حدیث
کلمات کلیدی مطالب
نویسنده: سرباز آقا - پنجشنبه ۳٠ مهر ۱۳٩٤

 

 


رازهای درونی

1- حضرت امام جواد (علیه السّلام) از جدّش حدیث کرده اند که فرمودند:  آدمی در زیر زبان خود پنهان است یعنی زبان می تواند با اراده یا بی اراده راز آدمی را فاش کند و سرّ نهان را آشکار نماید.

منبع : بحار جلد 17 ص101

2- حضرت امام علی (علیه السّلام) می فرمودند: از گفتار های غیر ضروری پرهیز کن زیرا آن سخنان عیوب باطنی تو را آشکار می کند و دشمنان آرام را بر ضدّ تو تهییج می نماید.

    منبع : غرراحکم ص155

قصه معروف بو علی سینا و بیمار عاشق

3- بوعلی سینا بر بالین بیماری آمد که در ضمیر پنهان عشق سوزانی داشت و نمی توانست به زبان بیاورد. نبض او را در دست گرفت و کسیکه نام های محلات شهر ها را می دانست یک یک آن ها را به زبان آورد. چون بنام یکی از محلات رسید نبض بیمار حرکت شدیدی کرد. بو علی دستور داد کوچه های این محل را نام برند. نام یکی از کوچه ها نیز نبض مریض را به سختی حرکت داد. خلاصه نام اشخاص آن خانه را بردند تا نام دختری را به زبان آوردند، نبض حرکت شدیدی کرد. بو علی گفت این بیمار به دختری که در فلان منزل است دل بسته و عاشق است. بو علی سینا از راه حرکات نبض به عشق پنهانی که در ضمیر مخفی مریض بود واقف شد.

منبع : لغت نامه ی دهخدا ((ابوعلی )) ص644

احیا فطریات

4- یکی از وظایف بزرگ پیامبران الهی بیدار کردن فطریات بشر و به کار انداختن سرمایه های الهی انسانست. حضرت امام علی (علیه السّلام) در این باره فرموده اند: خداوند پیامبران خود را برانگیخت و پیاپی بین مردم فرستاد تا بشر را به اداء پیمان فطرت وادارند و نعمت های فراموش شده ی خدا را یادآوری کنند و با فعالیت های تبلیغی خود نیرو های نهفته ی عقل مردم را برانگیخته و به کار اندازند.

منبع : نهج البلاغه ملا فتح الله ص37

کتمان و حفظ اسرار

5- حضرت علی بن الحسین (علیه السّلام) فرموده اند: من دوست دارم برای دو خصلت بد که در شیعه ی ما هست، گوشت استخوان دستم را عوض بدهم تا رفع شوند: کج خلقی و کم سرنگهداری( تنگ حوصله ای و کمی سرپوشی).

منبع: اصول کافی جلد 4، ص655

6- حضرت امام صادق (علیه السّلام) فرموده اند: مردم به دو خصلت فرمان یافتند و هر دو را ضایع کردند و به وسیله ی ضایع کردن آنها بی همه چیز شدند، و آن دو: صبر است و راز نگهداری.

منبع: اصول کافی جلد 4، ص655


ادامه مطلب ...
نویسنده: سرباز آقا - چهارشنبه ٢٩ مهر ۱۳٩٤

 

 

1- حضرت امام علی (علیه السّلام) می فرمایند: سخاوت زیاد دوستان را می افزاید ودشمنان را به دوستی می کشاند.

منبع: شرح غرر الحکم۴⁄۵٩٢

2- حضرت امام رضا (علیه السّلام) می فرمایند: آدم سخاوتمند، به خدا و بهشت نزدیک است و به مردم نزدیک است و از آتش به دور است.

منبع:مسند،ج1،ص295

3- حضرت امام رضا (علیه السّلام) می فرمایند: آدم سخاوتمند از غذای مردم می خورد تا آن ها هم از غذای او بخورند.

منبع: مسند،ج1،ص295

4- حضرت امام رضا (علیه السّلام) می فرمایند: سخاوت، درختی است در بهشت که شاخه هایش در دنیا است، پس هر کس به شاخه ای از آن درآویزد، به بهشت می رود.

منبع: مسترک، ج7،ص14

5- حضرت امام عسگری (علیه السّلام) فرموده اند: جود و سخا اندازه ای دارد که اگر از آن تجاوز کند اسراف میشود، احتیاط و محکم کاری اندازه ای دارد  که اگر از حدش فزون تر شد ترس خواهد بود ،صرفه جویی و اعتدال در صرف مال اندازه ای دارد که اگر از آن بیشتر شود بخل است وشجاعت ودلیری اندازه ای دارد که اگر از حدش بگذرد تهور و بی باکی خواهد بود.

منبع: بحار 17،ص218

6- حضرت رسول خدا (صلّی الله علیه و آله و سلّم) در سخنرانی خود فرمودند : آیا به شما خبر ندهم از بهترین شیوه در دنیا و آخرت ؟ گذشت از هر کس که به تو ستم کرده ، پیوست کنی با هر که از تو بریده و احسان به هر که هم به تو بدی کرده و بخشش به هر که هم تو را دریغ داشته.

منبع : اصول کافی جلد 4 ،ص 325

7- حضرت امام صادق (علیه السّلام) فرمودند : سه مورد از مکارم دنیا و آخرتند : در گذری از کسی که به تو ستم کرده و پیوند کنی با کسی که از تو بریده و بردباری کنی هنگامی که با تو نادانی کنند.

منبع: اصول کافی جلد 4 ،ص 327

8- ابی حمزه ثمالی گوید : شنیدم علی بن الحسین (علیه السّلام) می فرمودند : چون روز رستاخیز شود، خدا تبارک و تعالی اولین و آخرین را در یک سرزمین گرد آورد ، سپس جارچی جار کشد کجایند اهل فضل؟ پس پیشاهنگان مردم برخیزند و فرشته ها آنان را دیدار کنند و بگویند فضل شما چه بوده است؟ در پاسخ گویند: ما پیوند می کردیم با هر که از ما می برید و بخشش می کردیم به هر که از ما دریغ می کرد و گذشت می کردیم از هر که به ما ستم می کرد، فرمودند: به آنها گفته شود: راست گفتید، به بهشت در آیید.

منبع: اصول کافی جلد 4 ،ص 327

 


ادامه مطلب ...
نویسنده: سرباز آقا - سه‌شنبه ٢۸ مهر ۱۳٩٤

 

1- حضرت امام علی (علیه السّلام) فرموده اند: خردمند کسی است که از تجربیات زندگی پند و سرمشق آموزد.

منبع: بحار1،ص53

2- حضرت امام علی (علیه السّلام) فرموده اند: انسان عاقل از وقایع دیروز خود عبرت و سرمشق می گیرد و آن را در زندگی، پشتیبان خود قرار می دهد.

منبع: غررالحکم،ص678

3- حضرت امام علی(علیه السّلام) فرموده اند: وقتی افراد عاقل، پیر می شوند نیروی عقل در نهادشان جوان می گردد و موقعیکه اشخاص جاهل به پیری می رسند جهل ونادانی در وجودشان جوان می شود.

منبع: فهرست غرر،ص189

4- حضرت امام علی(علیه السّلام) به فرزندش حضرت مجتبی(علیه السّلام) فرموده اند: برای امور واقع نشده به آنچه واقع شده است استدلال نما و با مطالعه  قضایای تحقق یافته، حوادث یافت نشده را پیش بینی کن، زیرا امور جهان، همانند یکدیگرند، از آن اشخاص نباش که موعظه سودش ندهد، مگر توأم با آزار و رنج باشد زیرا انسان عاقل باید از راه آموزش و فکر، پند پذیرد، این بهائم هستند که جز با کتک ، فرمان نمی برند.

منبع: نهج البلاغه فیض،ص926

5- حضرت امام علی (علیه السّلام) فرموده اند: پند پذیری انسان عاقل به وسیله ادب و تربیت است، چهارپایان و حیوانانند که تنها با ضرب و زدن، تربیت می شوند.

منبع: غررالحکم ص 645-634

6- حضرت امام علی (علیه السّلام) فرموده اند: اشخاص عاقل به سعی و کوشش خود تکیه می کنند ولی مردان نادان به آمال و آرزوهای خویشتن متکی هستند.

