حدیث
کلمات کلیدی مطالب
نویسنده: سرباز آقا - سه‌شنبه ۱٠ شهریور ۱۳٩٤

 

 

نعمت جوانی

1- خداست که شما را از ناتوانی آفرید( که ضعیف بودید)، آنگاه پس از ناتوانی قوت بخشید، سپس بعد از قوت، ناتوانی و پیری داد. هرچه بخواهد می آفریند و هم اوست دانای توانا.

منبع: سوره ی روم-54

2- حضرت امام علی (علیه السّلام) فرموده اند: دو چز است که قدر و قیمتشان را نمی شناسد مگر کسی که آن دو را از دست داده باشد، یکی جوانی و دیگری تندرستی و عافیت است.

منبع: غررالحکم،ص449

رفتار نیک با جوانان

3-  حضرت رسول اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) فرموده اند: به شماها درباره ی نوبالغان و جوانان به نیکی سفارش می کنم که آنها دلی رقیق تر و قلبی فضیلت پذیرتر دارند. خداوند مرا به پیامبری برانگیخت تا مردم را به رحمت الهی بشارت دهم و از عذابش بترسانم. جوانان سخنانم را پذیرفتند و با من پیمان محبت بستند ولی پیران از قبول دعوتم سر باز زدند و به مخالفتم برخاستند. سپس به آیه ای از قرآن اشاره کرد و درباره ی مردم کهنسال که مدت زندگی آنها بدرازا کشیده و دچار قساوت و سخت دلی شده اند سخن گفت.

منبع: کتاب شباب قریش،ص1

4- حضرت رسول اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) درباره ی احترام جوانان فرموده اند: من به تمام شما مسلمانان توصیه می کنم که نسبت به جوانان با نیکی و نیکوکاری رفتار کنید و شخصیت آن را گرامی و محترم بدارید.

منبع: کتاب قریش،ص1

تربیت پذیری جوان

5- حضرت امام علی (علیه السّلام) ضمن نامه ی خود به حضرت مجتبی (علیه السّلام) فرموده اند: دل جوان نوخاسته، مانند زمین خالی از گیاه و درخت است، هر بذری که در آن افشانده شود می پذیرد و در خود می پرورد. سپس فرمودند: فرزند عزیز، من در آغاز جوانیت به ادب و تربیت تو مبادرت نمودم پیش از آنکه عمرت به درازا بکشد و دلت سخت گردد.

منبع: نهج البلاغه،نامه ی 31

6- حضرت امام موسی بن جعفر (علیه السّلام) فرموده اند: آموخته های دوران جوانی مانند نقشی که بر سنگ حجاری شده باشد، ثابت و پایدار می ماند.

منبع: سفینه((شبب))،ص680

7- حضرت امام صادق (علیه السّلام) فرموده اند: دوست ندارم جوانی را از شما مسلمانان ببینم مگر آنکه روز او به یکی از دو حالت آغاز شود، یا تحصیل کرده و عالم باشد، یا متعلّم و دانشجو، اگر هیچیک از این دو حالت در وی نباشد و با نادانی بسر برد، در اداء وظیفه کوتاهی کرده است، مسامحه در اداء وظیفه تضییع حق جوانی است، تضییع جوانی به گناهکاری منجر می شود و اگر مرتکب گناه شود به خداوندی که پیغمبر اکرم را به نبوت فرستاده قسم است که در عذاب الهی مسکن خواهد گزید.

منبع: بحار1،ص55


8- حضرت امام صادق (علیه السّلام) فرموده اند: من جوان بودم و در عبادت، کوشش بسیار می کردم، پدرم به من فرمودند: کمتر از این مقدار عبادت که از تو می بینم بجای آور، زیرا وقتی خداوند بنده ای را دوست دارد با عبادت کم از او راضی می شود.

منبع: کافی2،ص87

9- حضرت امام صادق (علیه السّلام) فرموده اند: کسی که تلاوت قرآن می کند اگر جوان با ایمان باشد قرآن با گوشت و خونش آمیخته می شود و در همه ی انساج بدنش اثر می گذارد.

