حدیث
کلمات کلیدی مطالب
نویسنده: سرباز آقا - جمعه ٢٠ دی ۱۳٩٢

 

 

خطبه 28

اخلاقی، اجتماعی، اعتقادی

(این خطبه را در یکی از روز های عید فطر ایراد فرمود)

دنیا شناسی

پس از حمد وستایش الهی؛ همانا دنیا روی گردانده، و وداع خویش را اعلام داشته است، و آخرت به ما روی آورده، و پیشروان لشکرش نمایان شده.آگاه باشید! امروز، روز تمرین و آمادگی، و فردا روز مسابقه است، پاداش برندگان، بهشت، وکیفر عقب ماندگان آتش است.آیا کسی هست که پیش از مرگ، از اشتباهات خود، توبه کند؟ آیا کسی هست که قبل از فرا رسیدن روز دشوار قیامت، اعمال نیکی انجام دهد؟

آگاه باشید! هم اکنون در روزگار آرزوهایید، که مرگ را در پی دارد، پس هرکس در ایّام آرزوها،پیش از فرا رسیدن مرگ، عمل نیکو انجام دهد، بهره مند خواهد شد، و مرگ او را زیانی نمی رساند، و آن کس که در روزهای آرزوها، پیش از فرا رسیدن مرگ کوتاهی کند، زیانکار و مرگ او زیانبار است؛ همانگونه که به هنگام ترس و ناراحتی برای خدا عمل می کنید، در روزگار خوشی وکامیابی نیز عمل کنید. آگاه باشید!هرگز چیزی مانند بهشت ندیدم که خوستاران آن در خواب غفلت باشند، و نه چیزی مانند اتش جهنّم، که فراریان آن چنین در خواب فرو رفته باشند!. آگاه باشید! آن کس را که در حق منفعت نرساند، باطل به او زیان خواهد رساند، و آن کس که هدایت راهنمای او نباشد، گمراهی او را به هلاکت خواهد افکند. آگاه باشید! به کوچ کردن فرمان یافتید و برای جمع آوری توشه ی آخرت راهنایی شدید.همانا، وحشتناک ترین چیزی که بر شما می ترسم، هواپرستی، وآرزوهای دراز است. پس، از این دنیا توشه برگیرید تا فردا خود را با آن حفظ نمایید.

می گویم:( اگر سخنی باشد که مردم را به سوی زهد بکشاند و به عمل آخرت وادار سازد همین سخن است، که می تواند علاقه انسان را از آرزوها قطع کند، ونور بیداری و تنفّر از اعمال زشت را در قلب ایجاد کند، واز شگفت آورترین جمله های مزبور این جمله است که فرمود:((الا وانّ الیوم المضمار وغداً السّباق والسبقة  الجنة والغابة النار)).((آگاه باشید امروز روز تمرین و آمادگی، و فردا روز مسابقه است و جائزه برندگان بهشت، و سرانجام عقب ماندگانی، آتش خواهد بود)). زیرا با اینکه در این کلام الفاظ بلند و معانی گرانقدر و تمثیل صحیح، و تشبیه واقعی می باشد سرّی عجیب و معنائی لطیف در آن نهفته شده است و آن جمله (( والسبقة الجنة و الغابة النار)) است، امام بین این دو لفظ ((السبقة)) و ((الغابة)) بخاطر اختلاف معنا جدائی افکنده است، نگفته ((السّبقة النار)) چنانکه ((السبقة الجنة)) گفته است، زیرا سبقت جستن در مورد امری دوست داشتنی است، واین از صفات بهشت است و این معنا در آتش(( که از آن به خدا پناه می بریم)) وجود ندارد، امام جائز ندانسته که بگوید: ((السّبقة النار)) بلکه فرموده است الغابة النّار، زیرا مفهوم غایت(پایان) مفهوم وسیعی است که در موضوعات مسرّت بخش و غیر مسرّت بخش به کار می رود ودر حقیقت مرادف ((مصیر)) و ((مآل)) است که (( به معنی سرانجام شما به سوی آتش است)). در این خطبه دقت کنید که باطنی شگفت آور و عمقی زیاد دارد و چنین است دیگر سخنان امام (علیه السّلام). و در بعضی نسخه های این خطبه چنین آمده است ((والسبقة الجنة)) (به ضم سین) به جائزه ای گفته می شود که به پیشتازان و برندگان مسابقه داده می شود و خواه وجه نقد باشد یا جنس دیگری و معنی هر دو کلمه به هم نزدیک است؛ زیرا پاداش را برابر کار نیک می پردازند نه بد).

www.ez12.persianblog.ir

با تشکر از انتخاب شما

 

کدهای اضافی کاربر :


Google

در اين وبلاگ
در كل اينترنت