حدیث
کلمات کلیدی مطالب
نویسنده: سرباز آقا - شنبه ۳۱ امرداد ۱۳٩٤

 

نفس شیطانی

1- حضرت رسول اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) گذر کرد بر جمعیتی که بین آن ها مرد پر قدرت و نیرومندی بود که سنگ بزرگی را از زمین  برمی داشت و مردم آن را سنگ زورمندان یعنی وزنه ی قهرمانان می نامیدند و همه از عمل آن ورزشکار قوی در شگفتی بودند. رسول اکرم پرسید این اجتماع برای چیست ؟ مردم عمل وزنه برداری آن قهرمان را به عرض رساندند. فرمودند آیا به شما نگویم قویتر از این مرد کیست؟ قویتر از او کسی است که به وی دشنام گویند و تحمل نماید و بر نفس سرکش و انتقام جوی خود غلبه کند و بر شیطان خویش و شیطان دشنام پیروز گردد.

منبع : مجموعه ی  ورام 2،ص10

2- حضرت رسول اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) به مردم فرمودند: هیچ یک از شما نیست مگر آنکه در باطن خود شیطانی دارد، عرض کردند یا رسول الله آیا برای شما هم شیطانی است ؟ فرمودند: بلی، برای من هم، جز آنکه خداوند مرا یاری کرده و شیطانم تسلیم من شده است و غیر از نیکی و خیر از من خواهشی نمی کند.

منبع : محجة البیضاء 5، ص49

3- حضرت امام علی (علیه السّلام) می فرمایند: خداوند فرمود: (( بر آدم سجده کنید پس فرشتگان همه سجده کردند جز شیطان)) غرور و خود بزرگ بینی او را گرفت و شقاوت و بدی بر او غلبه کرد، و به آفرینش خود از آتش افتخار نمود، و آفرینش انسان از خاک را پست شمرد. خداوند برای سزاوار بودن شیطان به خشم الهی، و برای کامل شدن آزمایش، و تحقق وعده ها، به او مهلت داد و فرمود: (( تا روز رستاخیز مهلت داده شدی))

منبع : نهج البلاغه، خطبه 1

شناخت پیروان شیطان

4- حضرت امام علی (علیه السّلام) می فرمایند: منحرفان، شیطان را معیار کار خود گرفتند، و شیطان نیز آنها را دام خود قرار داد و در دل های آنان تخم گذارد، و جوجه های خود را در دامانشان پرورش داد. با چشم های آنان می نگریست و با زبان های آنان سخن می گفت. پس با یاری آنها بر مرکب گمراهی سوار شد و کردارهای زشت را در نظرشان زیبا جلوه داد؛ مانند رفتار کسی که نشان می داد در حکومت شیطان شریک است و با زبان شیطان، سخن باطل می گوید.

منبع : نهج البلاغه، خطبه 7

 

www.ez12.persianblog.ir

با تشکر از انتخاب شما

 

نویسنده: سرباز آقا - جمعه ۳٠ امرداد ۱۳٩٤

 

 

(در این سخنان ارزشمند در سال 36 هجری به بیعت زُبیر، اشاره دارد.)

پیمان شکنی زبیر

1- حضرت امام علی (علیه السّلام) می فرمایند: زبیر، می پندارد با دست بیعت کرد نه با دل،(1) پس به بیعت با من اقرار کرده ولی مدعی انکار بیعت با قلب است، بر او لازم است بر این ادّعا دلیل روشنی بیاورد، یا به بیعت گذشته بازگردد!.

(1)   : در روز بیعت، طلحه و زبیر، در پیشاپیش مردم فریاد بیعت، بیعت، سر می دادند. وقتی زبیر دست امام را گرفت تا بیعت کند، امام به او فرمود (( می ترسم که بیعت خود را بشکنی و بی وفا گردی!)) نظر امام درست بود، پس از زمان کوتاهی طلحه و زبیر به شورشیان پیوستند و با امام در جنگ جَمَل جنگیدند، در صورتیکه مادر زبیر بن عوام، صفیّه عمّه ی امام علی (علیه السّلام) بود.

منبع: نهج البلاغه، خطبه 8

شناخت طلحه و زبیر(واصحاب جَمَل)

2- حضرت امام علی (علیه السّلام) می فرمایند: چون رعد خروشیدند و چون برق درخشیدند، امام کاری از پیش نبردند و سرانجام سُست گردیدند!  ولی ما این گونه نیستیم، تا عمل نکنیم، رعد و برقی نداریم، و تا نباریم سیل جاری نمی سازیم.

منبع: نهج البلاغه، خطبه 9

 

 

www.ez12.persianblog.ir

با تشکر از انتخاب شما

 

نویسنده: سرباز آقا - جمعه ۳٠ امرداد ۱۳٩٤

 

نویسنده: سرباز آقا - پنجشنبه ٢٩ امرداد ۱۳٩٤

 

 

1- حضرت امام باقر (علیه السّلام) فرمودند: برای هیچ کس حلال نیست از مالی که خمس آن پرداخت نشده چیزی بخرد تا آنکه حق ما (خمس آن مال) را به ما برسانند.

منبع : الوسائل 4/337

 

www.ez12.persianblog.ir

با تشکر از انتخاب شما

 

نویسنده: سرباز آقا - پنجشنبه ٢٩ امرداد ۱۳٩٤

نویسنده: سرباز آقا - سه‌شنبه ٢٧ امرداد ۱۳٩٤

خبر ازآینده شوم خوارج

1- سنگر حوادث و بلا بر شما ببارد، چنانکه اثری از شما باقی نگذارد! آیا پس از ایمانم به خدا، و جهاد کردنم در رکاب رسول خدا(صلی الله علیه و آله و سلّم) به کفر خویش گواهی دهم؟ اگر چنین کنم گمراه شده و از هدایت شدگان نخواهم بود. پس به بدترین جایگاه رهسپار شوید، و به راه گذشتگان بازگردید.آگاه باشید! به زودی پس از من، به خواری و ذلّت گرفتار می شوید و شمشیر برنده بر شما مسلّط می گردد، و به استبدادی دچار خواهید شد که برای دیگر ستمگران راه و رسم حکومت قرار خواهد گرفت.

منبع: نهج البلاغه، خطبه 58

خبر از تدام تفکّر انحرافی خوارج

2- نه، سوگند به خدا هرگز! آنها نطفه هایی در پشت پدران و رَحِم ِ مادران وجود خواهند داشت، هر گاه که شاخی از آنان سربراورد قطع می گردد تا اینکه آخرینشان به راهزنی و دزدی تن در می دهند.

منبع: نهج البلاغه، خطبه 60

نهی از کشتار خوارج

3- بعد از من با خوارج نبرد نکنید، زیرا کسی که در جستجوی حق بوده و خطا کرد مانند کسی نیست که طالب بوده و آن را یافته است.

منبع: نهج البلاغه، خطبه 61

 

www.ez12.persianblog.ir

با تشکر از انتخاب شما

 

نویسنده: سرباز آقا - سه‌شنبه ٢٧ امرداد ۱۳٩٤

1- علی بن اسباط از یحیی بن نبال نقل می کند که امام صادق(علیه السّلام) فرمودند: « ای بشر! بیمارانتان را با چه چیزی مداوا می کنید؟» عرض کرد: با این داروهای تلخ. امام فرمودند: « نه! هرگاه کسی از شما بیمار شد، شکر سفید را بردار و نرم کن و بر آن آب سرد بریز و به او بنوشان. کسی که شفا را در تلخی قرار داد، قادر است بر این که در شیرینی نیز شفا را قرار دهد.»

