند، و برخی به غیر از خدا اشاره می کردند. پس خدای سبحان، مردم را به وسیله ی محمد(صلی الله علیه و آله وسلّم) از گمراهی نجات داد و هدایت کرد، و از جهالت رهایی بخشید. سپس دیدار خود را برای پیامبر(صلی الله علیه و آله وسلّم) برگزید، و آنچه نزد خود داشت برای او پسندید و او را با کوچ دادن از دنیا گرامی داشت، و از گرفتاری ها و مشکلات رهایی بخشید و کریمانه قبض روح کرد.

منبع: نهج البلاغه، خطبه 1

ویژگی های پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله و سلّم)

2- حضرت امام علی (علیه السّلام) فرمودند : و شهادت می دهم که محمد (صلی الله علیه و آله وسلّم) بنده ی خدا و فرستاده ی اوست. خداوند او را با دینی آشکار، و نشانه ای پایدار و قرآنی نوشته شده و استوار و نوری درخشان و چراغی تابان و فرمانی آشکار کننده فرستاد تا شک و تردید ها را نابود سازد و با دلئل روشن استدلال کند(1) ، و با آیات الهی مردم را پرهیز دهد، و از کیفرهای الهی بترساند.

(1)   : نفی تفکّر دوگماتیسم Dogmatism (پذیرش بدون دلیل و برهان) در سراسر نهج ابلاغه در واژه های حُجَج، دلیل، برهان، این حقیقت را طرح می فرماید که انسان با دلیل و برهان می باید چیزی را پذیرفته یا انکار کند.

منبع: نهج البلاغه، خطبه 2

3- اگر پیغمبر سوار بود اجاره نمی داد کسی پیاده در رکابش راه برود، او را به ترک خود سوار می کرد و اگر از سوار شدن ابا می نمود به او می فرمودند: شما جلو برو و در فلان مکان مرا ملاقات کن.

منبع: بحار،ج6،ص153

آثار بعثت پیامبر اسلام

4- حضرت امام علی (علیه السّلام) فرمودند : همانا خداوند هنگامی محمّد (صلی الله علیه و آله و سلّم) را مبعوث فرمود که هیچ کس از عرب، کتاب آسمانی نداشت(2) و ادعای پیامبری نمی کرد. پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلّم) مردم جاهلی را تا به جایگاه کرامت انسانی پیش برد و به رستگاری رساند، که سر نیزه هایشان کُندی نپذیرفت و پیروز شدند و جامعه ی آنان استحکام گرفت.

منبع: نهج البلاغه، خطبه 33


ادامه مطلب ...
نویسنده: سرباز آقا - جمعه ۸ خرداد ۱۳٩٤

 


 

قضاوت در تعیین ارث

1- زنی از شوهر قانونی خود فرزندی آورد که دو سر و دو بدن روی یک کمر داشت. خانواده ی مولود دچار اشکال شدند و نمی دانستند آیا این نوزاد یک فرد است یا دو فرد. به محضر مبارک حضرت علی بن ابیطالب (علیه السّلام) شرفیاب شدند تا از حکم الهی  در این باره آگاه گردند. حضرت فرمودند: بچه را در موقع خواب آزمایش کنید. به این ترتیب که وقتی هر دو با هم در یک لحظه بیدار شدند این دو یک انسانند. ولی اگر یکی بیدار شد و دیگری در خواب بود آن دو، دو انسانند و ارث دو نفر می برند.

