حدیث
کلمات کلیدی مطالب
نویسنده: سرباز آقا - سه‌شنبه ۳۱ شهریور ۱۳٩٤


 

حضرت امام محمد باقر (علیه السّلام) می فرمایند:

1- اسلام بر پنج رکن پایگذاری شده است : نماز، زکات، روزه حج، ولایت، و در هیچ چیز به اندازه ولایت توصیه و تاٴکید نشده است.

منبع : اصول کافی

2- نصیحت و خیر خواهی مومن، بر مومن واجب است.

منبع : اصول کافی(ج٢ص٢٢٠)

3- بر هر مومنی واجب است،٬ هفتاد گناه کبیره را در برادر مومن خود بپوشاند.

منبع : اصول کافی،ج٢/ص٢٠٧ ،حدیث٨.

4- همانا خداوند عزّوجلّ کسی را که در میان جمع به شوخی و بذله گویی بپردازد و در کلام او فحش و ناسزا نباشد٬ دوست می دارد.

منبع : اصول کافی،ج٢/ص۶۶٣ ،حدیث۴.

5- حمران مى‏گوید هنگامى که از سفر زیارت امام حسین (علیه السّلام) برگشتم، امام باقر (علیه السّلام) به دیدارم آمد و فرمودند: اى حمران! به تو مژده مى‌دهم که هر کس قبور شهیدان آل محمد (صلی الله علیه و آله و سلّم) را زیارت کند و مرادش از این کار رضایت خدا و تقرب به پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلّم) باشد، از گناهانش بیرون مى‏آید مانند روزى که مادرش او را زاده است.

منبع : امالى شیخ طوسى، ج 2، ص 28، چاپ نجف/ بحارالانوار، ج 98، ص 20.

6- زیارت قبر رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلّم) و زیارت مزار شهیدان، و زیارت مرقد امام حسین (علیه السّلام) معادل است با حج مقبولى که همراه رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلّم) بجا آورده شود.

منبع : مستدرک الوسائل، ج 1 ص 266/ کامل الزیارات، ص 156.

7- اگر مردم مى‏دانستند که چه فضیلتى در زیارت مرقد امام حسین (علیه السّلام) است از شوق زیارت مى‏مردند.

منبع : ثواب الاعمال، ص 319؛ به نقل از کامل الزیارات.

8- به خدا سوگند، شیعه ما نیست مگر آن کس که از خدای پروا کند و از وی فرمان برد، و اینان شناخته نمی شوند مگر به تواضع، خشوع، ادای امانت، زیادی یاد خدا، روزه، نماز، نیکی به پدر و مادر و رسیدگی به همسایگان مستمند، زمین گیر، و بدهکاران و یتیمان٬ و نیز راستگویی در سخن، تلاوت قرآن و باز داشتن زبان از مردم جز نیکی.

منبع : تحف العقول ٣٣٨


ادامه مطلب ...
نویسنده: سرباز آقا - یکشنبه ٢٩ شهریور ۱۳٩٤

 

تأکید پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلّم) به شرکت در نماز جماعت

1- حضرت امام صادق (علیه السّلام) فرمودند: « پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلّم)- طبق معمول- برای ادای نماز صبح با جماعت، وارد مسجد شد، پس از نماز به پشت سر نگاه کرد و دید عده ای از مسلمین برای نماز نیامده اند، نام آنها را به زبان آورد و فرمودند: « آیا این افراد در نماز شرکت نموده اند؟! حاضران گفتند: نه.

پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلّم) فرمودند: « آگاه باشید، بر افراد منافق، نمازی سخت تر از نماز عشا و نماز صبح نیست: « وَلَو عَلِمَوا اَیُّ فَضلٍ فَیهِما لأَتَوهُما وَلَو حَبواً» اگر آنها پاداش بسیار نماز صبح و عشا را با جماعت در می یافتند گرچه چهار دست و پا باشد، خود را به جماعت می رساندند.»

منبع:وسائل الشیعه،ج5،ص378

نماز جماعت در هوای گرم

2- پیامبر گرامی اسلام(صلی الله علیه و آله و سلّم) در گرمای شدید نیمروز، نماز ظهر را به جماعت برگزار می کرد. این کار برای برخی از یاران آن حضرت، بسیار گران می آمد. از سویی، عده ای ار منافقان هم، گرمی هوا را بهانه ی خوبی برای تفرقه و شکاف در صفوف مسلمین قرار داده و از شرکت در نماز جماعت سرباز می زدند. گروهی دیگر نیز به پیروی از آنها، در صف نماز جماعت حاضر نمی شدند و در نتیجه جمعیت نمازگزاران مسلمان، کاهش یافته بود.

رسول خدا(صلی الله علیه و آله و سلّم) از این مسأله ناراحت بود، که این آیه نازل شد: (( حافِظُوا عَلَی الصَّلواتِ وَالصَّلوةِ الوُسطی وَقُومُوا للهِ قانِتینَ؛ بر نمازها به ویژه نماز میانه [ظهر] پای بند باشید و مطیعانه برای خدا به پا خیزید.)) (بقره،238)

منبع: تفسیر نمونه،ج2،ص146

اولین نماز جمعه رسول خدا(صلی الله علیه و آله و سلّم)

3- روز دوشنبه بود، دوازدهم ربیع الاول، و هنگام ظهر که رسول گرامی اسلام در جریان هجرت خود به مدینه وارد شد. پیامبر خدا(صلی الله علیه و آله و سلّم) چهار روز را در ((قبا)) ماندند و در این مدت، طرح بنای ((مسجد قبا)) را ریختند. آنگاه در روز جمعه به سوی مدینه – که فاصله ی کمی با قبا داشت – حرکت کردند. هنگامی که رسول خدا(صلی الله علیه و آله و سلّم) به محله بنی سالم رسیدند، هنگام نماز فرا رسیده بود. حضرت، در همان جا مراسم نماز جمعه را بر پای داشتند. این اولین نماز جمعه ای بود که رسول خدا(صلی الله علیه و آله و سلّم) اقامه کردند. همچنین خطبه این نماز، اولین خطبه رسول اکرم(صلی الله علیه و آله و سلّم) در مدینه بود.

منبع: تفسیر نمونه،ج 24،ص131


ادامه مطلب ...
نویسنده: سرباز آقا - شنبه ٢۸ شهریور ۱۳٩٤

 

 

حضرت امام رضا (علیه السّلام) می فرمایند:

1- نهان دارنده ی نیک هفتاد برابر حسنه دارد. فاش سازنده ی کار بد خوار گردد٬ نهان دارنده ی کار بد آمرزیده گردد.

منبع : وسائل الشیعه

2- کسی که صله رحم می کند و از عمرش سه سال باقی مانده خداوند سی سال می گرداند، خداوند آنچه خواهدانجام می دهد.

منبع : اصول کافی(ج٢ص١۵٠)

3- کسى که قبر امام حسین علیه السلام را در کرانه فرات زیارت کند، مثل کسى است که خدا را زیارت کرده است.

منبع : مستدرک الوسائل، ج 10، ص250؛ به نقل از کامل الزیارات.‏

4- دوست را با فروتنی، دشمن را با احتیط و عموم مردم را با خوشرویی همراهی و معاشرت کن.

منبع : البحار ٧8/356

5- راوی گوید: از حضرت رضا (علیه السّلام) شنیدم که می فرماید : مؤمن٬ مؤمن نیست مگر آنکه سه خصلت در او باشد: رازپوشی٬ مدارا با مردم٬ و شکیبایی در سختی و گرفتاری.

منبع: وسائل الشیعه 15/193

6- مقام و منزلت فقیه در این زمان همانند مقام و منزلت پیامبران بنی اسرائیل است.

منبع : البحار 78/346

7- در روایات ما نیز، همانند قرآن، محکم و متشابه وجود دارد. پس متشابهات آنها را به محکماتش ارجاع دهید، و به جای محکماتشان از متشابهات آنها پیروی مکنید که گمراه می شوید.

منبع: البحار 2/185

8- به شیعیانم ابلاغ کن که[ ثواب] زیارت من نزد خداوند برابر هزار حج است. راوی می گوید: به فرزندش امام جواد (علیه السّلام) عرض کردم: هزار حج؟ فرمود: آری به خدا سوگند هزار حج. البته برای کسی که او را با معرفت نسبت به حق و مقامش زیارت کند.

منبع : عین اخبار الرضا 2/631


ادامه مطلب ...
نویسنده: سرباز آقا - جمعه ٢٧ شهریور ۱۳٩٤


حضرت امام حسن عسکری(علیه السّلام) می فرمایند:

1- تمام پلیدی ها در خانه ای نهاده شده و دروغ به عنوان کلید آن خانه است.

منبع : جامع السعادات،ج٢/ص٣٣٣.

2- هر که برادر دینی خود را در نهان پند دهد او را آراسته و هر که در برابر دیگران نصیحتش کند او را رسوا ومفتضح کند.

منبع : تحف العقول، چاپ جامعه مدرسین، ص۴٨٩.

3- نشانه‏هاى مؤمن پنج چیز است: ١ ـ پنجاه رکعت نماز (نماز یومیه و نمازهای نافله) ٢ ـ زیارت اربعین ٣ ـ انگشتر به دست راست کردن ۴ ـ بر خاک سجده کردن ۵ ـ بسم الله الرحمن الرحیم را در نماز بلند گفتن.

منبع : وسائل الشیعه، ج 10، ص 373 / التهذیب، ج 6، ص 52 .