منبع: اصول کافی،ج6،ص334

 

www.ez12.persianblog.ir

با تشکر از انتخاب شما

نویسنده: سرباز آقا - دوشنبه ٢٦ امرداد ۱۳٩٤

 

 

شکوه از خلافت عثمان

1- حضرت امام علی (علیه السّلام) فرموده اند: تا آن که سومی به خلافت رسید، دو پهلویش از پرخوری باد کرده، همواره بین آشپزخانه و دستشویی سرگردان بود، و خویشاوندان پدری او از بنی امیّه به پاخاستند و همراه او بیت المال را خوردند و بر باد دادند، چون شتر گرسنه ای که بجان گیاه بهاری بیفتد،(1) عثمان آنقدر اسراف کرد که ریسمان بافته او باز شد و أعمال او مردم را برانگیخت، و شکم بارگی او نابودش ساخت.

(1)        : عثمان در سال 24 هجری به خلافت رسید و در سال 35 هجری کشته شد. تنها یک مرحله از اسراف بازی های عثمان به شرح زیر است: به دامادش، حارث بن حکم، هزار درهم و شترهای فراوان زکات اَن سال، و زمین بزرگی که پیامبر(صلی الله علیه و آله وسلّم) وقف مسلمانان کرده بود بخشید. به سعید بن عاص بن امیّه، از طایفه ی خود صد هزار درهم داد. به داماد دیگرش مروان بن حکم، صدهزار درهم و به ابوسفیان دویست هزار درهم داد. به طلحه سی و دو میلیون و دویست هزار درهم، و به زبیر پنجاه و نه میلیون و هشتصد هزار درهم داد. برای خودش سی میلیون و پانصد هزار درهم، و سیصد و پنجاه هزار دینار کنار گذاشت. به یعلی بن امیّه پانصد هزار دینار، و به عبدالرحمن شوهر خواهرش دو میلیون و پانصد هزار دینار داد. (( الغدیر،ج8،ص286))

منبع: نهج البلاغه، خطبه 3

پاسخ به شایعات دشمن

2- حضرت امام علی (علیه السّلام) فرموده اند: اگر به کشتن او (عثمان) فرمان داده بودم، قاتل بودم، و اگر از آن باز می داشتم از یاوران او به شمار می آمدم، با این همه، کسی که او را یاری کرد، نمی تواند بگوید که از کسانی که دست از یاری اش برداشتند بهترم،(1) و کسانی که دست از یاری اش برداشتند نمی توانند بگویند، یاورانش از ما بهترند. من جریان عثمان را برایتان خلاصه می کنم: عثمان استبداد و خود کامگی پیشه کرد، و شما بی تابی کردید و از حد گذراندید، و خدا در خودکامگی و ستمکاری، ودر بی تابی و تندروی، حکمی دارد(2) که تحقّق خواهد یافت.

(1): آن شخص (مروان) است که رسول خدا (ص) او را تبعید کرد امّا عثمان او را به مدینه آورد و داماد او شد و در انحراف و کشته شدن او نقش داشت.

(2): در سال 35 هجری مخالفان عثمان با یکدیگر مکاتبه کردند، و بر عزل عثمان هم داستان شدند، از مصر دو هزار نفر به فرماندهی ابو حرب غافقی، واز کوفه دو هزار نفر به رهبری مالک اشتر و زیدبن صوحان، و از بصره گروه زیادی به فرماندهی حرقوص بن زهیر، به طرف مدینه آمدند ابتداء در اطاف شهر جمع شدند و سپس در مسجد مدینه و آنگاه منزل عثمان را محاصره کردند، و پس از دروغ و عهد شکنی او را کشتند.

منبع:نهج البلاغه، خطبه 30

 

www.ez12.persianblog.ir

با تشکر از انتخاب شما

 

 

نویسنده: سرباز آقا - دوشنبه ٢٦ امرداد ۱۳٩٤

1- حضرت امام علی (علیه السّلام) فرموده اند: دو رویی و نفاق آدمی ناشی از حقارت و ذلتی است که در ضمیر خود،احساس می کند.

منبع : غررالحکم ص777

 

www.ez12.persianblog.ir

با تشکر از انتخاب شما

 

نویسنده: سرباز آقا - دوشنبه ٢٦ امرداد ۱۳٩٤

نویسنده: سرباز آقا - یکشنبه ٢٥ امرداد ۱۳٩٤

شناخت عصر جاهلیّت

1- حضرت امام علی (علیه السّلام) فرموده اند: خدا پیامبر اسلام را زمانی فرستاد که مردم در فتنه ها گرفتار شده، رشته های دین پاره شده و ستون های ایمان و یقین ناپایدار بود. در اصول دین اختلاف داشته، و امور مردم پراکنده بود؛ راه رهایی دشوار وپناهگاهی وجود نداشت؛ چراغ هدایت بی نور، و کور دلی همگان را فراگرفته بود. خدای رحمان معصیت می شد و شیطان یاری می گردید؛ ایمان بدون یاور مانده و ستون های آن ویران گردیده و نشانه های آن انکار شده، راه های آن ویران و جاده های آن کهنه و فراموش گردیده بود. مردم جاهلی شیطان را اطاعت می کردند و به راه های او می رفتند و در ابشخور شیطان سیراب می شدند. با دست مردم جاهلیت، نشانه های شیطان، آشکار و پرچم او برافراشته گردید. فتنه ها، مردم را لگد مال کرده و با سم های محکم خود نابودشان کرده و پا برجا ایستاده بود. امّا مردم حیران و سرگردان، بی خبر و فریب خورده، در کنار بهترین خانه(کعبه) و بدترین همسایگکان( بت پرستان) زندگی می کردند. خ.اب آنها بیداری، و سُرمه چشم آنها اشک بود؛ در سرزمینی که دانشمند آن لب فرو بسته و جاهل گرامی بود.

منبع: نهج البلاغه، خطبه 2

شناخت فرهنگ جاهلیت

2- حضرت امام علی (علیه السّلام) فرموده اند: خداوند، پیامبراسلام، حضرت محمّد(صلی الله علیه و آله و سلّم) را هشداردهنده جهانیان مبعوث فرمود، تا امین و پاسدار وحی الهی باشد. آنگاه که شما ملّت عرب، بدترین دین را داشته ودر بدترین خانه زندگی می کردید؛ میان غارها، سنگهای خشن ومارهای سمّی خطرناک فاقد شنوایی؛به سر می بردید؛ آب های آلوده می نوشیدید وغذاهای ناگواررا می خوردید؛ خون یکدیگر را به ناحق می ریختید، و پیوند خویشاوندی را می بریدید، بت ها میان شما پرستش می شد، و مفاسد و گناهان،شما را فراگرفته بود.

منبع: نهج البلاغه، خطبه 26

 

www.ez12.persianblog.ir

با تشکر از انتخاب شما

نویسنده: سرباز آقا - یکشنبه ٢٥ امرداد ۱۳٩٤

نویسنده: سرباز آقا - شنبه ٢٤ امرداد ۱۳٩٤

 

 


ارزش عقل

1- حضرت امام صادق (علیه السّلام) فرموده اند: خیر و برکت هیچ ثروتی به قدر عقل نیست، و پستی و ذلّت هیچ فقری به پایه ی حماقت که فقر عقلی است نمی رسد.