منبع: ارشاد مفید، ص 102

2- حضرت امام باقر (علیه السّلام) فرمودند: مردی از انصار با همسر خود شرفیاب محضر رسول اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) شد. عرض کرد یا رسول الله این زن دخترعمو و همسر من است، زنی پاک و با عفت. برای من فرزندی آورده است که چهره اش سیاه، لوله های بینی گشاد، موهایش پیچیده، بینش پهن است! خلاصه طفلی با تمام ممیزات نژادی یک حبشی متولد شده است. نظیر چنین فرزندی در خانواده و اجداد پدری و مادریم نیست. رسول اکرم(صلّی الله علیه و آله و سلّم)  از زن سوال کرد چه می گویی. قسم یاد کرد از موقعی که من به همسری این مرد در آمده ام با هیچکس نیامیخته ام. حضرت مانند کسی که به فکر فرو رود سر به زیر انداخت و سپس سر بلند کرد و دیده به آسمان گشود بعد رو کرد به شوهر و فرمودند: بین هر انسان تا آدم 99 عرق وجود دارد که در ساختمان فرزند همه فعالیت می کند. وقتی نطفه ای در رحم قرار گیرد عرقها به جنبش افتاده و همه از خدا درخواست دارند که فرزند به شبه آنها ساخته شود. این بچه ی غیر مشابه شما از همان عرق های دور دست است که در اجداد و اجداد اجدادت سابقه ندارد. کودک را بگیر، او فرزند تو است. زن عرض کرد یا رسول الله عقده ی مرا گشودی و از غصه خلاصم کردی.

منبع: وسائل جلد 5 باب انّ الولد یلحق بالزوج ص 128


ادامه مطلب ...
نویسنده: سرباز آقا - چهارشنبه ٦ خرداد ۱۳٩٤

 

 

تفویض بر خدا و توکل بر خدا

1- علی بن سوید گوید : از امام کاظم (علیه السّلام) پرسیدم از تفسیر قول خدا عزوجل، ((هر که بر خدا توکل کند او را بس است.)) ( سوره طلاق 3). فرمودند: توکل بر خدا درجاتی دارد، یکی آنکه در همه کار خود بر او توکل کنی و هر چه با تو کند راضی باشی و بدانی که در خیرخواهی تو کوتاهی نکند و بدانی که اختیار با او است، پس توکل کن بر خدا به واگذاری همه ی اینها به وی و به او اعتماد داشته باش در آن و جز آن (یعنی در کارهای دیگران که به تو مربوط است.)

منبع : ص 203

2- حضرت امام صادق (علیه السّلام) فرموده اند: هر که را سه چیز دادند از سه چیز دریغ نکردند: به هر که دعا دادند برایش اجابت نهادند؛ به هر که شکرگزاری دادند به او فزونی نعمت دادند؛ به هر که توکل داده شد، کفایت کار او عطا شد. سپس فرمودند: آیا خواندی قرآن را که: (( هر که توکل می کند بر خدا او را بس است)) (سوره طلاق 3 ) و فرموده: ((اگر شکر کنید ، برای شما بیفزاییم)) و فرمود: (( مرا بخوانید تا برای شما اجابت کنم.)) ( سوره مومن 60)

منبع : ص 203

 

www.ez12.persianblog.ir

با تشکر از انتخاب شما

نویسنده: سرباز آقا - سه‌شنبه ٥ خرداد ۱۳٩٤

 

ارزش انسان

1- خداوند به رسول اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) امر می کند که وقایع گذشتگان و تاریخ پیشینیان را برای مردم عصر خود نقل کن به این امید که شاید نیروی تفکرشان به کار افتد و نیک و بدهای زندگی خویش را از خلال آن وقایع تاریخی تشخیص دهند.

منبع:سوره ی اعراف-176

2- حضرت امام علی (علیه السّلام) فرموده اند: عقل بر دو قسم است عقل طبیعی و عقل تجربی و نتیجه ی این هر دو به سود آدمیان است و بخیر و سعادت بشر منتهی می گردد.

منبع: بحار17،ص116

3- حضرت امام علی (علیه السّلام) فرموده اند: تجارب آدمی پایان ندارد و معلومات انسان عاقل به وسیله ی تجربه همواره در افزایش و فزونی است.

منبع: غررالحکم،ص58

4- حضرت امام علی (علیه السّلام) فرموده اند: کسی که تجربه ها را حفظ می کند کارهایش درست و دور ازخطا انجام می پذیرد.

منبع: فهرست غرر،ص42

5- حضرت امام علی (علیه السّلام) فرموده اند: گزینش بهتر و حسن انتخاب، نتیجه تجربه است.

منبع: فهرست غرر،ص42

ناگفته نماند که مردم آزموده و کاردان از جهت اطلاعات و معلومات تجربی با هم یکسان نیستند، به همین جهت مراتب درک و تشخیص آنان نیز متفاوت است. به هر نسبتی که تجارب افراد از نظر کیفیت و کمیت در سطح بالاتری باشد آراء و افکارشان نیز عالیتر خواهد بود.