منبع: وسائل2،ص140

مصونیت از گناه

10- حضرت رسول اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) فرموده اند: ای گروه جوانان هر یک از شما که قدرت ازدواج دارد حتما اقدام نماید. چه این خود بهترین وسیله است که چشم را از نگاه های آلوده و خیانت آمیز وعورت را از بی عفتی و گناه محافظت نماید.

منبع: مکارم الاخلاق،ص100

11- حضرت رسول اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) فرموده اند: ای جوان ازدواج کن و از زنا بپرهیز که زنا ریشه های ایمان را از دلت بر می کند.

منبع: مکارم الاخلاق،ص19

12- حضرت رسول اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) فرموده اند: فرشته ی الهی هر شب به جوانان بیست ساله ندا می دهد کوشش و جدیت کنید و برای نیل به کمال و سعادت خود مجاهده نمایید.

منبع: مستدرک2،ص353

13- حضرت امام علی (علیه السّلام) فرموده اند: موقعیکه جوان نورسی را به سبب گناهانی که مرتکب شده است نکوهش می کنی مراقب باش که قسمتی از لغزش هایش را نادیده انگاری و از تمام جهات، مورد اعتراض و توبیخش قرار ندهی تا جوان به عکس العمل وادار نشود و نخواهد از راه عناد و لجاج بر شما پیروز گردد.

منبع: شرح ابن ابی الحدید،ج20،ص333،کلمه ی 819

14- حضرت امام باقر (علیه السّلام) فرموده اند: اگر جوان شیعه ای را نزد من بیاورند که تفقه در دین نمی کند او را به مجازات دردناکی کیفر خواهم کرد.

منبع:بحار،ج1،ص66

15- حضرت امام صادق (علیه السّلام) فرموده اند:از مواعظ لقمان حکیم به فرزند خود این بود که فرزند من بدان که فردا که در پیشگاه الهی برای حساب، حاضر می شوی درباره ی چهار چیز از تو می پرسند: جوانیت را در چه راه تمام کردی؟ عمرت را در چه کار فانی نمودی؟ ثروتت را چگونه بدست آوردی؟ و آن را در چه راه صرف کردی؟

منبع: کافی2،ص135

16- حضرت رسول اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) فرموده اند: در قیامت هیچ بنده ای قدم از قدم بر نمی دارد تا به این پرسش ها پاسخ دهد: اول آنکه عمرش را در چه کار فانی نموده است، دوم جوانیش را چگونه و در چه راه تمام کرده است.

منبع: تاریخ یعقوبی،ص59

توبه در جوانی

17- حضرت رسول اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) فرموده اند: محبوبتر از هر چیز نزد خداوند جوانی است که از گناه توبه می کند و از پیشگاه الهی طلب آمرزش می نماید.

منبع: مشکوة الانوار،ص155

18- حضرت رسول اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) فرموده اند: توبه از گناه، همیشه پسندیده است ولی در سنین جوانی بهتر و پسندیده تر است.

منبع: مجموعه ی ورام2،ص118

جنون و مستی جوانی

19- حضرت رسول اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) فرموده اند: جوانی، خود یکی از اقسام جنون و دیوانگی بشر است.

منبع: بحار17،ص49

20- حضرت امام علی (علیه السّلام) فرموده اند: شایسته است انسان عاقل، خویشتن را از مستی ثروت، از مستی قدرت، از مستی علم و دانش، از مستی تمجید و تملق ، از مستی جوانی مصون نگاه دارد. زیرا هر یک از این مستی ها بادهای مسموم و پلیدی دارد که عقل را زائل می کند و آدمی را خفیف و بی شخصیت می نماید.

منبع: غررالحکم،ص862

21- حضرت امام علی (علیه السّلام) فرموده اند: مستی بر چهار قسم است: مستی جوانی، مستی ثروت، مستی خواب ، مستی ریاست.