4- از نشانه های فروتنی این است که بر هرکس که می گذری سلام کنی و در پایین مجلس بنشینی.

منبع : البحار 78/372

5- آن که به حقوق برادران خود بیشتر آشناتر باشد و در رعایت کردن آنها کوشاتر، نزد خداوند ارجمندتر است.

منبع : الاحتجاج 2/517

پرهیز از ذلّت

6- چقدر قبیح است که در باطن مسلمان، میل و رغبت به چیزی باشد که سبب ذلّت و خواری او شود.

منبع : تحف العقول ص489

روزی، وسائل معاش

7- گرچه خداوند در نظام حکیمانه ی آفرینش، ارزاق مردم را تضمین کرده است ولی مبادا اندیشه ی ضمانت خداوند رازق، مغرورتان سازد و شما را از انجام فریضه ی کار و کوشش باز دارد.

منبع : تحف العقول ،ص489

شناسایی رفیق

8- دوست شخص نادان همواره در زحمت و ناراحتی است.

منبع : بحار 17،ص217


ادامه مطلب ...
نویسنده: سرباز آقا - پنجشنبه ٢٦ شهریور ۱۳٩٤

 

 

1- حضرت رسول اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) فرموده اند: تواضع، بر آدمی جز رفعت مقام نمی افزاید، فروتنی کنید امید است مشمول فیض و رحمت الهی واقع شوید.

منبع: مجموعه ی ورام جلد 1 ص 201

2- حضرت امام صادق (علیه السّلام) فرموده اند: فروتنی و تواضع، مایه ی اصلی هر شرف محبوب  و مقام بلند است.

منبع: محجة البیضاء6، ص 225

3- حضرت امام موسی بن جعفر (علیه السّلام) بر مرد سیاه چهره و بد منظری گذر کرد، بر وی سلام نمود و کنارش نشست، مدتی با او سخن گفت، سپس آمادگی خود را در قضاء حوائجش اعلام فرمودند. بعضی که ناظر جریان بودند عرض کردند یابن رسول الله، آیا با چنین شخصی می نشینی و از حوائج او سوال می کنی؟ حضرت در جواب فرمودند: این مرد سیاه چهره بنده ایست با ما در بلاد خدا، حضرت آدم بهترین پدران، و آیین اسلام بهترین ادیان، ما و او را بهم ربط داده است.

منبع:تحف العقول ص 413

4- حضرت امام علی (علیه السّلام) فرموده اند: تکبّر کردن با افراد متکبّر، خود عین تواضع است.

منبع: شرح ابن ابی الحدید، جلد20، کلمه ی 410، ص 298

5- مردی از اهل بلخ می گوید: در سفری که حضرت علی بن موسی الرضا (علیهما السّلام) به خراسان می رفت من با آن حضرت بودم. روزی در کنار سفره ی خود تمام نوکرها و غلامان سیاه و سفید را برای صرف غذا جمع کرد. عرض کردم بهتر بود برای غلامان و نوکرها سفره ی جداگانه ای می گستردند. فرمودند: ساکت باش، خدای همه یکی است، مادر و پدر همه یکی است، پاداش و کیفر هرکس بسته به طرز عمل او است.

منبع: سفینه(وضع) ص 667

6- معاویه بن عمار از حضرت امام صادق (علیه السّلام) گوید: شنیدم می فرمودند: به راستی در آسمان دو فرشته اند که بر بنده گماشته اند، هر که برای خدا تواضع کند او را بالا برند و هر که تکبر کند او را پست کنند.

منبع : اصول کافی جلد 4،ص 367

7- حضرت امام صادق (علیه السّلام) فرمودند: حضرت رسول خدا (صلّی الله علیه و آله و سلّم) یک شب پنجشنبه ای در مسجد قبا افطار کرد و فرمودند: نوشابه ای هست؟ اوس بن خولی انصاری قدحی شیر آمیخته با عسل برایش آورد و چون آن را به لب گرفت دورش کرد، سپس فرمودند: دو نوشیدنی است که یکی از آنها بس است ، نه آن را می نوشم و نه حرامش می کنم ولی برای خدا تواضع می نمایم، زیرا هر که برای خدا تواضع کند، خدایش بالا برد و هر که بزرگی ورزد خدایش پست کند و هر که در زندگی میانه روی کند خدایش روزی دهد و هر که ولخرجی کند، خدایش دریغ دارد و هر که بسیار یاد مرگ کند خدایش دوست دارد.

منبع : اصول کافی جلد 4،ص 367


ادامه مطلب ...
نویسنده: سرباز آقا - سه‌شنبه ٢٤ شهریور ۱۳٩٤

1- خداوند متعال به حضرت داود (علیه السّلام) وحی فرمود: ای داود! دانشمند (معلم موفق) به این صفات نیازمند است: عقل، ملایمت و مدارا دلسوزی و خلوص نیت، بردباری و شکیبایی، بخشندگی و قناعت. و دانشجو به این صفات: رغبت به تحصیل، اراده، فرصت و آسودگی خاطر، انجام فرائض مذهبی، خداترسی، حافظه، پایداری و دور اندیشی.

منبع: البحار 2/32

دنیا پرستها

2- خداوند به حضرت داود پیغمبر(علیه السّلام) وحی فرستاد: درباره ی عالمی که علائق دنیوی و شهوات مادّی او را مست کرده است از من پرسش مکن، اینان راهزنانی بر بندگان من هستند.

منبع : لئالی الاخبار ص 192

تواضع

3- حضرت امام صادق (علیه السّلام) فرمودند: خدا به موسی (علیه السّلام) وحی کرد که ای موسی می دانی چرا تو را برای سخن گفتن برگزیدم در برابر همه خلقم؟ عرض کرد: پروردگارا برای چه بوده است؟ فرمودند: خدا ی تبارک و تعالی به او وحی کرد که ای موسی، به راستی من بنده هایم را زیر و رو کردم و در میان آنها چون تو کسی که خود را خوار و زبون من داند نیافتم، ای موسی، تو وقتی نماز گذاری گونه ات را بر خاک نهی یا فرمود: بر زمین نهی.

منبع: اصول کافی جلد 4 ص 371

4- حضرت امام صادق (علیه السّلام) فرمودند: در آنچه خدا عزوجل به داود(علیه السّلام) وحی کرد این بود که: ای داود، چنانچه نزدیک تر مردم به خدا تواضع کنانند، همچنان دور تر مردم از خدا بزرگی فروشانند.

منبع : اصول کافی جلد 4 ص 373

5- خدای متعال به حضرت داود (علیه السّلام) فرمود: ای داود، اگر روی گردانان از من چگونگی انتظارم برای آنان، مدارایم با آنان و اشتیاق مرا به ترک معصیت هایشان می دانستند، بدون شک از شوق آمدن به سوی من می مردند و بندبند وجودشان از محبّت من از هم می گسست.

منبع : میزان الحکمه، ج4،محمد محمدی ری شهری، ص 2797

6- خداوند فرزندان آدم را این گونه ندا می دهد: ای فرزندان آدم، من بی نیازی هستم که نیازمند نمی شوم مرا در آنچه به تو امر کرده ام اطاعت کن تا تو را چنان بی نیاز کنم که نیازمند نشوی ای فرزند آدم، من زنده ای هستم که نمی میرم مرا در آنچه به تو امر کرده ام اطاعت کن تا تو را زندگی بخشم که نمیری ای فرزند آدم، من به هر چه می گویم ((باش))، می شود مرا در آنچه به تو امر کرده ام اطاعت کن تا تو را چنان قرار دهم که به هر چیزی بگویی ((باش))، بشود.

منبع : عدّة الدّاعی، ابن فهد حِلّی، ص 291(به نقل از کتاب ((به سوی خودسازی)) از استاد مصباح یزدی، ص 183)


ادامه مطلب ...
نویسنده: سرباز آقا - دوشنبه ٢۳ شهریور ۱۳٩٤


 

حضرت امام حسین (علیه السّلام) فرمودند:

1- خواسته های مردم از شما، از نعمت پروردگار است. بنابراین از آنها ملول و ناراحت نشوید.

منبع : بحارالانوار،جلد١۵

2- مرگ در راه رسیدن به عزت، حیات جاویدان است، و زندگی با ذلت چیزی جز مرگ بدون [آثار] حیات نیست.

منبع : احقاق الحق ١١/۶٠١

3- هر کس خداوند متعال را با صداقت و خلوص، عبادت و پرستش نماید، خدای متعال او را به بهترین آرزوهایش می رساند و امور زندگی اش را تامین می نماید.

منبع : البحار ۶٨/١٨٣

4- در هر شهری سخنوری توانا بر منبرش دارند و همه ی سرزمین اسلام بدون دفاع زیر پایشان افتاده و دستشان بر انجام هر کاری در تمام آن سرزمین ها باز است و مردم برده وار بدون داشتن کمترین قدرت دفاع تحت فرمان آنایند. برخی زورگو و کینه ورزند و بر ناتوان سخت می تازند و برخی فرمانروایی هستند که به خدا و قیامت اعتقادی ندارند.

منبع : تحف العقول ٢٣٧

5- شگفتا! و چرا در شگفت نباشم که زمین در تصرف مردی دغلباز و ستمکار و مالیات بگیری نابکار است که هیچ مهر و ترحمی بر مومنان ندارد؛ پس خدا در این کشمکشی که ما داریم داوری خواهد کرد و به حکم خود در این مشاجره قضاوت خواهد نمود. 

