حدیث
کلمات کلیدی مطالب
نویسنده: سرباز آقا - یکشنبه ۱٤ تیر ۱۳٩٤

 


 


قرآن کتاب هدایت

1- حضرت رسول اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) فرموده اند: بزرگترین آیه در قرآن کریم، آیة الکرسی است.

منبع: تفسیر روح المعانی، جلد3 ص 10

2- هشام بن حکم گوید: حضرت ابوالحسن موسی بن جعفر (علیه السّلام)  به من فرمودند: ای هشام، به راستی خداوند تبارک و تعالی به اهل عقل و فهم در کتاب خود بشارت داده و فرموده است: ((مژده بده به کسانی که سخنان را می شنوند و از آنچه خوب و پسندیده است پیروی می کنند. اینان کسانی هستند که خداوندشان هدایت فرموده و اینان صاحبان عقل و درایت هستند.))(زمر-18)

منبع: کافی جلد1 ص 13

3- حضرت رسول اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) در حدیثی حقوق، پسران و دختران را به پدر خود، شرح داده و در ضمن فرموده اند: از حقوقی که پسر، به پدر خود دارد این است که مادر وی را احترام کند، برای کودک نام خوب انتخاب نماید، به کودک قرآن بیاموزد و او را به پاکی و پاک دلی پرورش دهد.

منبع:کافی جلد6 ص 49

4- حضرت امام علی (علیه السّلام) ضمن نامه ی مفصّلی، روش عالمانه و نظر صائب  خود را در طرز تربیت حضرت مجتبی(علیه السّلام)، جوان نوخاسته ی خویش، توضیح داده و برنامه ی خود را با احیا عواطف مذهبی آغاز فرموده اند: ... و اینکه تربیت تو را با تعلیم کتاب الهی و تأویل آن شروع نمایم، مقررات اسلامی را به تو یاد دهم و حلال و حرام آن را به تو بیاموزم.

منبع:نهج البلاغه فیض، ص 905

5- حضرت امام حسن عسکری (علیه السّلام) فرموده اند: خداوند به پدر و مادر، پاداش بزرگی عنایت می فرماید، آنان می گویند پروردگارا اینهمه تفضل درباره ی ما از کجاست؟ اعمال ما شایسته ی چنین پاداشی نیست. در جواب گفته می شود: اینهمه عنایت و نعمت، پاداش شما است که به فرزند خود، کتاب خدا را آموختید و او را در آیین اسلام، بصیر و بینا، تربیت کردید.

منبع: مستدرک جلد1 ص 290

6- حضرت امام صادق (علیه السّلام) فرموده اند: کسی که تلاوت قرآن می کند اگر جوان با ایمان باشد قرآن با گوشت و خونش آمیخته می شود و در همه ی انساج بدنش اثر می گذارد.

منبع: وسائل 2،ص140

7- حضرت رسول اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) فرموده اند: فرزندم! از خواندن قرآن غافل مباش؛ زیرا که قرآن دل را زنده می کند و از فحشا و زشتکاری و ستم و گناه باز می دارد.

منبع : کنزاعمال ٢/٢٩١


ویژگی های قرآن و احکام اسلامی

8- کتاب پروردگار میان شماست، که بیان کننده ی حلال و حرام، واجب و مستحب، ناسخ و مَنسوخ، مُباح و مَمنوع، خاصّ و عام، پندها، مُطلَق و مُقَیَّد، مُحکَمُ و مُتَشابِه می باشد، عبارات مُجمَل خود را تفسیر، و نکات پیچیده ی خود را روشن می کند؛ از واجباتی که پیمان شناسایی آن را گرفت و مستحبّاتی که آگاهی از آنها لازم نیست. قسمتی از احکام دینی در قرآن واجب شمرده شد که ناسخ آن در سنّت پیامبر(صلی الله علیه و آله وسلّم) آمده،(1) و بعضی از آن، در سنّت پیامبر (صلی الله علیه و آله وسلّم) واجب شده که در کتاب خدا ترک ان مجاز بوده است؛ بعضی از واجبات، وقتِ محدودی داشته که در آینده از بین رفته است.(2) محرمات الهی از هم جدا می باشند: برخی از آنها، گناهان بزرگ است که وعده ی آتش دارد و بعضی کوچک که وعده ی بخشش داده است، و برخی از اعمال که اندکش مقبول و در انجام بیشتر آن آزادند.

(1)   : مانند آیه 15 سوره ی نساء: ((فَاَمسِکُوهُنَّ فِی البُیُت حَتّی یَتَوَفّیهُنَّ المَوت)) ( زنان بدکاره را در خانه ها زندانی کنید تا بمیرند) این حکم برداشته شده، و طلاق و رَجم جای آن را گرفته است.

(2)   : مانند دستور نماز خواندن به طرف بیت المقدّس که موقّتی بود و با آیه 144 بقره حکم آن برداشته شده و نماز به سوی کعبه واجب گردید( فولّ وَجهَکَ شَطرَ المَسجِدِ الحَرام).

منبع: نهج البلاغه، خطبه 1

مبانی وحدت امت اسلامی

9- حضرت امام علی (علیه السّلام) می فرمایند: آیا خدای سبحان، دینِ ناقصی فرستاد و در تکمیل آن از آنها استمداد کرده است؟ آیا آنها شرکاء خدایند که هر چه می خواهند در احکام دین بگویند و خدا رضایت دهد؟(3) آیا خدای سبحان، دین کاملی فرستاد پس پیامبر(صلی الله علیه و آله وسلّم) در ابلاغ آن کوتاهی ورزید؟ در حالی که خدای سبحان می فرماید: (( ما در قرآن چیزی را فرو گذار نکردیم)) و فرمود: (( در قرآن بیان هر چیزی است)) و یادآور شدیم که: بعضِ قرآن گواهِ بعضِ دیگر است واختلافی در آن نیست. پس خدای سبحان فرمود: (( اگر قرآن از طرف غیر خدا نازل می شد اختلافات زیادی در آن می یافتند)) همانا قرآن دارای ظاهری زیبا و باطنی ژرف و ناپیداست، مطالب شگفت آور آن تمام نمی شود، و اسرار نهفته آن پایان نمی پذیرد و تاریکی ها بدون قرآن برطرف نخواهد شد.

(1) : در نفی تفکّر ((اصلاح و بازسازی دین)) یا ((قبض و بسط تئوریک شریعت)) یا اینکه می گویند، (دین تفکّربشری است) می باشد.

منبع: نهج البلاغه،خطبه 18

10- حضرت امام رضا (علیه السّلام) فرموده اند: هر کس سوره «قل هو الله احد» را بخواند و به آن ایمان آورد، «توحید» را شناخته است.

منبع: مسند،ج1،ص42

 

www.ez12.persianblog.ir

با تشکر از انتخاب شما

کدهای اضافی کاربر :


Google

در اين وبلاگ
در كل اينترنت