منبع: غررالحکم،ص43

7- حضرت امام علی (علیه السّلام) فرموده اند: شایسته است انسان عاقل، خویشتن را از مستی ثروت، از مستی قدرت، از مستی علم و دانش، از مستی تمجید و تملق ، از مستی جوانی مصون نگاه دارد. زیرا هر یک از این مستی ها بادهای مسموم و پلیدی دارد که عقل را زائل می کند و آدمی را خفیف و بی شخصیت می نماید.

منبع: غررالحکم،ص862

8- حضرت امام صادق (علیه السّلام) فرموده اند: انسان عاقل از یک سوراخ دوبار گزیده نمی شود یعنی انسان عاقل همواره تجربیّات خود را بخاطر میسپارد و عملاً به کار می بندد و اگر یک بار اشتباه کرد دوبار آنرا تکرار نمی کند.

منبع : تحف القول ،ص96


ادامه مطلب ...
نویسنده: سرباز آقا - دوشنبه ٢٧ مهر ۱۳٩٤

 


1- حضرت امام صادق (علیه السّلام) موثرترین راه فراخوانی به خیر و نیکی را دعوت عملی می داند و می فرمایند: دعوت کننده ی مردم باشید اما نه با زبان، بلکه با پارسایی، تلاش، نماز و نیکی، که این رفتارها خود دعوت کننده هستند.

منبع : کافی، چاپ اسلامیه ، ج3 ، ص 128

2- حضرت امام علی (علیه السّلام) در وصیت خود به حضرت امام حسن (علیه السّلام) و حضرت امام حسین (علیه السّلام) که در واقع وصیتی به همگان است، می فرمایند: امر به معروف و نهی از منکر را ترک نکنید که افراد شرور و بدکار جامعه بر شما مسلط می شوند و آن گاه هر چه دعا کنید به اجابت نرسد.

منبع : نهج البلاغه، ترجمه دکتر علی شیروانی ، نامه ی 47

3- حضرت امام باقر (علیه السّلام) می فرمایند: امر به معروف و نهی از منکر فریضه ی بزرگ الهی است که همه ی واجبات با آن برپا می شود و به وسیله ی آن امنیت برقرار می گردد، کسب و کار مردم حلال و حقوق افراد تأمین می شود و در سایه ی آن آبادانی می آید و از دشمنلان انتقام گرفته می شود و کارها رو به راه می گردد.

منبع : وسائل الشیعه ، ج 11، باب اول ، حدیث 6، ص 395

4- حضرت رسول اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) فرموده اند: هر کس به کار نیکی امر یا از بدی بازدارد یا مردم را به خیر راهنمایی کند یا به نحوی موجبات تشویق آن ها را فراهم سازد، در آن عمل خیر سهیم و شریک است و همچنین، هر کس امر به کار بد کند یا دیگران را بدان راهنمایی و تشویق نماید، او نیز شریک است.

منبع : تفسیر نمونه ، ج 4 ، ص 39

5- حضرت امام علی (علیه السّلام) فرموده اند: تمام کارهای نیک، حتی جهاد در راه خدا در برابر امر به معروف و نهی از منکر چون قطره ی آبی است در برابر دریای پهناور.

منبع : نهچ البلاغه ، حکمت374

6- حضرت رسول اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) فرموده اند: مردم یک جامعه مانند سرنشینان کشتی اند. اگر کسی جایی را که نشسته ، به بهانه ی این که جای خودش است، خراب کند، نه تنها خودش بلکه همه را غرق خواهد کرد.

خودداری از امر به معروف و نهی از منکر

7- حضرت رسول اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) این مصیبت را برای مسلمین بزگترین خطر اجتماعی شناخته است و به مردم فرمودند: چه خواهید کرد موقعی که زنان شما دچار فساد اخلاق شوند و جوانان شما به گناه آلوده گردند و از فریضه ی امر به معروف و نهی از منکر خودداری کنند؟! عرض شد: یا رسول الله آیا چنین وضعی برای مسلمین پیش می آید؟! فرمودند: بلی و بدتر از آن. فرمودند: چه خواهید کرد موقعی که مردم را به گناه امر کنید و از نیکیها نهی نمایید؟!عرض کردند یا رسول الله آیا چنین وضعی پیش می آید؟! فرمودند: بلی و بدتر از آن، سپس فرمودند : چه خواهید کرد وقتی در نظر شما نیکیها گناه و منکر شناخته شود و منکرات و گناهان را نیک و پسندیده بدانید؟!

منبع: قرب الاسناد،ص26


ادامه مطلب ...
نویسنده: سرباز آقا - یکشنبه ٢٦ مهر ۱۳٩٤

 

 

ضرورت حکومت

(آنگاه که شعار خوارج را شنید که می گویند، لا حکم الا الله در سال 38 هجری در مسجد کوفه فرمود)

1- حضرت امام علی (علیه السّلام) فرمودند : سخن حقّی است، که از آن اراده ی باطل شد! آری درست است، فرمانی جز فرمان خدا نیست، ولی اینها می گویند زمامداری جز برای خدا نیست، در حالی که مردم به زمامداری نیک یا بد، نیازمندند، تا مومنان در سایه ی حکومت، به کار خود مشغول و کافران هم بهره مند شوند، و مردم در استقرار حکومت، زندگی کنند، به وسیله حکومت بیت المال جمع آوری می گردد و به کمک آن با دشمنان می توان مبارزه کرد(1). جاده ها امن و امان، و حقّ ضعیفان از نیرومندان گرفته می شود، نیکوکاران در رفاه و از دست بدکاران، در امان می باشند.[ در روایت دیگری آمده، چون سخن آنان را درباره حکمیّت شنید فرمود] منتظر حکم خداوند درباره ی شما هستم. [ و نیز فرمود:] امّا در حکومت پاکان، پرهیزکار به خوبی انجام وظیفه می کند، ولی در حکومت بدکاران، ناپاک از آن بهره مند می شود تا مدّتش سرآید و مرگ فرا رسد.

(1) : نفی: آنارشیسم Anarchism( که می گویند جامعه باید بدون حکومت اداره شود)

منبع: نهج البلاغه، خطبه 40

2- بفرموده ی حضرت امام صادق (علیه السّلام) بر فرمانروایان فرض است که همواره سه وظیفه را درباره ی فرد و جامعه انجام دهند. یکی آنکه نیکوکاران را با پاداش نیک تشویق کنند و از این راه میل درستکاری را در آنان افزایش دهند. دیگر آنکه پرده ی بدکار را پاره نکنند و گناهش را مستور نگاهدارند تا از کرده ی خود پشیمان شود و از راه نادرست بازگردد. سوم آنکه با روش های تفضل آمیز و منصفانه موجبات همبستگی و الفت جامعه را فراهم سازند.

منبع: تحف العقول، ص 319

3- حضرت امام صادق (علیه السّلام) فرموده اند: مردم تمام بلاد از سه طبقه بی نیاز نیستند تا در تنظیم امور دنیا و آخرت خود به آنان پناهنده شوند و اگر گروهی فاقد آن سه باشند زندگی وحشی و حیوانی خواهند داشت نه زندگی انسان، اول، فقیهی که عالم و متقی باشد، دوم حکومتی که خیرخواه و فرمانروا باشد، سوم طبیبی که در کار خود بینا و مورد اعتماد مردم باشد.

منبع: تحف العقول، ص 321

4- حضرت امام علی (علیه السّلام) فرموده اند: مردم در روش های اخلاقی و صفات اجتماعی، به حکومتهای خود بیشتر شباهت دارند تا به پدران خویش.

منبع: بحار17،ص129

5- حضرت امام علی (علیه السّلام) فرموده اند: کارهای بزرگ را به مردم پست و فرومایه سپردن باعث زوال دولتها است.

منبع: مستدرک2،ص362

6- حضرت امام صادق (علیه السّلام) فرموده اند: بدان که نجات تو از آنچه به عهده ات گذاشته شده (حکومت) در گرو حفظ خونهاست و خودداری از آزار رساندن به دوستان خدا و ملایمت با مردم، و تاٴنی  و خوش رفتاری و نرمش اما نه از روی ضعف، و سخت گیری بدون خشونت، و مدارا با مافوقت و فرستادگان او که نزد تو می آیند؛ میان رعیت خود، به خواست خدا، بر پایه ی حق و عدل، صلح و آشتی بر قرار ساز.

