حدیث
کلمات کلیدی مطالب
نویسنده: سرباز آقا - جمعه ۱٩ تیر ۱۳٩٤

 

 


شرک جلی و خفی

1- از حضرت محمد (صلی الله علیه و آله و سلّم) سوال شد که فردای قیامت نجات در چیست؟ حضرت در جواب فرمودند: نجات تنها در این است که با خداوند از در خدعه و فریب وارد نشوید که خداوند با شما خدعه نماید. زیرا هرکس با خدا خدعه کند خدا با او خدعه خواهد کرد و ایمانش را از وی سلب می کند. کسیکه با خدا خدعه میکند اگر درست بفهمد در واقع خود را فریب داده است .گفته شد یا رسول الله چگونه با خدا خدعه می کند؟ فرمودند: فریضه ای را که خداوند بدان امر فرموده انجام می دهد ولی در نیت غیرخدا را اراده می نماید. سپس فرمودند: راه تقوی در پیش گیرید و ازریا بپرهیزید که ریا شرک به خداوند است و ریاکار در قیامت به چهار اسم خوانده می شود: ای کافر، ای فاجر، ای مکار ،ای زیانکار،  اعمالت برباد رفت و اجرت باطل شد.

منبع : سفینه 1،((رای))،ص499

2- حضرت امام صادق (علیه السّلام) فرموده اند: یک فرد عبادتی را انجام می دهد ولی در آن عمل طالب رضای الهی نیست بلکه می خواهد مردم او را به پاکی و نیکی یاد کنند  و دوست دارد کار خویش را به مردم بشنواند. چنین فردی با این طرز فکر تفکر شرک به خدا دارد.

منبع : سفینه ی 1، (رأی) ، ص499

3- حضرت امام علی (علیه السّلام) فرموده اند: مراقبت در پاک واقع شدن عمل دشوارتر از خود عمل است.

منبع : سفینه1، (رأی)،ص499

4- حضرت امام حسن عسکری (علیه السّلام) می فرمایند: نفوذ شرک در ضمیر مردم، پنهان تر از آن است که مور سیاهی در شب تیره و تاریکی روی گلیم سیاهی راه برود. وقتی بشر در آن شرایط تاریک و سیاه از راه رفتن مور آگاه نشود قطعاً از شرک، که پنهان تر از آن است آگاه نخواهد شد.

منبع : بحار16((قسمت اول))ص158

فال بد

5- حضرت محمد (صلی الله علیه و آله و سلّم) فرمودند: اعتقاد به فال بد، شرک به خداوند بزرگ است، یعنی کسیکه در نظام عالم، فال بد را منشأ اثر خیر و شر بداند، در مقام توحید افعالی، برای خداوند شریکی قرار داده است.

منبع : حیوة الحیوان دمیری جلد2 ص66

6- حضرت محمد (صلی الله علیه و آله و سلّم) فرمودند: اگر کسی به علت فال بد، از راهی که می رود برگردد و از تصمیم عاقلانه ای که گرفته است منصرف شود با این عمل به خداوند یکتا شرک آورده است.

منبع : حیوة الحیوان دمیری جلد2 ص66


نگرانی ها، تاثیر ایمان به خدا

بدون تردید تاثیر ایمان در آرامش نفس و اطمینان خاطر به مراتب از قدرت علم بیشتر و قوی تر است. در مواقع خطیر، در آنجاییکه نگرانی و اضطراب روح، به اوج اعلای خود می رسد و هیجانهای درونی، طوفانی برپا می کنند، و دانش روانشناس، از آرام کردن آن عاجز می شود، قدرت نیرومند ایمان ، به آن ناراحتی خاتمه میدهد و روح خودباخته و طوفانی را مطمئن و آرام می کند. همین نکته است که برنامه ی اسلام را نسبت به روانشناسی دنیای امروز ، ارزنده تر می کند و برتری مکتب اسلام را بر تمام مکاتب علمی جهان آشکار می سازد.

11- حضرت محمد (صلی الله علیه و آله و سلّم) می فرمایند: بی تردید مخوف ترین چیزی که از آن بر شما بیمناکم،شرک اصغر است. پرسیدند:«ای رسول خدا ! شرک اصغر کدام است؟» فرمود:« ریا. خداوند عزوجل در روز رستاخیز هنگامی که جزای عمل بندگانش را می دهد،[به ریاکاران] می گوید: بروید نزد آنان که برایشان ریا می کردید و ببنید آیا پاداش اعمال خود را نزد آنان می یابید؟»

منبع : عُدّۃ الدّاعی٬ص٢٢٨

12- حضرت امام صادق (علیه السّلام) فرموده اند: یک فرد عبادتی را انجام می دهد ولی در آن عمل طالب رضای الهی نیست بلکه می خواهد مردم او را به پاکی و نیکی یاد کنند و دوست دارد کار خویش را به مردم بشنواند. چنین فردی با این طرز تفکر شرک به خدا دارد.

منبع: سفینه ی 1،(رأی)، ص 499

 

www.ez12.persianblog.ir

با تشکر از انتخاب شما

کدهای اضافی کاربر :


Google

در اين وبلاگ
در كل اينترنت