منبع : کافی1، ص 29

2- حضرت رسول اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) فرموده اند: وقتی خبر حسن خلق و درستکاری مردی به شما می رسد تنها به آن قانع نشوید، بلکه خوبی عقل و فکرش را ببینید و مقدار درک و فهمش را در نظر آورید، زیرا پاداش عمل هر کسی به مقدار عقل اوست.

منبع : کافی 1 ، ص 12

3- حضرت امام باقر (علیه السّلام) فرموده اند : که در قیامت بازخواست از مردم به مقدار عقلی است که در دنیا به آنان داده است.

منبع : بحار1،ص36

عقل چیست؟

4- حضرت امام علی (علیه السّلام) فرموده اند: عقل از سرمایه های فطری بشر است که با علم آموزی و تجربه اندوزی افزایش می یابد.

منبع : فهرست غرر، ص 256

5- حضرت امام علی (علیه السّلام) فرموده اند: عقل برای بشر دین داخلی است، چنانکه دین برای او عقل خارجی است.

منبع : مجمع البحرین ،(عقل)

6- حضرت امام علی (علیه السّلام) فرموده اند: عقل بر دو قسم است عقل طبیعی و عقل تجربی و نتیجه ی این هر دو به سود آدمیان است و بخیر و سعادت بشر منتهی می گردد.

منبع: بحار17،ص116

7- حضرت امام علی (علیه السّلام) در ضمن نامه ی خود به حضرت مجتبی (علیه السّلام) نوشته اند: عقل، حفظ تجربیات زندگی است.

منبع : نهج البلاغه فیض ، ص 922

8- حضرت امام موسی بن جعفر (علیه السّلام) به هشام بن حکم فرمودند: خداوند را در بین مردم دو حجت است ، یکی ظاهری و آن دیگری باطنی، حجت ظاهری خداوند، رسولان و انبیا و ائمه هستند و حجت باطنی عقل های مردم است.

منبع : تحف العقول، ص 386


ادامه مطلب ...
نویسنده: سرباز آقا - شنبه ٢٤ امرداد ۱۳٩٤

 

 

نویسنده: سرباز آقا - جمعه ٢۳ امرداد ۱۳٩٤

ضرورت تعاون با خویشاوندان

1- حضرت امام علی (علیه السّلام) می فرمایند: ای مردم، انسان هر مقدار که ثروتمند باشد، باز از خویشاوندان خود بی نیاز نیست که از او با زبان و دست دفاع کنند. خویشاوندان انسان، بزرگ ترین گروهی هستند که از او حمایت می کنند و اضطراب و ناراحتی او را می زدایند؛ و در هنگام مصیبت ها نسبت به او، پرعاطفه ترین مردم می باشند.نام نیکی که خدا از شخصیتی در میان مردم رواج دهد بهتر از میراثی است که دیگری بردارد.(قسمت دیگری از همین خطبه) آگاه باشید، مبادا از بستگان تهیدست خود رو برگردانید، و از آنان چیزی را دریغ دارید، که نگاه داشتن مال دنیا، زیادی نیاورد و از بین رفتنش کمبودی ایجاد نکند. آن کس که دستِ دهنده ی خود را از بستگانش باز دارد، تنها یک دست را از آنها گرفته اما دست های فراوانی را از خویش دور کرده است؛ و کسی که پر و بال محبت را بگستراند، دوستی خویشاوندانش تداوم خواهد داشت.

منبع: نهج البلاغه،خطبه 23

 

نویسنده: سرباز آقا - جمعه ٢۳ امرداد ۱۳٩٤

نویسنده: سرباز آقا - پنجشنبه ٢٢ امرداد ۱۳٩٤

روابط فرزندی

1- حضرت رسول اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) در حدیثی حقوق، پسران و دختران را به پدر خود، شرح داده و در ضمن فرموده اند: از حقوقی که پسر، به پدر خود دارد این است که مادر وی را احترام کند، برای کودک نام خوب انتخاب نماید، به کودک قرآن بیاموزد و او را به پاکی و پاک دلی پرورش دهد.

منبع:کافی جلد6 ص 49

2- حضرت امام علی (علیه السّلام) فرموده اند: فرزندت در هفت سال اول، برگ خوشبویی بر ساقه درخت وجود شما است. و در هفت سال دوم، خدمتگزار مطیع و فرمانبردار شما است. و در هفت سال سوم، ممکن است دشمن و بدخواه شما یا دوست خیرخواه شما باشد.

منبع:شرح ابن ابی الحدید، جلد 20، کلمه ی 937، ص 343

3- حضرت امام صادق (علیه السّلام) فرموده اند: طفل هفت سال بازی کند، هفت سال خواندن و نوشتن بیاموزد، هفت سال مقررات زندگی و حلال و حرام قانونی را یاد گیرد.

منبع:کافی جلد 6 ص 47-46

4- اسحق بن عمار از حضرت امام صادق (علیه السّلام) شنیده است که فرموده اند: با فلاح و رستگاری مردان با ایمان، خدواند فرزندان و فرزند زادگان آنها را خوشبخت و رستگار می کند.

منبع: بحار جلد 10 ص 178

تادیب فرزند

5- مردی حضور حضرت ابالحسن (علیه السّلام) از فرزند خود شکایت کرد، حضرت فرمودند: فرزندت را نزن، و برای ادب کردنش، از او قهر کن، ولی مواظب باش، قهرت طول نکشد و هرچه زودتر آشتی کن.

منبع:بحار جلد 23 ص 114

مسئول تربیت فرزند

6- حضرت رسول اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) فرموده اند: آگاه باشید که همه ی شما تا حدودی فرمانروا و نگهبان هستید و در مورد فرمانبرداران خویش مؤاخذ و مسئولید، زمامداران کشور فرمانروایان جامعه هستند و در برابر آن مسئول، مرد که رئیس خانواده است فرمانروای زن و فرزندان خویش است و در برابر آنان مسئول است، زن بر کودکان خود فرمانروا و حاکم است و در برابر آنان مسئولیت دارد. آگاه باشید همه ی شما فرمانروا و نگهبان هستید و همه ی شما در مورد فرمانبرداران خویشتن مؤاخذ و مسئولید.

منبع:مجموعه ی ورام جلد1 ص6

7- حضرت امام سجّاد (علیه السّلام) در ضمن حقوق فرزند فرموده اند: پدر، در حکومتی که به فرزند دارد مسئول است که طفل را مودّب و با اخلاق پسندیده پرورش دهد و او را به خدواند بزرگ راهنمایی کند.

منبع:تحف العقول ص 263

8- حضرت امام علی (علیه السّلام) فرموده اند: فرزند بد، آبرو و شرف خانواده را از بین می برند و مایه ی ننگ و رسوایی پیشینیان خود می شوند.