منبع: تحف العقول،ص126

22- حضرت امام محمدباقر (علیه السّلام) فرموده اند: که حضرت علیّ بن ابیطالب (علیه السّلام) در ایّام خلافت با غلام خود قنبر برای معامله به بازار بزاز ها آمد، به مرد کاسبی فرمودند: دو لباس داری به من بفروشی؟ مرد کاسب عرض کرد: بلی ای پیشوای مسلمین، جنسی را که احتیاج داری نزد من است. حضرت وقتی متوجّه شدند که مرد کاسب او را شناخته  و به عنوان امیرالمؤمنین خطابش کرده است، معامله نکرد و از دکّان او گذشت و مقابل بزّاز دیگری که جوان بود توقّف کرد و دو لباس خرید یکی را به سه درهم و دیگری را به دو درهم، پس به قنبر فرمودند: سه درهمی را تو بردار.عرض کرد مولای من شایسته تر آن است که شما لباس سه درهمی را بپوشی، زیرا منبر می روی و با مردم سخن می گویی و باید لباس شما بهتر باشد، حضرت فرمودند: تو جوانی و مانند سایر جوانان به تجمّل و زیبایی رغبت بسیار داری، به علاوه من از خدای خود حیا می کنم که لباسم از تو بهتر باشد، زیرا از پیغمبر اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) شنیده ام که درباره ی غلامان سفارش می فرمودند: به آنان همان لباسی را بپوشانید که خود می پوشید و همان غذا را بخورانید که خود می خورید. 

منبع :مستدرک 1 ، ص210

در این حدیث، سه نکته جلب توجه می کند :

اول آن که زمامداران در معاملات عادی نباید از مقام خود سوءاستفاده کنند. حضرت امام علی (علیه السّلام) عملاً به مرد کاسب فهماندند: آن که می خواهد لباس بخرد یک فرد عادی مملکت به نام علیّ بن ابیطالب است، نه امیرالمؤمنین شخص اول کشور، و چون حضرت را امیرالمؤمنین خطاب نموده بود با وی معامله نکرد.

دوم آنکه غلامان، در آیین مقدّس اسلام به قدری مورد حمایت هستند که پیشوای مسلمین صریحاً توصیه فرموده اند: لباس و غذای آنان، با لباس و غذای آقایان آنها یکسان باشد.

سوم آنکه اولیای گرامی اسلام از تمایل خود آرایی و تجمّل دوستی جوانان در حدود مصلحت حمایت می کنند، به همین جهت علی (علیه السّلام) جامه ی بهتر را به قنبر دادند تا او را از پوشیدن آن لباس، شادمان و مسرور کند، و بدین وسیله تمایل زیبا پسندیش را ارضاء نماید.

23- حضرت رسول اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) فرموده اند: خداوند هفت گروه را در ظلّ رحمت خود جای می دهد روزی که سایه ای جز سایه ی او نیست، اول زمامداران دادگر و دوم جوانانی که در عبادت خداوند پرورش یافته باشند.

منبع: تفسیر مجمع البیان، ج2،،ص285

24- حضرت امام علی (علیه السّلام) فرموده اند: ای گروه جوانان، شرف انسانی و سجایای اخلاقی خود را با ادب آموزی و تربیت محافظت نمائید و سرمایه ی گرانبهای دین خویشتن را با نیروی علم و دانش از دستبرد ناپاکان و خطرات گوناگون بر کنار نگاه دارید.

منبع : تاریخ یعقوبی ،ص152

25- حضرت امام صادق (علیه السّلام) فرموده اند: اگر یکی از جوانان شیعه را نزدم بیاورند که وظیفه ی خود را در شناخت دین انجام نمیدهد او را تأدیب می کنم.

منبع : بحار ،جلد 1، ص66

26- حضرت امام موسی بن جعفر (علیه السّلام) فرموده اند: اگر یکی از جوانان شیعه را بیابم که تفقه نمی کند و درصدد دین شناسی نیست او را بیست تازیانه خواهم زد.