منبع : تحف العقول ٢٣٧

6- از حضرت امام حسین (علیه السّلام) سوال شد: فضیلت و کمال انسان در چیست؟ در پاسخ فرمودند: در اختیار گرفتن زبان و بذل احسان. سوال شد: نقص انسان در چیست؟ فرمود پرداختن به چیزهایی بیهوده.

منبع : مستدرک الوسائل ٩/٢۴

7- هر که دوست دارد مرگش به تاخیر افتد و روزی اش افزایش یابد، صله رحم به جای آورد.

منبع : البحار ٢٣/٩١

8- خدایا! چنان ترسان خودت کن که گویا می بینمت، و به پرهیزگاری از خویش خوشبختم گردان، و به واسطه ی نافرمانی ات بدبختم مکن، و در سرنوشت خود خیر برایم مقدّم کن، و مقدّرات را برایم مبارک گردان، تا چنان نباشم که تعجیل آنچه را تو به تأخیر انداخته ای بخواهم، و نه تأخیر آنچه را تو پیش انداخته ای.

منبع : دعاء عرفه،مفاتیح الجنان


ادامه مطلب ...
نویسنده: سرباز آقا - یکشنبه ٢٢ شهریور ۱۳٩٤


 

حضرت امام حسن (علیه السّلام) می فرمایند:

1- هر قومی که مشورت کند همیشه هدایت شود به رشد واصلاح خود.

منبع: تحت العقول

2- مهیای سفر آخرت شو و توشه آن سفر را پیش از رسیدن اجل تحصیل نما.

منبع : منتهی الآمال

3- بیشترین زیرکی، ترس از خدا و پرهیزکاری و بیشترین نادانی،عیاشی و شهوت رانی است.

منبع : حلیه الاولیا(ج٢ص٣٧)

4- گفته شد: مردانگی چیست؟ حضرت فرمودند: حفظ دین، و عزّت نفس، و نرمش در رفتار و مداومت بر نیکی و احسان، و ادا کردن حقوق، و دوستی با مردم است.

منبع : تحف الغقول 225

5- دانش خود را به دیگران بیاموزان و دانش دیگران را بیاموز؛ زیرا با این کار هم دانش خودت را محکم و استوار کرده ای و هم آنچه را نمی دانسته ای آموخته ای.

منبع : کشف الغمّه 2/197

مهار علم

6- حضرت امام حسن مجتبی (علیه السّلام) روزی فرزندان خود و فرزندان برادر خود را دعوت کرد و به آنان فرمودند: همه ی شما کودکان اجتماع امروز هستید و امید می رود که بزرگان اجتماع فردا باشید ،دانش بیاموزید و در کسب علم کوشش کنید و هر کدام که حافظه ی قوی ندارید و نمی توانید در مجلس درس مطالب استاد را ضبط کنید آنها را بنویسید و نوشته ها را در منزل نگهداری نمائید تا در موقع لزوم مراجعه کنید.

منبع : بحار جلد 1 ص 110

7- اهل بیت (علیه السّلام) نیز به آرامش طبیعی و اطمینان خاطر پدر و مادر در ایجاد فرزند توجه داشته و حضرت امام حسن مجتبی (علیه السّلام) درباره ی شباهت و عدم شباهت طفل به پدر و مادر فرموده اند : اگر موقع آمیزش و لحظه ی انعقاد نطفه ، دل آرام ، دوران خون به وضع طبیعی و بدن خالی از اضطراب باشد علی القاعده بچه به پدر و مادر شبیه خواهد شد. طبیعی ترین شکل برای فرزند شباهت به پدر و مادر است و طبیعی ترین حالت پدرو مادرمی تواند منشأ پیدایش آن شکل طبیعی باشد.

منبع : بحار جلد 14 ص379

8- حضرت امام حسن مجتبی (علیه السّلام) فرموده اند: عادات، در وجود آدمیان با قهر و غلبه حکومت می کنند. کسیکه در پنهانی به چیزی عادت کند آشکارا و در حضور مردم مفتضحش خواهد ساخت.

منبع : مجموعه ی ورام2، ص113

 

www.ez12.persianblog.ir

با تشکر از انتخاب شما

نویسنده: سرباز آقا - شنبه ٢۱ شهریور ۱۳٩٤


حضرت امام جواد(علیه السّلام) فرمودند:

1- از حضرت امام جواد(علیه السّلام) پرسیدند: چرا از میان نیاکانت تنها پدر تو رضا نامیده شد؟ فرمودند: زیرا همانگونه که یاران موافق حضرت (علیه السّلام) بدیشان خشنود شدند، دشمنان مخالف ایشان نیز به وجود حضرتش خشنود گشتند، و این [موقعیت] برای هیچ یک از پدران ایشان میسر نشد و به همین سبب پدر من از میان آنان رضا نامیده شد.

منبع : عیون أخبار الرضا 1/13

2- مومن نیازمند سه خصلت است؛ توفیقی از خداوند، پندگویی از درون خویش و پذیرشی از آن کس که وی را نصیحت کند.

منبع : البحار : 78/358

3- اظهار چیزی پیش از آنکه محکم و قطعی گردد باعث تباهی آن است.

تحف العقول 457

4- فقه (علم به احکام شریعت ) بهای هر کالای گرانقدر و نردبان ترقّی وصول به هر مقام بلندی است.

منبع : البحار 1/67

دشمنان

5- آنکس که از هوای نفس خود اطاعت و فرمانبرداری نماید، با این عمل آرزوهای دشمن خویش را برآورده است.

منبع : سفینه ی 2 ((هوری))،ص728

ستیزه با زمانه

6- گذشت زمان پرده ها را می درد و اسرار نهان را بر تو آشکار می کند.

منبع : بحار جلد 17ص214

سخن حق و باطل

7- کسی که به سخن گوینده ای گوش فرا دارد با این عمل وی را بندگی کرده است. اگر گوینده سخن از خدا می گوید او خدا را بندگی کرده  و اگر ناطق از زبان شیطان و افکار شیطانی سخن می گوید شیطان را بندگی کرده نموده است.

منبع : تحف العقول ، ص456


ادامه مطلب ...
نویسنده: سرباز آقا - شنبه ٢۱ شهریور ۱۳٩٤

 

کمپین خرید کالای ایرانی

دوستان  سلام

اگر 20 میلیون دانش آموز و دانشجو ،اول مهر امسال ،نفری 20 هزار تومان لوازم التحریر خارجی بخرند میشود:

 400000000000

یعنی چهارصد میلیارد تومان ارز از کشور خارج میشود...

و اگر بجای آن جنس ایرانی خریداری کنند علاوه بر اینکه هزاران جوان ایرانی مشغول کارخواهند شد، از تعطیلی واحدهای تولیدی کشور که در معرض هجوم جنس های قاچاق و بی کیفیت چینی است جلوگیری می شود. پس بیاییم دست به دست هم دهیم و با آغاز فصل مدارس، لوازم التحریری  که مدل ایرانی اش وجود دارد،  بخریم و به عنوان یک ایرانی خداپرست و وطن دوست اعلام کنیم که ما مخالف خرید جنس وطنی نیستیم.

اقتصاد مقاومتی یعنی همین

🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷

لطفا ما را در این کمپین یاری کنید و انتشار دهنده بعدی این پیام باشید.

نویسنده: سرباز آقا - جمعه ٢٠ شهریور ۱۳٩٤

 

سبیل و لب

1- حضرت امام صادق (علیه السّلام) فرموده اند: اما علت اینکه چرا شارب و لب، بالای دهان هستند؛ این است که تا آنچه از مغز سرازیر می شود، به دهان نریزد و در نتیجه غذا و آب برایش تلخ مزه شوند.

منبع: علل الشرایع،ج1،ص100 و101

دندان

2- حضرت امام صادق (علیه السّلام) فرموده اند: دندان دندان های جلو برای این تیز هستند که بتوان با آنها گاز گرفت و دندان های آسیا پهن هستند، تا بتوان با آنها خرد کرد و جوید. دندان های نیش دراز آفریده شده اند تا استوانه دندان های دیگر باشند؛ مانند عمود ساختمان.

منبع: علل الشرایع،ج1،ص100 و101

عوارض مشروبات

3- حضرت امام رضا (علیه السّلام) فرموده اند: شراب باعث عوارض قلبی است و در آن ضایعتی به وجود می آورد. شراب دندانها را سیاه ودهان را متعفن وبد بو میکند.

منبع:مستدرک3،صفحه137

4- حضرت محمد (صلی الله علیه و آله و سلّم) می فرمایند: اگر ترس از سختگیری بر امتم نبود، به آنها دستور می دادم که با هر نمازی مسواک زنند.

منبع : الکافی ٣/٢٢

5- حضرت امام موسی کاظم (علیه السّلام) فرموده اند: پیروان ما از چهار چیز بى‏نیاز نیستند: ١ ـ سجاده‏اى که بر روى آن نماز خوانده شود٢ـ انگشترى که در انگشت باشد ٣ ـ مسواکى که با آن دندان‌ها را مسواک کنند ۴ ـ تسبیحى از خاک مرقد امام حسین (علیه السلام)

 

www.ez12.persianblog.ir

با تشکر از انتخاب شما

نویسنده: سرباز آقا - پنجشنبه ۱٩ شهریور ۱۳٩٤

 

1- حضرت امام صادق (علیه السّلام) فرمودند: هر که حضرت امام حسین (علیه السّلام) را با معرفت به حق و مقام او زیارت کند، خداوند ثواب هزار حج پذیرفته و هزار عمره ی پذیرفته را برایش بنویسید و گناهان گذشته و آینده ی او را ببخشاید.