6- حضرت امام علی (علیه السّلام) فرموده اند: ارزش رأی هر انسانی وابسته  به مقدار تجاربی است که در خزانه ی فکر خود اندوخته است.

منبع: غررالحکم،ص424

7- حضرت امام علی (علیه السّلام) فرموده اند: کسی که تجربه ی بسیار دارد کمتر دچار غفلت می شود.

منبع: فهرست غرر،ص42

8- حضرت امام علی (علیه السّلام) فرموده اند: با مردان آزموده و صاحب تجارب همنشین باش، چه اینان متاع پرارج تجربه های خود را به گرانترین بها یعنی فدا کردن عمر خود تهیه کرده اند و تو آن متاع گرانقدر را با ارزانترین قیمت یعنی با صرف چند دقیقه وقت بدست می آوری.

منبع: شرح ابن ابی الحدید،ج20،ص335،کلمه ی 846


ادامه مطلب ...
نویسنده: سرباز آقا - سه‌شنبه ٥ خرداد ۱۳٩٤

 

 

 

1- حضرت امام علی (علیه السّلام) فرموده اند: چهار چیز است که مقدار کم آنها هم بسیار است. آتش، خواب، بیماری و دشمنی. یعنی مقدار کم هر یک از این چهار را ناچیز تلقی نکنید بلکه مقدار کم آنها نیز بسیار است و میتواند منشا آثار زیاد باشد.

منبع : بحار جلد 14،ص264

2- حضرت امام علی (علیه السّلام) فرموده اند: پرخوری و پرخوابی باعث فساد و تباهی مزاج و مایه ی جلب عوارض زیان بار است.

منبع: فهرست غرر،ص13و14

 

www.ez12.persianblog.ir

با تشکر از انتخاب شما

نویسنده: سرباز آقا - یکشنبه ۳ خرداد ۱۳٩٤

 

مسئولیت پدری

1- پدری با دو فرزند خود شرفیاب محضر رسول اکرم بود. یکی از فرزندان را بوسید و به فرزند دیگر اعتنا نکرد. پیغمبر که این رفتار نادرست را مشاهده کرد به او فرمود چرا با فرزندان خود به طور متساوی رفتار نمی کنی؟

منبع: مکارم الاخلاق،ص113

2- رسول اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) در حدیثی حقوق، پسران و دختران را به پدر خود، شرح داده و در ضمن فرموده اند: از حقوقی که پسر، به پدر خود دارد این است که مادر وی را احترام کند، برای کودک نام خوب انتخاب نماید، به کودک قرآن بیاموزد و او را به پاکی و پاک دلی پرورش دهد.

منبع:کافی جلد6 ص 49

3- رسول اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) به بعضی از کودکان نظر افکند و فرمودند وای به فرزندان آخر زمان از روش ناپسند پدرانشان. عرض شد یا رسول الله از پدران مشرک؟ فرمودند: نه، از پدران مسلمان که به فرزندان خود، هیچیک از فرائض دینی را نمی آموزند و به ناچیزی از امور مادی درباره ی آنان قانع هستند. من از این مردم بری و بیزارم و آنان نیز از من بیزار.

منبع: مستدرک،ج2،ص625

4- حضرت امام سجّاد (علیه السّلام) فرموده اند: حق فرزندت به تو این است که بدانی او از تو است و نیک و بدهای او در این دنیا وابسته به تو است، بدانی که در حکومت پدری و سرپرستی او مؤاخذ و مسئولی ، موظفی فرزندت را با آداب و اخلاق پسندیده پرورش دهی،  او را به خداوند بزرگ راهنمایی کنی، و در اطاعت و بندگی پروردگار یاریش نمایی، به رفتار خود در تربیت فرزندت توجه کنی. پدری باشی که به مسئولیت خویش آگاه است، می داند اگر نسبت به فرزند خود نیکی نماید در پیشگاه خداوند اجر و پاداش دارد، و اگر درباره ی او بدی کند مستحق مجازات و کیفر خواهد بود.