منبع : البحار ٧٧/١٩٠

 

www.ez12.persianblog.ir

با تشکر از انتخاب شما

نویسنده: سرباز آقا - یکشنبه ٢٦ مهر ۱۳٩٤

 


دوام برادری

1- و همگی به رشته ی الهی درآویزید و پراکنده نشوید، و نعمت خدا را بر خود یاد کنید که دشمن یکدیگر بودید پس او میان دل های شما الفت داد و به موهبت او با هم برادر شدید؛ و بر لبه ی پرتگاه آتش بودید که شما را از آن رهانید. خداوند این گونه آیات خود را برای شما بیان می کند تا هدایت یابید.

منبع:سوره ی آل عمران،103

2- حضرت امام علی (علیه السّلام) فرموده اند: روابط برادرانه با وجود انصاف و رفتار منصفانه قابل بقا و دوام است.

منبع: مستدرک،ج2،ص308

3- حضرت امام صادق (علیه السّلام) فرموده اند: اگر بین تو و برادر مسلمانت چیزی اتفاق افتاد او را برای گناهش مورد ملامت و توبیخ قرار مده.

منبع: مستدرک2،ص105

4- موقعیکه حضرت محمد (صلّی الله علیه و آله و سلّم) هفت ساله شد روزی به مادرش حلیمه ی سعدیه فرمود برادرانم کجا هستند؟ جواب داد: فرزند عزیز، آنان گوسفندانی را که خداوند به برکت وجود تو به ما مرحمت کرده است به چرا می برند. طفل گفت مادر، درباره ی من به انصاف رفتار ننمودی. مادر پرسید چرا؟ فرمودند: آیا سزاوار است که من در سایه ی خیمه باشم و شیر بنوشم و برادرانم در بیابان برابر آفتاب سوزان باشند.

منبع: بحار6،ص88

ارزش برادری

5- حضرت امام صادق (علیه السّلام) فرموده اند: بهترین و محبوبترین برادران من کسی است که عیوب مرا به من اهدا کند و نقائصم را تذکر دهد.

منبع: تحف العقول،ص366

6- حضرت امام موسی بن جعفر (علیه السّلام) در ضمن حدیثی که ساعات شبانه روز مردم را تقسیم کرده اند، فرموده اند: و ساعتی برای معاشرت با برادران دینی و مورد اعتماد است، آنانکه عیب های شما را به شما بشناسانند و این کار را با صفای باطن و بیغرض و در کمال خلوص انجام دهند.

منبع: تحف العقول،ص409

7- حضرت امام صادق (علیه السّلام) درباره ی تکریم میانسالان فرموده اند: کسی که برادر مسلمان خود را که بر او وارد شده احترام نماید خدا را احترام کرده است.

منبع: مکارم الاخلاق،ص51


ادامه مطلب ...
نویسنده: سرباز آقا - جمعه ٢٤ مهر ۱۳٩٤

 

هدیه

1- ابن عباس از رسول اکرم(صلی الله علیه و آله و سلّم) نقل کرده است که فرمودند: کسی که تحفه ای بخرد و برای خانواده ی خود بیاورد ،اجر او در پیشگاه الهی مانند کسی است که به مستمندان کمک کرده باشد. سپس در طرز تقسیم تحفه فرمودند: اول دختر بچه ها بدهید سپس پسرها، آنکس که دختر بچه ی خود را مسرور نماید اجر آزاد کردن بنده ای از فرزندان اسماعیل دارد و آنکس که دیده ی پسر بچه ی خود را روشن کند مانند کسی است که از خوف خداوند گریسته باشد و اجر گریه از خوف خداوند، جنات نعیم است.

منبع : مکارم الاخلاق ص114

2- حضرت امام صادق (علیه السّلام) فرمودند: هر که زبانش راستگو است کردارش پاک است و هر که خوش نیت است به روزیش فزوده شود و هر که با خانواده ی خود خوش رفتار است عمرش دراز است.

منبع : اصول کافی جلد 4، ص 321

3- حضرت امام صادق (علیه السّلام) فرموده اند: کسی که در طلب روزی خانواده ی خود کار می کند و به سعی و کوشش تن می دهد مانند مجاهدی است که در میدان کارزار برای خدا جهاد می نماید.

منبع: کافی5،ص88

4- انس بن مالک گفت: موقعیکه رسول اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) از جنگ تبوک مراجعت می کرد سعد انصاری به استقبال آمد، حضرت با او مصافحه کرد و دست سعد را زبر و خشن دید. فرمودند: چه صدمه ای و آسیبی به دستت رسیده است؟ عرض کرد: یا رسول الله من با طناب و بیل کار می کنم و درآمدم را خرج معاش خانواده ام می نمایم. رسول اکرم دست او را بوسید و فرمودند این دستی است که اتش با آن تماس پیدا نمی کند.

منبع: اسدالغیة2،ص269

5- روزی رسول اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) به پا خاست و به مردم فرمودند: بپرهیزید از گیاهان سبز و خرّمی که در سرگین پرورش یافته است. عرض شد یا رسول الله مقصود از این سخن چیست؟ فرمودند : مراد، زن زیبا و خوبرویی است که در خانواده ی بد و محیط فاسد پرورش یافته است.

منبع : ص کافی، جلد5 ص 332

6- حضرت رسول اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) فرموده اند: اجر کسی که برای زندگی خود و عائله اش زحمت می کشد مانند اجر سرباز مجاهد است.

منبع: مستدرک،ج2،ص417 و424

7- حضرت امام صادق(علیه السّلام) فرموده اند: وجود پیر سالخورده در خانواده اش همانند پیغمبر الهی است در بین امتش.

منبع: لئالی الاخبار،ص180


ادامه مطلب ...
نویسنده: سرباز آقا - جمعه ٢٤ مهر ۱۳٩٤

 

 

نویسنده: سرباز آقا - پنجشنبه ٢۳ مهر ۱۳٩٤

 

 

1- رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلّم) فرمودند: روز جمعه سرور روزهاست، در این روز خداوند حسنات را چند برابر می کند و درجات را بالا می برد.هر که در روز یا شب جمعه بمیرد، شهید مرده و در امان بر انگیخته شود. و هر کس حرمت این روز را پاس ندارد و حق آن را فرو گذارد، بر خداوند عزّوجلّ است که او را در آتش دوزخ افکند مگر آنکه توبه کند.

منبع : وسائل الشیعه 7/376

2- حضرت امام باقر (علیه السّلام) فرمودند: صدقه دادن روز جمعه [ثوابش] دو چندان می شود؛ زیرا روز جمعه بر دیگر روزها فضیلت داد.

منبع : علل الشرائع

آداب روز جمعه

3- رسول خدا(صلی الله علیه و آله و سلّم) در هر روز جمعه، قبل از اینکه برای نماز از خانه خارج شود، ناخن هایش را می گرفت و شاربش را کوتاه می کرد.

منبع: بحارالانوار89 : 358، والمستدرک6 : 46

4- حضرت امیرالمومنین (علیه السّلام) می فرمایند: روز جمعه روز خواستگاری و نکاح است و بدانکه مومنان را طلبیدن و مهمانی کردن در نکاح سنت است و پیش از عقد نکاح خطبه خواندن سنت است.

منبع: حیلة المتّقین، ص 56

5- حضرت امام صادق (علیه السّلام) فرمودند: در روز جمعه هیچ عملی برتر از صلوات بر محمد (صلی الله علیه و آله و سلّم) و خاندان او نیست.

منبع : الخصال(ص٣٩۴)

6- حضرت امام صادق (علیه السّلام) فرموده اند: صدقه دادن در شب و روز جمعه هزار برابر ثواب دارد، و صلوات فرستادن بر محمد وآل او در شب جمعه هزار برابر ثواب دارد ودر آن شب خداوند هزار گناه می بخشد و هزار درجه بالا می برد، و کسی که در شب جمعه بر محمد وآل محمد صلوات فرستد  نورش در آسمانها تا روز قیامت می درخشد، و فرشتگان خدا در آسمانها برایش طلب آمرزش می کنند.

منبع : وسائل الشیعه ٧/۴١٣

 

www.ez12.persianblog.ir

با تشکر از انتخاب شما

نویسنده: سرباز آقا - چهارشنبه ٢٢ مهر ۱۳٩٤

 

 

1- حضرت رسول اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) فرموده اند: ترس و بخل و حرص شاخه های یک غریزه هستند و قدر جامعشان بدگمانی به آینده ی ناشناخته یا سوء ظن به الطاف کریمانه ی الهی است.