منبع : البحار ١٠٠/٢۵٧

2- حضرت امام صادق (علیه السّلام) فرمودند: بار خدایا! ای آنکه ما را ارج ویژه ای نهاده ای، و وعده شفاعتمان دادی، مرا و برادرانم و زائران پدرم حسین(علیه السّلام)  را بیامرز، آنان که به خاطر نیکی و اطاعت ما، و به امید ثوابی که برای پیوند  با ما قرار داده ای، و برای شاد کردن پیامبرت، اموال خود را در راه زیارت حسین (علیه السّلام) خرج کرده اند و بدنهایشان را به رنج افکنده اند.

منبع : البحار ١٠١/۵١

3- حضرت امام صادق (علیه السّلام) فرمودند: جایگاه قبر امام حسین (علیه السلام) درى از درهاى بهشت است.

منبع :  کامل الزیارات، ص 271، باب 89، ح 1.

4- حضرت امام صادق (علیه السّلام) فرموده اند: هر کس به زیارت قبر امام حسین (علیه السلام) نرود تا بمیرد، ایمانش ناتمام و دینش ناقص خواهد بود به بهشت هم که برود پایین‌تر از مؤمنان در آنجا خواهد بود.

منبع : وسائل الشیعه، ج 10، ص 335

5- حضرت امام صادق (علیه السّلام) فرموده اند: زیارت امام حسین (علیه السلام) را ترک نکن و به دوستان و یارانت نیز همین را سفارش کن! تا خدا عمرت را دراز و روزى و رزقت را زیاد کند و خدا تو را با سعادت زنده دارد و نمیرى مگر با شهادت.

منبع : وسائل الشیعه، ج10، ص335

6- حضرت امام صادق (علیه السّلام) فرموده اند: هر کس که خدا خیر خواه او باشد محبت حسین (علیه السلام) و زیارتش را در دل او مى‏اندازد و هر کس که خدا بدخواه او باشد کینه و خشم حسین (علیه السلام) و خشم زیارتش را در دل او مى‏اندازد.

منبع : وسائل الشیعه، ج 10، ص 388/ بحارالانوار، ج 98، ص 76

7- حضرت امام صادق (علیه السّلام) فرموده اند: کسى که به زیارت قبر امام حسین(علیه السلام)  نرود و خیال کند که شیعه ما است و با این حال و خیال بمیرد او شیعه ما نیست و اگر هم از اهل بهشت باشد از میهمانان اهل بهشت خواهد بود.

منبع : کامل الزیارات، ص 193/ بحارالانوار، ج 98، ص 4

8- حضرت امام صادق (علیه السّلام) فرموده اند: هر کس که امام حسین (علیه السلام) را در روز عاشورا زیارت کند بهشت بر او واجب مى‏شود.

منبع : اقبال الاعمال، ص 568


ادامه مطلب ...
نویسنده: سرباز آقا - چهارشنبه ۱۸ شهریور ۱۳٩٤

 

 

 

نویسنده: سرباز آقا - سه‌شنبه ۱٧ شهریور ۱۳٩٤

1- حضرت امام صادق (علیه السّلام) فرمودند: در روز جمعه هیچ عملی برتر از صلوات بر محمد (صلی الله علیه و آله و سلّم) و خاندان او نیست.

منبع : الخصال(ص٣٩۴)

2- حضرت امام صادق (علیه السّلام) فرموده اند: صدقه دادن در شب و روز جمعه هزار برابر ثواب دارد، و صلوات فرستادن بر محمد وآل او در شب جمعه هزار برابر ثواب دارد ودر آن شب خداوند هزار گناه می بخشد و هزار درجه بالا می برد، و کسی که در شب جمعه بر محمد وآل محمد صلوات فرستد  نورش در آسمانها تا روز قیامت می درخشد، و فرشتگان خدا در آسمانها برایش طلب آمرزش می کنند.

منبع : وسائل الشیعه ٧/۴١٣

 

نویسنده: سرباز آقا - دوشنبه ۱٦ شهریور ۱۳٩٤

1- حضرت امام صادق (علیه السّلام) فرموده اند: کام کودکانتان را با تربت امام حسین (علیه السلام) بردارید چرا که خاک کربلا فرزندانتان را بیمه مى‏کند.

منبع : وسائل الشیعه، ج 10، ص 410

 

نویسنده: سرباز آقا - شنبه ۱٤ شهریور ۱۳٩٤

 

1- حضرت امام صادق (علیه السّلام) فرموده اند: که خداوند به داود پیغمبر وحی فرستاد ای داود به وجود من شادی کن و از یاد من لذت ببر و با مناجات من متنعم باش.

منبع : امالی صدوق ، ص118

2- حضرت امام صادق (علیه السّلام) فرموده اند: شایسته است مسلمان عاقل ساعتی از روز خود را برای کارهایی که بین او خداوند انجام می گیرد اختصاص دهد و ساعتی برادران ایمانی و دوستان خود را ملاقات کند و در امور معنوی و اخروی با آنان گفتگو نماید و ساعتی نفس خود را با لذائذ و مشتهیاتش که گناه نباشد آزاد بگذارد و این ساعت لذت، آدمی را در انجام وظائف دوساعت دیگر کمک می کند.

منبع : کافی 5 ، ص87

 

www.ez12.persianblog.ir

با تشکر از انتخاب شما

نویسنده: سرباز آقا - پنجشنبه ۱٢ شهریور ۱۳٩٤

 

1- حضرت امام صادق (علیه السّلام) فرموده اند: هر کس جنازه موٴمنی تشیع کند تا آنگاه که به خاک سپرده شود، خداوند عزوجل هفتاد فرشته از فرشتگان تشیع کننده، بر او بگمارد تا آنگاه که از قبرش به سوی محشر خارج شود او را تشیع کنند و برایش طلب آمرزش کنند.

منبع : الکافی ٣/١٧٣

 

www.ez12.persianblog.ir

با تشکر از انتخاب شما

نویسنده: سرباز آقا - چهارشنبه ۱۱ شهریور ۱۳٩٤

 

1- حضرت امام صادق (علیه السّلام) فرموده اند: درود بر مردم قم؛ خداوند شهرشان را از آب سیراب کند و برکاتش را بر ایشان فرو فرستد، و بدی ها و گناهانشان را به نیکی بدل سازد. ایشان اهل رکوع و سجود وقیام و قعودند. مردمانی فقیه  و دانشمند و فهمیده اند. هم حدیث فهمند وهم راوی حدیث، و خوش عبادتند.

منبع : البحار۶٠/٢١٧

 

www.ez12.persianblog.ir

با تشکر از انتخاب شما

نویسنده: سرباز آقا - سه‌شنبه ۱٠ شهریور ۱۳٩٤

 

 

حضرت امام صادق (علیه السّلام) فرموده اند:

1- خداوند تعالی می فرماید:((هنگامی که بنده ی من خواهش های نفسانی خویش را بر طاعت من ترجیح دهد، کمترین کاری که در حق او روا می دارم آن است که او را از لذت مناجات با خود محروم می سازم.))

منبع : جامع السعادات، ج٣ /ص۴٨.

2- حسد ایمان را می خورد، همان گونه که آتش هیزم را می خورد و از بین می برد.

منبع : اصول کافی ،ج٢/ص٣٠۶ ،حدیث ٢.

3- غیبت کردن بر هر مسلمانی حرام است و البته همانگونه که آتش هیزم را می خورد غیبت نیز کارهای نیک انسان را می خورد واز بین می برد.

منبع : جامع السعادات٬ ج٢/ص٣١۵.

4- هنگامی که مومن، برادر دینی خود را متهم می کند، ایمان در دل او ذوب می شود، همانگونه که نمک درآب ذوب می شود.

منبع : اصول کافی ،ج٢/ص٣۶١ ، حدیث١.

5- بی تردید انسان مرتکب گناه می شود و در اثر آن از نماز شب محروم می گردد و بی شک  تاٴثیر کار بد در انجام دهنده ی آن، [در جهت قطع برکات معنوی و ابتلاء به شدائد] از تاٴثیر کارد برنده در قطع گوشت، سریع تر است.

منبع : اصول کافی، ج٢/ص٢٧٢ ، حدیث١۶.

6- هر کس به آنچه خدا روزی اش کرده قانع باشد، از بی نیازترین مردم است.

منبع : اصول کافی ،ج٢/ص١٣٩ ،حدیث٩

7- زهد و بی میلی نسبت به دنیا، به از بین بردن مال و حرام نمودن حلال نیست. بلکه زهد نسبت به دنیا آن است که به آنچه در دست توست، بیشتر از آنکه نزد خداوند عزوجل است، اعتماد نداشته باشی.

منبع : فروع کافی ،ج۵/ص٧٠ ، حدیث٢

8- کسی که به خاطر دارایی کم و تهیدستی مومنی را خوار کند و او را کوچک بشمارد خداوند در روز قیامت او را در برابر خلائق رسوا و مفتضح می کند.   

منبع : منبع : اصول کافی ،ج٢/ص ٣۵٣ ،حدیث٩.

9- ایمان نیست برای کسی که حیاء ندارد.

منبع : اصول کافی

10- ایمان اقراراست تواٴم با عمل واسلام اقرار است بدون عمل.

