حدیث
کلمات کلیدی مطالب
نویسنده: سرباز آقا - پنجشنبه ۱۱ تیر ۱۳٩٤


استدعای عفو

1- حضرت رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلّم) فرموده اند: هیچ شفیعی برای نجات گناهکاران همانند توبه پیروزمند و موفق نیست.

منبع : بحار3،ص306

گناهکاران با توبه ی خود ، نه علم خدا را تغییر داده و نه اراده ی خدا را، بلکه خودش را تغییر داده و صفات خود را دگرگون ساخته است

2- حضرت امام محمدباقر (علیه السّلام) فرموده اند: خداوند از مردم خواستار دو فضیلت است: به نعمتها اقرار کنند تا بر آن بیفزاید، و به گناهان اعتراف نمایند تا آن ها را ببخشد.

منبع : کافی جلد2ص426

3- حضرت رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلّم) فرموده اند: مسلمانی که از یک گناه اعراض کند اجر هفتاد حج مقبول در پیشگاه خداوند دارد.

منبع : مستدرک الوسائل جلد2 ص302

صلاحیت شفیع

4- حضرت امام صادق (علیه السّلام) از پدران خود علی (علیه السّلام) حدیث کرده اند که پیغمبر اکرم فرمودند: سه گروه در پیشگاه الهی شفاعت می کنند و مورد قبول واقع می شود، پیامبران، پس از آن علماء، و سپس شهدا.

منبع : بحار3، ص299

5- حضرت امام رضا (علیه السّلام) از پدرش از آباء گرامیش از حضرت امیرالمومنین علی (علیه السّلام) حدیث کرده اند که پیغمبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلّم) فرمودند: کسی که به شفاعت من ایمان نیاورد خداوند او را به شفاعت من نائل نسازد.

منبع : بحار 3، ص299

فخر رازی از علمای بزرگ عامّه در تفسیر کبیر می گوید: امت اسلام بر این امر اجماع و اتفاق دارند که در آخرت برای حضرت رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلّم) حق شفاعت است.

6- به اسناد از طرق عامّه روایت شده است که رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلّم) فرموده اند: شفاعت من در قیامت برای کسانی است که دارای گناهان کبیره هستند و آنکس که شفاعت مرا تکذیب نماید به آن نائل نخواهد شد.

منبع : تفسیر مراغی ، جلد 1 ص110

اگر اراده ی ازلی و اجازه ی الهی برای شفاعت پیغمبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلّم) در قیامت نمی بود هرگز پیشوای اسلام در کمال صراحت نمی فرمودند :

7- شفاعت من در قیامت برای کسانی از امت من است که مرتکب گناهان کبیره شده اند.

منبع : جامع الاصول ، جلد 11، ص124


اگر اراده ی ازلی و قضاء الهی به شفاعت اولیا ی خدا دربارهی گناهکاران نمی بود هرگز رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلّم) به حضرت زهرا (علیها السّلام) نمی فرمودند :

8- وقتی روز قیامت فرا رسد شما ((زهرا)) از زنان امت شفاعت می کنی و من مردان امت را شفاعت می نمایم.

منبع : بحار 10،ص167

9- معاویه بن وهب از امام صادق (علیه السّلام) درباره  این آیه سوال کرد.( لا یَتَکَلَّمُونَ اِلّا مَن اَذِنَ لَهُ الرَّحمنُ وَ قالَ صَواباً )(سوره 78 (النّبَإِ)،آیه ی 38)  در قیامت احدی را قدرت تکلم نیست مگر کسی را که خدا اجازه داده باشد و سخن به راستی و صواب گوید. امام (علیه السّلام) فرمودند: به خدا قسم ماییم که از طرف خداوند مأذون و مجازیم، ماییم که سخن به  صواب می گوییم. سوال کرد چه می گویید؟ فرمودند: خدا را تمجید می کنیم، درود به رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلّم) می فرستم و برای شیعیان خود شفاعت می نماییم و پروردگار شفاعت ما را رد نمی کند.

منبع : بحار3، ص301

محروم از شفاعت و عدم توبه

10- حضرت رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلّم) فرموده اند: به خدا قسم شرابخوار در قیامت به شفاعت نائل نمی شود و در کنار کوثر به من وارد نخواهد شد.

منبع : کافی ،ص400 و 398

11- حضرت امام صادق (علیه السّلام) فرموده اند: شارب الخمر از مصونیتهای وابسته به ما بی بهره است و از وی بری و بیزارم.

منبع : کافی ،ص400 و 398

در روایات اسلامی میدان ترس و امید بسیار وسیع و دامنه دار است. گناهکاران هر قدر آلوده باشند نباید خویشتن را از فیض رحمت الهی ناامید بدانند . 

قیامت و رسول اکرم

12- حضرت رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلّم) می فرمودند: کسانی که در سخن راستگوتر و در اداء امانت مواظب تر و در عهد و پیمان باوفاتر و در اخلاق نیکوتر و با مردم گرمتر هستند در قیامت به من از همه نزدیکترند.

منبع : تاریخ یعقوبی جلد2 ص60

13- حضرت محمد (صلی الله علیه و آله و سلّم) می فرمایند: چهار کس اند که من در روز رستاخیز شفاعت آنان کنم: آن که فرزندان مرا گرامی دارد، و آنکه نیاز های آنان را برآورد و آنکه برای برآوردن نیازهای آنان به هنگام درماندگی در کارهایشان بکوشد و کسی که آنان را با دل و زبانش دوست بدارد.

منبع : البحار ٢٧/٧٨

 

www.ez12.persianblog.ir

با تشکر از انتخاب شما

کدهای اضافی کاربر :


Google

در اين وبلاگ
در كل اينترنت