حدیث
کلمات کلیدی مطالب
نویسنده: سرباز آقا - یکشنبه ٢۱ تیر ۱۳٩٤

 

حق در مقام عمل

1- حضرت امام علی (علیه السّلام) در ضمن نامه ی خود به فرزندش حضرت مجتبی (علیه السّلام) فرموده اند: به اتکاء روابط دوستانه و رفاقت صمیمانه، حق برادرت را ضایع مکن چه در زمینه تضیع حقوق ، روابط دوستی نابود می شود و آنکس که حقش تباه ساختی برای تو برادر نخواهد بود.

منبع: نهج البلاغه،نامه ی31

2- پیشوای گرامی اسلام حضرت ابوالحسن (علیه السّلام) فرمودند: تمام مردم روی کره ی زمین مشمول رحمت و فیض الهی هستند مادامی که به این سه اصل اساسی عمل کنند: بشر دوست باشند، در امانتها خیانت نکنند، عملا پیرو حق و عدالت باشند.

منبع: مجموعه ی ورام ج1،ص12

3- حضرت امام صادق (علیه السّلام) فرمودند: کسی که بدون حق و صلاحیت خواستار ریاست باشد باید به حق و درستی از اطاعت مردم محروم بماند.

منبع: تحف العقول،ص321

حقوق اساسی

4- پیشوای عالیقدر اسلام در حجة الوداع که سال آخر عمر آن حضرت بود درباره ی احترام جان و عِرض جامعه فرمودند: ای مردم: ریختن خون دیگران و همچنین تعدی به آبروی آنان تا قیامت بر همه ی شما حرام است. (توضیح بیشتر: یعنی از این پس احدی حق ندارد به رسم و روش جاهلیت جان و شرف کسی را مورد تجاوز قرار دهد.)

در مورد لزوم ادا امانت فرمودند: کسی که از دیگران امانتی نزد خود دارد موظف است ادا امانت کند و آن را به صاحبش برگداند.

درباره ی انتقام جویی و روش های نادرست دوره ی جاهلیت فرمودند: تمام خونهای دوره جاهلیت در اسلام اسقاط شده و دیگر جای انتقام جویی نیست و همه ی مفاخر جاهلیت ملغی گردیده و مطرود شناخته شده است.

درباره ی حقوق زنان و احیا شخصیت و ارزش اجتماعی آنان فرمودند: ای مردم، زنان شما، بر شما حقی دارند و شما نیز به زنها حقی دارید. (توضیح بیشتر:و با این عبارت کوتاه رسول اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) حقوق متقابل زن و مرد را در اسلام خاطرنشان فرمودند: و تضییع حقوق زنان را که از سنن دوره ی جاهلیت بود مردود و محکوم ساخت.)

در مورد احترام قانونی اموال مردم فرمودند: ای مردم، مومنین با هم برادرند. برای هیچ مسلمانی تصرف در مال مسلمانان دیگر حلال نیست، مگر با طیب خاطر و رضایت صاحب مال. (توضیح بیشتر:و این حکم اسلامی به تمام تجاوز کاری های مالی که در عصر جاهلیت معمول بود خاتمه داد.)

درباره ی تساوی حقوق مردم فرمودند: ای مردم خدای شما یکی است، پدر شما یکی است، همه ی شما از آدم و آدم از خاک است. محترم ترین شما نزد پروردگار پرهیزکارترین شما است، و عرب را به عجم برتری و امتیازی نیست مگر به تقوی و پرهیزکاری.

منبع: تحف العقول،ص32


5- حضرت رسول اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) در وصایای خود به حضرت علی (علیه السّلام) فرموده اند: انتخاب اسم خوب و ادب و تربیت، حقی است که هر فرزندی به پدر خود دارد.

منبع: وسائل،ج5،ص115

حق فرزند

6- مردی به حضرت رسول اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) عرض کرد: حق فرزند من چیست؟ فرمودند: او را به اسم خوبی نامگذاری کن، به درستی ادبش نما، و به کار خوب و مناسبی بگمارش.