منبع : اصول کافی


ادامه مطلب ...
نویسنده: سرباز آقا - سه‌شنبه ۱٠ شهریور ۱۳٩٤

 

دوستان عزیز هر کی نظر و تجربه ی خوبی تو زندگیش داره میتونه تو این پست بذاره تا دیگران از نظرات و تجربه های دوستان عزیر استفاده کنند.

 

 

1- لبخند

سرنوشت دنیا دست گروه 5+1 نیست!
اختیارجهان به اذن خدا در دست 5 تن آل عبا + 1 مهدی فاطمه است.
تعجیل درفرج مهدی موعود(عج)صلوات.
نویسنده: یگانه
2- چشمک
من با خدا عهد کرده ام که مرگم راشهادت آنهم درجبه جهانی ضد صهیونیست قراردهد به خدا قسم به همه مقدسات قسم فقط منتظر دستو ر حضرت سید علی هستم بلادرنگ حرکت می کنم و تا قدس شریف را آزاد نکنم برنمی گردم
نویسنده: ناشناس
3- مژه
آدمی به خودی خود نمی افته اگر هم بیفته از سمتی می افته کـه بـه خـــدا تکیه نکرده باشه.
نویسنده: کوله پشتی
4- قلب
از همه کسانی که این پیامو میخونن التماس دعا دارم. یک دختر با ایمان ومومنی رو میخوام اما پدرش به بهانه ی درسشون موافقت نکرده و من هنوز ایشون رو از نظر عقلی مناسب ازدواج میدونم چون اهل حجاب، نماز هستن و مادر بسیار خوش اخلاق و مومنی دارند و در دامان این چنین مادری بزرگ شدند. دعا کنید.
نویسنده: ناشناس
5- لبخند
در عمل به دستورات اسلام هیچگونه تلخی و اکراهی وجود ندارد.اسلام دینی منطبق بر فطرت انسان هاست و همه اش شیرینی است به شرطی که انسان بنا بر احساس نیازش حرکت کند و خودش را بشناسد و خداوند به اندازه وسع و ظرفیت وجودی اش او را تکلیف می کند. موفق باشید.
نویسنده: ناشناس
6- ابرو
کنکورهای آزمایشی باعث می شوند که داوطلب از لحاظ روحی بیشتر آماده شوند.
نویسنده: دوست
7- چشمک
عوامل اصلی موفقیت در یادگیری: توکل بر خدا، اراده، یادگیری
نویسنده: دوست
8- مژه
دانشجویی که دوست داره معدلش بالا باشه(17 به بالا)، باید تا قبل از فرجه هر درسی رو حداقل یکبار بخونه و خلاصه ها رو آماده کرده باشه.
نویسنده: دوست
9- خجالت
مهم نیست که چند ساعت درس بخونی ولی درک مفاهیم و تسلط و توانایی داشتن روی درس خیلی مهمه.
نویسنده: دوست
10- لبخند
ﻋﻴﺪ ﺍﺯ ﺳﻪ ﻛﻠﻤﻪ ﺯﻳﺒﺎ ﻣﺸﺨﺺ ﺷﺪﻩ ﻉ  : ﻋﺰﻳﺰﻡ ﻯ : ﻳﺎﺩﺕ ﻧﺮﻩ ﺩ : ﺩﻭﺳﺘﺖ ﺩﺍﺭﻡ
نویسنده: روح القدس
11- فرشته
یک جمله زیبا از طرف خدا: “قبل از خواب دیگــــــــــران را ببخش و من قبل از اینکه بیدار شوید، شما را بخشیده ام”
نویسنده: روح القدس
12- چشمک
اگر هیچ وقت بعد از هر لبخندی خدا را شکر نمی کنید حقی نخواهید داشت بعد از هر اشکی او را سرزنش کنید..
نویسنده: روح القدس
13-
همــــیشـه دقــیقآ وقـــــتی پـُر از حـــرفی وقتـــی بغــــض میکـــُنی وقتـــی دآغونــــی وقــــتی دلــِت شکــــستـه دقیقــــا همیـــن وقـــــتآ انقــــدر حـ ـرف دآری کـــه فقــط میتونــی بگـ ـی : “بیخـــیآل“…
نویسنده: خسرو پیری
14-
خداوندا تسلیمم به هر آنچه که تو برایم مقدر ساختی و به تو با تمام وجودم اعتماد میکنم و از تو ممنونم که آرامم میسازی. خداوندا قدرت و توانایی شکر نعماتی که ظاهرا میدانم را ندارم چه رسد به نعماتی که اصلا متوجه آنها نمیشوم. باز هم شکر که از انسان بقدر توانش تکلیف ساخته ای عاشق تو هستم گر چه نالایق، پس باز تکرار میکنم خدای من در تمامی امور از ریز و درشت به تو پناه میبرم و باز میگویم از تو متشکرم بخاطر همه چیز، شکرت را به اندازه وسعت و عظمت تو خواهانم و افسوس که ادراک انسان به قدری ناچیز است که گاهی خجالت زده میشوم از این همه مهربانی و لطفت و دلخوشم به اینکه همه عالم و کاینات قسمتی از توست و این تن حقیر هم شامل این است. برای چند هزارمین بار استغفار میکنم و میدانم که باز توبه ام شکسته میشود ولی باز به لطف رحمانیت تو توبه خواهم کرد. به فریادمان برس که نیست غیر از تو فریاد رسی....آمین
نویسنده : سیروس
با تشکر از نظرات زیبای شما

خسرو پیری

نویسنده: سرباز آقا - سه‌شنبه ۱٠ شهریور ۱۳٩٤

 

شکوه از ابابکر و غصب خلافت

1- حضرت امام علی (علیه السّلام) فرمودند: آگاه باشید! به خدا سوگند! ابابکر، جامه ی خلافت را بر تن کرد، در حالی که می دانست جایگاه من نسبت به حکومت اسلامی، چون محور آسیاب است به آسیاب که دور آن حرکت می کند. او می دانست که سیل علوم از دامن کوهسار من جاری است، و مرغان دور پرواز اندیشه ها به بلندای ارزش من نتوانند پرواز کرد. پس من رِدای خلافت رها کرده و دامن جمع نموده از آن کنارگیری کردم و در این اندیشه بودم که آیا با دست تنها برای گرفتن حق خود به پا خیزم؟ یا در این محیط خفقان زا و تاریکی که به وجود آوردند، صبر پیشه سازم؟ که پیران را فرسوده، جوانان را پیر، و مردان با ایمان را تا قیامت و ملاقات پروردگار اندوهگین نگه می دارد! پس از ارزیابی درست، صبر و بردباری را خردمندانه تر دیدم. پس صبر کردم در حالی که گویا خار در چشم و استخوان در گلوی من مانده بود. و با دیدگان خود می نگریستم که میراث مرا به غارت می برند!

منبع: نهج البلاغه، خطبه 3

بازی ابابکر با خلافت

2- حضرت امام علی (علیه السّلام) فرمودند: تا اینکه خلیفه ی اول، به راه خود رفت و خلافت را به پسر خَطّاب سپرد. سپس امام مثلی را با شعری از أَعشی عنوان کرد: (1)مرا با برادر جابر، ((حیان)) چه شباهتی است؟ ( من همه ی روز را در گرمای سوزان کار کردم و او راحت و آسوده در خانه بود!) شگفتا! ابابکر که در حیات خود از مردم می خواست عذرش را بپذیرند،(2)

چگونه در هنگام مرگ، خلافت را به عقد دیگری در آورد؟ . هر دو از شتر خلافت سخت دوشیدند و از حاصل آن بهره مند گردیدند.

(1)     : اُعشی لقب ابو بصیر، میمون بن قیس است.

(2)     : ابابکر، بارها می گفت: (( اَقیِلوُنی فَلَستُ بِخَیرکم)) ( مرا رها کنید، و از خلافت معذور دارید زیرا من بهتر از شما نیستم.)

منبع: نهج البلاغه، خطبه 3

 

www.ez12.persianblog.ir

با تشکر از انتخاب شما

 

نویسنده: سرباز آقا - سه‌شنبه ۱٠ شهریور ۱۳٩٤

1- حضرت امام علی (علیه السّلام) فرموده اند: خداوند آسایش و زندگی راحت هیچ مردمی را نمی گیرد مگر به علت گناهانی که مرتکب شده اند. خداوند هرگز به بندگان خود ستم نمی کند.

منبع: المستطرف،ج2،ص61

 

www.ez12.persianblog.ir

با تشکر از انتخاب شما

 

نویسنده: سرباز آقا - سه‌شنبه ۱٠ شهریور ۱۳٩٤

1- حضرت امام علی (علیه السّلام) فرموده اند: خداوند جریان امور جهان را طبق اقتضای علل آن می گرداند نه طبق رضا و میل شما . الکل، این سمّ مهلک روی نسجهای بدن ، روی مغز و اعصاب، روی کلیه و کبد آثار نامطلوب و خطرناکی میگذارد. این خود قانون خلقت است.

منبع : غرر ص 219

 

www.ez12.persianblog.ir

با تشکر از انتخاب شما

نویسنده: سرباز آقا - سه‌شنبه ۱٠ شهریور ۱۳٩٤

 

 

نعمت جوانی

1- خداست که شما را از ناتوانی آفرید( که ضعیف بودید)، آنگاه پس از ناتوانی قوت بخشید، سپس بعد از قوت، ناتوانی و پیری داد. هرچه بخواهد می آفریند و هم اوست دانای توانا.