منبع: غررالحکم ص 780


ادامه مطلب ...
نویسنده: سرباز آقا - چهارشنبه ٢۱ امرداد ۱۳٩٤

روانشناسی مدعیان دروغین قضاوت

1- حضرت امام علی (علیه السّلام) می فرمایند: در میام مردم، با نام قاضی به داوری می نشیند، و حلّ مشکلات دیگری را به عهده می گیرد؛ پس اگر مشکلی پیش آید، با حرف های پوچ و توخالی و رأی و نظر دروغین، آماده ی رفع آن می شود. سپس اظهارات پوچ خود را باور می کند، عنکبوتی را می ماند که در شبهات و بافته های تار خود چسبیده، نمی داند که درست حکم کرده یا بر خطاست؟ اگر بر صواب باشد می ترسد که خطا کرده، و اگر بر خطاست، امید دارد که رأی او دُرست باشد!. نادانی است، که راه جهالت می پوید؛ کوری است که در تاریکی گمشده ی خود را می جوید؛ از روی علم و یقین سخن نمی گوید؛ روایات را بدون آگاهی نقل می کند؛ چون تند بادی که گیاهان خشک را بر باد دهد، روایات را زیر و رو می کند، که بی حاصل است. به خدا سوگند، نه راه صُدور حکم مشکلات را می داند، و نه  برای منصب قضاوت أهلیّت دارد! آنچه را که نپذیرد علم به حساب نمی آورد، و جز راه و رسم خویش، مذهبی را حق نمی داند؛ اگر حکمی نداند آن را می پوشاند تا نادانی او آشکار نشود؛ خون بی گناهان از حکم ظالمانه او در جوشش و فریاد میراث بر باد رفتگان بلند است. به خدا شکایت می کنم از مردمی که در جهالت زندگی می کنند و با گمراهی می میرند، در میان آنها، کالایی خوارتر از قرآن نیست اگر آن را آنگونه که باید بخوانند؛ و متاعی سودآورتر و گرانبهاتر از قرآن نیست اگر آن راتحریف کنند؛ و در نزد آنان، چیزی زشت تر از معروف، و نیکوتر از از منکر نمی باشد.

منبع: نهج البلاغه،خطبه 17

 

www.ez12.persianblog.ir

با تشکر از انتخاب شما

نویسنده: سرباز آقا - سه‌شنبه ٢٠ امرداد ۱۳٩٤

1- حضرت امام علی (علیه السّلام) می فرمایند: آگاه باشید، مبادا از بستگان تهیدست خود رو برگردانید، و از آنان چیزی را دریغ دارید، که نگاه داشتن مال دنیا، زیادی نیاورد و از بین رفتنش کمبودی ایجاد نکند. آن کس که دستِ دهنده ی خود را از بستگانش باز دارد، تنها یک دست را از آنها گرفته اما دست های فراوانی را از خویش دور کرده است؛ و کسی که پر و بال محبت را بگستراند، دوستی خویشاوندانش تداوم خواهد داشت.

منبع: نهج البلاغه،خطبه 23

 

www.ez12.persianblog.ir

با تشکر از انتخاب شما

نویسنده: سرباز آقا - دوشنبه ۱٩ امرداد ۱۳٩٤

شکوه از فتنه گری قریش

1- حضرت امام علی (علیه السّلام) فرمودند : مرا با قریش چه کار. به خدا سوگند، آن روز که کافر بودند با آنها جنگیدم، وهم اکنون که فریب خورده اند، با آنها مبارزه می کنم. دیروز با آنها زندگی می کردم و امروز نیز گرفتار آنها می باشم. به خدا سوگند! قریش از ما انتقام نمی گیرد جز به آن علّت که خداوند ما را از میان آنان برگزید و گرامی داشت. ما هم آنان را در زندگی خود پذیرفتیم، پس چنان بودند که شاعرگفته است: (( به جان خودم سوگند، هر صبح از شیر صاف نوشیدی. وسر شیر و خرمای بی هسته خوردی، ما این مقام و عظمت را به تو بخشیدیم در حالی که بلند مرتبت نبودی، ودر اطراف تو با سواران خود تا صبح نگهبانی دادیم وتو را حفظ کردیم))

منبع: نهج البلاغه، خطبه 33

 

www.ez12.persianblog.ir

با تشکر از انتخاب شما

نویسنده: سرباز آقا - یکشنبه ۱۸ امرداد ۱۳٩٤

1- حضرت امام صادق (علیه السّلام) فرموده اند: کبد خمیده است تا بر معده سنگینی کند و به آن فشار بیاورد و هر چه بخار است، بیرون بیاید.

منبع: علل الشرایع،ج1،ص100 و101

2- حضرت امام صادق (علیه السّلام) فرموده اند: «غلظت در کبد است و حیات در ریه و منزلگاه عقل، قلب است.»

منبع: علل الشرایع،ج1،ص 107

 

www.ez12.persianblog.ir

با تشکر از انتخاب شما

نویسنده: سرباز آقا - شنبه ۱٧ امرداد ۱۳٩٤

 

1- حضرت امام علی (علیه السّلام) فرموده اند: گدائی طوق ذلّتی است که عزّت را از عزیزان و شرافت خانوادگی را از شریفان سلب می کند.

منبع : غررالحکم ،ص96

 

www.ez12.persianblog.ir

با تشکر از انتخاب شما

نویسنده: سرباز آقا - جمعه ۱٦ امرداد ۱۳٩٤

 

 

1- حضرت امام علی (علیه السّلام) فرموده اند: پیروی شهوت از تمام گناهان نیرومندتر است. به اطاعتش تن در ندهید که فکر شما را از خدا باز می دارد.

منبع: فهرت غرر،ص187

2- حضرت امام حسین (علیه السّلام) فرموده اند: کسی که کاری را از راه گناه طلب کند امیدش زودتر فوت می شود و از آنچه می ترسد به آن سریع تر مبتلا می گردد.

منبع: بحار،ج17،ص149

3- حضرت امام علی (علیه السّلام) فرموده اند: آنکس که ادب بر وی تحمیل شود، و تربیت، نفس سرکش او را مهار نماید گناهان او کم می شود. برعکس، آنکس که ادب و تربیت را کمتر بپذیرد گناهانش بسیار خواهد بود.

منبع: غررالحکم،ص645-634

4- حضرت امام رضا (علیه السّلام) فرموده اند: هروقت مردم به گناه تازه ای آلوده شوند خداوند آنها را به بلا تازه ای دچار می نماید.

منبع: کافی،ج2،ص275

5- حضرت امام علی (علیه السّلام) فرموده اند: خداوند آسایش و زندگی راحت هیچ مردمی را نمی گیرد مگر به علت گناهانی که مرتکب شده اند. خداوند هرگز به بندگان خود ستم نمی کند.

منبع: المستطرف،ج2،ص61

6- حضرت امام باقر (علیه السّلام) درباره ی علت حرمت شراب می فرمایند: دائم الخمر مانند بت پرست است. کسی که به طور مداوم و پی گیر میگساری کند مبتلا به رعشه می شود، سجایای اخلاقی و مردانگیش نابود می گردد. شراب چنان آدمی را در گناه جسور می کند که از خونریزی و زنا باک ندارد.

منبع : بحار جلد 14 ص771

7- حضرت امام علی (علیه السّلام) فرموده اند: زشت ترین عیبها کم گذشتی از لغزش مردم و بزرگترین گناهان شتاب کردن در انتقام است.

منبع: غررالحکم،ص537

8- حضرت امام صادق (علیه السّلام) از رسول اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) فرموده اند: گناه پنهانی تنها به گناهکار ضرر می زند، ولی گناه علنی موقعی که مورد تنفر و سرزنش جامعه قرار نگیرد، ضرر عمومی دارد.