منبع: سفینه 1فحرص،ص244

2- حضرت امام حسن عسکری (علیه السّلام) فرموده اند:جود و سخا اندازه ای دارد که اگر از آن تجاوز کند اسراف می شود، احتیاط و محکم کاری اندازه ای دارد که اگر از حدش فزونتر شد ترس خواهد بود، صرفه جویی و اعتدال در صرف مال اندازه ای دارد که اگر از آن بیشتر شود بخل است و شجاعت و دلیری اندازه ای دارد که اگر از حدش بگذرد تهوّر و بی باکی خواهد بود.

منبع: بحار 17، ص 218

3- حضرت علی بن الحسین (علیه السّلام) بعضی از فرزندان خود را مخاطب ساخت و فرمودند: فرزند عزیز متوجه پنج گروه باش که با آنان مجالست نکنی، هم کلام نشوی، و در مسافرت با آنها رفاقت ننمایی. عرض کرد پدرجان آنان کیانند؟ حضرت امام سجاد(علیه السّلام) فرمودند: از مجالست دروغ ساز پرهیز کن چه او مانند سرابی است که مطالب را برخلاف واقع نشان می دهد. دور را در نظرت نزدیک و نزدیک را دور جلوه می دهد، از رفاقت با گناهکار و لاابالی اجتناب کن زیرا او تو را به بهای یک لقمه یا کمتر از آن می فروشد، از رفاقت بخیل پرهیز نما  که او در ضروری ترین مواقع احتیاج، تو را یاری نخواهد کرد، از رفاقت با احمق اجتناب کن که او نفعت را اراده می کند و از نادانی به تو ضرر می زند، از مصاحبت کسی که قطع رحم کرده است بپرهیز که در کتاب اسمانی مورد لعن و نفرین قرار گرفته است.

منبع: تحف العقول، ص 279

4- حضرت امام رضا (علیه السّلام) می فرمایند: آدم بخیل از غدای مردم نمی خورد تا مردم از غذای او نخورند.

منبع: مسند،ج1،ص295

5- حضرت امام رضا (علیه السّلام) می فرمایند: آدم بخیل، هم از بهشت دور است و هم از مردم، و به آتش جهنم نزدیک است.

منبع: مسند،ج1،ص295

6- حضرت امام صادق (علیه السّلام) فرمودند: آن کس که خانه ای دارد و موٴمنی نیازمند آن است و [صاحب خانه] او را مانع شود، خداوند گوید: ای فرشتگان من! آیا بنده ام در مورد خانه ای پست [در این دنیا] به بندهای دیگر بخل ورزید؟! به عزّت و جلالم سوگند که هیچ گاه [چنین شخصی] در بهشتم مسکن نخواهد گزید.

منبع : الکافی٢/٣۶٧

 

www.ez12.persianblog.ir

با تشکر از انتخاب شما

نویسنده: سرباز آقا - سه‌شنبه ٢۱ مهر ۱۳٩٤

 

 

1- حضرت محمد (صلی الله علیه و آله و سلّم) می فرمایند: خوشا مردی که فقیه در دین باشد٬ اگر دیگران به وی محتاج شوند به آنان نفع رساند و اگر محتاج نباشند نفعش به خودش می رسد.

منبع : البحار١/٢١۶

2- مقام و منزلت فقیه در این زمان همانند مقام و منزلت پیامبران بنی اسرائیل است.

منبع : البحار 78/346

3- حضرت امام هادی (علیه السّلام) می فرمایند: علمای شیعه ی ما که به دوستداران و پیروان ناتوان ما رسیدگی کنند٬ روز قیامت در حالی وارد می شوند که از تاجهای آنان نور افشانی می شود.

منبع : البحار 2/6

4- حضرت امام صادق (ع) فرموده اند : اهالی هیچ بلدی از سه طبقه ، در راه تأمین امور دنیا و دین خود بی نیاز نیستند ، هرجا که مردم، فاقد این سه طبقه باشند زندگی آنان زندگی حشرات و حیوانات است نه زندگی انسان: اول فقیهی که دارای علم و تقوی باشد، دوم زمامداری که خیرخواه و فرمانروا باشد، سوم طبیبی که در کار خود بصیر و مورد اعتماد مردم باشد.

منبع : تحف العقول ص321

5- حضرت امام صادق (علیه السّلام) فرموده اند: درود بر مردم قم؛ خداوند شهرشان را از آب سیراب کند و برکاتش را بر ایشان فرو فرستد، و بدی ها و گناهانشان را به نیکی بدل سازد. ایشان اهل رکوع و سجود وقیام و قعودند. مردمانی فقیه  و دانشمند و فهمیده اند. هم حدیث فهمند وهم راوی حدیث، و خوش عبادتند.

منبع : البحار۶٠/٢١٧

 

www.ez12.persianblog.ir

با تشکر از انتخاب شما

نویسنده: سرباز آقا - دوشنبه ٢٠ مهر ۱۳٩٤

 

 

1- رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلّم) می فرمودند: آن کس که به خدا و روز جزا ایمان دارد البته باید به عهد و پیمان وفادار باشد.

منبع : کافی جلد2 ص363-364

2- حضرت موسی بن جعفر (علیه السّلام) روایت کرده است که رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلّم) فرمودند: مسلمان نیست آن کس که به عهد و پیمان وفادار نباشد.

منبع : بحار جلد 16 ص144

3- رسول اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) فرموده اند: کسانی که در سخن راستگوتر و در ادا امانت مواظبتر و در عهد و پیمان باوفاتر و در اخلاق نیکوتر و با مردم گرمتر هستند در قیامت به من از همه نزدیکترند.

منبع: تاریخ یعقوبی،جلد2،ص60

4- ابن مالک از حضرت سجاد (علیه السّلام) درخواست کرد که او را از جمیع طرق و مناهج دین آگاه سازد. حضرت در پاسخ او به عنوان قدر جامع تمام روش های اسلامی از سه مسئله ی انسانی و اخلاقی نام برد: سخن حق، حکم به عدل، وفا به عهد.

منبع: مستدرک، ج2،ص309

5- رسول اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) فرموده اند: سه چیز است که احدی مجاز نیست از آن تخلف و سرپیچی نماید: اول وفاء به عهد، خواه طرف پیمان مسلمان باشد یا کافر. دوم نیکی به پدر و مادر، خواه مسلمان باشند یا غیرمسلمان. سوم اداء امانت، خواه صاحب امانت مسلم باشد یا کافر.

منبع: مجموعه ی ورام جلد2 ص 121

6- حضرت امام علی (علیه السّلام) فرموده اند: وفا در مورد فریبکاران، نزد خداوند مکر است، و مکر با فریبکاران، در پیشگاه الهی وفا است.

منبع: فهرست غرر، ص 289

7- حضرت امام علی (علیه السّلام) فرموده اند: شایسته نیست آدمی به جد یا شوخی دروغ بگوید، شایسته نیست کسی به فرزند خود وعده ای بدهد و به آن وفا ننماید.

منبع: وسائل جلد3 ص232

8- حضرت امام علی (علیه السّلام) از رسول اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم)روایت کرده که فرموده اند: وقتی یکی از شما به فرزندان خود وعده ای داد البته به آن وفا کند و از عهد خود تخلف ننماید.

منبع: مستدرک جلد2 ص 626

9- کلیب صیداوی از حضرت ابوالحسن (علیه السّلام) حدیث می کنند که فرمودند: چون با طفال وعده ای دادید وفا کنید و تخلف ننمایید زیرا کودکان گمان می کنند شما رازق آنها هستید. خداوند برای هیچ چیز، بقدر تجاوز به حقوق زنان و کودکان غضب نمی کند.

منبع: کافی جلد 6 ص 50


ادامه مطلب ...
نویسنده: سرباز آقا - شنبه ۱۸ مهر ۱۳٩٤

 

1- رسول خدا (صلّی الله علیه و آله و سلّم) فرمودند: عزت مردم با ایمان در بی نیازی از مردم است و آزادی و شرافت در پرتو قناعت بدست می آید.

منبع: مجموعه ی ورام1،ص169

2- حضرت امیر المومنین (علیه السّلام) فرمودند: هر کس به درآمدی که به کفاف زندگیش رسا باشد اکتفا کند از پریشان فکری رهیده و بدین وسیله آسایش خاطر خود را مرتب ساخته است.