منبع: سوره ی روم-54

2- حضرت امام علی (علیه السّلام) فرموده اند: دو چز است که قدر و قیمتشان را نمی شناسد مگر کسی که آن دو را از دست داده باشد، یکی جوانی و دیگری تندرستی و عافیت است.

منبع: غررالحکم،ص449

رفتار نیک با جوانان

3-  حضرت رسول اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) فرموده اند: به شماها درباره ی نوبالغان و جوانان به نیکی سفارش می کنم که آنها دلی رقیق تر و قلبی فضیلت پذیرتر دارند. خداوند مرا به پیامبری برانگیخت تا مردم را به رحمت الهی بشارت دهم و از عذابش بترسانم. جوانان سخنانم را پذیرفتند و با من پیمان محبت بستند ولی پیران از قبول دعوتم سر باز زدند و به مخالفتم برخاستند. سپس به آیه ای از قرآن اشاره کرد و درباره ی مردم کهنسال که مدت زندگی آنها بدرازا کشیده و دچار قساوت و سخت دلی شده اند سخن گفت.

منبع: کتاب شباب قریش،ص1

4- حضرت رسول اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) درباره ی احترام جوانان فرموده اند: من به تمام شما مسلمانان توصیه می کنم که نسبت به جوانان با نیکی و نیکوکاری رفتار کنید و شخصیت آن را گرامی و محترم بدارید.

منبع: کتاب قریش،ص1

تربیت پذیری جوان

5- حضرت امام علی (علیه السّلام) ضمن نامه ی خود به حضرت مجتبی (علیه السّلام) فرموده اند: دل جوان نوخاسته، مانند زمین خالی از گیاه و درخت است، هر بذری که در آن افشانده شود می پذیرد و در خود می پرورد. سپس فرمودند: فرزند عزیز، من در آغاز جوانیت به ادب و تربیت تو مبادرت نمودم پیش از آنکه عمرت به درازا بکشد و دلت سخت گردد.

منبع: نهج البلاغه،نامه ی 31

6- حضرت امام موسی بن جعفر (علیه السّلام) فرموده اند: آموخته های دوران جوانی مانند نقشی که بر سنگ حجاری شده باشد، ثابت و پایدار می ماند.

منبع: سفینه((شبب))،ص680

7- حضرت امام صادق (علیه السّلام) فرموده اند: دوست ندارم جوانی را از شما مسلمانان ببینم مگر آنکه روز او به یکی از دو حالت آغاز شود، یا تحصیل کرده و عالم باشد، یا متعلّم و دانشجو، اگر هیچیک از این دو حالت در وی نباشد و با نادانی بسر برد، در اداء وظیفه کوتاهی کرده است، مسامحه در اداء وظیفه تضییع حق جوانی است، تضییع جوانی به گناهکاری منجر می شود و اگر مرتکب گناه شود به خداوندی که پیغمبر اکرم را به نبوت فرستاده قسم است که در عذاب الهی مسکن خواهد گزید.

منبع: بحار1،ص55


ادامه مطلب ...
نویسنده: سرباز آقا - سه‌شنبه ۱٠ شهریور ۱۳٩٤

1- حضرت امام صادق (علیه السّلام) فرموده اند: خداوند چشم ها را از چربی خلق کرده و بر فرزند آدم منّت گذاشت و شوری را در آنها قرار داد؛ که اگر غیر از این بود آن دو ذوب می شدند. اگر خس و خاشاکی به آنها وارد شوند، چشمها آن را ذوب کنند و از چشم بیرون بیاندازند.

منبع: علل الشرایع،ج1،ص86 – الاحتجاج علی أهل اللجاج،ج2،ص359

2- حضرت امام صادق (علیه السّلام) فرموده اند: چشم ها به شکل بادام هستند؛ برای اینکه میل دواء راحت وارد آن شود و بیماری خارج شود. چه آنکه اگر مربع یا گرد بود، میل نمی توانست وارد آن شود و دارو به چشم برسد. در نتیجه بیماری خارج نمی شد.

منبع: علل الشرایع،ج1،ص100 و101

 

www.ez12.persianblog.ir

با تشکر از انتخاب شما

 

نویسنده: سرباز آقا - سه‌شنبه ۱٠ شهریور ۱۳٩٤

 


 

 

 

ورع (پرهیزگاری)

ورع: خودداری کردن از ارتکاب ممنوعات و محظورات اخلاقی

تقوا: علاوه بر خودداری از محرمات، از ارتکاب شبهات هم خودداری کند.

صدق: حتی از انجام برخی امور مجاز و مباح بپرهیزد.

1- حضرت امام صادق (علیه السّلام) می فرمودند : از خدا پرهیز (ترس) کنید و دین خود را با ورع نگهدارید.

منبع : اصول کافی جلد 4، ص 233

2- از یزید بن خلیفه، گفت: حضرت امام صادق (علیه السّلام) به ما پند داد، دستور داد و ما را به زهد واداشت و سپس فرمودند :بر شما باد به ورع زیرا بدانچه نزد خدا است، نتوان رسید جز به وسیله ی ورع .

منبع : اصول کافی جلد 4، ص 235

3- حضرت امام صادق (علیه السّلام) فرموده اند : کوشش بی ورع سود، نبخشد.

منبع : اصول کافی جلد 4، ص 235

4- حضرت امام باقر (علیه السّلام) ، فرمودند : سخت ترین عبادت ورع است.

منبع : اصول کافی جلد 4، ص 235

5- ابو الصباح کنانی به حضرت امام صادق (علیه السّلام) عرض کرد: ما از مردم چه ها بینیم در باره ی شما؟ حضرت امام صادق (علیه السّلام) فرمودند: چیست آنچه از مردم درباره ی من بینی؟ گفت: همیشه میان ما و مردی گفتگو شود و او می گوید: جعفری خبیث. سپس فرمودند: مردم شما را به من نسبت دهند و از شما به من تعبیر کنند؟ ابوالصباح گفت: آری. فرمودند: به خدا چه کم از شما پیرو جعفر هستند، همانا اصحاب من کسی است که ورع شدید دارد و برای آفریننده ی خود کار کند و امید ثواب او را دارد ، اینانند یاران من.

منبع : اصول کافی جلد 4، ص 235

6- حضرت امام باقر (علیه السّلام) فرمودند: خدا عزوجل فرماید: ای آدمی زاده ، از آنچه بر تو حرام کردم کناره کن تا از پارساترین مردم باشی.

منبع : ص 235

7- حفض بن غیاث گوید: از حضرت امام صادق (علیه السّلام) پرسیدم پارساترین مردم کیست؟ فرمودند: آنکه از هر چه خدا عزوجل حرام کرده است بر حذر باشد.

منبع : اصول کافی جلد 4، ص 237

8- ابی اسامه گوید که شنیدم حضرت امام صادق (علیه السّلام) می فرمودند: بر تو باد به تقوی از خدا و به پارسایی و کوشش و راستگویی و امانت پردازی و خوش اخلاقی و خوش همسایگی، شما بی زبان به سوی خود دعوت کنید، و زیور مذهب باشید نه ننگ آن ، بر شما باد به درازی رکوع و سجود، زیرا هر کدام شما رکوع و سجود را به درازا کشد، ابلیس از دنبالش به فریاد آید و گوید: وای بر من، آدمی فرمان برد و من نافرمانی کردم، او سجده کرد و من سر باز زدم.

منبع : اصول کافی جلد 4، ص 237


ادامه مطلب ...
نویسنده: سرباز آقا - سه‌شنبه ۱٠ شهریور ۱۳٩٤

 

فلسفه و ره آورد حج

1- خدا حجّ خانه محترم خود را بر شما واجب کرد، همان خانه ای که آن را قبله گاه انسان ها قرار دا که چونان تشنگان به سوی آن روی می آورند، و همانند کبوتران به آن پناه می برند.

خدای سبحان، کعبه را مظهر تواضع بندگان برابر عظمت خویش و نشانه ی اعتراف آنان به بزرگی و قدرت خود قرار داد و در میان انسان ها، شنوندگانی را برگزید که دعوت او را برای حج، اجابت کنند و سخن او را تصدیق نمایند وپای بر جایگاه پیامبران الهی نهند.

همانند فرشتگانی که بر گِرد عرش الهی طواف می کنند، و سودهای فراوان در این عبادتگاه و محل تجارت زائران به دست آورند و به سوی وعده گاه آمرزش الهی بشتابند. خدای سبحان، کعبه را برای اسلام، نشانه ی گویا، و برای پناهندگان، خانه ی اَمن و اَمان قرار داد؛ اَدای حق آن را واجب کرد و حج بیت الله را واجب شمرد بر همه ی شما انسانها ومقررّ داشت که به زیارت آن بروید، و فرمود: آن کس که توان رفتن به خانه خدا را دارد، حج بر او واجب است و آن کس که انکار کند، خداوند از همه ی جهانیان بی نیاز است.

منبع: نهج البلاغه، خطبه 1

 

www.ez12.persianblog.ir

با تشکر از انتخاب شما

 

نویسنده: سرباز آقا - سه‌شنبه ۱٠ شهریور ۱۳٩٤

1- رسول خدا(صلی الله علیه و آله و سلّم) در پاسخ ام سلمه فرمود: هرگاه مادر کودکش را شیر دهد ثواب هر بار که کودک پستان مادرش را می مکد با ثواب آزاد کردن بنده ای از نسل اسماعیل (علیه السّلام) برابری می کند؛ و چون از شیر دادن کودکش فارغ شود فرشته ای به پهلوی او می زند و می گوید : اینک اعمالت را از نو آغاز کن که گنهانت آمرزیده شد.