منبع:قرب الاسناد،ص26

9- حضرت رسول اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) به مردم فرمودند: چه خواهید کرد موقعی که زنان شما دچار فساد اخلاق شوند و جوانان شما به گناه آلوده گردند و از فریضه ی امر به معروف و نهی از منکر خودداری کنند؟! عرض شد: یا رسول الله آیا چنین وضعی برای مسلمین پیش می آید؟! فرمودند: بلی و بدتر از آن. فرمودند، چه خواهید کرد موقعی که مردم را به گناه امر کنید و از نیکیها نهی نمایید؟!عرض کردند یا رسول الله آیا چنین وضعی پیش می آید؟! فرمودند: بلی و بدتر از آن، سپس فرمودند : چه خواهید کرد وقتی در نظر شما نیکیها گناه و منکر شناخته شود و منکرات و گناهان را نیک و پسندیده بدانید؟!

منبع: قرب الاسناد،ص26


ادامه مطلب ...
نویسنده: سرباز آقا - جمعه ۱٦ امرداد ۱۳٩٤

 

1- حضرت امام صادق (علیه السّلام) فرموده اند: از گناهان کبیره نارضایی والدین و ناامیدی از رحمت خدا و امن از عذاب الهی است.

منبع : کافی جلد2ص277

2- حضرت محمد (صلی الله علیه و آله و سلّم) می فرمایند: هیچ کار بدی را اندک مشمارید اگرچه در چشمتان کوچک بیاید، و کار نیک را زیاد نشمارید هر چند در چشم شما زیاد آید؛ زیرا با استغفار دیگر گناه کبیره ای نیست؛ و در صورت اصرار [بر گناه صغیره] آن گناه دیگر صغیره نیست.

منبع : امالی الصدوق ٣۵٢

 

www.ez12.persianblog.ir

با تشکر از انتخاب شما

نویسنده: سرباز آقا - پنجشنبه ۱٥ امرداد ۱۳٩٤

 

1- حضرت امام صادق (علیه السّلام) فرموده اند: خداوند عزّوجل در دو گوش تلخی قرار داده تا از مغز محافظت کنند، تا اگر چیزی وارد آن دو شد، بمیرد و اگر اینطور نبود، جنبنده ها به او هجوم می آوردند و مغز او را می خوردند.

منبع: علل الشرایع،ج1،ص86

 

www.ez12.persianblog.ir

با تشکر از انتخاب شما

نویسنده: سرباز آقا - چهارشنبه ۱٤ امرداد ۱۳٩٤

 

تأثیر دعای پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلّم)

1- بلال می گوید: یکی از شب های سرد زمستانی، سحرگاهان به مسجد رفتم، و اذان گفتم، رسول خدا(صلی الله علیه و آله و سلّم) به مسجد آمد و جز من، هیچ کس را در مسجد ندید، فرمودند: ((مردم کجایند؟)) عرض کردم: ((هوای سرد، آنها را در خانه های خود زندانی کرده است.))  پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلّم) چنین دعا کرد: (( خدایا! سرما را از آنها بر طرف کن))، پس از چند لحظه دیدم مردم سراسیمه به سوی مسجد روانه شدند.

منبع: بهجة الآمال،ج2،ص424

2- دعای هنگام ورود به مسجد

فاطمه زهرا(علیه السّلام) فرمودند: رسول خدا(صلی الله علیه و آله و سلّم) هنگام ورود به مسجد صلوات می فرستاد. و می فرمود: خدایا، گناهانم را ببخش و درهای رحمت خویش را بر من بگشا.

منبع: وسایل الشیعه، ج3،ص518

 

www.ez12.persianblog.ir

با تشکر از انتخاب شما

نویسنده: سرباز آقا - سه‌شنبه ۱۳ امرداد ۱۳٩٤

 

1- حضرت امام صادق (علیه السّلام) می فرمایند: معده خانه ی هر مرضی است و پرهیز دوا است.

منبع: علل الشرایع،ج1،ص100 و101

 

www.ez12.persianblog.ir

با تشکر از انتخاب شما

نویسنده: سرباز آقا - سه‌شنبه ۱۳ امرداد ۱۳٩٤

 

 

نشستن رو به قبله

1- امام صادق(علیه السّلام) فرمودند: رسول خدا(صلی الله علیه و آله و سلّم) اکثر اوقات رو به قبله  می نشست.

منبع: دعائم الاسلام 1: 148، و فی بحار الانوار 83: 380

 

www.ez12.persianblog.ir

با تشکر از انتخاب شما

نویسنده: سرباز آقا - دوشنبه ۱٢ امرداد ۱۳٩٤

 

 

1- حضرت محمد (صلی الله علیه و آله و سلّم) فرمودند: اعتقاد به فال بد، شرک به خداوند بزرگ است، یعنی کسیکه در نظام عالم، فال بد را منشأ اثر خیر و شر بداند، در مقام توحید افعالی، برای خداوند شریکی قرار داده است.

منبع : حیوة الحیوان دمیری جلد2 ص66

2- حضرت محمد (صلی الله علیه و آله و سلّم) فرمودند: اگر کسی به علت فال بد، از راهی که می رود برگردد و از تصمیم عاقلانه ای که گرفته است منصرف شود با این عمل به خداوند یکتا شرک آورده است.

منبع : حیوة الحیوان دمیری جلد2 ص66

3- حضرت امام علی (علیه السّلام) فرموده اند: فال بد یک امر واقعی و حقیقی نیست. حوادث ناگواری که در بعضی از مواقع پیش می آید در نظام خلقت علل منظمی دارد و مربوط فال بد نیست، رفتار زشت و اخلاق  ناپسند مردم است که باعث پدید آمدن پاره ای از حوادث نامطلوب می شود، ولی جهال آنها را به حساب شومیها و فال های بد می گذارند.

منبع : نهج البلاغه فیض ص1264

4- حضرت امام علی (علیه السّلام) به عمرو بن حریث فرمودند :قوت و ضعف فال بد در روان تو با وضع روحی و عقیده قلبیت بستگی دارد، اگر آن را سست و ناچیز بگیری اثر آن هم سست و ناچیز خواهد بود، اگر آن را یک امر مهم و موثر تلقی کنی اثرش نیز در تو شدید و مهم خواهد شد، اگر اساساً آن را به هیچ بگیری ، غیر واقعی بدانی وبه آن ترتیب اثر ندهی هیچ  و بی اثر خواهد بود.

منبع : روضه کافی ص197

 

www.ez12.persianblog.ir

با تشکر از انتخاب شما

نویسنده: سرباز آقا - دوشنبه ۱٢ امرداد ۱۳٩٤

 

1- عبدالله به سنان گوید: به حضرت امام صادق (علیه السّلام) مردی را یادآور شدم که نسبت به وضوء و نماز گرفتار وسواس بود و گفتم: او مرد عاقلی است، امام فرمودند: کدام عقل را دارد که فرمانبر شیطان است، به آن حضرت گفتم: چطور فرمانبر شیطان است؟ فرمودند: از او بپرس، این وسوسه که به او دست می دهد از چیست؟ مسلما به تو می گوید که از عمل شیطان است.

