حدیث
 

 

 


جمال طبیعی انسان

1- حضرت رسول اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) فرموده اند: بر شما باد که با خوب رویان نمکین صورت و مشگین چشم معاشرت نمایید.

منبع  : سفینه  ((ملح )) ص 546

2- حضرت امام علی (علیه السّلام) فرموده اند: روی زیبای مردم با ایمان، عنایت نیکوی خداوند است.

منبع : غررالحکم ، ص379

3- حضرت رسول اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) فرموده اند: خیر و خوبی را نزد خوب رویان جستجو کنید.

منبع : بحار 15، قسمت 2 ، ص26

4- حضرت رسول اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) فرموده اند: حضرت یوسف زیباترین  بود، ولی من از او نمکین ترم.

منبع : سفینه  ((ملح )) ص 546

5- حضرت امام صادق (علیه السّلام) فرموده اند: مردی به خانه ی رسول اکرم آمد و درخواست ملاقات داشت. موقعیکه حضرت خواستند از حجره خارج شوند و به ملاقات آن مرد بروند به جای آیینه ، جلوی ظرف بزرگ آبی که در داخل اطاق بود ایستاند و سر و صورت خود را مرتّب کرند، عایشه از مشاهده ی اینکار به عجب آمد، در مراجعت عرض کرد یا رسول الله چرا در موقع رفتن در برابر ظرف ایستادید و موی و روی خود را منظّم کردید، فرموند: عایشه، خداوند دوست دارد که وقتی مسلمانی برای دیدار برادرش می رود خود را بسازد و خویشتن را برای ملاقات او بیاراید.

منبع : مکارم الاخلاق ،ص51

غذا و زیبایی

6- حضرت امام صادق (علیه السّلام) بچه ی زیبایی را دیدند، فرمودند: شایسته است پدر این کودک در شب هم بستری میوه ی بِه خورده باشد.

منبع : مکارم الاخلاق ص88-86

7- حضرت امام صادق (علیه السّلام) فرمودند : بِه را به زنان باردار خود بخورانید، زیرا اطفال شما را زیبا می کند.

منبع : مکارم الاخلاق ص88-86


زیبایی های معنوی

8- حضرت امام علی (علیه السّلام) فرموده اند: امتیاز مرد به عقل او و جمال و زیباییش به مردانگی و فضائل اخلاقی او است.

منبع : غررالحکم ،ص759 و 54

9- حضرت امام حسن عسکری (علیه السّلام) فرموده اند : زیبایی صورت، جمال ظاهری انسان است و زیبایی عقل و فکر، جمال باطنی او است.

منبع :بحار 1 ، ص32

10- حضرت امام صادق (علیه السّلام) از جدّ گرامیش حضرت علی (علیه السّلام) روایت کرده است که فرمودند: خداوند جمیل است و جمال و زیبایی را دوست  دارد، و همچنین دوست دارد که اثر نعمتهای خود را در مردم مشاهده فرماید. بدون تردید جمال در مورد خداوند بزرگ، به معنی زیبایی طبیعی یا تجمّل مصنوعی نیست، بلکه مراد از جمال الهی صفات جمالیه و کمالات معنوی است که در ذات لا یزال الهی  به نحو اتمّ و اکمل موجود است، او خیر مطلق، کمال مطلق و جمال مطلق است و در ذات منزّه از عیب و نقصش، چیزی جز کمال و جمال نیست: علم، قدرت، حلم، جود، وفای به عهد، عیب پوشی، قبول عذر، عفو از گناهکار و عدل صفاتی است که حق تعالی برای خود برگزیده است، این صفات جمیله پایه ی اساسی جمال معنوی است. خداوند دوست دارد که بندگانش نیز به این صفات پسندیده متّصف گردند و به زیبایی های معنوی مزیّن شوند.

منبع : کافی 6، ص438

11- حضرت رسول اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) درباره ی رنگ کردن مو فرموده اند: خضاب کنید که بر جوانی و زیبایی شما می افزاید.

منبع : مکارم الخلاق ، ص43

12- حضرت امام صادق (علیه السّلام) فرموده اند: موقع روغن زدن موی سر، بگو بارالها از تو درخواست زیبایی و زینت دارم.

منبع : مکارم الخلاق ،ص26

13- حضرت امام محمدباقر (علیه السّلام) فرموده اند: که حضرت علیّ بن ابیطالب (علیه السّلام) در ایّام خلافت با غلام خود قنبر برای معامله به بازار بزاز ها آمد، به مرد کاسبی فرمودند: دو لباس داری به من بفروشی؟ مرد کاسب عرض کرد: بلی ای پیشوای مسلمین، جنسی را که احتیاج داری نزد من است. حضرت وقتی متوجّه شدند که مرد کاسب او را شناخته  و به عنوان امیرالمؤمنین خطابش کرده است، معامله نکرد و از دکّان او گذشت و مقابل بزّاز دیگری که جوان بود توقّف کرد و دو لباس خرید یکی را به سه درهم و دیگری را به دو درهم، پس به قنبر فرمودند: سه درهمی را تو بردار.عرض کرد مولای من شایسته تر آن است که شما لباس سه درهمی را بپوشی، زیرا منبر می روی و با مردم سخن می گویی و باید لباس شما بهتر باشد، حضرت فرمودند تو جوانی و مانند سایر جوانان به تجمّل و زیبایی رغبت بسیار داری، به علاوه من از خدای خود حیا می کنم که لباسم از تو بهتر باشد، زیرا از پیغمبر اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) شنیده ام که درباره ی غلامان سفارش می فرمودند: به آنان همان لباسی را بپوشانید که خود می پوشید و همان غذا را بخورانید که خود می خورید. 

منبع :مستدرک 1 ، ص210

در این حدیث، سه نکته جلب توجه می کند :

اول آن که زمامداران در معاملات عادی نباید از مقام خود سوءاستفاده کنند . علی (ع علیه السّلام) عملاً به مرد کاسب فهماندند: آن که می خواهد لباس بخرد یک فرد عادی مملکت به نام علیّ بن ابیطالب است، نه امیرالمؤمنین شخص اول کشور، و چون حضرت را امیرالمؤمنین خطاب نموده بود با وی معامله نکرد.

دوم آنکه غلامان، در آیین مقدّس اسلام به قدری مورد حمایت هستند که پیشوای مسلمین صریحاً توصیه فرموده اند: لباس و غذای آنان، با لباس و غذای آقایان آنها یکسان باشد.

سوم آنکه اولیای گرامی اسلام از تمایل خود آرایی و تجمّل دوستی جوانان در حدود مصلحت حمایت می کنند، به همین جهت علی (علیه السّلام) جامه ی بهتر را به قنبر دادند تا او را از پوشیدن آن لباس، شادمان و مسرور کند، و بدین وسیله تمایل زیبا پسندیش را ارضاء نماید.

 

www.ez12.persianblog.ir

با تشکر از انتخاب شما


شنبه ٢ اسفند ۱۳٩۳ ساعت ٦:٠٤ ‎ب.ظ توسط سرباز آقا