منبع: نهج البلاغه،کلمه ی 363

3- حضرت امام حسن عسکری (علیه السّلام) فرموده اند: جود و سخا اندازه ای دارد که اگر از آن تجاوز کند اسراف می شود، احتیاط و محکم کاری اندازه ای دارد که اگر از حدش فزونتر شد ترس خواهد بود، صرفه جویی و اعتدال در صرف مال اندازه ای دارد که اگر از آن بیشتر شود بخل است و شجاعت و دلیری اندازه ای دارد که اگر از حدش بگذرد تهوّر و بی باکی خواهد بود.

منبع: بحار 17، ص 218

4- حضرت رسول خدا (صلّی الله علیه و آله و سلّم) فرمودند: هر که از ما خواهش کند به او عطا کنیم و هر که بی نیازی جوید، خدایش بی نیاز کند.

منبع : اصول کافی جلد 4، ص 413

5- حضرت امام صادق (علیه السّلام) فرمودند: هر که از خدا به معاش کم راضی باشد، خدا از او به کردار کم راضی است.

منبع : اصول کافی جلد 4، ص 413

6- حضرت امام صادق (علیه السّلام) فرمودند: در تورات نوشته، آدمی زاده هر جور خواهی همان جور باش که از آن دست که بدهی به همان دست بدهندت، هر که از خدا به روزی کم خشنود است، خدا هم از او به کردار کم خشنود است، هر که به اندکی از مال حلال خشنود است، هزینه اش سبک است و دست آوردش پاک است و از حد نا به کاری بر کنار است.

منبع : اصول کافی جلد 4، ص 413

7- حضرت امام رضا (علیه السّلام) فرمودند: هر که را جز روزی بسیار قانع نکند، جز کردار بسیارش بس نباشد و هر که را روزی اندک بس است، کردار اندک هم بس باشد.

منبع : اصول کافی جلد 4، ص413

8- حضرت رسول خدا (صلّی الله علیه و آله و سلّم) فرمودند: هر که خواهد بی نیازترین مردم باشد باید بدانچه در دست خدا است پشت گرمتر باشد از آنچه در دست دیگران است.

منبع : اصول کافی جلد 4، ص 417


ادامه مطلب ...
نویسنده: سرباز آقا - جمعه ۱٧ مهر ۱۳٩٤

 

 

 

1- حضرت محمد (صلی الله علیه و آله و سلّم) می فرمایند: همانگونه که خداوند درباره ی دارایی بنده از او سوال می کند، درباره ی مقام و موقعیتش نیز سوال می نماید و می فرماید: بنده ی من !من به تو مقام و موقعیت روزی  کردم. آیا به وسیله ی آن ستمدیده ای را یاری رساندی یا فریادخواه غمزده ای را کمک کردی؟

منبع : مستدرکالوسائل ١٢/۴٢٩

2- حضرت امام باقر (علیه السّلام) فرمودند: سوگند به خدا که خداوند متعال از مردم جز دو کار نخواسته است؛ به نعمت های او اعترف کنند تا فزون ترشان دهد و به گنهان اقرار ورزند تا گناهانشان را بیامرزد.

منبع : الکافی 2/426

3- حضرت امام رضا (علیه السّلام) فرموده اند: اولین گام بندگی و عبادت خدا، شناختن اوست.

منبع: مسند،ج1،ص 41

4- حضرت امیر المومنین (علیه السّلام) فرمودند: خوشا بر هر بنده گمنامی  که  به او اعتنا نکنند، مردم را بشناسد ومردم او را نشناسند، خدا او را به رضامندی از وی بشناسد، آنان چراغهای هدایتند، هر فتنه  ظلمانی از آنها  بر طرف گردد  و دَرِ هر رحمت به روی آنها گشوده شود، و نه ناسپاس  و نه خودنما  و فرمودند: سخن خیر بگویید تا به خیر معروف  شوید، کار خوب کنید تا اهل آن باشید، شتاب زده و راز فاش کن نباشید  به راستی که خوبان شما آنهایند که چون به آنها نظر شود، یاد خدا در خاطر آید و بَدان شما آنهایند  که چون برای سخن چینی  بدوند و میان دوستان جدائی افکنند  و برای پاکان عیب جویند.

منبع: اصول کافی جلد 4، ص665

5- حضرت امام سجّاد (علیه السّلام) فرموده اند: کسی که از گناه اجتناب نماید در ردیف بهترین عباد است.

منبع: مستدرک الوسائل جلد 2 ص 302

حقیقت عبودیت

6- حضرت امام صادق (علیه السّلام) عبودیت را در سه چیز بیان کردند: که اول آن ها مسئله ی مالکیت خداوند است، فرمودند: بنده ی واقعی خداوند کسی است که در عطایای الهی برای خود مالکیتی نبیند، زیرا بندگان مالک حقیقی مال نیستند. در نظر آنان مال، مال خداوند و ملک پروردگار عالم است و آن را در جایی قرار می دهند و به طوری صرف می کنند که پروردگارشان بدان امر فرموده است.

منبع : بحار 1 ، ص 69

7- حضرت امام رضا (علیه السّلام) فرموده اند: اولین گام بندگی و عبادت خدا، شناختن اوست.

منبع: مسند،ج1،ص 41

8- حضرت امام جواد (علیه السّلام) فرموده اند: کسی که به سخن گوینده ای گوش فرا دارد با این عمل وی را بندگی کرده است. اگر گوینده سخن از خدا می گوید او خدا را بندگی کرده  و اگر ناطق از زبان شیطان و افکار شیطانی سخن می گوید شیطان را بندگی کرده نموده است.

منبع : تحف العقول ، ص456

 

www.ez12.persianblog.ir

با تشکر از انتخاب شما

نویسنده: سرباز آقا - پنجشنبه ۱٦ مهر ۱۳٩٤

 

 

دشمن ترین دشمنان

1- حضرت امام علی (علیه السّلام) فرموده اند: هوای نفست دشمن ترین  دشمنان تو است. کوشش کن که بر آن غالب و پیروز گردی وگرنه هلاکت خواهد کرد.

منبع : غررالحکم ،ص797

2- حضرت امام علی (علیه السّلام) فرموده اند: دشمن ترین دشمنان آدمی غضب و شهوت او است. آنکس که بتواند این دو غریزه ی سرکش را مهار کند و آنها را به فرمان خود درآورد، مقام عظیمی دارد و می تواند به اوج انسانیت برسد.

منبع : غررالحکم ،ص 203

3- حضرت امام علی (علیه السّلام) فرموده اند: عادت بد، دشمنی است که با قدرت بر صاحبش حکومت می کند.

منبع : غررالحکم ،ص 33

انگیزه های دشمنی

4- حضرت امام علی (علیه السّلام) فرموده اند: آنکس که با روزگار دشمنی کند، هلاک خواهد شد.

منبع تحف العقول ، ص85

5- حضرت امام علی (علیه السّلام) فرموده اند: تلخ روئی و گرفتگی رخسار باعث جلب دشمنی مردم و دوری از پروردگار است.

منبع : بحار 17، ص 164

6- حضرت امام علی (علیه السّلام) فرموده اند: کسیکه از خود راضی و خویشتن پسند باشد ، غضب کننده به وی بسیار خواهد بود.

منبع : نهج البلاغه ،کلمه ی 6

7- حضرت امام صادق (علیه السّلام) به عبدالله بن جندب فرموده اند: با کسانیکه از تو بالاترند ستیزه مکن و کسانی راکه از تو پایین ترند مورد استهزاء و تمسخر قرار مده.

منبع : تحف العقول ،ص304

8- حضرت امیر المؤمنین به فرزند خود محمد حنیفه فرموده اند: فقر و بی چیزی، زمینه ی مساعدی برای شکست دین و حیرت زدگی خرد و جلب عداوت و دشمنی است.

منبع : نهج البلغه ، کلمه ی 311

دوست مال اندیش

9- حضرت امام علی (علیه السّلام) فرموده اند: هزار دوست و همنشین بسیار نیست. ولی یک دشمن برای آدمی البته زیاد است.

منبع : امالی صدوق،ص397


ادامه مطلب ...
نویسنده: سرباز آقا - پنجشنبه ۱٦ مهر ۱۳٩٤

 


 

اسلام شناسی

1- حضرت امام موسی بن جعفر (علیه السّلام) فرموده اند: دین شناسی کلید بینش و دل آگاهی و عبادت کامل است. آدمی به وسیله ی آن می تواند به مدارج عالی دست یابد و در امور دین و دنیا رتبه ی بزرگی را احراز نماید.

منبع: بحار، جلد 17 ، ص208

2- حضرت امام جواد (علیه السّلام) فرموده اند: دین شناسی، قیمت هر متاع گرانقدر و نردبان ترقی برای وصول به هر مقام بلندی است.