منبع: مکارم الاخلاق،ص232

5- حضرت علی بن الحسین (علیه السّلام) در ضمن توضیح حقوق فرزند، به پدر دستور می دهد: با فرزندت آن چنان رفتار کن که اثر نیکوی تربیت تو مایه ی زیبایی و جمال اجتماعی او شود، او را چنان بار بیاور که بتواند در شئون مختلف دنیای خود با عزّت و آبرومندی زندگی کند و مایه ی زیبایی و جمال تو باشد.

منبع: تحف العقول،ص263

6- حضرت امام صادق (علیه السّلام)فرمودند: مراقبت شدید پدران را در تربیت فرزندان از حقوق واجب آنان دانسته است.

منبع: تحف العقول،ص322


ادامه مطلب ...
نویسنده: سرباز آقا - شنبه ٢ خرداد ۱۳٩٤

 

 

تاریخ های آموزنده

1- و به تحقیق از اخبار( پیشینیان) آنچه در آن عبرت کافی است برایشان آمده است.(4) (آیات الهی) حکمتی رساست، لیکن هشدارها(حق ناپذیران را) سودی نبخشد.(5) پس از آنان روی برتاب(و منتظر باش) روزی را که داعی(حق) به سوی امری دهشتناک دعوت کند.(6)

منبع: سوره ی قمر-4-5-6

2- حضرت امام علی(علیه السّلام) فرموده اند: کسی که از تاریخ دیگران پند نگیرد و تجربه نیاموزد و در برنامه ی زندگی خود پشتیبانی نگرفته است.

منبع:غررالحکم،ص646

3- حضرت امام علی(علیه السّلام) فرموده اند: هر کس از وقایع گذشتگان عبرت بگیرد بینا می شود، کسی که بصیرت و بینایی پیدا کرد می فهمد، و آنکس که فهمید عالم می شود.

منبع:سفینه((عبر)) ص146

4- حضرت امام علی(علیه السّلام) به فرزندش حضرت مجتبی (علیه السّلام) فرموده اند: برای امور واقع نشده به آنچه واقع شده است استدلال نما و با مطالعه  قضایای تحقق یافته، حوادث یافت نشده را پیش بینی کن، زیرا امور جهان، همانند یکدیگرند، از آن اشخاص نباش که موعظه سودش ندهد، مگر توأم با آزار و رنج باشد زیرا انسان عاقل باید از راه آموزش و فکر، پند پذیرد، این بهائم هستند که جز با کتک ، فرمان نمی برند.

منبع: نهج البلاغه فیض،ص926

5- مربی عالیقدر بشر و معلم جهان انسان حضرت علی (علیه السّلام) فرزند گرامی خود حضرت مجتبی (علیه السّلام) را مخاطب قرار داده و اهمیت تاریخ و فهم عمق و حقیقت تاریخ و طرز تدریس و بهره برداری از تاریخ را در ضمن عبارت کوتاهی بیان فرموده اند: ای فرزند عزیز، گرچه عمر من همزمان با عمر گذشتگان نبوده است ولی در کارهای آنان نظر افکنده ام و در تاریخشان با دقت فکر کرده و در آثارشان سیر نموده ام تا جاییکه از کثرت اطلاع مانند یکی از آنان به حساب آمدم، اخباری را که از گذشتگان دریافت داشته ام بقدری مرا به وضع آنان آگاه کرده که گویی خود شخصا با اولین تا آخرین آنها زندگی کرده ام و جریان امورشان را از نزدیک دیده ام، بر اثر تعمق در تاریخ آنان، روشنی و تیرگی کارشان را شناختم و سود و زیان اعمالشان را تشخیص دادم، سپس مجموع اطلاعات تاریخی خود را غربال کردم آنچه که مفید و آموزنده بود در اختیار تو گذاردم و تنها مطالب زیبا و دلپذیر وقایع را برای تو برگزیدم و ذهنت را از فضایای مجهول و بی فایده که اثر علمی و عملی ندارد برکنار داشتم.

منبع:نهج البلاغه فیض،ص904

 

www.ez12.persianblog.ir

با تشکر از انتخاب شما

کدهای اضافی کاربر :


Google

در اين وبلاگ
در كل اينترنت