منبع : اصول کافی جلد 1،  ص39

 

www.ez12.persianblog.ir

با تشکر از انتخاب شما

 

نویسنده: سرباز آقا - شنبه ۱٠ امرداد ۱۳٩٤

 

شکوه از عمر و ماجرای خلافت:

1- حضرت امام علی (علیه السّلام) فرموده اند: سرانجام اولی حکومت را به راهی در آورد، و به دست کسی (عمر) سپرد که مجموعه ای از خشونت، سخت گیری، اشتباه و پوزش طلبی بود زمامدار مانند کسی که بر شتری سرکش سوار است، اگر عنان محکم کشد، پرده های بینی حیوان پاره می شود، و اگر آزادش گذارد، در پرتگاه سقوط می کند. سوگند به خدا! مردم در حکومت دومی ، در ناراحتی و رنج مهمی گرفتار آمده بودند، و دچار دورویی ها و اعتراض شدند، و من در این مدت طولانی محنت زا، و عذاب آور، چاره ای جز شکیبایی نداشتم، تا آن روزگار عُمر هم سپری شد.(1)

(1) : ابابکر در سال 11 هجری به خلافت رسید و در جمادی الاخر سال 13 هجری در گذشت و عُمر در سال 13 هجری به خلافت رسید و در ذی الحجة سال 23 هجری از دنیا رفت.

منبع: نهج البلاغه، خطبه 3

شکوه از شورای عمر

2- حضرت امام علی (علیه السّلام) فرموده اند: سپس عمر خلافت را در گروهی قرار داد که پنداشت من همسنگ آنان می باشم!! پناه بر خدا از این شورا! در کدام زمان در برابر شخص اولشان در خلافت مورد تردید بودم، تا امروز با اعضای شورا برابر شوم؟ که هم اکنون مرا همانند آنها پندارند؟ و در صف آنها قرارم دهند؟ ناچار باز هم کوتاه آمدم، و با آنان هماهنگ گردیدم. یکی از آنها با کینه ای که از من داشت روی برتافت،(1) و دیگری دامادش(2) را بر حقیقت برتری داد و آن دو نفر دیگر که زشت است آوردن نامشان(3).

(1)        : سعد بن ابی وقاص که یکی از شورای شش نفره بود.

(2)        : عبدالرحمن بن عوف، شوهر خواهر عثمان، که حق ((وتو)) در شورا داشت. زیرا عمر دستور داد اگر اختلافی در شورا پدید آمد، ملاک، رأی داماد عثمان است، با اینکه طبق اعتراف دانشمندان اهل سنّت، عمر در دوران حکومت خود بارها اعتراف کرد که: (( لو لا علی لهلک عمر)) (اگر علی نبود عمر هلاک می شد.) ((الغدیر،ج3،ص97))

(3)        : طلحه و زبیر، که از رذالت و پستی، بر امام شوریدند و جنگ جمل را به وجود آوردند.

منبع: نهج البلاغه، خطبه 3

 

www.ez12.persianblog.ir

با تشکر از انتخاب شما

 

نویسنده: سرباز آقا - جمعه ٩ امرداد ۱۳٩٤

 

 

1- حضرت امام علی (علیه السّلام) فرموده اند: پافشاری های لجوجانه، رأی آدمی را فاسد می کند و انسان را به اظهار نظرهای غیرواقعی وا می دارد.

منبع : فهرست غرر، ص 356

 

www.ez12.persianblog.ir

با تشکر از انتخاب شما

نویسنده: سرباز آقا - پنجشنبه ۸ امرداد ۱۳٩٤

 

[گویند در سال 36 هجری وقتی مروان بن حکم، داماد عثمان، در جنگ جَمَل اسیر شد، امام حسن (علیه السّلام) و امام حسین (علیه السّلام) نزد پدر عذر او خواستند و امام علی (علیه السّلام) او را رها کرد. گفتند: پدر، مروان با شما بیعت می کند: فرمود]

خبر غیبی از حکومت چهار فرمانروای فاسد، از پسران مروان

1- حضرت امام علی(علیه السّلام) فرموده اند: مگر پس از کشته شدن عثمان با من بیعت نکرد؟ مرا به بیعت  او نیازی نیست! دست او دست یهودی(1) است، اگر با دست خود بیعت کند، در نهان بیعت را می شکند. آگاه باشید، او حکومت کوتاه مدتی خواهد داشت، مانند فرصت کوتاه سگی که با زبان بینی خود را پاک کند. او پدر چهار فرمانرواست((قوچ های چهار گانه)) و امّت اسلام از دست او و پسرانش روزگار خونینی خواهند داشت.(2)

(1): دست یهودی، کنایه از عهد شکنی مروان است، مروان هم یهودی زاده بود، و هم یهودیان در آن روزگاران معروف به پیمان شکنی بودند.

(2): چهار فرزند مردان که به خلافت رسیدند1- عبدالملک مروان: حاکم مطلق العنان امّت اسلامی بود2- عبدالعزیز: که حاکم مصر شد3- بشر بن مروان: حاکم  عراق شد4- محمد بن مروان که حاکم الجزیره گردید، بنی امیّه برای اینکه فرزندان یزید(( عبدالله و خالد)) بزرگ شوند و حکومت  در خاندان ابوسفیان باقی بماند با مروان بیعت کردند که سرانجام پس از ازدواج مروان با همسر یزید((ام خالد)) و پدید آمدن اختلافات داخلی به دست او خفّه شد.

منبع: نهج البلاغه،خطبه 73

 

www.ez12.persianblog.ir

با تشکر از انتخاب شما

نویسنده: سرباز آقا - چهارشنبه ٧ امرداد ۱۳٩٤

 

( به هنگام حرکت برای نبرد با خوارج، در ماه صفر سال 38 هجری، شخصی با پیشگویی از راه شناخت ستارگان گفت: اگر در این ساعت حرکت کنید، پیروز نمی شوید و من از راه علم ستاره شناسی این محاسبه را کردم، امام فرمود)

پرهیز دادن مردم از ستاره شناسی

1- حضرت امام علی(علیه السّلام) فرموده اند: ای مردم، از فرا گرفتن علم ستاره شناسی برای پیشگویی های دروغین، بپرهیزید، جز آن مقدار از علم نجوم که در دریانوردی و صحرانوردی به آن نیاز دارید؛ چه اینکه ستاره شناسی شما را به غیب گویی و غیب گویی به جادوگری می کشاند، و ستاره شناس چون غیب گو، و غیب گو چون جادوگر و جادوگر جون کافر و کافر(1) در آتش جهنم است. با نام خدا حرکت کنید.

 (1): منجّم، از طریق ستاره شناسی پیشگویی می کند و کاهن با کمک گرفتن از شیطان و جن خبر می دهد.

منبع: نهج البلاغه،خطبه 75

 

www.ez12.persianblog.ir

با تشکر از انتخاب شما

نویسنده: سرباز آقا - سه‌شنبه ٦ امرداد ۱۳٩٤

 

 


مسافرت و گردش

1- حضرت رسول اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) فرموده اند: مسافرت کنید تا صحیح وسالم بمانید.

منبع : مستدرک 2، ص22

2- حضرت رسول اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) فرموده اند: مسافرت کنید چه اگر در سفر نفع مالی عایدتان نشود از فوائد عقلی بهره مند خواهید شد.