منبع: بحار، جلد1 ، ص 67

3- حضرت امام صادق (علیه السّلام) فرموده اند: مردم تمام بلاد از سه طبقه بی نیاز نیستند تا در تنظیم امور دنیا و آخرت خود به آنان پناهنده شود و اگر گروهی فاقد آن سه باشند زندگی وحشی و حیوانی خواهند داشت نه زندگی انسان، اول، فقیهی که عالم و متّقی باشد، دوم حکومتی که خیرخواه و فرمانروا باشد، سوم طبیبی که در کار خود بینا و مورد اعتماد مردم باشد.

منبع: تحف العقول ، ص 321

آموختن علم دین

4- حضرت امام باقر (علیه السّلام) فرموده اند: اگر جوان شیعه ای را نزد من بیاورند که تفقّه در دین نمی کند، او را به مجازات دردناکی کیفر خواهم کرد.

منبع: بحار، جلد 1، ص 66

5- حضرت امام موسی بن جعفر (علیه السّلام) فرموده اند: اگر یکی از جوانان شیعه را بیابم که تفقّه نمی کند و درصدد دین شناسی نیست او را بیست تازیانه خواهم زد.

منبع: بحار، جلد 17، ص208

6- حضرت امام جواد (علیه السّلام) فرموده اند: فقه (علم به احکام شریعت ) بهای هر کالای گرانقدر و نردبان ترقّی وصول به هر مقام بلندی است.

منبع : البحار 1/67

 

www.ez12.persianblog.ir

با تشکر از انتخاب شما

نویسنده: سرباز آقا - دوشنبه ۱۳ مهر ۱۳٩٤

 


 

ارزش اخلاص

1- رسول اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) فرموده اند:هر کس از روی اخلاص کلمه توحید را بگوید به بهشت می رود ومراد از اخلاص این است که ((لا اله الا الله ))، او را از ارتکاب به گناه باز دارد.

منبع: ثواب الاعمال،ص 20

اخلاص در عبادات واعمال

2- حضرت امام علی (علیه السّلام) فرموده اند: قوام عبادت به خلوص نیت است.

منبع: فهرست غرر، ص 91و92

3- حضرت امام علی (علیه السّلام) فرموده اند: هیچ عملی از تو در پیشگاه خداوند مورد قبول واقع نمی شود مگر آنرا که با خلوص انجام داده باشی.

منبع: فهرست غرر، ص 91و92

4- حضرت امام علی (علیه السّلام) در ضمن وصایای خود به حضرت حسین (علیه السّلام) فرموده اند: خوشبخت و رستگار کسی است که علم وعملش، دوستی ودشمنیش، گرفتن و رها کردنش، سخن گفتن و سکوتش، رفتار و گفتارش تنها بر اساس رضای الهی استوار باشد برخلاف امرپرودگار قدمی بر ندارد.

منبع: تحف العقول،ص91

5- از رسول اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) سوال شد که فردای قیامت نجات در چیست؟ حضرت در جواب فرمودند: نجات تنها در این است که با خداوند از در خدعه و فریب وارد نشوید که خداوند با شما خدعه نماید. زیرا هر کس با خدا خدعه کند خدا با او خدعه خواهد کرد و ایمانش را از وی سلب  می کند. کسی که با خدا خدعه می کند اگر درست بفهمد در واقع خود را فریب داده است. گفته شد یا رسول الله چگونه با خدا خدعه می کند؟ فرمودند: فریضه ای را که خداوند بدان امر فرموده انجام می دهد ولی در نیت غیر خدا را اراده می نماید. سپس فرمودند: راه تقوی در پیش گیرید و از ریا بپرهیزید که ریا شرک به خداوند است و ریاکار در قیامت به چهار اسم خوانده می شود: ای کافر، ای فاجر، ای مکار، ای زیانکار، اعمالت بر باد رفت و اجرت باطل شد.

منبع:سفینه 1، ((رأی))، ص 499

6- حضرت امام صادق (علیه السّلام) فرموده اند: یک فرد عبادتی را انجام می دهد ولی در آن عمل طالب رضای الهی نیست بلکه می خواهد مردم او را به پاکی و نیکی یاد کنند و دوست دارد کار خویش را به مردم بشنواند. چنین فردی با این طرز تفکر شرک به خدا دارد.

منبع: سفینه ی 1،(رأی)، ص 499


ادامه مطلب ...
نویسنده: سرباز آقا - یکشنبه ۱٢ مهر ۱۳٩٤

 

مردن

1- امام صادق(علیه السّلام) در ضمن حدیثی طولانی فرمودند: چون خدا مومن را از قبرش مبعوث کند، با او نمونه ای از قبر بیرون آید و جلو او باشد و هر آنجا که مومن یکی از هراس های روز قیامت را ببیند آن نمونه گوید: نترس و غم مخور و مژده گیر به شادی و کرامت از طرف خدا عزوجل تا آنکه در برابر خدا عزوجل بایستد و از او حساب آسانی بکشد و فرماید: او را به بهشت برند و آن نمونه جلو او باشد، مومن به او گوید: خدایت رحمت کند، چه خوب کسی بودی که با من از گورم بیرون آمدی و پیوسته مرا به شادی و کرامت از طرف خدا مژده می دادی تا آن را به چشم دیدم و به او می گوید: تو کیستی؟ می گوید: من همان شادیم که به دل برادر مومن خود در دنیا وارد ساختی، خدا عزوجل مرا از آن آفریده تا به تو مژده دهم.

منبع : اصول کافی،ج4،ص 565

وصف چگونگی مرگ ومردن

2- حضرت امام علی (علیه السّلام) می فرمایند:

سختی جان کندن و حسرت از دست دادن دنیا، به دنیا پرستان هجوم آورد.

بدن ها در سختی جان کندن سست شده و رنگ باختند، مرگ آرام آرام همه ی اندامشان را فرا گرفته، زبان را از سخن گفتن باز می دارد، و او در میان خانواده اش افتاده با چشم خود می بیند و با گوش می شنود و با عقل درست می اندیشد که عمرش را در پی چه کارهایی تباه کرده؟

و روزگارش را چگونه سپری کرده؟

به یاد ثروت هایی که جمع کرده می افتد، همان ثروت هایی که در جمع آوری آنها چشم بر هم گذاشته و از حلال و حرام و شبهه ناک گرد آورده و اکنون گناه جمع آوری آن همه بر دوش اوست که هنگام جدایی از آنها فرا رسیده، و برای وارثان باقیمانده است تا از آن بهره مند گردند،و روزگار خود گذرانند.

راحتی و خوشی آن برای دیگری و کیفر آن بر دوش اوست، و او در گرو این اموال است که دست خود را از پشیمانی می گزد به خاطر واقعیت هایی که هنگام مرگ مشاهده کرده است.

در این حالت از آنچه که در زندگی دنیا به آن علاقمند بود بی اعتنا شده آرزو می کند، ای کاش آن کس که در گذشته بر ثروت او رشک می برد، این اموال را جمع کرده بود.

 اما مرگ همچنان بر اعضای بدن او چیره می شود، تا آن که گوش او مانند زبانش از کار می افتد، پس در میان خانواده اش افتاده نه می تواند با زبان سخن بگوید و نه با گوش بشنود، پیوسته به صورت آنان نگاه می کند، و حرکات زبانشان را می نگرد اما صدای کلمات آنان را نمی شنود، سپس چنگال مرگ تمام وجودش را فرا می گیرد، و چشم او نیز مانند گوشش از کار می افتد، و روح از بدن او خارج می شود، و چون مرداری در بین خانواده خویش بر زمین می ماند که از نشستن در کنار او وحشت دارند، و از او دور می شوند. نه سوگواران را یاری می کند و نه خواننده ای را پاسخ می دهد، سپس او را به سوی منزلگاهش در درون زمین می برند، و به دست عملش می سپارند و برای همیشه از دیدارش چشم می پوشند.

منبع: نهج البلاغه،خطبه 109


ادامه مطلب ...
نویسنده: سرباز آقا - جمعه ۱٠ مهر ۱۳٩٤

 

 

1- حضرت رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلّم) می فرمودند: کسیکه از نعمت های خداوند درباره ی خودش جز خوردن و نوشیدن و پوشیدن چیزی نبیند رفتارش نارسا و عذابش نزدیک خواهد بود.