منبع : البحار ١٠۴/١٠٧

کیفیت نماز حضرت علی(علیه السّلام)

2- نماز امیرالمومنین(علیه السّلام) چهار رکعت است به دو تشهد و دو سلام، در هر رکعت بعد از حمد پنجاه مرتبه سوره ی توحید خوانده می شود. از حضرت صادق(علیه السّلام) روایت کرده اند که فرمودند: « هر کسی که این نماز را به جا آورد، از گناهان بیرون آید، مانند روزی که از مادر متولد شده باشد و حاجتهایش براورده شود.»

منبع: اسرارالصلوة،ص 214 و 215

3- حمران مى‏گوید هنگامى که از سفر زیارت امام حسین (علیه السّلام) برگشتم، حضرت امام باقر (علیه السّلام) به دیدارم آمد و فرمودند: اى حمران! به تو مژده مى‌دهم که هر کس قبور شهیدان آل محمد (صلی الله علیه و آله و سلّم) را زیارت کند و مرادش از این کار رضایت خدا و تقرب به پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلّم) باشد، از گناهانش بیرون مى‏آید مانند روزى که مادرش او را زاده است.

منبع : امالى شیخ طوسى، ج 2، ص 28، چاپ نجف/ بحارالانوار، ج 98، ص 20.

4- حضرت امام باقر (علیه السّلام) فرمودند: کسی که شب قدر را [با دعا و عبادت خدا] زنده دارد، گناهانش آمرزیده شود، گرچه به عدد ستارگان آسمان و سنگینی کوهها و وزن دریاها باشد.

منبع : البحار 98/168

 

www.ez12.persianblog.ir

با تشکر از انتخاب شما

نویسنده: سرباز آقا - سه‌شنبه ۱٠ شهریور ۱۳٩٤

نویسنده: سرباز آقا - دوشنبه ٩ شهریور ۱۳٩٤

آفرینش جهان

1- خلقت را آغاز کرد، و موجودات را بیافرید، بدون نیاز به فکر و اندیشه ای، یا استفاده از تجربه ای، بی آن که حرکتی ایجاد کند، و یا تصمیمی مضطرب در او راه داشته باشد. برای پدید آمدن موجودات، وقت مناسبی قرار داد، و موجودات گوناگون را هماهنگ کرد، و در هر کدام، غریزه ی خاصّ خودش را قرار داد، و غرائز را همراه آنان گردانید. خدا پیش از آن که موجودات را بیافریند، از تمام جزئیات و جوانب آنها آگاهی داشت، و حدود و پایان آنها را می دانست، و از اسرار درون و بیرون پدیده ها، آشنا بود. سپس خدای سبحان طبقات فضا را شکافت، و اطراف آن را باز کرد، و هوای به آسمان و زمین راه یافته را آفرید(1) ، و در آن آبی روان ساخت، آبی که امواج متلاطم آن شکننده بود، که یکی بر دیگری می نشست، آب را بر بادی طوفانی و شکننده نهاد، و باد را به بازگرداندن آن فرمان داد، و به نگهداری آب مسلط ساخت، و حد و مرز آن را به خوبی تعیین فرمود. فضا در زیر تند باد و آب بر بالای آن در حرکت بود. سپس خدای سبحان طوفانی برانگیخت که آب را متلاطم ساخت(2)و امواج آب را پی در پی درهم کوبید. طوفان به شدت وزید، و از نقطه ای دور دوباره آغاز شد. سپس به طوفات امر کرد تا امواج دریاها را به هر سو روان کند و بر هم کوبد و با همان شدت که در فضا وزیدن داشت، بر امواج آب ها حکله ور گردد از اول آن بر می داشت و به آخرش می ریخت، و آب های ساکن را به امواج سرکش برگرداند. تا آنجا که آب ها روی هم قرار گرفتند، و چون قله های بلند کوه ها بالا آمدند. امواج تند کف های برآمده از آب ها را در هوای باز، و فضای گسترده بالا برد، که از آن هفت آسمان را پدید آورد(3). آسمان پایین را چون موج مهار شده، و آسمان های بالا را مانند سقفی استوار و بلند قرار داد، بی آن که نیازمند به ستونی باشد یا میخ هایی که آنها را استوار کند. آنگاه فضای پایین را به وسیله نور ستارگانِ درخشنده زینت بخشید و در آن چراغی روشنایی بخش(خورشید)، و ماهی درخشان، به حرکت در آورد که همواره در مدار فلکی گردنده و بر قرار، و سقفی متحرک، و صفحه ای بی قرار، به گردش خود ادامه دهند.

(1)   : امام (علیه السّلام) در این گفتار علمی به مراحل دقیق آفرینش اشاره کرد که خداوند بزرگ ابتدا هوا و سپس آب و آنگاه دیگر پدیده ها را آفرید. امروز همه ی دانشمندان این حقیقت را قبول دارند که آب از اکسیژن و هیدروژن پدید آمده و آغاز آفرینش از هوا و توده ی بخار بوده است.

(2)   : اشاره به علم: سآلوژی Sea_logy (دریا شناسی) و کیماتولوژی Kymatology (موج شناسی)

(3)   :اشاره به علم: اتمولوژی (بخار آب شناسی)

منبع: نهج البلاغه، خطبه 1

 

www.ez12.persianblog.ir

با تشکر از انتخاب شما

 

نویسنده: سرباز آقا - یکشنبه ۸ شهریور ۱۳٩٤

1- حضرت امام صادق (علیه السّلام) فرموده اند: علت اینکه کف دست مو ندارد؛ این است که انسان با آنها لمس می کند. لذا اگر مو داشته باشند نمی تواند به آنچه لمس می کند پی ببرد.

منبع: علل الشرایع،ج1،ص100 و101

 

www.ez12.persianblog.ir

با تشکر از انتخاب شما

نویسنده: سرباز آقا - شنبه ٧ شهریور ۱۳٩٤

 


 

اسلام و ازدواج

1- حضرت رسول اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) فرموده اند: در اسلام، هیچ بنایی نزد خدا محبوب تر از ازدواج نیست.

منبع : من لا یحضره الفقیه، شیخ صدوق، ص 409

2- حضرت پیامبر اسلام (صلّی الله علیه و آله و سلّم) فرموده اند: کسیکه به فطرت من علاقه دارد البته باید از سنت من پیروی کند و در راه من قدم بردارد و یکی از سنن من ازدواج و آمیزش با زنان است.

منبع : ماکارم الخلاق، ص 99

3- حضرت رسول اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) فرموده اند: برای یک مرد پس از قبول اسلام هیچ سودی بهتر و برتر از همسری با یک زن مسلمان درستکار نیست، زنی، که مرد را با دیدن خود شاد سازد، از دستورش اطاعت نماید، و در غیاب شوهر حافظ عفّت خویش و اموال وی باشد.

منبع : مکارم الخلاق، ص 101

4- حضرت امام علی (علیه السّلام) فرموده اند: هیچ یک از اصحاب رسول خدا(صلی الله علیه و آله و سلّم) ازدواج نمی کرد مگر آنکه نبیّ اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) درباره ی او می فرمود دینش کامل شد.

منبع : ص مکارم الاخلاق، ص 99

5- حضرت رسول اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) فرموده اند: بهترین امت من در درجه ی اول کسانی هستند که ازدواج کرده اند و مردان و زنان بدون همسر در رتبه ی آخر قرار دارند.

منبع : مستدرک،ج2،ص 531

6- حضرت رسول اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) فرموده اند: کسی که ازدواج کند، نصف دین خود را حفظ کرده است؛ پس، باید برای نصف دیگر از خدا پروا داشته باشد

منبع : بحارالانوار، علامه ی مجلسی، ج 100، ص 219

7- حضرت رسول اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) فرموده اند: ای گروه جوانان هریک از شما که قدرت ازدواج دارد حتما اقدام نماید، چه این خود بهترین وسیله است که چشم را از نگاه های آلوده و خیانت آمیز و عورت را از بی عفتی و گناه محافظت نماید.

منبع : مکارم الاخلاق، ص 100

انتخاب همسر

8- حضرت رسول اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) فرموده اند: آنکس که دختر خود را به ازدواج مرد فاسقی درآورد با این عمل از وی قطع رحم نموده است.

منبع : محجة البیضاء، ج 3، ص 94

 


ادامه مطلب ...
نویسنده: سرباز آقا - شنبه ٧ شهریور ۱۳٩٤

نویسنده: سرباز آقا - جمعه ٦ شهریور ۱۳٩٤

1- حضرت امام علی (علیه السّلام) فرموده اند: دو رویی و نفاق آدمی ناشی از حقارت و ذلتی است که در ضمیر خود،احساس می کند.

منبع : غررالحکم ص777

 

www.ez12.persianblog.ir

با تشکر از انتخاب شما

 

نویسنده: سرباز آقا - جمعه ٦ شهریور ۱۳٩٤

نویسنده: سرباز آقا - پنجشنبه ٥ شهریور ۱۳٩٤

ننگ و بدنامی

1- حضرت امام علی (علیه السّلام) فرمودند: کسی که عقلش بر هوای نفس غالب باشد بر رستگاری و سعادت نائل می شود، و آنکس که عقلش مغلوب تمایلات نفسانیش باشد، سرانجام رسوا و مفتضح می گردد.