منبع : بحار ،جلد 17،ص208

27- حضرت محمد (صلی الله علیه و آله و سلّم) می فرمایند: بهترین فرد امت من کسی است که جوانی خود را در طاعت خدا گذراند و نفس خود را از خوشی های دنیا باز دارد و به آخرت دل بندد. همانا پاداش خداوند به او بالاترین درجات بهشت است.

منبع : تنبیه الخواطر ٢/١٢٣

28- حضرت رسول اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) فرموده اند: محبوبتر از هر چیز نزد خداوند جوانی است که از گناه توبه می کند و از پیشگاه الهی طلب آمرزش می نماید.

منبع: مشکوة الانوار،ص155

29- حضرت امام علی (علیه السّلام) فرموده اند: ای گروه جوانان، شرف انسانی و سجایای اخلاقی خود را با ادب آموزی و تربیت محافظت نمایید و سرمایه ی گرانبهای دین خویشتن را با نیروی علم و دانش از دستبرد ناپاکان و خطرات گوناگون برکنار نگاه دارید.

منبع: تاریخ یعقوبی، ص 152

30- حضرت امام علی (علیه السّلام) فرموده اند: بهترین مطالبی که شایسته است جوانان یاد گیرند چیزهایی است که در بزرگسالی مورد نیاز باشد و بتوانند در زندگی اجتماعی از آموخته های دوران نو جوانی خود استفاده نمایند.

منبع : شرح بن ابی الحدید 20، کلمه ی 817

31- حضرت رسول اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) فرموده اند: فرزند آدم به پیری می رسد، ولی دو صفت در وجودش جوان می شود و شکوفا می گردد. یکی حرص است و دیگری آرزو.

منبع: تحف العقول، ص 56

32- حضرت رسول اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) فرموده اند: پیرسالخورده و ناتوان در دنیاطلبی  جوان و توانا است.

منبع: مجومعه ی ورام،ج1،ص278

33- حضرت رسول اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) فرموده اند: ای گروه جوانان هریک از شما که قدرت ازدواج دارد حتما اقدام نماید، چه این خود بهترین وسیله است که چشم را از نگاه های آلوده و خیانت آمیز و عورت را از بی عفتی و گناه محافظت نماید.

منبع : مکارم الاخلاق، ص 100

34- حضرت رسول اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) فرموده اند: جوانان بی همسر بدترین افراد امت من هستند. مردی به نام عکاف زن نمی گرفت، روزی به محضر رسول اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) شرفیاب شد. حضرت پس از اینکه از تمکن مالی و سلامت جسمی او پرسش هایی کرد و او جواب مثبت داد در کمال صراحت فرمود: ازدواج کن وگرنه از گناهکاران به حساب میایی.

منبع : مستدرک ج2 ص 531

رهبانیت و تارک دنیا شدن از نظر مذهبی در جهان غرب عملی پسندیده و صحیح است ولی در اسلام درست قضیه برعکس است: خودداری از ازدواج نه تنها پاک و پسندیده نیست بلکه این عمل اعراض از سنت رسول اکرم(صلّی الله علیه و آله و سلّم) و انحراف از صراط مستقیم فطرت شناخته شده است.

35- حضرت رسول اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) در یک خطاب کلی به همه ی جوانان می فرمایند: ای جوانان، هر کدام که می توانید، ازدواج کنید؛ زیرا ازدواج موجب عفت چشم و پاکدامنی می شود و هر کسی که امکان ازدواج ندارد، برای فرونشاندن آتش شهوت خود، روزه بگیرد.

منبع: احمد بن عبدالعزیز الحداد، اخلاق النبی فی القرآن و السنة،ج2،ص692

 

www.ez12.persianblog.ir

با تشکر از انتخاب شما

کدهای اضافی کاربر :


Google

در اين وبلاگ
در كل اينترنت