منبع : سفینه (دنا) صفحه 464

2- حضرت رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلّم) فرموده اند: کسیکه از همه ی نعمت های خداوند تنها به خوردنی و نوشیدنی متوجه است و دیگر نعم الهی را در وجود خویش نمی بیند نادان و کفران کننده ی نعمت است، او راه غلط می پیماید و زود است که به عذاب الهی دچار شود.

منبع : تحف العقول، ص52

3- حضرت رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلّم) فرمودند: نان را که فراورده ی کشاورزی است عزیز دارید چه آنکه عوامل سماوی و ارضی و بسیاری از آفریده های الهی در ایجاد آن مؤثر بوده اند.

منبع : کافی6،ص302

4- حضرت امام رضا (علیه السّلام) فرموده اند: با نعمت های خداوند، خوب برخورد کنید.

منبع: تحف العقول،ص472

5- حضرت امام علی (علیه السّلام) فرموده اند: بیشتر توجهّت به کسانی باشد که تو بر آن برتری داری، چه این خود یکی از درهای شکرگزاری و استفاده از نعمت های الهی است.

منبع :غررالحکم، ص117

6- حضرت امام صادق (علیه السّلام) فرموده اند: برای تسکین خاطر و تخفیف اندوه خود، همواره به کسی نظر کن که نصیبش از نعمت های الهی کمتر از تو است تا شکر نعمتهای موجود را به جای آوری و برای افزایش نعمت خداوند، شایسته باشی و قرارگاه عطیه ی الهی گردی.(عطیه : بخشش)

منبع : مستدرک2، ص 64

7- حضرت امام محمدباقر (علیه السّلام) فرموده اند: خداوند از مردم خواستار دو فضیلت است: به نعمتها اقرار کنند تا بر آن بیفزاید، و به گناهان اعتراف نمایند تا آن ها را ببخشد.

منبع : کافی جلد2ص426

8- حضرت رسول اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) فرموده اند: وجود پیران سالخورده بین شما، باعث افزایش فیض ربوبی و بسط نعمت های الهی است.

منبع: نهج الفصاحه، کلمه ی 1110،ص 222

9- حضرت امام حسین (علیه السّلام) فرموده اند: خواسته های مردم از شما، از نعمت پروردگار است. بنابراین از آنها ملول و ناراحت نشوید.

منبع : بحارالانوار،جلد١۵

 

www.ez12.persianblog.ir

با تشکر از انتخاب شما

نویسنده: سرباز آقا - جمعه ۱٠ مهر ۱۳٩٤

 

حضرت معصومه (س) می فرمایند:

1- برای هر چیزی دارویی است و داروی گناهان استغفار است.

منبع : اصول کافی، ج٢/ص۴٣٩، حدیث٨

 

www.ez12.persianblog.ir

با تشکر از انتخاب شما

نویسنده: سرباز آقا - جمعه ۱٠ مهر ۱۳٩٤

 

وضوى حضرت  امام علی(علیه السّلام)

1- وضو کلید نماز است. اگر مى خواهیم نماز را درک کنیم باید وضوى کامل به جا آوریم، هنگام وضو باید حالت ما عوض شود، مولاى ما على(علیه السّلام)  هنگام وضو گرفتن سراپا مى لرزید و لرزش خفیفى وجود مبارکش را فرا مى گرفت.

منبع:على کیست(علیه السّلام) ،ص233

تاثیر اذکار وضو

2- حضرت امیرالمومنین(علیه السّلام) می فرمایند: « ای محمد حنفیه! هرکس وضو بسازد، همانند وضویی که من ساختم، و بگوید، (دعا کند) آنچه که من گفتم، خداوند تبارک و تعالی از هر قطره آب وضوی او، ملکی را برای او می آفریند، که مشغول تقدیس و تسبیح و تکبیر برای خداوند هستند. و خداوند عزّوجل ثواب این اذکار را تا روز قیامت برای او ثبت و ضبط خواهد نمود.»

منبع: من لا یحضره الفقیه،ج1،ص42

 

www.ez12.persianblog.ir

با تشکر از انتخاب شما

نویسنده: سرباز آقا - چهارشنبه ۸ مهر ۱۳٩٤

 

 

حضرت امام علی (علیه السّلام) فرموده اند:


1- هیچ دشمنی برای انسان، ستمگرتر از نفس او نیست.

منبع : غرر الحکم٬ ج ٢ / فصل ٨۶ (لا)٬حدیث٣٢۴ .

2- بنده ی شهوت اسیری است که از اسارت رهایی نخواهد یافت.

منبع : غرر الحکم٬ ج ٢ / فصل ۵۵ ٬ حدیث١۵.

3- خوشا به حال آن که  همیشه خدا را در نظر داشته و از گناه خویش بیمناک باشد.

منبع : غرر الحکم٬ ج ٢ / فصل ۴۶ (طوبی)٬ حدیث٣.

4- هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

منبع : غرر الحکم٬ ج ٢ / فصل٧٧ ٬(مَن)٬حدیث۹-١۴۴٨.

5- نفوس خویش را به ترک عادت ها رام کنید.

منبع : غرر الحکم٬ ج ١/فصل٣٢ ٬ حدیث٣٨.

6- خشم و غضب صاحبش را هلاک می کند و زشتی های او را آشکار می سازد.

منبع : غرر الحکم٬ ج ١/فصل١ ٬حدیث ١٧٣٨.

7- کسی که نهان و آشکار٬ و کردار و گفتارش تفاوتی نکند٬ به راستی امانتش را ادا و عبادتش را خالص کرده است.

منبع : نهج البلاغه فیض الاسلام٬ص٨٨۴ ٬نامه ٢۶.

8- زبان عاقل در پشت قلب او جای دارد و قلب احمق پشت زبان اوست.

منبع : نهج البلاغه فیض الاسلام٬ص١١٠۶ ٬کلمات قصار٬ شماره٣۹.

9- هیچ بنده ای مزه ی ایمان را نمی چشد٬ تا دروغ را، شوخی باشد یا جدّی، مطلقاً ترک کند.

منبع : اصول کافی٬ج٢/ص٣۴٠ ٬ حدیث ١١.

10- بد ترین شما کسانی هستند که سخن چینی می کنند و میان دوستان جدائی می افکنند و برای افراد پاکدامن عیب جویی می کنند.

منبع : اصول کافی٬ج٢/ص ٣۶۹ ٬ حدیث٣.


ادامه مطلب ...
نویسنده: سرباز آقا - سه‌شنبه ٧ مهر ۱۳٩٤

 

 

 

حضرت محمد (صلی الله علیه و آله و سلّم) می فرمایند:

 

1- برترین شما،نیکوترین شما از نظر اخلاق است؛ آنان که خود را آماده خدمت کرده و همنشین نوازند؛ با مردم انس می گیرند و مردم با آنان انس می گیرند.

منبع : اصول کافی،ج٢/ص١٠٢، حدیث١۶.

2- آفرین بر مردمی که جهاد کوچکتر را به پایان بردند وجهاد اکبر بر عهده ی آنان باقی مانده است. پرسیدند :« ای رسول خدا ! جهاد اکبر کدام است؟» فرمود:«جهاد با نفس.»

منبع : بحارالانوار،ج۶٧/ص۶۵،حدیث ٧

3-آن کس که سکوت کند، نجات می یابد.

منبع : کنزالعُمّال،ج٣ /ص٣۵١ ، حدیث۶٨٩٠.

4- کسی که غیبت را می شنود، یکی از دو غیبت کننده است.

منبع : مستدرک الوسائل،چاپ رحلی ج ٢ / ص١٠٨.

5- ای اباذر! هیچ کس از پرهیزکاران محسوب نمی شود مگر آنکه نفس خود را محاسبه کند، سخت تر از حسابرسی شریک از شریک خود، تا در نتیجه ی این محاسبه بداند که خوردنی ها و نوشیدنی ها و پوشیدنی هایش از کجاست.

آیا از حلال[ بدست آورده] است یا از حرام؟ [سپس فرمود:] ای اباذر! کسی که [به قوانین ومقررات الهی اعتنا نکند و]پروا نداشته باشد که از چه راهی مال کسب می کند، خدا هم باک ندارد از چه راهی او را وارد جهنّم می کند.

منبع : وسائل الشیعه،ج  ١١ /ص٣٧٩، حدیث٣.