منبع : غررالحکم ،ص657

2- حضرت امام علی (علیه السّلام) فرمودند: به راستی اگر هوای نفس را فرمانروای خود سازید و بی قید و شرط اطاعتش نمائید شما را کور و کر می کند و سرانجام مایه ی سقوط و هلاکت شما خواهد شد.

منبع : غررالحکم ،ص292

3- حضرت امام علی (علیه السّلام) فرمودند: آنکس که تمایلات نفسانی بر عقلش غالب باشد، رسوائیهایش آشکار خواهد شد.

منبع : غررالحکم ، ص 675

4- حضرت امام علی (علیه السّلام) فرمودند: ننگ رسوائی، شیرینی لذّت را تیره و تار می سازد.

منبع : فهرست غرر ، ص358

5- حضرت امام علی (علیه السّلام) فرمودند: کسی که روان خود را از ناپاکیهای اخلاق تطهیر ننماید عادات ناپسندیده اش او را رسوا خواهد ساخت.

منبع : غررالحکم ، ص719

6- حضرت امام علی (علیه السّلام) فرمودند: کسی که اندرز و نصیحت را بپذیرد از رسوائی مصون خواهد ماند.

منبع : غررالحکم ،ص650

 

www.ez12.persianblog.ir

با تشکر از انتخاب شما

 

نویسنده: سرباز آقا - پنجشنبه ٥ شهریور ۱۳٩٤

 

 

نویسنده: سرباز آقا - سه‌شنبه ۳ شهریور ۱۳٩٤

 

ریا و خدعه

1- از حضرت رسول اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) سوال شد که فردای قیامت نجات در چیست؟ حضرت در جواب فرمودند: نجات تنها در این است که با خداوند از در خدعه و فریب وارد نشوید که خداوند با شما خدعه نماید. زیرا هرکس با خدا خدعه کند خدا با او خدعه خواهد کرد و ایمانش را از وی سلب می کند، کسی که با خدا خدعه می کند اگر درست بفهمد در واقع خود را فریب داده است. گفته شد یا رسول الله چگونه با خدا خدعه می کند؟ فرمودند: فریضه ای را که خداوند بدان امر فرموده انجام می دهد ولی در نیت غیرخدا را اراده می نماید . سپس فرمودند: راه تقوی در پیش گیرید و از ریا بپرهیزید که ریا شرک به خداوند است و ریاکار در قیامت به چهار اسم خوانده می شود: ای کافر، ای فاجر، ای مکار، ای زیانکار، اعمالت بر باد رفت و اجرت باطل شد.

منبع: سفینه1، ((رأی))،ص499

2- حضرت رسول اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) فرمودند: اگر کسی زنی را با مال حلال به همسری قانونی خویش درآورد و مقصودش از ازدواج با وی فخرفروشی و ریاکاری و خودبینی باشد خداوند از این پیوند زناشویی جز بر ذلت و پستی او نمی افزاید.

منبع: وسائل،کتاب نکاح،باب استحباب تزویج المراة لدینها،ص6

3- حضرت رسول اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) فرموده اند: علم را نخواهید برای فخر فروشی به دانشمندان و نه برای مجادله با بیسوادان و نه برای خودنمایی در مجالس و نه برای جلب توجه مردم، بمنظور ریاست طلبی و برتری جویی. چه آنکس که هدفش از کسب دانش این چنین باشد قرارگاه او در آتش است.

منبع: لئالی الاخبار،ص193

4- حضرت امام علی (علیه السّلام) فرموده اند: آنکس که راه خطا را وجهه ی عمل خود قرار دهد حیله و تزویر، او را مخذول و منکوب خواهد کرد.

منبع: بحار،ج17،ص138

5- حضرت رسول اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) فرموده اند: و اما  ریا کار چهار نشانه دارد: 1- هنگامی که کسی نزد اوست به عبادت خدا حریص است 2- در تنهایی تنبل وبی حال است. 3- در همه ی امورش به دنبال ستایش دیگران است 4- با تمامی توان در نیکوکارکردن ظاهرش می کوشد.

منبع : تحف العقول، چاپ جامعه مدرسین، ص٢٢

6- حضرت امام رضا (علیه السّلام) فرموده اند: کسی که کار خوبش را مخفیانه (و به دور از ریا) انجام دهد، هفتاد برابر پاداش می گیرد.

منبع: مسند،ج1،ص264

7- از حضرت رسول اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) سوال شد که فردای قیامت نجات در چیست؟ حضرت در جواب فرمودند: نجات تنها در این است که با خداوند از در خدعه و فریب وارد نشوید که خداوند با شما خدعه نماید. زیرا هر کس با خدا خدعه کند خدا با او خدعه خواهد کرد و ایمانش را از وی سلب  می کند. کسی که با خدا خدعه می کند اگر درست بفهمد در واقع خود را فریب داده است. گفته شد یا رسول الله چگونه با خدا خدعه می کند؟ فرمودند: فریضه ای را که خداوند بدان امر فرموده انجام می دهد ولی در نیت غیر خدا را اراده می نماید. سپس فرمودند: راه تقوی در پیش گیرید و از ریا بپرهیزید که ریا شرک به خداوند است و ریاکار در قیامت به چهار اسم خوانده می شود: ای کافر، ای فاجر، ای مکار، ای زیانکار، اعمالت بر باد رفت و اجرت باطل شد.

منبع:سفینه 1، ((رأی))، ص 499

www.ez12.persianblog.ir

با تشکر از انتخاب شما

 

نویسنده: سرباز آقا - سه‌شنبه ۳ شهریور ۱۳٩٤

نویسنده: سرباز آقا - سه‌شنبه ۳ شهریور ۱۳٩٤

رشد جنسی و عقلی

1- حضرت امام صادق (علیه السّلام) فرمودند: یتیمیِ کودکان بی پدر، با نطفه سازی و محتلم شدن که نشانه ی بلوغ جنسی و نیرومندی بدن است پایان می پذیرد، اما اگر با وجود احتلام، رشد عقلیش ثابت نشود، سفیه یا ضعیف العقل  باشد، ولیّ او موظّف است اموال وی را همچنان در ید خویش نگاهداری نماید.

    منبع : وسائل 4، ص199

2- ابن سنان از حضرت صادق (علیه السّلام) سؤال کرد چه موقع اموال نوجوان در اختیارش گذارده می شود، فرمودند: موقعیکه بالغ شود و به علاوه رشد عقلی وی نیز معلوم گردد و سفیه یا ضعیف العقل نباشد.

منبع : مستدرک 2، ص496

رشد بدن انسان

3- حضرت امام صادق (علیه السّلام) در توحید مفضّل، موضوع رشد اندام و موازنه آن را از دوران رحم تا دوران بلوغ در ردیف یکی از آیات الهی آورده است: مفضّل از حضرت امام صادق (علیه السّلام) درخواست کرد در اطراف رشد بدن انسان در ادوار مختلف زندگی تا رسیدن به حدّ بلوغ و کمال نهایی خود، بیانی بفرمایند.امام (علیه السّلام) فرمودند: مراحل اولیه ی رشد در رحم مادر است، در آنجاییکه چشمی آن را نمی بیند و دست کسی به وی نمی رسد پرورش می یابد تا به صورت انسان معتدلی متولّد شود، انسانی که واجد تمام لوازم و سرمایه های زندگی است، انسانی که دارای احشا و اعضا عوامل حیات است، و ساخته شده از مجموع استخوان، گوشت، پیه مغز، پی ، رگ و غضروف. موقعیکه متولّد می شود باز هم در راه رشد و نموّ است، رشد همگانی، رشد همه جانبه و عمومی. تمام اعضاء نموّ می کنند درحالیکه شکل انسانی و توازن همواره ثابت و بر قرار است، مجموعه ی بدن با تعادل پیش می رود و دچار زیاده و نقصان ناموزون نمی شود، تا سر انجام به رشد نهایی خود برسد. آیا به وجود آمدن آن همه اعضاء مختلف و گوناگون و همچنین رشد موزون و تکامل معتدل آنها، از منشأ جز تدبیر لطیف و حکیمانه ی الهی ممکن است سرچشمه ی بگیرد؟

منبع : بحار 2 ، ص21

رشد قامت انسان

4- حضرت امام علی (علیه السّلام) در ضمن حدیثی مدارج تکامل و رشد انسان را در سنین مختلف تا رسیدن به دوران بلوغ و آخرین مرحله ی نموّ شرح داده و درباره ی رشد استخوان های طولی بدن که ملاک طول قامت انسان است فرموده: در سن 24 سالگی استخوان های دراز و قامت آدمی به رشد نهایی خود می رسند و سپس متوقّف می گردند.

منبع : مستدرک 2 ص625

 

www.ez12.persianblog.ir

با تشکر از انتخاب شما

 

نویسنده: سرباز آقا - دوشنبه ٢ شهریور ۱۳٩٤

1- حضرت امام صادق (علیه السّلام) فرموده اند: علت اینکه ریه دو قطعه است؛ این است که قلب در میان آنها قرار گرفته و با حرکتشان خنک شود.

منبع: علل الشرایع،ج1،ص100 و101

 

www.ez12.persianblog.ir

با تشکر از انتخاب شما

 

نویسنده: سرباز آقا - دوشنبه ٢ شهریور ۱۳٩٤

کدهای اضافی کاربر :


Google

در اين وبلاگ
در كل اينترنت