منبع : مکارم الاخلاق ،ص124

3- حضرت رسول اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) در وصایای خود به حضرت علی(علیه السّلام) فرموده اند: سزاوارنیست انسان عاقل به سفربرود مگر برای سه منظور،1- یا برای تجارت و تحصیل درآمد و اصلاح معاش 2- یا برای نیل به کمالات معنوی و تعالی روح و ذخیره ی معاد 3- یا برای تفریح و تفرّج و جلب لذائذ مباح.

منبع : وسائل 3 ، ص177

فوائد مسافرت

4- در دیوانیکه به حضرت علی(علیه السّلام) نسبت داده شده چنین آمده است:

برای نیل به تعالی وترقی، از وطن های خود دور شوید و مسافرت کنید که درسفر پنج فایده است: سفر باعث تفریح و انساط روح است و اندوه و آزردگی ها را برطرف می کند، مسافرت یکی ازراه های تحصیل درآمد و تامین معاش است، مسافرت وسیله ی فراگرفتن علم و تجربه است، مسافرت به انسان آداب زندگی می آموزد و آدمی در سفر با افراد بافضیلت و خلیق برخورد می کند و با آنان دوست می شود.

منبع : مستدرک 2 ، ص22

خلاصه مسافرت یکی از تفریحات سالم و نشاط آور است و با تسهیلاتی که صنایع ماشینی برای مسافرت فراهم آورده است جوانان می توانند قسمتی از ایام فراغت سالیانه ی خود را به مسافرت اختصاص دهند و از فوائد این تفریح ثمربخش برخوردار گردند.

دعای سفر

5- حضرت امام علی (علیه السّلام) فرمودند: خدایا!از سختی سفر، و اندوه بازگشتن، و روبرو شدن با مناظرناگوار در خانواده و مال و فرزند، به تو پناه می برم. پروردگارا! تو در سفر همراه ما و در وطن نسبت به بازماندگان ما سرپرست و نگهبانی، و جمع میان این دو را هیچ کس جز تو نتواند کرد، زیرا آن کس که سرپرست بازماندگان است نمی تواند همراه مسافر باشد و آن که همراه و هم سفر است سرپرست بازماندگان انسان نمی تواند باشد(چند جمله اوّل، از رسول خدا(صلی الله علیه و آله و سلّم) است که علی(علیه السّلام) آن را با عباراتی رساتر به اتمام رساند)

منبع: نهج البلاغه، خطبه 46

نماز هنگام سفر

6- حضرت علی(علیه السّلام) فرمودند: پیامبر اسلام(صلی الله علیه و آله و سلّم) هنگام حرکت به سفر دو رکعت نماز می خواند.

منبع: کنزالعمال،حدیث 17647. میزان الحکمه،ج9،ص474

 

www.ez12.persianblog.ir

با تشکر از انتخاب شما

نویسنده: سرباز آقا - دوشنبه ٥ امرداد ۱۳٩٤

 

 

نحوست و شومی

1- موقعیکه حضرت امام علی (علیه السّلام) سربازان خود را برای جنگ خوارج مهیا ساخته و آماده ی حرکت بود یکی از اصحاب آن حضرت گفت ای پیشوای مسلمین اگر در این ساعت حرکت کنی می ترسم به مراد خود نائل نشوی و در مقابل دشمن، دچار شکست گردی و ترس  من براساس محاسبه ی نجومی است.  حضرت امام علی (علیه السّلام) در جواب فرمودند: آیا گمانت این است که تو مردم را هدایت می کنی به ساعتی که هر کس در آن ساعت به مقصد خود حرکت کند از پیش آمد بد مصون خواهد بود؟ و می ترسانی از ساعتی که هر کس در آن ساعت حرکت کند دچار ضرر و خطر می شود؟ آنکس که تو را در این امر تأیید و تصدیق نماید، خدا را تکذیب کرده است و در استمداد از ذات الهی در رسیدن به مقصود خود بی نیازی به خرج داده است و به گفته ی تو، سزاوار است کسیکه به دستورت عمل کند تو را حمد و سپاس گوید زیرا تو او را به ساعت منفعت و ایمنی ازضرر راهنمایی نموده ای. سپس حضرت به سربازان خود توجه کرد و فرمودند به نام خدا به سوی جبهه ی جنگ حرکت کنید.

منبع : نهج البلاغه ، خطبه 78

2- خالدبن نجیح می گوید در محضر امام صادق (علیه السّلام) سخن از شومی به میان آمد حضرت فرمودند: شومی در سه چیز است در زن و مرکب و خانه، شومی زن در اینست که مهرش سنگین باشد و بر اثر بی مهری و عصیانش نسبت به شوهر موجبات جداییش فراهم گردد. شومی مرکب در این است که بد خلق باشد و در موقع سواری رکاب ندهد. شومی خانه در این است که فضایش تنگ و همسایگانش بد و عیوبش بسیار باشد.

منبع : امالی صدوق، ص145

3- حضرت امام علی (علیه السّلام) فرموده اند: فال بد یک امر واقعی و حقیقی نیست. حوادث ناگواری که در بعضی از مواقع پیش می آید در نظام خلقت علل منظمی دارد و مربوط فال بد نیست، رفتار زشت و اخلاق  ناپسند مردم است که باعث پدید آمدن پاره ای از حوادث نامطلوب می شود، ولی جهال آنها را به حساب شومیها و فال های بد می گذارند.

منبع : نهج البلاغه فیض ص1264

 

www.ez12.persianblog.ir

با تشکر از انتخاب شما

نویسنده: سرباز آقا - یکشنبه ٤ امرداد ۱۳٩٤

 

 

1- حضرت امام رضا (علیه السّلام) می فرمایند: دوست را با فروتنی٬ دشمن را با احتیاط و عموم مردم را با خوشرویی همراهی و معاشرت کن.

منبع : البحار ٧8/356

2- رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلّم) فرموده اند: بر شما باد که با خوب رویان نمکین صورت و مشگین چشم معاشرت نمایید.

منبع  : سفینه  ((ملح )) ص 546

 

www.ez12.persianblog.ir

با تشکر از انتخاب شما

نویسنده: سرباز آقا - جمعه ٢ امرداد ۱۳٩٤

 

 

1- حضرت رسول اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) ضمن خطبه ای در بیان وظایف مردم در ماه رمضان فرموده اند: به بزرگسالان خود احترام کنید و نسبت به کودکان خویش ترحم و عطوفت نمایید.

منبع: میون الاخبار الرضا ص 164

2- از وصایای حضرت علی (علیه السّلام) نزدیک وفات، این بود که در خانواده ی خود به کودکان عطوفت کن و مهربان باش و بزرگترها را احترام کن.

منبع: بحار جلد16 ص 154

3- حضرت رسول اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) درباره ی احترام به شخصیت کهن سالان فرموده اند: یکی از صور تکریم و تعظیم ذات اقدس الهی احترام و تجلیل سالخوردگان مسلمان است.

منبع: کافی، جلد2، ص 165

4- حضرت رسول اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) فرموده اند: کسی که پیر مسلمانی را توقیر و تجلیل نماید خداوند او را از ترس روز قیامت ایمن می دارد.

منبع: لئالی الاخبار، ص 180

5- پیرمردی حضور رسول اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) شرفیاب شد، کسانی که در محضر آن حضرت نشسته بودند مراعات احترامش را ننمودند و در جا دادن به او کندی و تسامح کردند. پیغمبر اکرم(صلّی الله علیه و آله و سلّم) از این رفتار برخلاف ادب ناراحت شد، به آنان فرمودند: کسی که به خردسالان ما تفضل و ترحم نکند و پیران ما را مورد تکریم و احترام قرار ندهد از ما نیست و با ما بستگی و پیوستگی ندارد.