منبع: وسائل،ج5،ص115

حقوق مردم

7- و به بندگان من بگو سخنی را که بهتر است بگویند، که شیطان میانشان را به هم می زند، بی تردید شیطان برای آدمی دشمنی آشکار است.

منبع: سوره ی اسراء-آیه 17

8- حضرت امام علی (علیه السّلام) می فرمایند: حقّ و باطل همیشه در پیکارند، و برای هر کدام طرفدرانی است، اگر باطل پیروز شود، جای شگفتی نیست، از دیر باز چنین بوده، و اگر طرفداران حق اندکند، چه بسا روزی فراوان گردند و پیروز شوند، امّا کمتر اتفاق می افتد که چیز رفته بازگردد.

منبع: نهج البلاغه، خطبه 16

9- حضرت امام علی (علیه السّلام) می فرمایند: آن کس که بهشت و دوزخ را پیش روی خود دارد، در تلاش است. برخی از مردم به سرعت به سوی حق پیش می روند، که اهل نجاتند؛ و بعضی به کندی می روند و امیدوارند؛ و دیگری کوتاهی می کند و در آتش جهنّم گرفتار است. چپ و راست گمراهی، و راه میانه، جاده مستقیم الهی است که قرآن و آثار نبوّت، آن را سفارش می کند، وگذرگاه سنت پیامبر (صلی الله علیه و آله وسلّم) است و سرانجام، بازگشت همه بِدان سُو می باشد.(1) ادعا کننده ی باطل نابود شد، و دروغگو زیان کرد، هرکس با حق در افتاد هلاک گردید. نادانی انسان همین بس که قدر خویش نشناسد.

(1)   : راه حق و باطل، صحیح و غلط، روا و ناروا وجود دارد که نقد تفکّر پلورالیسم Pluralism (کثرت گرایی) است، پس نمی شود ادعا کرد که هر تفکری صحیح و حق است.

منبع: نهج البلاغه، خطبه 16

10- حضرت امام موسی بن جعفر (علیه السّلام) درباره ی صلح و سازش انسانها در سطح جهانی فرموده اند: تمام ملل و اقوام روی کره ی زمین می توانند پیوسته در رحمت و آسایش به سر برند مادامیکه همه ی مردم، بشر دوست باشند و بنام انسانیت به یکدیگر ابراز محبت نمایند. مادامیکه امین مال و عِرض و شرف و اسرار یکدیگر باشند و در هیچ نوع امانتی خیانت نکنند، مادامیکه در رفتار و گفتار خود همواره پیرو حق و عدل باشند و در هیچ موردی خویشتن را به تجاوزکاری و اعمال خلاف حق آلوده نسازند.

منبع: مجموعه ی ورام، جلد1،ص12

11- خداوند در قرآن شریف فرموده است: به حقیقت تقوی، پرهیزگار شوید. ابی بصیر معنی این آیه را از حضرت امام صادق (علیه السّلام) سوال کرد. حضرت در جواب فرمودند: متقی حقیقی کسی است که پیوسته مطیع اوامر الهی باشد، هرگز گناه نکند، همواره در یاد خدا باشد، هرگز حق را فراموش ننماید، تمام نعمت های الهی را شاکر باشد، هرگز کفران نعمت نکند.

منبع: معانی الاخبار ص 240

12- از جهم بن حمید گوید: به حضرت امام صادق (علیه السّلام) گفتم: من خویشانی دارم که هم مذهبم نیستند، آیا حقی برمن دارند؟ فرمودند: آری حق را چیزی نمی برد و هرگاه با تو مذهب باشند، دو حق دارند، حق خویشی و حق مسلمانی.

منبع : اصول کافی جلد 4 ،ص 463

 

www.ez12.persianblog.ir

با تشکر از انتخاب شما

کدهای اضافی کاربر :


Google

در اين وبلاگ
در كل اينترنت