6- بی تردید مخوف ترین چیزی که از آن بر شما بیمناکم،شرک اصغر است. پرسیدند:«ای رسول خدا ! شرک اصغر کدام است؟» فرمود:« ریا. خداوند عزوجل در روز رستاخیز هنگامی که جزای عمل بندگانش را می دهد،[به ریاکاران] می گوید: بروید نزد آنان که برایشان ریا می کردید و ببنید آیا پاداش اعمال خود را نزد آنان می یابید؟»

منبع : عُدّۃ الدّاعی،ص٢٢٨

7- و اما  ریا کار چهار نشانه دارد: 1- هنگامی که کسی نزد اوست به عبادت خدا حریص است.

2- در تنهایی تنبل وبی حال است. 3- در همه ی امورش به دنبال ستایش دیگران است. 4- با تمامی توان در نیکوکارکردن ظاهرش می کوشد.

منبع : تحف العقول، چاپ جامعه مدرسین، ص٢٢


ادامه مطلب ...
نویسنده: سرباز آقا - دوشنبه ٦ مهر ۱۳٩٤

 

 

حضرت امام هادی (علی النقی) (علیه السّلام) می فرمایند:

1- علمای شیعه ی ما که به دوستداران و پیروان ناتوان ما رسیدگی کنند٬ روز قیامت در حالی وارد می شوند که از تاجهای آنان نور افشانی می شود.

منبع : البحار 2/6

2- هر کس از خدا بترسد٬هیبت او در دلها می نشیند٬ و هر که خدا را فرمان بَرَد٬ فرمانش می برند. کسی که آفریدگار را اطاعت کند٬ از خشم آفریدگار باکی ندارد و هر کس آفریدگار را به خشم آورد٬ یقین کند که به خشم مخلوقات دچار می گردد.

منبع : تحف العقول 482

3- همانا تنها کسی که ثواب می دهد و عقاب می کند و کارها را در همان لحظه یا در آینده پاداش می دهد، خداوند خواهد بود.

البحار 59/2

4- دنیا بازاری است که گروهی در آن نفع می برند و گروهی ضرر می بینند.

منبع : تف العقول ، ص483

5- کسی که خود را خفیف و خوار می داند و در باطن، احساس پستی و حقارت می کند از شر او ایمنی نداشته باش.

منبع : تحف العقول ،ص483

 

www.ez12.persianblog.ir

با تشکر از انتخاب شما

نویسنده: سرباز آقا - دوشنبه ٦ مهر ۱۳٩٤


حضرت امام مهدی (علیه السّلام) فرموده اند:

1- خدایا، مرا از چشمان دشمنانم پنهان بدار، و من و دوستانم را گرد هم آر، و آنچه را به من وعده داده ای تحقق بخش، و در زمان غیبتم تا آنگاه که اذن ظهورم دهی نگهدارم باش، و آنچه از فرایض و سُنَّتهایت که از میان رفته است، به دست من احیا گردان، و ظهور من را تعجیل فرما.

منبع : البحار 94/378

2- در دخت پیامبر خدا (صلّی الله علیه و آله و سلّم) برای من سرمشقی نیکوست، و زودا که نادان را پستی عملش به نابودی کشاند، و کافر بداند که فرجام نیک از آنِ کیست، خداوند به لطف خویش، ما و شما را از تمامی مهلکه ها و بدیها و گزند ها و بیماریها نگه دارد که اختیار این همه در دست اوست و بر انجام آنچه خواهد تواناست، و او حامی و نگهدار شماست.

منبع : البحار 53/180

3- اگر شیعیان ما- که خدا آنان را بر طاعت خویش توفیق دهد – در وفای به عهدی که با آنان بسته شده همدل می بودند [به راستی نسبت به حقوق ما معرفت و ایمان داشتند ] بی گمان فیض دیدار ما از آنان به تأخیر نمی افتاد و به زودی سعادت دیدارمان نصیب آنان می شد، دیداری همرا ه با شناخت واقعی و صداقت آنان نسبت به ما. پس آنها را از دیدار ما محروم نمی سازد، مگر کارهایی که از آنان به ما می رسد که ناخوشایند ماست و آن را از ایشان نمی پسندیم.

منبع : البحار 53/177

4- بار خدایا... حق را یاری رسان و باطل را نابود گردان، که براستی باطل نابود شدنی است، از شیعیان و یارانم کسانی را بر من وارد گردان که مایه روشنی دیده باشند و سبب تقویت و پشتگرمی، و آنان را در پناه و امان خویش قرار ده، به حق مهربانی ات، ای مهربان مهربانان.

منبع : البحار 94/378

 

www.ez12.persianblog.ir

با تشکر از انتخاب شما

نویسنده: سرباز آقا - پنجشنبه ٢ مهر ۱۳٩٤

 

1- حضرت امام صادق (علیه السّلام) فرموده اند: خدا عزوجل به داود(علیه السّلام) وحی کرد که: به راستی بنده ای از بندگانم یک حسنه آورد و من بهشتم را بر او مباح می کنم، داود عرض کرد: پروردگارا، این حسنه چیست؟ فرمودند: به دل بنده ی مومنم شادی آورد هر چند که با یک خرما باشد، داود عرض کرد: پروردگارا، سزا است هر که تو را شناسد، امیدش را از تو نبرد.

منبع :اصول کافی، ج4، ص 563

2- حضرت امام صادق (علیه السّلام) فرموده اند: که خداوند به داود پیغمبر وحی فرستاد ای داود به وجود من شادی کن و از یاد من لذت ببر و با مناجات من متنعم باش.

منبع : امالی صدوق ، ص118

 

www.ez12.persianblog.ir

با تشکر از انتخاب شما

نویسنده: سرباز آقا - پنجشنبه ٢ مهر ۱۳٩٤

 

حضرت امام موسى بن جعفر (علیه السلام) فرمودند:

 

1- از واجب ترین حقوق برادرت این است که: او را به خیر و صلاحش توجه کنی و هیچ چیزی که برای امر دنیا و امر آخرتش مفید ونافع است از او پنهان نداری.

منبع : بحارالانوار، جلد١٧.

2- پیروان ما از چهار چیز بى‏نیاز نیستند: ١ ـ سجاده‏اى که بر روى آن نماز خوانده شود٢ـ انگشترى که در انگشت باشد ٣ ـ مسواکى که با آن دندان‌ها را مسواک کنند ۴ ـ تسبیحى از خاک مرقد امام حسین (علیه السلام)

منبع : تهذیب الاحکام، ج 6، ص 75

3- حضرت امام کاظم (علیه السلام) در ضمن حدیثى که از رحلت خویش خبر مى‏داد، فرمودند: چیزى از خاک قبر من برندارید تا به آن تبرک جویید؛ چرا که خوردن هر خاکى جز تربت جدم حسین (علیه السلام) بر ما حرام است، خداى متعال تنها تربت کربلا را براى شیعیان و دوستان ما شفا قرار داده است.

منبع : جامع الاحادیث الشیعه، ج 12، ص 533

4- کمترین ثوابى که به زائر امام حسین (علیه السلام) در کرانه فرات داده مى‏شود این است که تمام گناهان بخشوده مى‏شود. به شرط این که حق و حرمت ولایت آن حضرت را شناخته باشد.

منبع : مستدرک الوسائل، ج 10، ص 236، به نقل از کامل الزیارات، ص 138

5- هرگز مومن [کامل] نخواهید بود مگر آنکه بلا (آزمایش الهی) را نعمت و رفاه را مصیبت به شمار آورید؛ چه شکیبایی بر بلا برتر است از غفلت به هنگام رفاه.

منبع :  البحار 67/237

6- ای هشام! هرکس سه چیز را بر سه چیز مسلط گرداند چنان است که در تباه کردن خرد خویش کمک کرده باشد: کسی که روشنایی اندیشه اش را با آرزوی دراز خویش تاریک گرداند، و تازه های حکمتش را با زیاده گویی اش از بین برد و نور عبرت و پند گیری اش را با خواهش های نفسانی اش خاموش سازد چنان است که هوس خویش را در تباه سازی خردش یاری رسانده است، و هرکس خردش را تباه کند دین و دنیای خویش را تباه کرده است.

منبع : الکافی 1/71

7- مؤمن برادر حقیقی مؤمن است گرچه از یک پدر نباشند. ملعون است کسی که به برادر خود اتهام زند، ملعون است آن که برادرش را فریب دهد، ملعون است هر کس که خیرخواه برادرش نباشد، ملعون است کسی که از برادرش غیبت و بدگویی کند.

منبع : البحار 78/333


ادامه مطلب ...
کدهای اضافی کاربر :


Google

در اين وبلاگ
در كل اينترنت