منبع: مجموعه ی ورام، جلد1، ص 34

6- حضرت امام سجاد (علیه السّلام) فرموده اند: حق رفیق این است که با او براساس تفضل و عواطف عالیه ی انسانی برخورد نمایی و در مواردی که قادر به تفضل اخلاقی نیستی باید از مرز عدل و انصاف تنزل ننمایی و موظفی که رفیقت را همواره احترام کنی همانطور که او محترمت می دارد.

منبع:تحف العقول، ص 266

7- حضرت امام صادق (علیه السّلام) فرموده اند: اگر می خواهی در جامعه مورد تکریم و احترام باشی با مردم به مدارا و نرمی برخورد کن، و اگر می خواهی با تحقیر و اهانت مردم مواجه شوی روش تندی و خشونت در پیش گیر.

منبع: تحف العقول، ص 356

8- حضرت امام صادق (علیه السّلام) درباره ی تکریم میانسالان فرموده اند: کسی که برادر مسلمان خود را بر او وارد شده احترام نماید خدا را احترام کرده است.

منبع: وسائل، کتب امر به معروف، جلد 4


ادامه مطلب ...
نویسنده: سرباز آقا - جمعه ٢ امرداد ۱۳٩٤

 


 

آرزو های مطلوب

1- حضرت رسول اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) فرموده اند: آرزو برای امت من رحمت است چه اگر آرزو نمی بود هیچ مادری فرزند خود را شیر نمی داد و هیچ باغبانی درختی نمی نشاند.

منبع: سفینه (( امل)) ص 30

2- حضرت امام علی (علیه السّلام) فرموده اند: آن کس که خود را به مسائل زائد و غیر لازم سرگرم کند از مهمات واقعی زندگی که آرزو دارد باز می ماند.

منبع: غررالحکم، ص 669

آرزوهای موهوم

3- حضرت رسول اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) فرموده اند: برای امت خود از دو چیز بیش از هر چیز خائف و ترسانم، اول هوای نفس و دوم آروزی دراز.

منبع: سفینه،جلد2،((هوی))،ص728

4- حضرت امام علی (علیه السّلام) فرموده اند: به چیزی که شایسته ی آن نیستی طمع و تمنی نداشته باش.

منبع: غررالحکم،ص 710

5- حضرت امام علی (علیه السّلام) فرموده اند: کسی که شرافت باطنی و گوهر انسانی خود را بشناسد، این شناسایی او را از پستی های شهوت و آروزهای باطل مصون خواهد داشت.

منبع: غررالحکم ص 800- 184

6- حضرت امام علی (علیه السّلام) فرموده اند: بهترین داروی شفا بخش ترک آرزوهای نابجا است.

منبع: غررالحکم ص 800- 184

7- حضرت امام علی (علیه السّلام) فرموده اند: کسی که آرزو را دراز گرداند رفتار خود را ضایع و بد ساخته است.

منبع: نهج البلاغه، کلمه ی 35

8- حضرت رسول اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) فرموده اند: فرزند آدم به پیری می رسد، ولی دو صفت در وجودش جوان می شود و شکوفا می گردد. یکی حرص است و دیگری آرزو.

منبع: تحف العقول، ص 56

9- حضرت امام علی (علیه السّلام) فرموده اند:تکیه کردن بر آرزو ابلهی و حماقت است.

منبع: غررالحکم،ص 726

 


ادامه مطلب ...
نویسنده: سرباز آقا - پنجشنبه ۱ امرداد ۱۳٩٤

نویسنده: سرباز آقا - پنجشنبه ۱ امرداد ۱۳٩٤

 

 

حُب و بُغض

1- حضرت رسول اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) فرموده اند: دلهای مردم با این تمایل فطری آفریده شده است که نیکی کنندگان به خود را دوست داشته باشند و بدکنندگان به خویش را دشمن دارند.

منبع: تحف العقول،ص37

2- حضرت امام علی (علیه السّلام) فرموده اند: قلبهای خود را از کینه های نهانی پاک کنید، چه آن یک بیماری مهلکی همانند وبا است.

منبع:فهرست غرر ،ص73

3- حضرت امام علی (علیه السّلام) فرموده اند:در دلهای بشر، خاطرات بد و خواهش های زشت پدید می آید، عقل است که از اعمال آن خاطرات جلوگیری می کند و بشر را از بدکاری و گناه محافظت می نماید.

منبع:غررالحکم،ص581

قلب، خلقتی شگفت آور؟!

4- حضرت امام علی (علیه السّلام) درباره ی قلب آدمی که خلقتی بس عجیب است و شگفت آور دارد فرموده اند: در این کانون تمایلات عاطفی، مجموعه ای از خواهش های حکیمانه و تمایلاتی ضدّ آنها گرد آمده است، اگر امیدوار شود تمنّای طمع خوارش می سازد، اگر میل به آز و طمع در ضمیرش جنبش کند خواهش حرص تباهش می نماید، اگر ناامید گردد اندوه و غم او را می کشد، اگر حالت غضب بر وی دست دهد به شدت خشمگین می گردد، اگر خشنود شود خودداری های لازم را فراموش می کند، اگر دچار خوف و هراس شود در جستجوی راه نجات، حیرت زده و مبهوت می گردد، اگر در امنیت و گشایش قرار گیرد غفلت ونادانی آن را از کفش می رباید، اگر به مصیبتی دچار شود بی تابی رسوایش می کند، اگر مالی بدست آورد توانگری به طغیانش  وامیدارد، اگر فقر و تهیدستی آزارش دهد گرفتار بلا می شود، اگر گرسنگی بر او فشار آورد ناتوانی، زمین گیرش می کند، اگر در خوردن زیاده روی کند فشار شکمش ناراحتش می سازد، پس هر کوتاهی و کندروی در تمایلات، برای بشر زیان آوراست، و هر افراط و تندروی نیز مایه ی فساد و تباهی است.

منبع: نهج البلاغه فیض ، ص 1126

5- حضرت امام علی (علیه السّلام) ضمن نامه ی خود به حضرت مجتبی (علیه السّلام) فرموده اند: دل جوان نوخاسته، مانند زمین خالی از گیاه و درخت است، هر بذری که در آن فشانده شود می پذیرد و در خود می پرورد سپس فرمودند: فرزند عزیز، من در آغاز جوانیت به ادب و تربیت تو مبادرت نمودم پیش از آنکه عمرت به درازا بکشد و دلت سخت گردد.

منبع:نهج البلاغه، نامه ی 31


ادامه مطلب ...
نویسنده: سرباز آقا - پنجشنبه ۱ امرداد ۱۳٩٤

1- حضرت امام باقر (علیه السّلام) فرمودند: همانا خداوند عزوجل کسی را که در میان جمع به شوخی و بذله گویی بپردازد و در کلام او فحش و ناسزا نباشد، دوست می دارد.

منبع : اصول کافی،ج٢/ص۶۶٣ ،حدیث۴.

 

www.ez12.persianblog.ir

با تشکر از انتخاب شما

 

کدهای اضافی کاربر :


Google

در اين وبلاگ
در كل اينترنت